PDA

View Full Version : JCM800 2204: tips voor volume?



Used_Illusions
23 april 2013, 13:27
In mijn band speel ik over een Marshall JCM800 2204 met 4x12 (slanted) cabinet.
Doordat wij vooral in kleinere kroegjes over onze eigen backline spelen, loop ik echter tegen twee beperkingen aan van deze versterker

- De Master Volume voor begeleiding kan ik vaak niet harder zetten dan ietwat voorbij 1, om de balans OK te houden met de drummer en andere gitarist (Fender Hotrod Deville buizenversterker (60W?)). Ik heb hierdoor het gevoel dat ik de versterker nét niet lekker kan laten scheuren.

- Het geluid vanuit mijn cabinet word vrij 'recht' de zaal in gestuurd. Dit betekent dat de luisteraars die voor mij en mijn versterker staan mij prima horen, maar de mede-bandleden en de luisteraars die aan de andere kant van het podium staan mij niet echt horen.

Mijn presets zijn verder:
Presence: 2
Bass: 3
Middle:5
Treble: 7
Master Volume: 0,8 - 1,5
Pre-amp: 8

Boost pedaal: Boss LS-2 (voorkeur) of MXR Zakk Wylde Overdrive
De volumeknop van mijn gitaar (Gibson Les Paul en Gibson SG) gebruik ik om te schakelen tussen een clean en een overdrive geluid.

Ik heb destijds juist bewust de 50W gekozen om geen volume issues te hebben, maar er moeten vast ook (simpele) tips zijn om met deze versterker met een lekkere scheur en met het geluid breed gedragen in de kroeg / zaal te kunnen spelen, zonder de versterker over de PA te hoeven sturen.

Hebben jullie nog tips?

zjanke
23 april 2013, 13:31
ppmiv en beamblockers?

nico verduin
23 april 2013, 13:44
't is maar een idee:
- De meest van dit soort amps hebben de oversturing in de phase splitter. Nu wordt er vaak een PPIMV ingebouwd, maar daar zijn de meningen ook over verdeeld. Zou het een optie zijn om de 100K anode weerstanden eens op te delen door een aantal serie weerstanden van 10K. en dan via een lorelin draaischakelaar op de tap de koppelcaps laten verbinden:
- je houdt de instelling voor de PI intact (in serie nog steeds 100K)
- je kan het signaal naar de eindbuizen in stappen van 10% (100K / 10K) verzwakken en toch de PI oversturing houden.
't is maar een idee.
Een stereo potmeter zou ik niet gebruiken tenzij je er een hebt met een plastic as en je hebt minimaal 0.5W potmeter nodig.

humbucker
23 april 2013, 14:14
zet je amp eens wat meer haaks op het podium, meer gericht naar de rest van de band ipv de zaal..

driesp
23 april 2013, 14:34
Inderdaad, probeer gewoon je cab niet recht naar het publiek te richten. Draai hem onder 45 graden, en laat de andere gitarist dat ook doen. Zo krijg je een goed podiumgeluid. zo iets :
/ - Drum - - bass- \

PPIMV in een 2203/4 is geen goed idee, dat gaat je geen verbetering opleveren. Het klinkt gewoon niet correct ( al veel geprobeerd ). Je settings lijken me ook wel erg "bright"?

Een power soak is ook een optie, de goedkopere modellen doen het trouwens even goed als de hele dure als het maar is om enkele dB te attenuaten. Dan zou je master wel op 3-4 kunnen.

HaroldA
23 april 2013, 14:48
PPIMV in een 2203/4 is geen goed idee, dat gaat je geen verbetering opleveren. Het klinkt gewoon niet correct ( al veel geprobeerd ).

Volledig mee eens!


Een power soak is ook een optie, de goedkopere modellen doen het trouwens even goed als de hele dure als het maar is om enkele dB te attenuaten. Dan zou je master wel op 3-4 kunnen.

Master op 3-4 is toch wel meer dan een paar db harder dan op 1.


Ik zou gewoon met de master op 1 spelen, een hoop van het "ballengevoel" komt toch uit de speakers die gewoon niet zo hard hoeven werken als hij zachter staat.

zjanke
23 april 2013, 14:52
PPIMV in een 2203/4 is geen goed idee, dat gaat je geen verbetering opleveren. Het klinkt gewoon niet correct ( al veel geprobeerd ). Je settings lijken me ook wel erg "bright"?

Een power soak is ook een optie, de goedkopere modellen doen het trouwens even goed als de hele dure als het maar is om enkele dB te attenuaten. Dan zou je master wel op 3-4 kunnen.

Zoveel mensen, zoveel meningen... Ik heb beide gehad (een 4010, maar dat is een 2204 in combovorm) en vond een ppimv juist veel prettiger dan mijn THD hotplate :)

driesp
23 april 2013, 15:39
Vond je dat? Had echt gelijk de indruk dat die std master beter klonk dan die ppimv.
Oja, en speakers maken ook veel uit met deze amp . Als je ooit een G12-65 kast tegenkomt, meenemen !

HaroldA
23 april 2013, 15:42
Oja, en speakers maken ook veel uit met deze amp . Als je ooit een G12-65 kast tegenkomt, meenemen !

Heb je niks aan als de de amp niet lekker hard kunt zetten. Wapperende broekspijpen komen alleen met volume.

AoDf
23 april 2013, 16:27
PPIMV in een 2203/4 is geen goed idee, dat gaat je geen verbetering opleveren. Het klinkt gewoon niet correct ( al veel geprobeerd ). Je settings lijken me ook wel erg "bright"?


Heb thuis een jcm800 2203 staan met een PPIMV. Gaat prima voor slaapkamervolume. Niets mis mee naar mijn idee. Het lekkerst blijft natuurlijk een opengedraaide bak. Maar ik vind het met de PPIMV zeker niet onbruikbaar. Ik heb nog wel een reverb en een sonic maximizer in de loop van de amp staan voor wat eq-ing (iets frisser hoog en wat vettere basweergave), misschien scheelt dat nog wat. In combinatie met een MI Audio Blues Pro ervoor krijg ik op lager volume een, naar mijn idee, overtuigend genoeg ranzige scheur.

HaroldA
23 april 2013, 16:30
Ik heb nog wel een reverb en een sonic maximizer in de loop van de amp staan voor wat eq-ing (iets frisser hoog en wat vettere basweergave)

2203's hebben geen loops, en een sonic maximizer?!? Ik hoop dat die alleen voor thuisgebruik is?

gloeidraad
23 april 2013, 17:04
2203's hebben geen loops, en een sonic maximizer?!? Ik hoop dat die alleen voor thuisgebruik is?
Wel als het een reissue is.

Erik

HaroldA
23 april 2013, 17:06
Wel als het een reissue is.

Maar goed: het gaat om een 2204, en die is nooit opnieuw uitgebracht.

gloeidraad
23 april 2013, 19:00
Sorry,was in de war met een 2203,das een 100watter

AoDf
23 april 2013, 19:21
2203's hebben geen loops, en een sonic maximizer?!? Ik hoop dat die alleen voor thuisgebruik is?

Betreft 2203 uit 1984, heeft origineel geen loop idd. Is gemod door Van Weelden. Wegens geen band inderdaad alleen thuisgebruik op het moment. Ik heb geen ervaring met live gebruik van de sonic maximizer, destijds had ik de sonic maximizer nog niet.

jerome
23 april 2013, 19:27
Je zou eens een 2 x 12 cab kunnen proberen. Die geven (afhankelijk van de soort speakers) vaak toch minder volume dan een 4 x 12 cab. Een 4 x 12 is imho ook overkill in een klein kroegje... ;)
En een attenuator/powersoaker zou denk ik ook goed werken mits je er een neemt van goede kwaliteit.
Maar die goeie zijn ook gelijk nogal duur...
Boxen van het publiek wegdraaien vind ik persoonlijk geen beste oplossing omdat het publiek dan een zompiger, indirecter, minder helder en minder transparant gitaargeluid te horen krijgt...

Kingfisher
23 april 2013, 22:06
Zouden ze op TopGear ook zo van die mails krijgen? "Beste Jeremy, Ik heb sinds een week een Bugatti Veyron, met 1.000Pk; helaas gebruik ik hem steeds op landwegeltjes en secundaire wegen waar ik maar 70 mag, en constant opgehouden wordt door het andere verkeer. Wat doe ik best: 800 paarden verwijderen, of een caravan achter de Veyron hangen".

Kleine kroegjes...eigen backline...JCM800 met 4x12 slanted cab. Ergens past er iets niet in het rijtje. Kijk, er is niks met een JCM800 slanted cab. Maar als' ie op 1 gezet wordt, gaat hij slechter klinken dan een kleinere versterker die wel op z'n optimum draait.

Staat wel cool natuurlijk.

Henri H
24 april 2013, 00:49
Ik begrijp dat je in die kroegjes de amp niet via de PA/zangversterker uitversterkt?
In dat geval zou ik de 4 x 12 lekker laten staan en gewoon op standje 1 doorspelen, want ook dan klinkt die nog 10 keer beter dan willekeurig welke andere amp. :D
Je zou kunnen overwegen om er een 2e cab bij te nemen, welke je wel dwars op het podium neer kunt zetten, maar vaak is daar de ruimte niet voor in een kroegje, en bovendien is het weer extra gesleep.
Je zou ook kunnen overwegen een beetje gitaar over de monitoren(/inear) te gooien, zodat de rest v.d. band je wel kan horen.
Tja, altijd lastig, zowel een goed "podium"-geluid als een goed "zaal"-geluid in een kroeg.

Laatst was ik nog in een kroeg waar een coverband speelde. Aan de ene kant v.d. kroeg was de gitaar niet/nauwelijks te horen, en aan de andere kant was het prima, terwijl de bas aan die ene kant ook nog 's vreselijk hard stond.
Eigenlijk moet je gewoon alles op 10 zetten ..... overal een kutgeluid, maar wel rock 'n' roll! :rockon:

pasqual
24 april 2013, 08:35
Dat vind ik toch wel een erg slecht advies om er een extra cab bij te zetten. De versterker draait al op een kwart van zijn kunnen...met nóg een cab wordt het geluid op laag volume alleen maar tammer.
Het probleem met de meeste 4x12 kasten is dat het geluid recht voor de speakers wel lekker is maar links en rechts daarvan niet in de buurt komt. De spreiding is beroerd en ook op standje 1 à 1,5 haal je nooit de "ballen" eruit (potentieel). De eerder genoemde Beamblockers zullen de spreiding verhelpen maar gaan ook het potentieel niet er uit halen. Eigenlijk is de genoemde versterker overkill voor het doeleinde. Een 212 cab met een (half)open achterkant en/of Beamblockers gaan hier wel een verbetering zijn.

Kingfisher
24 april 2013, 09:32
Wat gebeurt er eigenlijk als je een slanted cab op z'n zij legt? Krijg je dan een betere spreiding van het geluid?

HaroldA
24 april 2013, 09:39
Een 212 cab met een (half)open achterkant

Klinkt als dag/nacht in vergelijking met een gesloten achterkant.

Ik blaas met Tank86 ook regelmatig laaggestemde sludge de ruimte in via een 2204 die op 1 staat en met een 4x12". Geen probleem.

pasqual
24 april 2013, 10:17
Dit gaat over de spreiding in eerste instantie en in tweede instantie over het feit dat de versterker dan wat harder mag werken en dan komt meestal de sound ten goede. Jij zal toch ook liever je versterker wat harder kunnen zetten neem ik aan? Zeker met jouw muziek mag het best wat meer ballen hebben. Het gaat in deze discussie om de spreiding en daar is ts zijn combinatie op de manier hoe hij het gebruikt niet echt voor bedoeld. Tuurlijk kan een 2204 op standje 1 maar daarmee haal je niet alles er uit. Het hoeft natuurlijk ook niet op standje 11 te staan;).

HaroldA
24 april 2013, 10:28
Tuurlijk kan een 2204 op standje 1 maar daarmee haal je niet alles er uit.

Net boven de 2 vind ik het fijnst: (veel) harder dan dat wordt altijd rommelig omdat de PI gaat oversturen ...

zjanke
24 april 2013, 11:54
Net boven de 2 vind ik het fijnst: (veel) harder dan dat wordt altijd rommelig omdat de PI gaat oversturen ...
Een smaakkwestie dus... Ik vraag me overigens oprecht af hoe je kunt horen dat juist een oversturende PI zorgt voor een rommelig geluid. Als dat op standje 2 zou gebeuren is dat toch een dikke designfout?

Welke speakers heeft TS in zijn kast? Ik heb een tijdje geleden mijn V30's geruild voor Greenbacks en doordat die wat minder rendement hebben mag mijn amp ook wat harder werken voor hetzelfde volume.

HaroldA
24 april 2013, 12:03
Een smaakkwestie dus... Ik vraag me overigens oprecht af hoe je kunt horen dat juist een oversturende PI zorgt voor een rommelig geluid. Als dat op standje 2 zou gebeuren is dat toch een dikke designfout?

Alles is een smaakkwestie. Zelfs volume ...

Een PPIMV laat je PI oversturen en dat vind ik lelijk en rommelig op een 2203/4. Ik denk datzelfde te herkennen als hij te hard staat. Sowieso voeg je amper volume meer toe na 4, alleen maar meer oversturing.

Henri H
24 april 2013, 12:34
Dat vind ik toch wel een erg slecht advies om er een extra cab bij te zetten. De versterker draait al op een kwart van zijn kunnen...met nóg een cab wordt het geluid op laag volume alleen maar tammer.
....Ik heb die ervaring niet. Heb jij ook een 2204 (gehad)?

Used_Illusions
24 april 2013, 12:37
Dank voor al jullie reacties.

De luidsprekers in mijn cabinet zijn (volgens mij) Celestion GT12-75 luidsprekers. Maar ik kan er langs zitten, ik heb de kast enkele jaren geleden gekocht, en weet niet meer alle specs :)


De beamblockers wil ik in elk geval in gaan zetten -
klinkt alvast als een goede en eenvoudige oplossing van één van mijn twee problemen.

Voor het volume ga ik daarna eerst trial and error toepassen. Mogelijk wordt de sound al als minder luid ervaren, wanneer deze wat breder gedragen wordt.

Ik kwam laatst ook een tip tegen om de Line Selector slim toe te passen:
- Pre-amp terugdraaien naar 2 - 3
- Master volume naar 1 - 2

- Line selector bypass = clean geluid
- Line selector A met + xx db = overdrive voor begeleiding
- Line selecter B met + xx db (evt. met MXR overdrive in deze lus opgenomen) = solo geluid

Wat denken jullie, gaat dit werken in de aanpak van het volumeprobleem?

HaroldA
24 april 2013, 14:20
De beamblockers wil ik in elk geval in gaan zetten

Ik zou beginnen met 1 a 2 speakers: microfoonplaatsing wordt een stuk moeilijker met BB's.

E-J
24 april 2013, 14:47
Hoe luid is je drummer, en de band als geheel? Ik heb een tijdje in een bluesband gezeten en speelde toen over een JMP 2203 met een 4x12. De andere gitarist had toevallig ook een Hotrod Deville 4x10. Ging prima, ook in kleine kroegjes.

Misschien dat een deel van het probleem in je speakers schuilt? Mochten het G12T-75's zijn... dat zijn speakers met een tamelijk fel/schel hoog wat door veel mensen al snel als hinderlijk kan worden gezien. Een JCM800 is sowieso een best felle versterker. Veel mensen gebruiken daardoor een cabinet met G12-65 speakers. Die temmen het hoog. Ik kan je dan ook sterk aanraden je versterker eens te proberen met andere speakers.

Wat betreft de spreiding: ik gebruik al enkele jaren beamblockers op mijn 2x12 en dat werkt uitstekend.

HaroldA
24 april 2013, 14:49
Hoe luid is je drummer, en de band als geheel? Ik heb een tijdje in een bluesband gezeten en speelde toen over een JMP 2203 met een 4x12. De andere gitarist had toevallig ook een Hotrod Deville 4x10. Ging prima, ook in kleine kroegjes.

Als hij met de master op 1 boven de drummer uitkomt, is de drummer niet erg luid ;)

Ik repeteer op 2eneenbeetje.

Brum
24 april 2013, 14:56
Ik kwam laatst ook een tip tegen om de Line Selector slim toe te passen:
- Pre-amp terugdraaien naar 2 - 3
- Master volume naar 1 - 2

- Line selector bypass = clean geluid
- Line selector A met + xx db = overdrive voor begeleiding
- Line selecter B met + xx db (evt. met MXR overdrive in deze lus opgenomen) = solo geluid

Wat denken jullie, gaat dit werken in de aanpak van het volumeprobleem?

Ik gebruik zo ongeveer ook m'n Line Selector, maar meer om de volumeverschillen tussen clean en scheur te vereffenen, plus dat ik voor de scheur meerdere pedalen tegelijk kan schakelen. Maar het kan inderdaad, je kunt er je volume mee temmen.

jerome
24 april 2013, 19:25
Ik heb jarenlang met een 100 watt JMP2203 top over een 4 x 12 buikcab gespeeld en dan kwam ik in kroegen met de master niet boven standje 1.
De 4 speakers (G12-65) bewogen nauwelijks en gaven niet dat lekkere geluid als ze (hard) moeten werken.
Later heb ik een 2 x 12 cab gekocht. Dit ging al veel beter, de speakers moesten weer een beetje werken op standje 1,5.
Sinds kort heb ik een 50 watt JMP2204 top erbij en die gebruik ik in kleine kroegjes met een 40 watt 2 x 12 cab. Werkt perfect, de master kan op 2 á 3 en omdat de cab een redelijk laag vermogen heeft moeten de speakers toch hard werken...
Dus een toch lekkere losse brulsound ondanks het lage volume! :crazyhappy:
Er zitten 2 Celestion Silver Alnico's speakers van 20 watt per stuk in maar je zou met een 50 watt top ook prima 2 Greenback speakers van 20 á 30 watt per stuk kunnen gebruiken of bijvoorbeeld een cab met 1 G12-65 Watt speaker.

Om een lekkere directe heldere sound naar het publiek te krijgen richt ik mijn cab gewoon richting publiek.
Ik hang er wel een microfoontje voor en via het mengpaneel krijgen de zanger en de bassist een klein beetje gitaar op hun floormonitor.
Werkt perfect!!

Een 4 x 12 inch cab van totaal 260 of 300 watt werkt gewoon niet in kleine kroegen.
Het gaat al vlug veel te hard.
En, zoals ik als schreef, de speakers bewegen nauwelijks als de 50 watt amp op 1 á 2 staat en dan klinken de speakers gewoon niet lekker!

DaveItUp
27 april 2013, 09:44
Weet niet wat voor muziek het is, maar het klinkt wel een beetje als een drummer die aait hoor. 1 op de master bij een 2204? In mijn oren klinkt dat echt gewoon kut. Ik zou dat ding gewoon inruilen en een lager wattage bak kopen, want dit is waanzin.

zjanke
27 april 2013, 10:17
Ik zou de drummer inruilen :D

als 50 watt teveel is, dan moet je terug naar 5 watt of zo en of dat qua geluid een dikke verbetering gaat zijn?

guitarnijboer
27 april 2013, 10:51
Een 4 x 12 inch cab van totaal 260 of 300 watt werkt gewoon niet in kleine kroegen.
Het gaat al vlug veel te hard.
En, zoals ik als schreef, de speakers bewegen nauwelijks als de 50 watt amp op 1 á 2 staat en dan klinken de speakers gewoon niet lekker!

Een 4 x 12 werkt ik kroegjes inderdaad niet lekker, maar dat ligt naar mijn idee ook gewoon aan het zompige geluid dat je krijgt met een 4 x 12 in een kleine ruimte. Een open back speaker vind ik in cafetjes veel lekkerder. Dit mag dan ook een 200W EV speaker zijn.
Aan het vermogen ligt het dus naar mijn idee niet. Een 4x12 kast is sowieso volgens mij niet de beste manier om speakers goed te laten klinken.

HaroldA
27 april 2013, 12:52
1 op de master bij een 2204? In mijn oren klinkt dat echt gewoon kut. Ik zou dat ding gewoon inruilen en een lager wattage bak kopen, want dit is waanzin.

:seriousf:

Ik doe het zo vaak en het klinkt nog steeds beter dan zo'n 5W broodtrommel.

Henri H
27 april 2013, 13:20
:seriousf:

Ik doe het zo vaak en het klinkt nog steeds beter dan zo'n 5W broodtrommel.+1
Die 2204 op stand 1 klinkt nog steeds 10 keer beter dan welke andere amp dan ook.

DaveItUp
27 april 2013, 18:07
Jahoor jongens, het is de beste amp ooit gemaakt en niets kan beter klinken. Anyway voor een clean-achtig geluid kan dat best aardig klinken, maar voor de sound waarom je een jcm 800 uberhaupt hebt, is het gewoon niks.

zjanke
27 april 2013, 19:32
Of het de beste amp is mag iedereen voor zichzelf uitmaken. Ik heb er een gehad en ik heb nu een 20 watter en daar zit echt niet zo heel veel volumeverschil in. Als je dus een amp wil hebben die moet werken om lekker te klinken zul je terug moeten naar minder dan 5 watt en daar is qua klank niet zoveel te vinden wat net zo lekker klinkt....

jerome
27 april 2013, 19:35
Weet niet wat voor muziek het is, maar het klinkt wel een beetje als een drummer die aait hoor. 1 op de master bij een 2204? In mijn oren klinkt dat echt gewoon kut. Ik zou dat ding gewoon inruilen en een lager wattage bak kopen, want dit is waanzin.

Ik weet niet of op mijn post reageert, maar ik had over een 100 watt 2203 top in een klein kroegje....
Die gaat zo verschrikkelijk hard dat ik niet harder dan standje 1 kwam...
Vandaar dat ik voor kleine cafe's een 50 Watt 2204 erbij gekocht heb, en die kan dan op stand 3 á 4 met een een 40 watt 2x 12 cab...
Op grotere podia gebruik ik toch het liefst de 2203. Meer ballen, meer vet laag, veel bredere sound.
Dan gebruik trouwens een 100 Watt 2 x 12 cab, dus die speakers moeten dan ook lekker hard werken...

jerome
27 april 2013, 19:42
Of het de beste amp is mag iedereen voor zichzelf uitmaken. Ik heb er een gehad en ik heb nu een 20 watter en daar zit echt niet zo heel veel volumeverschil in. Als je dus een amp wil hebben die moet werken om lekker te klinken zul je terug moeten naar minder dan 5 watt en daar is qua klank niet zoveel te vinden wat net zo lekker klinkt....

Het volume zal inderdaad niet veel uitmaken. Ik mis bij die 5 en 20 Watt versterkers ballen, ik mis de pure EL34 Marshall sound waar ik zo van hou, de grom vanuit het laag
... ;)

Henri H
27 april 2013, 23:43
Jahoor jongens, het is de beste amp ooit gemaakt en niets kan beter klinken. Anyway voor een clean-achtig geluid kan dat best aardig klinken, maar voor de sound waarom je een jcm 800 uberhaupt hebt, is het gewoon niks.Voor mij is het inderdaad de beste amp, en op stand 1 heb je echt te weinig volume om mee te komen met een drummer/bassist, mits je er een PA bij hebt. Ik ga er ook even vanuit dat er geen easy jazz o.i.d. mee gespeeld wordt (wat wel goed mogelijk is naar mijn mening).
Als je een pop/rockbandje hebt, zul je ergens tussen anderhalf en 3 uitkomen wat mastervolume betreft. Hard zat, en dan klinkt ie perfect.

Misschien ben je in de war met de JCM 800 2205/2210? Die klinken nl. echt slecht op stand 1.

kassie
28 april 2013, 03:20
och heb toch vaak zat met mijn silver jub op standje 5/6 op de master gespeeld in een kroeg. Hoger kan ook wel maar dan wat gain terugdraaien, plexiglas schild ervoor. Sowieso ga ik steeds de mindere gain kant op. Wordt het volume wat zachter van, en tevens wordt de sound ook gearticuleerder. De speakers helpen ook mee, laatst nog een v30 vergeleken met mijn deltapro. En de v30 is beduidend luider, maar niet op een al te plesante manier.

DaveItUp
28 april 2013, 12:25
Voor mij is het inderdaad de beste amp, en op stand 1 heb je echt te weinig volume om mee te komen met een drummer/bassist, mits je er een PA bij hebt. Ik ga er ook even vanuit dat er geen easy jazz o.i.d. mee gespeeld wordt (wat wel goed mogelijk is naar mijn mening).
Als je een pop/rockbandje hebt, zul je ergens tussen anderhalf en 3 uitkomen wat mastervolume betreft. Hard zat, en dan klinkt ie perfect.

Misschien ben je in de war met de JCM 800 2205/2210? Die klinken nl. echt slecht op stand 1.

Waarom zou ik in de war zijn, ik had een 2205, die ik echt kut vond, en speel nu regelmatig op een 2203. Daarvoor een 1959 met ppimv. Zonder uitzondering vond ik ze niets op zulk laag volume, iig voor oversturing. Misschien is 't smaak.

Ik stond met m'n Superlead altijd dik ook over de helft hoor, ook in kroegen. Lager dan 3 ging de master iig niet. Zal ook een beetje aan de muziek liggen verder.

Henri H
28 april 2013, 12:52
Waarom zou ik in de war zijn,Omdat je vindt dat een 2204 op stand 1 nergens naar klinkt.


ik had een 2205, die ik echt kut vond, en speel nu regelmatig op een 2203. Daarvoor een 1959 met ppimv. Zonder uitzondering vond ik ze niets op zulk laag volume, iig voor oversturing. Misschien is 't smaak.

Ik stond met m'n Superlead altijd dik ook over de helft hoor, ook in kroegen. Lager dan 3 ging de master iig niet. Zal ook een beetje aan de muziek liggen verder.2203 en 1959 zijn ook andere beestjes.
Nogmaals, een 2204 op stand 1 (bijna huiskamervolume) klinkt (imo) prima.

DaveItUp
28 april 2013, 13:09
Niet zo gek veel anders hoor, een 2203 zeker niet. Maargoed jij vind 't goed, ik vind 't niks.

Brum
28 april 2013, 13:44
Misschien ben je in de war met de JCM 800 2205/2210? Die klinken nl. echt slecht op stand 1.

Hmm, dat ben ik dan weer niet me je eens.;) Ik geef toe dat een 2210 meer tot leven komt op hoger volume, maar ik gebruik de mijne ook vaak zat voor thuis. Op een 4x12, nog niet eens op standje 1 en dat klinkt voor thuis echt niet verkeerd hoor. Kanaalvolume wel ver open en de gain ook vol open, dan hoeft de master volume echt niet open geschroefd te worden om goed te klinken wat mij betreft. De 'normal channel' vind ik wel absoluut beter klinken op hoger volume, maar het gain kanaal zeker niet perse. Misschien ligt het er ook aan welke versie je hebt, de 2210 is na een bepaald bouwjaar ook aangepast.

jerome
28 april 2013, 14:49
Omdat je vindt dat een 2204 op stand 1 nergens naar klinkt.

2203 en 1959 zijn ook andere beestjes.
Nogmaals, een 2204 op stand 1 (bijna huiskamervolume) klinkt (imo) prima.

Dat ben ik wel met eens. Mijn JMP2203 is reageert ongelooflijk stijf op standje 1 en mijn JMP2204 klinkt dan eigenlijk best al lekker.
De 2203 begint pas op standje 2,5 lekker te klinken.
Daarom vind ik een 2204 zo geschikt voor kleine café's , je hebt een bruikbare "powerband" tussen standje 2 en 5 en met een 2203 zit je dan tussen de 1 en 2...
Maar op standje 3 á 4 klinkt de 2203 zo ongelooflijk bruut, veel lekkerder dan de 2204 op standje 5 á 6
Ik heb gistereavond weer eens een keer op mijn 2203 gespeeld, sj*s*s wat een heerlijke dynamische en brute brulbak zeg!
:crazyhappy:

Henri H
28 april 2013, 14:56
Hmm, dat ben ik dan weer niet me je eens.;) Ik geef toe dat een 2210 meer tot leven komt op hoger volume, maar ik gebruik de mijne ook vaak zat voor thuis. Op een 4x12, nog niet eens op standje 1 en dat klinkt voor thuis echt niet verkeerd hoor. Kanaalvolume wel ver open en de gain ook vol open, dan hoeft de master volume echt niet open geschroefd te worden om goed te klinken wat mij betreft. De 'normal channel' vind ik wel absoluut beter klinken op hoger volume, maar het gain kanaal zeker niet perse. Misschien ligt het er ook aan welke versie je hebt, de 2210 is na een bepaald bouwjaar ook aangepast.Nou, misschien bedoel ik stand 0,8 o.i.d. op de 2205 uit '86 (wel de latere/betere versie), welke ik een poos gehad heb.
Pas op redelijk hoog volume, hoger dan een 2204 naar mijn idee, ging die goed klinken. Welke stand dat dan precies geweest is weet ik niet meer.