PDA

View Full Version : Nieuw liedje geschreven: Fly Away



Herman
23 april 2013, 02:31
Dag mensen!

Na een tijdje prutsen heb ik vanavond weer een liedje af gekregen.

Ik ben erg benieuwd wat jullie er van vinden! Dat het niet perfect gespeeld is of gezongen is weet ik wel, ik ben vooral benieuwd wat jullie van het liedje zelf vinden. Opbouwende kritiek is altijd welkom. :)

Herman


http://www.youtube.com/watch?v=90OvohbVZmo

Fusion
23 april 2013, 12:24
Als mensen beginnen met zich verontschuldigen vrees ik altijd t ergste, maar dit verraste me aangenaam. Ontzettend mooie akkoordenprogressies, mooie zanglijnen, tekst klinkt ook erg oke. Dit moet je echteen keer goed opnemen!! Strijkertjes of just niet en een dikke vette synth met rock gitaren, er is van alles mogelijk. Ik vind t erg goed, en de opbouw is bijna perfect, goede brug, ik ben er jaloers op.

paulusdeBKB
23 april 2013, 13:26
Dude, jij hoort niet in een zolderkamer maar op het podium van Paradiso! Echt een heel mooi liedje, en onder de indruk van je stem en je gitaarspel. Ik zou ook graag de songtekst lezen, wil je die even posten in het songtekstentopic op offtopic?

(de link naar de site www.thejackdaws.com in je sig klopt niet. Hij verwijst nu naar www.gitaarnet.nl/forum/www.thejackdaws.com)

edit: en de bio op jullie site is hilarisch :cheerup:

Tupelo
23 april 2013, 15:36
Klinkt lekker, goed gespeeld, mooie brug ook, ik houd wel van dit soort tokkelpartijtjes.
Enige kritiek die ik heb, daar kan je niets aan doen; het is je stem.
Je klinkt nog erg jong; het liedje zou mooier klinken met een meer volwassen diepere zwaardere stem; vind ik dan.

Elvee
23 april 2013, 21:19
Goed gespeeld, het tokkelen ligt erg lekker in het gehoor. Mooie akkoordopbouw.

Duhsjaak
23 april 2013, 22:21
Hi
Kijk, nog effe voor de duidelijkheid. De rolverdeling is als volgt:
- jij post
- wij fikken je af tot op je schoenveters

Paar puntjes in ernst. Sommige dingen moet je niet proberen te snappen. Elders is weer sprake van foute muziek. Dat bestaat niet, is mijn stelling. Je hebt muziek. En er is tijdgebonden smaak.

Voorbeeld. Mijn Pa heeft een bril gekocht in 1983. Kan ook 1985 zijn geweest. Modern, fris etc.
Omdat zijn ogen het verrotten om te veranderen, en mijn pa het verrotte om een nieuwe bril te kopen als zijn ogen niet achteruit gingen, werd dat frisse brilletje fout. Surprise surprise! Enige tijd later was ie avant garde, en gingen heel jonge mevrouwen in de supermarkt hem complimenteren met zijn bril. Nu loopt iedereen met de bril van mijn pa en zegt niemand er nog wat van. Go figure!!!

Met je stem gaat dat net zo. Ik heb ooit de 2e stem boven Tim (de pa van Jeff) Buckley gezongen. Ik weet nog in welke nummers. In die tijd werd dat wel als stoer gezien en technisch vreselijk knap, maar soms werd openlijk getwijfeld aan de mogelijkheid dat ik een voldoende volwassen geluid zou ontwikkelen om 'echte' muziek dragend voor het voetlicht te brengen.

De laatste 5 of 6 jaar gaat mijn stem vreselijk achteruit. Niet wegens drank en dope (dat zou nog R&R zijn) maar gewoon door de leeftijd. Eerst vond ik dat wel verdrietig, maar heb besloten dat 'ze' allemaal de pest kunnen krijgen. Ik ga mij niet gewonnen geven. Beperking OK. Verstandelijke beperking? We zullen dat nog wel zien.

Heel lang verhaal.

Trek je van goedbedoelde adviezen niks aan. Te jonge stem? Te gedingest getokkeld?

PdeBKB slaat de spijker op zijn kop. De agenda's voor dit jaar zijn volgeboekt. Je kunt met wat mazzel nog hopen op afzeggingen. Dus alle hoop is nog niet verloren. Voor de rest zou ik mijn eieren leggen in het mandje van volgend seizoen.

Nu bepalen in welke vorm ik mijn muziek zou willen presenteren. Als singer/songwriter? Als band?
Een paar tinkelende gitaartjes erachter en naar Excelsior?

Maar in ieder geval zorgen dan je in de kijker komt bij de gasten die de festivals boeken. Dan heb je die optredens alvast in da pocket.

Tijd dus, voor het uitstippelen van de koers die je als meest succesvol inschat. En ik hoop daarbij te zijn. Bij zo'n optreden.
Feest!

Vriendelijke groet, Gus

hjh360
24 april 2013, 16:11
Ik vind dit vreselijk goed, vergelijkbaar met de "big-shots" in de singer-songwriter scene. Ga zo door.

Dit is precies waarom ik nog af en toe op dit subforum meekijk ;)

Herman
24 april 2013, 22:11
Whoo, iedereen echt enorm bedankt voor de lovende woorden! Echt enorm tof om te lezen!:) Het is nog niet helemaal duidelijk hoe we dit met de band gaan doen, of puur zoals het is, of toch echt een band versie (uit)bouwen.

@ Fusion,
Thanks! Ik vind 't echt heel tof om van jou te horen dat je het mooi vind, ik heb jou vaker werk zien posten in dit subforum en daar was ik altijd erg van onder de indruk, overigens vind ik je laatste ook echt weer heel sterk!

@Paulus,
Haha, thanks! Hopelijk komt dat ooit nog eens! Ik zal de tekst ff posten in off topic. Teksten schrijven is niet echt mijn sterkste punt trouwens, dus wellicht moet je daar even doorheen prikken. En ik zal even de link aanpassen, mijn voornaamste band is tegenwoordig ook geen Jackdaws meer, maar View for a Day. www.youtube.com/viewforaday ;)

@ Tupelo,
Thanks! En dat mag je uiteraard vinden. Ik ben 22, dus da's niet super jong (alsin) 16 of zo. Ik verwacht niet dat mijn stem nog extreem veel veranderd, maar heb van mezelf als ik zing een vrij hoge stem.

@ Gus,
Altijd weer mooi om die verhalen van je te lezen haha. Ik vat de commentaren zeker niet negatief op, da's zelfs moeilijk met deze reacties. ;) Ik ga gewoon door en hoop dat ik in de toekomst nog een handje vol toffe liedjes kan maken.

@Hjh360,
Dankje! Erg groot compliment! En zoals ik al zei, ik ga zeker door. ;)

Duhsjaak
24 april 2013, 22:13
Hi Gast
Ik heb er nog eens over nagedacht, over je liedje. On second thoughts (bij nader inzien is naar mijn smaak toch wat anders), zou ik je graag op een persoonlijker noot toe 'spreken'.

Emily Earheart was de eerste vrouwelijke piloot die grote afstanden vloog. Ze is onder mysterieuze omstandigheden verdwenen. Toen haar vliegtuig werd teruggevonden, was het duidelijk dat er geknoei in het spel was. Zij had namelijk extra grote brandstoftanks, iets dat het teruggevonden vliegtuig niet had. Haar zou je 'I'll fly away' van harte toewensen.

I'll fly away is een regelmatig terugkerend thema in de tekstschrijverij. Maar is het realistisch? Is het dialoog die we onder mensen gebruiken, of is het vooral poëtisch? Wil je blijven schrijven in die trant? De manier waarop GTST mensen onecht met elkaar in gesprek zijn.

Of wil je echte mensen taal gaan gebruiken? In dat geval nodig ik je vooral uit dat te gaan doen. Niet zoals de punkers (kill, piss, fuck) maar gewoon Nederlands.

De taal van echte mensen.
Maar ook met een roekeloos randje. Want al die veilige omschrijvingen.... iedereen weet gewoon langzaam aan wel wat over welke betekenis aan vliegen moet worden toegeschreven.

Je wilt toch niet blijven hangen in het woordgebruik van oude bluesnegers (I wanna rock you all night long)? Die gasten waren ouder dan mijn opa!

Voorbeeld:

Je zwikte gevaarlijk op je hakken
je ogen glommen van de pillen
die billen in die spijkerbroek, tsjees
zou best wat met je willen

Nog een voorbeeld:
Esther Ouwehand, partij
van de lekkere dieren
zei: ik gebruik de komkummer
ben jij niet op zoek naar de
romantische eeuwige
liefde? Nee? Oh bummer

Bestaat een woord niet? Dan bedenk je hem.
We zijn toch creatief? Waarom blijven we dan alleen binnen de lijntjes van anderen kleuren.

Nog effe een paar:

Je hebt geen uur meer te verspillen
je zoekt subiet zo'n boerenlul
die heeft al wat ervaring
met daten 3.0

Je zei getrouwd en ik zei boeien
als ik wat te kiezen mag
scheiden? rot op scheiding
iedere dag bevrijdingsdag

Ik scheer me met je roze scheerapparaat
God mag weten waar dat ding is geweest
ter compensatie van t roze handvat
sta ik gewoon te vloeken als een beest

(zelfspot is nooit weg)
Een boom een boom dat ben ik
elk jaar een ring erbij
zelden aan de bovenkant
afijn, kijk maar naar mij

Ik ging (Scorsese - George Harrison docu) ooit kortstondig naar Yoga.
De teacher had een yoga puzzle. 'Imagine, one hand clapping', zei hij. Ik vond dat in een seconde op te lossen maar niet respectvol. 'I dont mind respect', zei the teacher. Thank you zei ik en sloeg hem (niet hard) in het gezicht. That, teacher, is the sound of one hand clapping zei ik. En kon vertrekken.

'k Zat me de takke te vervelen
als deel van een cosmisch plan
met als puzzle one hand clapping
nou, da's echt belangrijk man!

Als iemand je een geheim vertelt, begint de rottigheid pas.

Toen is ze bij me weggegaan
whatsapp ik haar? flauwekul
wie heeft haar van je afgepikt
volgens mij heet ie stomme lul

Zo zou ik easy nog een uurtje door kunnen gaan. Niet om te laten zien wat ik kan. Wat ik kan weet ik. Daarover ben ik senang. Ik typ het gewoon eens uit in de hoop je aan het denken te zetten over de gangbare opvattingen over liedjes schrijven.

En we zijn toch creatief? Waarom laten we ons dan vertellen hoe we liedjes moeten maken. Maak je los van die opvattingen en ga avontuurlijker schrijven.
Dat is (uiteindelijk) waar dit stukje over gaat. Death letter blues is een curieus stukje geschiedenis. Museum stukkie misschien. Tegenwoordig hebben wij op een andere manier verbinding met elkaar. Het is de hoogste tijd dat wij dat in onze liedjes tot uitdrukking gaan brengen.

Dit is geen rode pen van de meester door jou tekst. Ik heb al eerder geschreven wat ik ervan vind en daar aan doe ik niets af.

Ik hoop dat je je hierdoor geïnspireerd voelt om het wat roekelozer aan te gaan pakken. Talent genoeg bij jou. Ga het anders aanpakken dan de rest. En je vergroot alleen maar je kansen er ook iets mee te bereiken.

Ik wens je alle succes!
Vriendelijke groet, Gus

Thewisbone
24 mei 2013, 01:03
Dit klinkt best wel nice! Goeie tekst.. zang mag wel wat lager.. ;)

7ender
24 mei 2013, 09:34
ik heb er niks over te zeiken ,....ik vind 't prachtig !!! :ok::ok::ok:

Herman
27 mei 2013, 13:13
Haha thanks! Mooi dat deze weer gebumpt werd. ;)