PDA

View Full Version : Serie nummer op een Gibson (firebird), hoe en wat....?



GuitarChriZ
23 juni 2003, 20:02
Hallo mensen! dit is mijn twee post alweer.... in 3 maanden tijd... maargoed, aangezien ik vorige keer uitstekend werd geholpen wou ik weer eens iets vragen aan jullie. Ik heb een Gibson Firebird Reissue (kleur, natural sunburst voor de liefhebbers), ik zag toevallig op een amerikaanse site ook een Firebird te koop staan uit 1990 stond er bij. Hij ziet er precies hetzelfde uit als die van mij, alle details kloppen e.d. maar hij heeft serienummer 92540713, nu heb ik die van mij vorig jaar gekocht en hij had toen al een hele tijd in een winkel gehangen en het hele voorafgaande importtraject meegerekend kwam ik uit op een ouderdom van een jaartje of 2. Echter mijn Firebird heeft serienummer 91067712!!! Hoe kan dit?

Ik ben dus als eerste beniewd naar de opbouw van de serienummers en hoe ik de ouderdom er uit af zou kunnen lezen. Het kan natuurlijk ook zijn dat het serienummer dat op die site stond niet klopt voor de firebird uit 1990, maarja gewoon zowiezo.... hoe lees ik een dergelijk serienummer? Gibson experts... leef je uit!

AntY
23 juni 2003, 20:29
Hallo mensen! dit is mijn twee post alweer.... in 3 maanden tijd... maargoed, aangezien ik vorige keer uitstekend werd geholpen wou ik weer eens iets vragen aan jullie. Ik heb een Gibson Firebird Reissue (kleur, natural sunburst voor de liefhebbers), ik zag toevallig op een amerikaanse site ook een Firebird te koop staan uit 1990 stond er bij. Hij ziet er precies hetzelfde uit als die van mij, alle details kloppen e.d. maar hij heeft serienummer 92540713, nu heb ik die van mij vorig jaar gekocht en hij had toen al een hele tijd in een winkel gehangen en het hele voorafgaande importtraject meegerekend kwam ik uit op een ouderdom van een jaartje of 2. Echter mijn Firebird heeft serienummer 91067712!!! Hoe kan dit?

Ik ben dus als eerste beniewd naar de opbouw van de serienummers en hoe ik de ouderdom er uit af zou kunnen lezen. Het kan natuurlijk ook zijn dat het serienummer dat op die site stond niet klopt voor de firebird uit 1990, maarja gewoon zowiezo.... hoe lees ik een dergelijk serienummer? Gibson experts... leef je uit!

het schema is YDDDYPPP

jouw firebird is dus van 1997, en die op internet uit 1990 inderdaad

GuitarChriZ
23 juni 2003, 20:38
Hey dankjewel voor de supersnelle reactie! Nou ik ben bezug geweest om het te snappen, maar volges mij snap ik het pas deels.... cijfertjesfreak of toch niet...

Uit 91067712 haal ik dan het eerste en het vijfde nummer en dat is inderdaad 97! maar waar staan dan de D's en de P's voor? of is mijn redenatie zowiezo al fout oeps...

hetzelfde dan voor 92540713, eerste en vijfde cijfer is '90 inderdaad, maar de rest?

alvast bedankt!

The Mule
23 juni 2003, 20:42
Tweede t/m vierde cijfer = zoveelste dag van het jaar waarop de gitaar is gemaakt. De laatste drie weet ik niet meer zeker, volgens mij de zoveelste van dit model wat dat jaar gemaakt is...

Please correct me if I'm wrong...

AntY
23 juni 2003, 20:43
ok

cijfers 234 is dag van het jaar, wat wil zeggen: 001 tot 365, die gitaar is op de 254e dag van het jaar gemaakt , dat wil dus zeggen half september.

de laatste 3 cijfers staan voor het model volgnummer van die dag, jouw gitaar was de 712e gibson die die dag van de fabrieksband afrolde :)