PDA

View Full Version : Ineens knappen er snaren... raadsel! (Maton EBG808TE)



tomhaze
22 april 2013, 21:47
Hallo allen,

Heel graag jullie visie hierop, want ik sta voor een raadsel! In jaren optreden is er nog nooit een snaar geknapt en afgelopen zaterdag tijdens twee shows, twee keer een snaar geknapt. Tijdens de middagshow de D-snaar, in de avond de hoge E-snaar.

Om jullie even met zoveel mogelijk informatie te voeden: Ik heb een Maton EBG808TE en er zitten Elixer snaren op. Deze zaten er geloof ik een maand op. Normaal gesproken verwissel rond de anderhalf - 2 maanden mijn snaren, vooral met de reden omdat ze minder mooi klinken, er is er nog NOOIT één spontaan geknapt.

Nog niet zo heel lang geleden (2 maanden) heb ik mijn gitaar laten ''upgraden''. Ik heb de bridgepins, nuts en brugzadel laten vervangen door allemaal beenderen onderdelen. Ik heb ze besteld bij iemand die zeer betrouwbare artikelen maakt, dus aan de kwaliteit daarvan twijfel ik niet. Toch vond ik het belangrijk om te melden, misschien heeft iemand er meer ervaring mee.

Temperaturen op het podium waren niet anders dan anders. Het was natuurlijk warm, maar niet exotisch heet, en bovendien maakte mijn gitaar ook geen plotselinge wisseling in temperatuur mee.

Alle insights van jullie stel ik zeer op prijs! Ik wil namelijk wel met een veilig gevoel kunnen spelen op het podium :)

Alvast dank!

kwispelhond
22 april 2013, 22:30
het is denk ik wel belangrijk om te weten waar de snaren geknapt zijn. Bij de brug, je aanslagpunt, de topkam of de stemmechanieken? Zijn ze wel op dezelfde plaats kapot gegaan?

tomhaze
22 april 2013, 23:55
Oei, lastig! Ze gingen kapot tijdens een show, dus heb ''de rommel'' er snel vanaf gehaald. Ze zijn ongeveer rond mijn aanslagpunt kapot gegaan. In ieder geval niet bij mijn stemmechanieken.

HaroldA
22 april 2013, 23:56
Oei, lastig! Ze gingen kapot tijdens een show, dus heb ''de rommel'' er snel vanaf gehaald. Ze zijn ongeveer rond mijn aanslagpunt kapot gegaan. In ieder geval niet bij mijn stemmechanieken.

Als ze niet kapot gaan waar de de gitaar raken (tuner, topkam, brug, etc) dan ligt het aan de snaren, niet aan de gitaar ...

kwispelhond
23 april 2013, 00:56
Inderdaad, als het aan de gitaar ligt breekt het altijd op een contact-punt. Het kan echter ook aan waarmee je aanslaat liggen. Ik heb wel eens van die metalen fingerpick's gezien met lelijke bramen en ook sommige plectrum's kunnen lelijk scherp worden......., kortom: zoals meestal met dit soort zaken is het aantal mogelijkheden weer onbeperkt;)

Harald
23 april 2013, 05:14
Is er ook nog de mogelijkheid dat het probleem in de snaren ligt. Ook wel eens een budgetdoosje met 3 setjes Elixir gehad, waarmee ik dat soort problemen al bij het opleggen had.

Jorikm
23 april 2013, 09:44
Misschien met het opleggen al iets mis gegaan? Heb je ze er de kaatste keer zelf opgelegd?

Ik heb namelijk wel eens gehad dat de snaar bij de bridgepin niet helemaal goed zat, waardoor hij tijdens het opspannen nog een stukje verschoot. echter heeft de snaar dan op het punt waar hij contact maakt met de brug al wel een 'knikje' die dus later weer rechtgetrokken wordt. Is bij mij een week goed gegaan toen is hij op dat punt gesprongen.

Jorik

Rizz
23 april 2013, 10:15
Misschien met het opleggen al iets mis gegaan? Heb je ze er de kaatste keer zelf opgelegd?

Ik heb namelijk wel eens gehad dat de snaar bij de bridgepin niet helemaal goed zat, waardoor hij tijdens het opspannen nog een stukje verschoot. echter heeft de snaar dan op het punt waar hij contact maakt met de brug al wel een 'knikje' die dus later weer rechtgetrokken wordt. Is bij mij een week goed gegaan toen is hij op dat punt gesprongen.

Jorik

Altijd even controleren met de hand door de kast, Als dit vaker gebeurt snij je zo en gleuf in je brug... Is mij slechts 1x gebeurd, met de eerste keer snaren opleggen, daarna doe je dat nooit meer..

-Martijn-
23 april 2013, 15:03
Is er ook nog de mogelijkheid dat het probleem in de snaren ligt. Ook wel eens een budgetdoosje met 3 setjes Elixir gehad, waarmee ik dat soort problemen al bij het opleggen had.

Huh, jij bedoelt zegmaar zo'n 3-pack van Musicstore/Thomann bijvoorbeeld? Ik dacht dat die precies hetzelfde waren dan de losse verpakkingen, wilde ze binnenkort ook eens gaan bestellen.

Harald
23 april 2013, 15:50
Klopt, Hebben ze die nog? Scheelde aanzienlijk. Vermoed dat het niet structureel is, maar dat het gewoon een foutje in die setjes snaren was. Heb toen op een gegeven moment een emailtje naar Elixir gestuurd, kreeg zowaar een nieuw setje opgestuurd.

Muzieknono
24 april 2013, 07:15
Zou leuk zijn als je ook even meld wat het probleem nu (waarschijnlijk) is geweest, ben wel benieuwd, ik vermoed namelijk ook een setje slechtere snaren.
Mvgr. Dirk Jan :B

Harald
24 april 2013, 08:52
Geen idee wat er precies mis was. In die doosjes zaten ook snaren die op een of andere manier gelijk niet octaafzuiver waren, erger dan bij dezelfde snaar uit een andere set. Productiefout, maar wat precies? Ook niet zo belangrijk. Bij niet goed moeten ze toch de prullenbak in.

-Martijn-
25 april 2013, 09:56
Vorige week werden ze in ieder geval nog verkocht, nu nergens meer terug te vinden. :???:
Misschien was €29,80 voor drie setjes ook te mooi om waar te zijn. De laatste keer betaalde ik 22,50 voor één setje, hoewel dat wel het andere uiterste is. Toen vervolgens na twee weken de G snaar al brak was ik niet blij, vandaar dat ik op zoek was iets goedkopers.

HaroldA
25 april 2013, 10:11
vandaar dat ik op zoek was iets goedkopers.

Ga in de USA shoppen! Elixer is daar echt spotgoedkoop ...

http://www.nekymusic.com/index.html

-Martijn-
25 april 2013, 10:23
Bedankt voor de tip. :)
Ik ga even afwachten of ze nog terugkomen bij Musicstore/Thomann. Neky had ik wel eens van gehoord inderdaad, maar Elixirs zijn daar iets duurder en daar komt het verzenden en inklaren dan nog bij.

tomhaze
26 april 2013, 16:15
Dank voor alle reacties. Er zaten Elixir-snaren op, maar ik heb de laatste keren ze er niet zelf opgezet. De man die dit deed (die onderhoud aan mijn gitaar deed) zou dit echter makkelijk moeten kunnen... dus nog steeds vreemd.

Ik heb in ieder geval als de wiederweerga alle snaren vervangen en heb vanavond weer een optreden. Hopelijk doet ie het weer als vanouds!