PDA

View Full Version : De truss rod werkt niet meer



Joey Centiago
22 april 2013, 20:13
Hallo,

Ik heb een gitaar en ik kan de hals niet meer afstellen. Ik heb meerdere malen geprobeerd met een L-sleutel, maar die doet niet.

De truss rod lijkt wel alsof die wat naar binnen is gegaan, Als ik naar die gat kijk zie ik 5-7 mm niks en dan pas iets metaal. Het gedeelte wat je kunt schroeven met de L-sleutel lijkt dol gedraaid te zijn.

Mijn hals staat gelukkig wel niet bol , maar eerder precies recht. Ik heb geen probleem met het spelen, dat klink wel goed.



Mijn vraag is: zou ik de truss rod hebben kapot gedraaid?, dat die gebroken is, zo ja is dit repareerbaar?
Of anders dat ik het dol heb gedraaid.


Mijn 2de vraag: Als ik snaren vervang gaat de hals wat bol staan vanwege geen spanning, maar met nieuwe snaren erop gaat de hals dan weer op zijn originele stand staan of verschilt dit weleens?
Als dit weleens verschilt kan die beetje bol gaat staan en dan kan ik niks aan doen, behalve misschien 011 ipv 012 snaren erop zetten. Ik speel wel graag met 012 snaren.

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.


Alvast bedankt voor jullie reacties

Rizz
22 april 2013, 20:22
Als je hem niet boller wilt laten staan, zou ik er vooral geen .011 snaren opzetten, daarmee verlaag je de snaarspanning en dus de trek aan de hals...

Ik hoop dat je de goede kant hebt opgedraaid. Als je de TR op spanning zet (met de klok mee en boller) haal dan wel de snaarspanning eraf! En laat de gitaar even een dagje trekken.. Dat geldt overigens ook als je 'm losser (holler) zet. Het hout heeft even tijd nodig om zich te zetten.. De rest is voor de experts. Als je verder geen problemen hebt, zou ik er vooral niets meer aan doen, als je niet exact weet wat je doet, kan je misschien wel iets kapot maken. Misschien even een reparateur laten kijken?

Joey Centiago
22 april 2013, 20:27
thanks voor de info

ps de TR doet niet meer



Ik heb nog niet alle vragen beantwoordt gekregen, iemand?

HaroldA
22 april 2013, 22:53
Ik heb nog niet alle vragen beantwoordt gekregen, iemand?

Niet zonder 'm vast te houden ... ik zou er mee naar een (goede) gitaarbouwer gaan en 'm daar na laten kijken.

Over wat voor gitaar hebben we het eigenlijk?

barno
23 april 2013, 00:46
Ik zou ermee naar een gitaarbouwer gaan want truss rods gaan meestal stuk door mensen die er zomaar wat aan gaan zitten morrelen met een sleutel of imbus die "bijna" past en zo da pakking naar de vaantjes helpen...

Dootch
23 april 2013, 11:23
Veel gitaren hebben inderdaad "imperial" maten als imbus. Als je dan een metrische imbus gebruikt kan je de insteek inderdaad beschadigen.
Het is wel zo dat een trussrod veel weerstand geeft bij vastdraaien (boller maken) en veel minder bij losdraaien.
Bij het losdraaien is er wel een moment dat er niks meer verandert aan de halskromming. Los is los, en als de spanning er af is (trussrod in zijn neutrale positie) dan heeft verder losdraaien geen effect meer.

Bij het aandraaien van de trussrod moet je wel even de snaren losdraaien!

Om de boog op je gitaar te houden bij het wisselen van snaren kan je best de snaren één voor één wisselen.

Wat ook nog effect heeft op de halskromming is of je gitaar omhooghangt aan de kop of in een staander staat.
Hangende gitaren hebben een lichtelijk rechtere hals door het gewicht van de body (toch bij een dunnen hals)

stijnkenens
24 april 2013, 23:44
Bij het aandraaien van de trussrod moet je wel even de snaren losdraaien!

Om de boog op je gitaar te houden bij het wisselen van snaren kan je best de snaren één voor één wisselen.

Wat ook nog effect heeft op de halskromming is of je gitaar omhooghangt aan de kop of in een staander staat.
Hangende gitaren hebben een lichtelijk rechtere hals door het gewicht van de body (toch bij een dunnen hals)


Internet bullshit !

1) Een trussrod zorgt ervoor dat je de hals rechter kan zetten, omdat die door de trekkracht van de snaren krom komt te staan, dus zonder snaarspanning weet je niet waar je naar toe gaat, mocht je eraan draaien. Wat ik wel doe is: de hals wat meegeven als ik aan de truss draai, door hem licht in de gewenste richting te duwen.

2) Een gitaar kan best zonder snaren een tijdje op zich staan. Als je dezelfde set snaren gebruikt, en niet aan de truss komt, zal de hals dezelfde kromming behouden.

3) Er trekt +/- 60 kg gitaarspanning aan je hals, dus dat gewicht van de body wordt toch eerder omhoog getrokken, dan dat de body de hals zou recht trekken.


Wat ik wel merk: zwaartekracht als een gitaar plat op mijn werkbank ligt: ondersteund aan de hals in een cradle en op het einde aan de body, als ik dan een snaar aan sla, en stem, dan klinkt die hoger als ik de gitaar oppak en in speelpositie hou !




s.

Dootch
28 april 2013, 21:24
Internet bullshit !

1) Een trussrod zorgt ervoor dat je de hals rechter kan zetten, omdat die door de trekkracht van de snaren krom komt te staan, dus zonder snaarspanning weet je niet waar je naar toe gaat, mocht je eraan draaien. Wat ik wel doe is: de hals wat meegeven als ik aan de truss draai, door hem licht in de gewenste richting te duwen.

2) Een gitaar kan best zonder snaren een tijdje op zich staan. Als je dezelfde set snaren gebruikt, en niet aan de truss komt, zal de hals dezelfde kromming behouden.

3) Er trekt +/- 60 kg gitaarspanning aan je hals, dus dat gewicht van de body wordt toch eerder omhoog getrokken, dan dat de body de hals zou recht trekken.


Wat ik wel merk: zwaartekracht als een gitaar plat op mijn werkbank ligt: ondersteund aan de hals in een cradle en op het einde aan de body, als ik dan een snaar aan sla, en stem, dan klinkt die hoger als ik de gitaar oppak en in speelpositie hou !




s.

Hoi Stijn,
Zeggen dat wat op internet staat bullshit is, is een cirkelredenering want dan is uw opmerking ook bullshit en dus niet correct enz. Enz. 'k heb hier anders wel al veel geleerd:makeup:.

Maar los van de semantiek hier mijn commentaar:)
1) snaren los zetten of hals "meegeven" is fysisch hetzelfde. (maar misschien wel praktischer, dat moet ik je nageven.) Mijn ervaring bij sommige gitaren is wel dat een kwartslagje alles soms een hele toon hoger zet. Dan moet je toch naar beneden stemmen. Daarom spaar ik de brug door eerst naar beneden te stemmen en dan te trussrodden.

2) Een gitaar zonder snaren verandert van kromming. punt uit. Natuurlijk komt hij na het hersnaren wel terug naar de eerste positie. Een probleem dat ik heb ervaren met het loszetten van alle snaren is dat bij sommige gitaren de trussrod soms loszit in zijn cavity. ('k weet het het zou niet mogen). Als je dan alle snaren er afhaalt kan de trussrod zich plots "verzetten". Echt waar , (been there, done that) Je krijgt dat meestal wel goed, maar op gitaren die niet van mij zijn (afsteljob) vermijd ik het.

3) Er trekt +- 60 kg aan de hals , en als je ze omhooghangt komt er 3 kg bij. dat is dus 5%. Dat verandert de kromming. Nog meer punt uit (gravity is a bitch my friend). Als je dat niet geloofd moet je maar eens je Fysica boek herlezen. Maar los van de wetten van Newton en Hooke spreek ik gewoon uit ervaring. Als ik mijn JEM (een racemachine met een dun halsje en een benijdenswaardige actie) een week omhoog hang aan de kop moet ik nadien de floating bridge twee dagen bijstemmen. Dus voor een concert gaat hij van de pronkplaats naar een staander en na een dag of twee-drie is curve van de hals weer OK. Ik merk het ook aan de fretbuzz. Als ze aan de muur hangt geeft ze fretbuzz en als ze staat in een staander gaat dat vlotjes weg. Zoals je zelf terecht ook al opmerkte geldt dat ook voor liggende gitaren. Als ik gitaren intoneer leg ik ze nooit neer (heb ik ook door scha en schande geleerd:soinnocent:).
Het probleem van hangende gitaren treed wel alleen maar op bij mijn JEM. Bij mijn andere 19 snaarinstrumenten heb ik er geen merkbare last van. Klassieke en folks etc. wegen natuurlijk een pak minder.