PDA

View Full Version : Met SPOED nieuw setje 0.9 snaren nodig/omgeving nieuwegein/utrecht



Mobassintheplace
22 april 2013, 18:59
Hallo, zojuist is mijn hoogste E snaar gebroken en morgen avond moet ik optreden. Morgen ochtend beginnen we al met alles klaar zetten en opbouwen dus het liefst wil ik vanavond nog alles erop hebben zitten. Sinds het een Floyd rose is word het nogal een gedoe.

Woont iemand in Utrecht of Nieuwegein en heeft toevallig een setje 0.9, laat het me weten! Of natuurlijk ook waar ik ze nog kan halen.

Anders moet ik hem morgen vroeg naar Feedback brengen en vragen of ze het er meteen op kunnen zetten.

Plant
22 april 2013, 20:59
... Anders moet ik hem morgen vroeg naar Feedback brengen en vragen of ze het er meteen op kunnen zetten.

Dit is een grap zeker :seriousf: toch :???: :dontgeti:

B-stone
22 april 2013, 21:01
nee geen extra setje in huis is deel van de grap, haal gewoon morgen een paar setjes....

Swaag
22 april 2013, 21:10
Je hebt een optreden, maar kan zelf geen snaar op je gitaar zetten??

Hendriks
22 april 2013, 21:10
Tis crisis hoor , dit is het tweede topic al . Ik zou het eens bij de voedselbank proberen , die hebben vast wel een setje dat over de houdbaarheidsdatum is :).

DaveItUp
22 april 2013, 21:15
morgen avond moet ik optreden. Morgen ochtend beginnen we al met alles klaar zetten en opbouwen

:D

tien tekens

Venlonaer
22 april 2013, 21:34
Groot decor?

Dutch66
22 april 2013, 23:11
En toch al 53 Posts..

Jorikm
22 april 2013, 23:30
Vervelend is dat. Net op het moment dat je geen reservesnaren hebt wat eigenlijk nooit voorkomt, knapt er een snaar.

mesaman
22 april 2013, 23:51
oei oei oei, zeg het optreden maar af! want de levertijd van snaren ligt momenteel op een week of 42! En het monteren heeft ook een wachtlijst van 68 weken. Uiteraard zijn er gezondheidsrisico's als je er zelf aan gaat beginnen!

Tupelo
23 april 2013, 00:24
Niemand die de gelegenheid ziet een VOC mentaliteit tot het uiterste te drijven hier ?

HaroldA
23 april 2013, 00:28
Hallo, zojuist is mijn hoogste E snaar gebroken en morgen avond moet ik optreden.

Kun je de 2 delen nog aan elkaar knopen?

BamBuFan1
23 april 2013, 00:33
Een beetje vent speelt dat concert gewoon probleemloos door de B-snaar een flink stukkie te benden.

terrasbeest
23 april 2013, 09:02
Al een geluk heeft ie nu net geen dikke rijpe puist op z'n neus .

Duhsjaak
23 april 2013, 09:27
Tis crisis hoor , dit is het tweede topic al . Ik zou het eens bij de voedselbank proberen , die hebben vast wel een setje dat over de houdbaarheidsdatum is :).

Wat ben je toch een geniale vent Hendriks. Een troostrijk woord, thinking outside the box. En dan jaloersmakende humor......
Als ze de tent hier opdoeken, hou ik jou.

@TS
John F. Kennedy zei al: Vraag niet wat jij kunt doen voor GN; vraag wat GN voor jou kan doen!
Vriendelijke groet, Gus

Jorikm
23 april 2013, 09:36
Vind sommige reacties een beetje bot overkomen als ik eerlijk mag zijn.. Topicstarter vraagt of iemand nog een setje snaren heeft liggen die hij over kan nemen omdat hij door zijn snaren heen is, lijkt me een vrij normale vraag waar je dan in mijn mening ook een normaal antwoord op kunt geven.. Feit dat de topicstarter zelf zijn snaren niet kan opleggen staat daar dan compleet buiten. Ik bedoel, het overkomt de besten, en net op het moment dat je een paar dagen geen snaren in huis hebt breekt er 1. Kan gebeuren, gewoon vette pech noemen ze dat..

Don't get me wrong, ik probeer hier geen discussie aan te gaan of mensen de les te wijzen, ik geef gewoon mijn eerlijke mening that's all.

Jorik.

HaroldA
23 april 2013, 09:38
Feit dat de topicstarter zelf zijn snaren niet kan opleggen staat daar dan compleet buiten.

... dan moet je geen gitaar met floyd rose kopen.

Scarface
23 april 2013, 10:00
Vind sommige reacties een beetje bot overkomen als ik eerlijk mag zijn....
Don't get me wrong, ik probeer hier geen discussie aan te gaan of mensen de les te wijzen, ik geef gewoon mijn eerlijke mening that's all.

Jorik.

Mijn vrouw heeft ook een reserve lul liggen voor als de mijne breekt......:soinnocent:

http://i1224.photobucket.com/albums/ee366/Marlen999/no-name-dildo-rosa-vibrante-_zps879bfc44.jpg (http://s1224.photobucket.com/user/Marlen999/media/no-name-dildo-rosa-vibrante-_zps879bfc44.jpg.html)

:seriousf:



Niet aan jouw gericht Jorik:makeup:,maar het komt toch wel een beetje knullig over van de TS........


Groet,
Marco

Harry
23 april 2013, 10:16
ga even naar de winkel en koop een paar setjes. In Utrecht zelf zijn er verschillende winkels te vinden, in Houten zit er ook een dus snaren te over.

Bijl
23 april 2013, 10:26
Is het al opgelost? Anders wil ik wel een setje verschepen met DHL 2 uurs service vanuit Rotterdam. Gaat je wel kosten dan. :seriousf:

D3nnis
23 april 2013, 12:29
Feit dat de topicstarter zelf zijn snaren niet kan opleggen staat daar dan compleet buiten.

En toch lees ik dit nergens in de openingspost; "morgen" (wat nu vandaag is) zou Feedback anders de snaar moeten vervangen, maar er staat nergens dat ie dat "vandaag" niet zelf kan.

Maar goed, de vraag van vandaag is "is het opgelost?", en morgen is de vraag "hoe ging het optreden?".

Overigens snap ik nog steeds niet dat de boefjes van Floyd Rose nog steeds geen gereedschapsloze klemsystemen bouwen, want dat is eigenlijk het enige "gedoe" wat zo'n ding heeft (zolang je bij dezelfde snaardikten en stemming blijft); als je op een festivalletje ofzo speelt waarin je in 10minuten moet opbouwen en gestemd zijn, is dat gekloot met inbussleutels om die rommel los te maken omdat je het met de fijnstemmers net niet haalt, niet ideaal, en volgens mij ook totaal niet nodig, maar ja.

Harry
23 april 2013, 15:25
ik heb ooit een Fender strat gehad met een Kahler tremolo (Floyd Rose licensed) en dat vond ik een %%&&$%$@# ding. Had er geen zin meer in, zeker een compleet setje vervangen was een ramp...

Noid
23 april 2013, 15:48
Slotje?

- (vrijwel) niemand die inhoudelijk reageert op TS vraag. En voor je het weet is dit het zoveelste FR bash topic.

Lullig voor TS dat hij gisteravond met een geknapte snaar kwam te zitten. Ik hoop dat het voor hem opgelost is en dat het verder niet van invloed is op het optreden (just my 2 cents).

mesaman
23 april 2013, 17:58
Natuurlijk hoeft er geen slotje op.
De beste man is op een ludieke manier gemotiveerd om bepaalde zaken te voorzien en hier op te anticiperen. En deze topic starter heeft tussen de uiteenlopende reacties ook wel de voor hem nuttige er tussen uitgehaald. Kan me niet voorstellen dat het hem niet gelukt is.

Wie weet reageert de TS nog wel eventjes met de uitkomst.

Jorikm
24 april 2013, 10:53
Haha Marco, ik moest wel even glimlachen toen ik je reactie zag!

Verder ben ik wel benieuwd hoe het is afgelopen!

Mobassintheplace
24 april 2013, 20:01
Bedankt. De reacties van sommige leden weet ik niet wat ik ervan moet vinden. Het probleem was dat ik door mijn reserve snaren heen was en de dag erna vroeg een optreden had. Ik kan zelf ook wel de snaren op een gitaar met floyd rose zetten (Met dank aan Lindstrom) maar dan zou ik in tijdsnood komen. Anyway, het probleem was opgelost en ik had een fijn optreden. Ik hoef voortaan ook niet meer om hulp te vragen als ik zulke reacties krijg. Bedankt voor de mensen die wel met serieuze reacties kwamen. Jorikm, je bent een top gozer.

mesaman
24 april 2013, 20:24
tuurlijk wel, gewoon blijven vragen. Blijf de humor zien. :hippie:

Scarface
24 april 2013, 22:05
Bedankt. De reacties van sommige leden weet ik niet wat ik ervan moet vinden. Het probleem was dat ik door mijn reserve snaren heen was en de dag erna vroeg een optreden had. Ik kan zelf ook wel de snaren op een gitaar met floyd rose zetten (Met dank aan Lindstrom) maar dan zou ik in tijdsnood komen. Anyway, het probleem was opgelost en ik had een fijn optreden. Ik hoef voortaan ook niet meer om hulp te vragen als ik zulke reacties krijg. Bedankt voor de mensen die wel met serieuze reacties kwamen. Jorikm, je bent een top gozer.

Dus de volgende keer gewoon een paar extra setjes snaren op voorraad. Dat is wat je hier van geleerd hebt....Zijn die onzinnige opmerkingen toch nog ergens goed voor geweest...

En verder, ik vind het wel humor...

Met de vriendelijke groeten,
Marco

HaroldA
24 april 2013, 23:53
*zucht* ... er is alweer een spoedgeval met iets wat iemand niet meer heeft liggen ... denkt er dan niemand een paar dagen vooruit?

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?160830-Met-SPOED-schone-onderboek-maat-5-nodig-omgeving-rotterdam-delft

Duhsjaak
25 april 2013, 04:22
Bedankt. De reacties van sommige leden weet ik niet wat ik ervan moet vinden. Het probleem was dat ik door mijn reserve snaren heen was en de dag erna vroeg een optreden had. Ik kan zelf ook wel de snaren op een gitaar met floyd rose zetten (Met dank aan Lindstrom) maar dan zou ik in tijdsnood komen. Anyway, het probleem was opgelost en ik had een fijn optreden. Ik hoef voortaan ook niet meer om hulp te vragen als ik zulke reacties krijg. Bedankt voor de mensen die wel met serieuze reacties kwamen. Jorikm, je bent een top gozer.

Hi M
Ik wil best even toelichten waarom ik niet tè serieus ben geweest in mijn antwoord.

Zoals je in het sticky topic Kaart voor kleine reparaties en afstellen kunt zien, zijn er in NL een flink aantal mensen die op vrijwillige basis (gratis) hulp aanbieden. Dat kan zijn voor het opzetten van setjes snaren, het op notch brengen van je plank als op een andere snaar dikte bent overgegaan, enzovoort.

Ik sta daar tussen. Doorgaans zijn dat mensen die nog maar net zijn begonnen met spelen of last hebben van een hardnekkig probleem en daar graag eens een ander naar willen laten kijken. Dat ik daar tussen sta is niet omdat ik niet zou willen helpen. Lijkt me duidelijk.

In de anderhalf jaar die jij bij GN zit zul je zeker al eens een snaar hebben vervangen. Ik ga ervan uit dat je niet gelijk 8 uur 's morgens met je optreden begint, dus afgezien van wat gezeul met gear en soundcheck en wat patat heb je nou niet direct een moordend schema die dag. Ik gok dat er best een moment zal zijn waarop je even de gelegenheid zult hebben om het te regelen.

Misschien heb ik een inschattingsfout gemaakt. Dat zou jammer zijn. Ik vraag mij af of er buiten wat paniek niet gewoon sprake is van aangeleerde hulpeloosheid.

Ik ga niet mee in FR bashen, toch hoop ik dat je begrip zult hebben voor het gegeven dat een oproep als deze (en zeker als er twee of drie van dit soort oproepen zijn) niet direct het meest serieuze in de meeste mensen naar boven zullen halen. Ondertussen: toi toi toi. Ik hoop dat je er ook van gaat genieten, van jhe optreden.
Vriendelijke groet, Gus

oigun
25 april 2013, 08:10
In Haarlem kan je (sinds kort) snaren gewoon in de kroeg kopen... (la pien noir )

barno
25 april 2013, 08:26
hebben jullie geen snaarautomaten op straat in Nederland ??? raar land!

DaveItUp
25 april 2013, 08:47
Hahaha en dan nog verbaasd zijn over de reacties ook.

Hotpepper01
25 april 2013, 09:24
De les die je eigenlijk moet trekken is dat je ALTIJD moet zorgen dat je reservesnaren hebt. Dus op tijd bestellen. Zelf heb ik altijd een setje of 5 a 10 op voorraad en dan ook nog eens wat losse E-tjes.

Noid
25 april 2013, 10:14
De les die je eigenlijk moet trekken is dat je ALTIJD moet zorgen dat je reservesnaren hebt. Dus op tijd bestellen. Zelf heb ik altijd een setje of 5 a 10 op voorraad en dan ook nog eens wat losse E-tjes.

Da's fijn, dan weten forumleden nu waar ze moeten zijn, als ze om snaren verlegen zitten :seriousf:

Een combinatie van "door schade en schande wijs worden", "niet telkens voor 1 set naar de muziekwinkel moeten" en "meer geld te besteden" heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat ook ik altijd wel wat setjes heb liggen (en deze op tijd aanvul).

Uit ervaring kan ik ook zeggen dat het voor mij ook niet altijd weggelegd was om dat voorraadje te hebben:
- In m'n beginjaren had ik gewoon het geld niet voor een voorraadje
- wist ik veel dat die dingen altijd knapten op het moment dat het je het slechtste uitkomt?
- daarnaast probeerde ik toen verschillende merken uit, dus van welk merk had ik in die tijd een voorraad kunnen aanleggen?

Mobassintheplace
25 april 2013, 11:15
Beste mensen, om sommige reacties kon ik ook wel lachen. Maar het moet wel leuk blijven natuurlijk. Ik doe een oproep of er toevallig iemand in de buurt een setje heeft die ik over kan nemen. En vervolgens word het hele topic gespamt met ''onzin'' reacties. Nogmaals, ik kon er wel een beetje om lachen maar in de situatie die ik toen zat was ik wel een beetje gestrest. Ik hoop dat jullie dit ook begrijpen. Normaal gesproken heb ik altijd wat setjes bij de hand maar nu was ik toevallig door me setjes heen en was té druk om nieuwe te kopen. Laten we dit topic nu maar rusten want het probleem is opgelost.

Scarface
25 april 2013, 13:10
Beste mensen, om sommige reacties kon ik ook wel lachen. Maar het moet wel leuk blijven natuurlijk. Ik doe een oproep of er toevallig iemand in de buurt een setje heeft die ik over kan nemen. En vervolgens word het hele topic gespamt met ''onzin'' reacties. Nogmaals, ik kon er wel een beetje om lachen maar in de situatie die ik toen zat was ik wel een beetje gestrest. Ik hoop dat jullie dit ook begrijpen. Normaal gesproken heb ik altijd wat setjes bij de hand maar nu was ik toevallig door me setjes heen en was té druk om nieuwe te kopen. Laten we dit topic nu maar rusten want het probleem is opgelost.

Hi TS,

Kijk,die reactie kan ik dan ook weer waarderen...sportief:ok:

Vind en vond het nog steeds humor,dat je voor een optreden vast komt te zitten omdat je geen reserve snaren hebt..
Uiteraard is het niet de bedoeling je voor schut te zetten..Bij mij had je gerust aan mogen komen voor een setje snaren..maar ja ik kom uit Limbo Land...:)

Groet,
Marco

Plant
25 april 2013, 13:47
Beste mensen, om sommige reacties kon ik ook wel lachen. Maar het moet wel leuk blijven natuurlijk. Ik doe een oproep of er toevallig iemand in de buurt een setje heeft die ik over kan nemen. En vervolgens word het hele topic gespamt met ''onzin'' reacties. Nogmaals, ik kon er wel een beetje om lachen maar in de situatie die ik toen zat was ik wel een beetje gestrest. Ik hoop dat jullie dit ook begrijpen. Normaal gesproken heb ik altijd wat setjes bij de hand maar nu was ik toevallig door me setjes heen en was té druk om nieuwe te kopen. Laten we dit topic nu maar rusten want het probleem is opgelost.

Excuses :makeup: . Ik ben degene die als eerste en lullig reageerde en dat wil ik bij deze rechtzetten.

Ik kon mij namelijk niet voorstellen dat iemand die blijkbaar al zover gevorderd is dat ie optreedt, niet eens zelf een set snaren kan vervangen. En dat dan maar door een winkelier van Feedback wil laten doen. Over het niet op voorraad hebben van een setje snaren heb ik het dan nog niet eens.

Met het FR systeem heb ik (gelukkig) helemaal geen ervaring, maar ik heb begrepen dat dat syteem best lastig is. Ik had, gezien de feiten dat ik daar geen ervaring mee heb én niets bij te dragen had aan de oplossing van het probleem, beter helemaal niet gereageerd. Een grapje is idd leuk, maar een topic vol spot en hoongelach niet, dat zou ik zelf ook niet waarderen. Er zijn mensen om van het forum verdwenen en dat is zeker de bedoeling niet, dus nogmaals excuses :makeup: :grouphug:

Bijl
25 april 2013, 15:34
Mosterd na de maaltijd, maar ik hoop hiermee toch een constructieve bijdrage te kunnen leveren:

In de regio Rotterdam zijn een aantal oefenruimtes die ook snaren/plectrums/drumstokken en ander aan slijtage onderhevig kleingoed verkopen. Op die manier kan je iedere dag wel ergens terecht tot een uur of 23:00. Als ik echt in nood zit bel ik er een paar af totdat ik beet heb.

Ik vermoed dat er in iedere regio wel een slimme oefenruimte of studio is die kleingoed verkoopt, misschien is het ook een goed idee om dit in kaart te brengen in een sticky topic oid.

Tabula Rasa
25 april 2013, 18:58
Na het redelijk onzinnige onderbroekentopic zal ik vanavond toch even wat handige tips posten mbt snaren verwisselen en Floyd Rose tremelos. Eerst ff mijn prakkie naar binnen werken, mijn zoontje op bed leggen en een schone, geleende Zeeman onderbroek aantrekken.

Tabula Rasa
25 april 2013, 19:56
Ik wil het even niet hebben over het bevestigen aan de brugkant. Er zijn meerdere systemen hiervoor. Bij de ene floyd moet je de snaar klemmen tussen zadel en een blokje, bij een ander systeem gaat de snaar door het blok heen en er zijn floyds waarbij de snaar aan de achterkant door een busje gaat dat omhoog en omlaag kan met de fijnstemmers. Dat moet je mar even afkijken bij de andere snaren.

Je moet een Flyd rose zien als een schanierend iets met aan beide kanten spanning. Aan de achterkant trekken veren aan het blok en aan de voorkant de snaren. Bij jouw normale standaard set snaren in normale stemming staat alles in evenwicht. De veren trekken even hard als de snaren.

Wanneer je een snaar breekt, dan hebben de veren meer spanning dan de overige 5 snaren en trekken de veren de brug naar achteren.
ga de overige 5 snaren NIET stemmen. Ze zullen te hoog klinken. Laat dat zo. Monteer de nieuwe hoge e snaar en stem alleen deze snaar. Je zult zien dat de brug langzaam terug komt in normale positie en dat de andere snaren ineens lager gaan klinken (het evenwicht is terug).

paar tips±


1. je kan vooraf een passend blokje maken met een laagje vilt bekleed om onder je brug te schuiven. Breekt er een snaar, dan druk je je tremeloarm richting body, zet dat blokje op zijn plek en de brug staat recht. Met je finetuners kan je de boel stemmen en met 1 snaar minder verder spelen. Ook kan je nu makkelijker de snaar vervangen en stemmen.

2. Als je dezelfde set snaren blijft gebruiken, blijf dan altijd van de veren aan de achterkant af. Die zijn voor de balans en staan gewoon goed.

3. Verwissel steeds 1 snaar tegelijk en breng die op stemming. Dan keert je brug na iedere snaarwissel steeds terug in de juiste positie en ben je het snelst klaar.

4. Stem altijd met een stemfluitje, stemapparaat, de kiestoon van de telefoon of iets anders dat een vaste toonhoogte heeft. Ga niett op gehoor de ene snaar stemmen op de 5e positie van de andere snaar. Reden hiervoor is dat draaien aan de ene snaar altijd invloed heeft op de andere snaar.

5. Als je dan toch alles in een keer wilt stemmen. Ga dan in de eerste slag voor ongeveer goed (ervaring leert wanneer je soms te hoog, of liever te laag moet gaan zitten) en zo stem je alle snaren een aantal keren. Je zal merken dat bij iedere poging de toonhoogte er steeds een beetje minder naast zit. Dit komt doordat je iedere snaar steeds minder moet opspannen of ontspannen en daardoor heeft dat ook minder gevolgen voor de 5 andere snaren. Na een aantal keren achter elkaar stemmen merk je dan je ineens goed zit.

Met het eerdergenoemde blokje gaat dit een heel stuk sneller, omdat de trekkracht van de veren uitgeschakeld wordt.

Blokje kan je ook vervangen door een postIt Boekje waar je net genoeg blaadjes op lat zitten zodat het precies past, of een vast bepaald aantal bankpasjes etc.... wees creatief.

Je kan ook een blokje maken dat precies tussen blok en body past aan de achterkant, maar dan moet je de backplate er wel af laten om snel te kunnen werken.

DarknessAwaits
25 april 2013, 22:21
Uitstekend opgeschreven! Zelf haal ik wel altijd in 1x de snaren eraf, daarna alle nieuwe snaren erop en alles wat boven normale pitch stemmen. Tegen de tijd dat je bij de hoge e bent is de rest waarschijnlijk al weer te laag. Dat herhaal ik dan een paar keer, uiteindelijk krijg je er wel feeling voor hoe ver je per snaar te hoog moet stemmen (alsmaar minder) en valt het allemaal wel mee.

Maar je moet 't een beetje in de vingers krijgen.