PDA

View Full Version : HNGD Aria ES 335 kopie uit de seventies (Aria Diamond EA200)



Robdop
22 april 2013, 15:21
Gisteren gemaild via marktplaats en vandaag zat ik al in de trein vanuit Utrecht om een lange rit richting Groningen te moeten maken met de NS.
Gelukkig zonder vertraging aangekomen op het (PRACHTIGE) station Groningen Centraal.

-side note-
Prachtig gerestaureerd station met veel originele kenmerken, aanrader om even een rondje door te lopen als je daar een keer uitstapt.
-back on topic-

Daar afgesproken met de (zeer aardige) verkoper van deze prachtige gitaar.
Na een paar noten te hebben gespeeld was ik al verkocht.
Deze hollowbody gebouwd door Matsumoku speelde heerlijk, alleen beetje dunne snaartjes ;)
De body resoneert heerlijk mee met de verschillende noten.
De gitaar heeft een smalle D hals, wat ik niet verkeerd vind met mijn kleine handjes, gelukkig is de hals ook niet te plat.
Frets waren nog helemaal goed, en op een paar kleine deukjes na was de gitaar nog in zeer goede staat voor haar +- 41 jaar oud.

Ik heb hem alleen akoestisch kunnen proberen, dus de test op een versterker komt later in dit topic.


Genoeg gepraat, foto's*:

* (credits voor de foto's zijn voor de verkoper want ik heb ze gestolen van zijn marktplaats account) ik zal eerdaags er zelf ook nog een paar maken.

http://i.marktplaats.com/00/s/NzU2WDk4Ng==/$T2eC16F,!w0E9szNW4rSBR,!,dlYQw~~60_85.JPG
http://i.marktplaats.com/00/s/NzU2WDk0MA==/$T2eC16Z,!zQE9s3stuwbBR,!,iT6pg~~60_85.JPG
http://i.marktplaats.com/00/s/Njg4WDEwMjQ=/$T2eC16d,!)sE9swm,vp8BR,!,wlFp!~~60_85.JPGhttp://i.marktplaats.com/00/s/Njg4WDEwMjQ=/$T2eC16dHJGQFFh4pBRZoBR,!,oCc7!~~60_85.JPG

Ik ben een blij man :)

arnoldtims
22 april 2013, 16:11
God gloeiende wat een mooi ding zeg. De achterkant is ook prachtig. Gefeliciteerd.
Heb zelf ooit ook een aria 335 gehad maar was jonger dan deze en minder mooi.
Om toch nog wat te zeuren, ik zou de ietwat goedkoop ogende knoppen vervangen door mooie luxe Gibson stijl knoppen.

Ik moet toch ook eens leren om wat zuiniger te zijn met mijn gitaren. Mijn Gibson ES 335 van ,86 ziet er een stuk gehavende uit

Hotpepper01
22 april 2013, 16:28
Mooi ding, die hield ik al een hele poos in de gaten en had er ook nog op geboden....chips.

Dutch66
22 april 2013, 23:09
Wauw echt prachtig, inderdaad zeker ook de achterkant, en toch al 41 jaar, heel veel plezier ermee!

Tupelo
23 april 2013, 11:14
Mooi apparaat.
Fijne finish ook, leuk die tailpiece.
Foto's zijn super ook, ziet er i.d.d. als nieuw uit.
Enige dat mij ervan weerhoudt ook op zoek te gaan naar zoiets is de geschroefde hals.
Maar dat is mijn probleem in dezen, want het ziet er veelbelovend uit.

frekie
23 april 2013, 12:08
Was me uiteraard al opgevallen, congrats. Ik heb er een met Varitone, daarvan staat het middenblok zeg maar los van het boven-en achterblad. daardoor resoneert ie als een gek, clean vooral jazz is fantastisch maar overstuurd zingt ie vrij snel rond.

En qua geschroefd neckje: Uncle Mat kon als geen ander gitaren bouwen met geschroefde necks MET goede sustain over de hele hals.

Robdop
24 april 2013, 15:48
Om toch nog wat te zeuren, ik zou de ietwat goedkoop ogende knoppen vervangen door mooie luxe Gibson stijl knoppen.


Ja ik zit ook over de knoppen na te denken maar aan de andere kant vind ik ze zeker niet storend. Ben niet zo'n knutselaar, dus misschien hou ik ze ook wel.


Was me uiteraard al opgevallen, congrats. Ik heb er een met Varitone, daarvan staat het middenblok zeg maar los van het boven-en achterblad. daardoor resoneert ie als een gek, clean vooral jazz is fantastisch maar overstuurd zingt ie vrij snel rond.

Dat rondzingen is inderdaad een probleem heb hem nu even kort buiten bandverband elektrisch getest en hij zingt vrij snel rond, komt vooral door de zeer microfonische elementen.
Als ik in de elementen praat komt het door de versterker :sssh:

Even kijken wat er aan te doen is, wil de oude elementen niet gaan waxpotten, bang dat hun mooie geluid verdwijnt.

arnoldtims
24 april 2013, 22:26
De knoppen zijn zeker niet storend hoor.

Mr. Dynamite
24 april 2013, 23:53
Prachtige gitaar, zeer chique kleur ook :ok:
Doet met wat denken aan mijn Aria les paul custom, maar die is wat roder.
Veel speel plezier ermee!

Robdop
25 april 2013, 15:39
Prachtige gitaar, zeer chique kleur ook :ok:
Doet met wat denken aan mijn Aria les paul custom, maar die is wat roder.
Veel speel plezier ermee!

Zag op internet dat deze ook in de "traditioneel" rode kleur werd gemaakt.
Ben toch wel heel blij dat hij "bruin" is, maakt hem net wat specialer en het hout komt er erg mooi doorheen!

Mr. Dynamite
26 april 2013, 23:32
Zag op internet dat deze ook in de "traditioneel" rode kleur werd gemaakt.
Ben toch wel heel blij dat hij "bruin" is, maakt hem net wat specialer en het hout komt er erg mooi doorheen!

Het bruin staat hem inderdaad erg goed, hier trouwens een plaatje van haar nichtje(?):

https://lh6.googleusercontent.com/-h3ExHAul9eA/Tq6-zDRoE-I/AAAAAAAAAMs/WfJ_fvaxiYc/w1208-h904/IMG_1613.JPG

Robdop
26 april 2013, 23:43
Erg mooi hout en kleurtje ook jouw Les Paul :)
Dat hadden ze bij Aria toch wel toch goed gezien!

RS-Rik
27 april 2013, 01:20
Hoezo toeval!


in 2008 kreeg ik van mn vriendin een (bijna) dezelfde Aria kado voor kerstmis! Een zwarte Aria Pro II TA-61. Op het staartstuk en de kleur na dezelfde gitaar. Om m op te halen vertrokken we uit Utrecht, naar... Groningen.

Nog steeds geen moment spijt van. Dat ding kan ik natuurlijk nooit weg doen (of ik zou haar ook moeten weg doen). Het is de enige gitaar waar ik niet aan kan knutselen :D.


Mijnes heeft ook de dunne (smalle) hals die je beschrijft. Niks mis mee, en ik heb "normale" handen, geen kleine.
Uit de versterker zal een best geluid komen, de pups die erin zitten zijn w/s redelijk high output, zeer PAF achtig geluid.

Precies deze:

http://www.fluxson-music.fr/Guitare/Electrique/Aria-Pro-II-2-TA60.jpg

Lexvandoef
27 april 2013, 01:53
Mooie gitaar Robdop! Ziet er echt goed uit :)

@RS-Rik: toffe gitaar ook, maar je ziet toch wel dat de bodyvorm en headstock compleet anders zijn dan die van de TS he...?

arjanb01
27 april 2013, 06:48
Andere elementen erin knallen, een jazz in de hals en een 59er in de brug van seymour duncan? Dat verdient deze gitaar!

RS-Rik
27 april 2013, 12:55
Mooie gitaar Robdop! Ziet er echt goed uit :)

@RS-Rik: toffe gitaar ook, maar je ziet toch wel dat de bodyvorm en headstock compleet anders zijn dan die van de TS he...?

Headstock anders dat is niet heel opzienbarend, maar hee bodyvorm, dat had ik zelf nog niet gezien. Hij is dus wel anders dan die van de TS. Ik dacht gisteravond dat t om bijna precies dezelfde ging.


my bad

Toffe gitaar wel, maar een nadeel vind ik toch de matige fretacces boven de 16e fret. Het hoorntje op de mijne zit ook nog eens vrij dicht op de body. Geen hoge solo's op deze jongen. (misschien maar goed ook :D)

frekie
27 april 2013, 13:06
http://i591.photobucket.com/albums/ss351/munkieNL/guitars/Aria ES-500/AriaES500016.jpg

Mijn duit in het zakje. ES500, hele fijne semisolid, smal neckje, heel resonant, heerlijke medium output pickups. Ok blues/rockers kunnen beter wat anders kopen, hij zingt vrij snel rond overstuurd. Maar clean, jazz! :lovelove:

Robdop
1 mei 2013, 23:09
Nu dan ook echt elektrisch getest, zeer veelzijdige gitaar!
Op het hals element door een fuzz is het instant blokgolven madness.
Clean is warm maar niet te jazzy. Beetje jazzblues.
Nek element is warm maar heeft toch de eigenschap om door de mix heen te prikken.
Overstuurd kan je hier zeker een goede blues/rock/bluesrock toon uit halen.

Al met al doet de gitaar waarvoor ik hem heb gekocht ;)
Als je een idee wilt van hoe het ongeveer klinkt, de gretsch sound van Ruben Block live is aardig in de richting./

Toch nog een klein vraagje.
Elementen zijn zeer microfonisch, hoor mijzelf door de versterker als ik in de elementen praat.
Nu vraag ik mij twee dingen af.
Hoe erg verandert het karakter van deze hele oude (originele) pickups als ik ze laat waxpotten, en is dat een verstandige keuze?
En wat kost het ongeveer om dit te laten doen?

Robdop
4 mei 2013, 13:57
Niemand.....?

Martin_
4 mei 2013, 14:18
Stuur een PM naar Oigun, waarschijnlijk kan hij op die vragen wel antwoord geven.