PDA

View Full Version : HNAD: Fender Blues Junior III LTD Relic Tweed!



SaferSephy
22 april 2013, 11:35
Na al een tijdje klaar te zijn met elke week m'n complete auto te verbouwen, en mezelf een breuk te tillen aan m'n Super Reverb voor een repetitie, bedacht ik afgelopen zaterdag dat het tijd is voor een kleinere amp voor repetities en kleine gigs. Immers zitten mensen in een klein café niet te wachten op 45W tube herrie door 4x10 speakertjes. Dus hup de auto in naar GuitarKing in Boekel om eens te kijken naar een kleine maar toch gigbare Fender amp.

Ik kreeg de volgende voorgesteld:

Fender Blues Junior III (Standaard uitvoering)
Fender Pro Junior LTD red (niet te koop, was een setje met een CS gitaar maar kon em wel even testen)
Fender Blues Junior III LTD Relic Tweed (eigenlijk ook niet te koop, namelijk ook een set met een CS gitaar, maar hier was wel over te praten)

Eerst de standaard BJ ingeprikt. Klonk wel okay maar niet geweldig, klonk wat ongecontroleerd, schreeuwerig met weinig detail.
Vervolgens de BJ relic tweed. Dit was gewoon echt van een andere planeet dan de standaard. Heerlijke fender tone met een heerlijk randje. Er zitten wel 30 sweet spots in de amp en was eigenlijk direct raak!
Pro junior heb ik maar even geprobeerd, het feit dat hij niet te koop was, en het gebrek aan reverb maakte em minder interessant.

Maar goed eigenlijk dus niet los te koop, maar gelukkig zijn we er wel uitgekomen. Mooie is dat behalve de goede tone, hij er ook gewoon fantastisch uit ziet, zeker in combinatie met m'n andere spullen. Genoeg geluld; Foto's!


http://www.redwhiteandblues.nl/upload/9511750_10151341221287385_259438426_n.jpg

http://www.redwhiteandblues.nl/upload/94552791_10151341272762385_2020358745_n.jpg

http://www.redwhiteandblues.nl/upload/92165423_10151341281072385_1089564119_n.jpg

http://www.redwhiteandblues.nl/upload/91554027_10151341284132385_1141653455_n.jpg

http://www.redwhiteandblues.nl/upload/93427883_10151341273917385_1012711138_n.jpg

guitarguru
22 april 2013, 12:17
Gefeliciteerd met een prachtig ampje!! Ben wel benieuwd hoe hij zich gaat houden in een bandsituatie. Misschien tzt een reviewtje?

edit: Technisch gezien is het enige verschil de Celestion V30 speaker?

Pepe
22 april 2013, 12:49
Voor een relic versie zou je verwachten dat het een variant is met NOS buizen, een speciaal ontwikkelde speaker.. maar nee, vlekken in de bekleding en voorgeroeste schroeven. En een nieuwe Celestion? Huh?
Dus, we hebben een oude USA amp en daarom gooien we er een Chinese productie van een Engelse speaker in?

Ik dacht de de relic versies met Jensen kwamen? Wat ook meer sense maakt.

SaferSephy
22 april 2013, 12:57
Gefeliciteerd met een prachtig ampje!! Ben wel benieuwd hoe hij zich gaat houden in een bandsituatie. Misschien tzt een reviewtje?

edit: Technisch gezien is het enige verschil de Celestion V30 speaker?

Yup celestion is het enige verschil, hoewel het verschil dermate groot is qua tone met een gewone dat het bijna niet te geloven is dat dat het enige is.

De jensen zit in de NOS Laquered tweed versie, maar die zijn erg moeilijk te bemachtigen want die wordt niet meer nieuw uitgegeven.

SaferSephy
25 april 2013, 17:12
Gefeliciteerd met een prachtig ampje!! Ben wel benieuwd hoe hij zich gaat houden in een bandsituatie. Misschien tzt een reviewtje?




Gisteravond m'n eerste repetitie gehad en hier dan ook op verzoek een kleine review. Ik heb vrijwel uitsluitend ervaring met Fender amps dus kan enkel vanuit dat paradigma oordelen. Mijn amp historie:

Line6 Flextone IIIXL
Fender Blues Deluxe
Fender Deluxe Reverb
Fender Super Reverb (nog steeds in mijn bezit)

en nu dus ook deze Fender Blues Junior III FSR Relic Tweed

Doel van de aanschaf was; minder gesjouw en gedoe met een 4x10" combo voor elke repetitie, en eventueel ook voor kleine optredens waarbij zo'n grote amp meestal direct voor discussie met de geluidsman zorgt (ondanks dat ik een attenuator gebruik).


En fin, eerste repetitie achter de rug, en wat dat betreft echt de proef op de som, aangezien de band uit 7 man bestaat waaronder toetsen en 2 blazers. Zelfs in al dat geweld klinkt de amp fantastisch. Hij heeft een wat "bluesyer" basis geluid dan m'n super reverb, maar dat is logisch gezien de naam (vergelijkbaar met de Blues Deluxe alleen helderder). Volume eigenlijk tussen 5 en 7 gehad de hele avond en de Master Volume zo rond de 5. Harder kon echt niet want dan wordt iedereen gek. Het ding begint voorbij de 5 lekker te breken, zeker met fat switch aan.

Ik heb niet gekeken of ik em ook echt super clean kon houden op band volume, maar dat verwacht ik eigenlijk wel (dan zou ik namelijk het volume rond 4,5 moeten houden, en kan de Master als het moet compleet open). Natuurlijk krijg je dan niet de crispy cleans die je uit een Super Reverb kan krijgen, maar daar is het de amp ook gewoon niet naar. Iemand die beweert dat je deze amp niet bruikbaar is in een band/gig situatie moet zich na laten kijken.

Pedalen neemt ie ook prima, maar doordat hij van zichzelf al een zeer karakteristieke tone heeft, doet hij dat minder neutraal dan een blackface type amp.

De Celestion maakt overigens wel echt veel uit, de standaard Juniors klinken wel heel erg boxy. Dus mocht je een standaard uitvoering kopen, zou ik adviseren direct een speaker swap te doen.

guitarguru
25 april 2013, 20:51
Bedankt voor de informatieve review! Ik onderschrijf jouw verhaal compleet hoor. Ik repeteer wekelijks met zo'n Tweed BJ (staat in de oefenruimte) en vraag me eigenlijk nog steeds af of ie staande blijft op een podium, of dat ie dan b.v. wat laag te kort gaat komen en/of niet meer clean te houden is en schreeuwerig wordt.

LRS
26 april 2013, 00:03
De Celestion maakt overigens wel echt veel uit, de standaard Juniors klinken wel heel erg boxy. Dus mocht je een standaard uitvoering kopen, zou ik adviseren direct een speaker swap te doen.

Haha, zo zie je maar, ieder z'n ding. Ik ben dus zelf een groot fan van de speaker die in de oudere blues jr. En blues Deluxe zat, een verkapte Eminence Legend 1258 met 50W ipv 75W. Heb em in m'n Budda V20 geschroefd ter vervanging van de Budda Phat speaker om het zeer aanwezige mid wat te temperen. Als je Fender van nature juist wat scooped mids heeft, wat je idd kan oplossen met een V30 achtige speaker.

LGK
26 april 2013, 13:51
Maar heeft die BJ ook echt een beetje dat fender geluid.. Dat heldere clean, belletjes.
Of moet je dan toch kijken naar een deluxe, super of twin reverb?

SaferSephy
29 april 2013, 14:57
Maar heeft die BJ ook echt een beetje dat fender geluid.. Dat heldere clean, belletjes.
Of moet je dan toch kijken naar een deluxe, super of twin reverb?

als ik mijn strat op standje 2 en 4 zet wel. Fender geluid is wat minder gemakkelijk te typeren als mensen vaak denken. Een Super klinkt toch wel echt heel anders dan een twin. Ik neem echter aan dat je meer het blackfase type geluid in z'n algemeenheid bedoelt, in dat geval ja en nee. Je hoort dat het een Fender type tone is, maar niet helemaal blackface want het is gewoon ook een ander soort circuit.

Jovl
2 mei 2013, 10:46
Ik moet dit gewoon even zeggen:

Wat een onwijs mooie versterker!
gefeliciteerd met de aankoop van dit prachtding