PDA

View Full Version : 't fenomeen telecaster hard to play



mennen08
22 april 2013, 08:32
't fenomeen telecaster hard to play
wat vinden jullie van deze uitspraak?

Zelf ben ik het er er mee eens.
Je moet meer kracht leveren omdat er meer spanning op dr snaren lijkt te staan.

Maar de mensuur is net zo lang als bij mijn strat. Terwijl deze soepeler speelt .
Ik weet niet hoe dit komt

Wat is jullie ervaring hier mee?

MarkS
22 april 2013, 09:54
Kan me er wel deels in vinden. Heel generaliserend: Typisch strat geluid is tussenstandje kiezen et voilá. Les Paul is instant tone-monster. Maar een Tele is een werkpaard. Flink bij zijn nekvel pakken, met je plectrum flink de sporen geven, en een klap op zijn reet op de koop toe. Maar geeft heel dankbaar terug wat je er in duwt. Doe je dat niet dan ga je onherroepelijk op je muil.

Napoje
22 april 2013, 09:58
Niet mee eens. Ik heb echter wel nogal lange handen, dus misschien zit het daar in...

Johannes
22 april 2013, 10:00
Ik ken de uitspraak niet en deel de mening ook niet. Mijn telecaster speelt hartstikke lekker (blacktop body, VoxHumana hals). De snaarspanning zou zoals je zelf al aangeeft gelijk moeten zijn (bij dezelfde mensuur en dezelfde snaren). Verder vind ik het vergelijken van de bespeelbaarheid van EEN tele met EEN stratocaster een beetje gek en in deze vraagstelling ook niet specifiek genoeg om een zinnig antwoord op te geven.

Ik denk dat in jou geval je strat beter is afgesteld (of gladdere frets heeft, nieuwere snaren, mooier afgewerkte hals?)

Mr.Fingers
22 april 2013, 10:16
String-through besnaring doet veel aan de feel (er zijn legio gitaristen die hun Les Paul OVER het staartstuk besnaren ipv er gewoon door, omdat die brekingshoek dan kleiner is, en dat makkelijker zou benden), maar voor de rest is het gewoon een supereerlijke gitaar. "Je krijgt eruit wat je er zelf insteekt, maar niet meer dan dat", er is niets om je achter te verschuilen, geen gecontourde body, gewoon een rechte plak hout,...

Ik heb zelf een tele en een strat, en de tele speelt naar mijn gevoel het vlotste van de twee, zelfs vlotter dan een Gibson met een 24.75" mensuur.

frekie
22 april 2013, 10:18
Snaarspanning is niet alleen een kwestie van SCHAALlengte maar ook van SNAARlengte. Je moet de lengte vd snaar achter de topkam en achter de brug dus meerekenen. Ibbies met klemtrem hebben dezelfde schaallengte als Fender maar spelen veel soepeler omdat de snaarlengte achter de topkam enz. ahw. niet meedoet.

Qua Fender zou ik nog wel eens een Strat willen hebben , RH maar met LH kop en vaste Schaller topload brug. Ik denk dat je dan minder snaarspanning krijgt.

vulvasonic
22 april 2013, 10:39
Ik vind het allemaal nogal meevallen. Ja, een telecaster is een 'eerlijk' instrument. Je krijgt er pas iets uit als je het er eerst in stopt. Maar dat geldt ook voor een Gretsch. En dat kan toch moeilijk een broodplank genoemd worden.

Persoonlijk vind ik het trouwens lastiger om een bevredigend geluid te krijgen uit een strat dan uit een tele. :D

Mr.Fingers
22 april 2013, 10:45
Een broodplank niet... Maar toch wel een pizzaschuiver (http://i960.photobucket.com/albums/ae84/chickenruncrush/B042.jpg) :D

arnoldtims
22 april 2013, 10:56
Ik snap wel wat je bedoelt alleen heb ik de ervaring met een strat.
Heb jaren op een Gibson gespeeld en speel nu voornamelijk op een strat. Vind dat nog steeds hard werken op een strat vergeleken met een Gibson.

Hotpepper01
22 april 2013, 11:03
Ik herken dat niet echt. Ik heb tele, strat, les paul en nog zo het een en ander. Ik merk meer de veroudering van snaren en de behoefte aan onderhoud (insmeren toets en snaren) dan verschil in altijd harder moeten werken bij een tele..

jonghj
22 april 2013, 11:16
Als het zo is, ligt het aan jou. Speelgemak is iets heel persoonlijks. Wat jij makkelijk vind kan een andere juist als lastig ervaren.

Wat voor mij persoonlijk geldt is dat een Les Paul (door de kortere mensuur en kortere snaren (bij dezelfde snaardikte) en vaste brug) het een stuk makkelijker benden is dan een strat met tremolo.
Daar staat weer tegenover dat vooral hoger op de hals de ruimte tussen de frets voor mijn vingers te krap wordt. door de kortere mensuur komen de frets iets dichter op elkaar te liggen zodat de hals toonzuiver blijft.

Als het gaat over Tele's
Persoonlijk vindt ik een tele iets makkelijker te bespelen omdat hij door zijn vaste brug geen tegeneffect heeft zoals een strat wel heeft dat een beetje tegene werkt met zijn tremelo systeem, tenminste als je een flinke bend wilt maken.

humbucker
22 april 2013, 11:16
Ik merk het vooral in de andere richting. M'n eerste gitaar was een strat, vervolgens een tele, daarna een gretsch en sinds vorig jaar heb ik er ook LP bij.

Al de andere gitaren zijn 25 1/2", de les paul is natuurlijk een slag korter en dat merk ik wel. Ik ben het altijd gewend geweest om harder te benden (zeker met de .11-.52 snaren die ik overal op leg) dat ik nu moet opletten als ik de LP vast pak dat ik niet te hard bendt. Je hoeft gewoon minder kracht te zetten imo...

MjS
22 april 2013, 11:20
Ik vind een Tele heerlijk om flink op te rammen, dus dat betekent ook een iets hogere actie en daardoor wat zwaarder spelen. Maar naar mijn mening vooral een kwestie van afstelling.

Bijl
22 april 2013, 12:21
Snaarspanning is niet alleen een kwestie van SCHAALlengte maar ook van SNAARlengte. Je moet de lengte vd snaar achter de topkam en achter de brug dus meerekenen. Ibbies met klemtrem hebben dezelfde schaallengte als Fender maar spelen veel soepeler omdat de snaarlengte achter de topkam enz. ahw. niet meedoet.

Snaarspanning wordt bepaald door mensuur, snaardikte en toonhoogte.

Stel, je hebt een gitaar met een mensuur van 25.5", met een 0.009 snaar in E. Stel, daar heb je een spanning voor nodig van 18.6 (Newton, geloof ik?).

Ook al heb je een kop van twee meter op die gitaar zitten, de afstand tussen brug en topkam blijft gelijk, de dikte van de snaar blijft gelijk en de toonhoogte ook, dan is de snaarspanning nog steeds 18.6 om die toonhoogte te bereiken.

hoofd
22 april 2013, 12:33
Een telecaster is gewoon een echte mannengitaar.. Als je er niet op kan spelen moeten je teleballen nog indalen.

humbucker
22 april 2013, 13:10
Een telecaster is gewoon een echte mannengitaar.. Als je er niet op kan spelen moeten je teleballen nog indalen.

Word!

(tientekens)

Antoon
22 april 2013, 13:47
Snaarspanning wordt bepaald door mensuur, snaardikte en toonhoogte.

Stel, je hebt een gitaar met een mensuur van 25.5", met een 0.009 snaar in E. Stel, daar heb je een spanning voor nodig van 18.6 (Newton, geloof ik?).

Ook al heb je een kop van twee meter op die gitaar zitten, de afstand tussen brug en topkam blijft gelijk, de dikte van de snaar blijft gelijk en de toonhoogte ook, dan is de snaarspanning nog steeds 18.6 om die toonhoogte te bereiken.

Je bedoelt waarschijnlijk 60N. Als er erg veel snaarlengte zit achter de topkam kun je snaren nauwelijks meer opdrukken (Tenzij je weer een lock nut hebt).

Maar de combinatie van een vaak hoge actie, grote mensuur, string through body is het vaak wel werken op een Tele.

Brum
22 april 2013, 14:02
Gewoon in D stemming, of drop C stemmen, dan heb je niks geen last meer van strakkere snaarspanning op een telecaster.:D

Tupelo
22 april 2013, 15:02
Als je moet werken wanneer je gitaar speelt ben je sowieso niet lekker bezig, tenzij je werkt voor je plezier, iets dat ik mezelf niet kan voorstellen.

Komt ook weer het competitiesport element bij kijken.
Wanneer het om een race van noten en bends gaat, tja dan is een tele met hoge actie waarschijnlijk niet je beste paard, maar ach...

Beetje spelen gewoon toch ?

marc_o
22 april 2013, 15:08
Mijn teles spelen superlicht.
Ik speel dan ook op 009 en we staan ook nog een half stapje lager gestemd...fuck snaarspanning, ik wil niet hard werken, ik wil lekker spelen.

Brum
22 april 2013, 15:09
Voor soepelere bends is een wat hogere actie juist wel fijn. Het snelle noten werk gaat dan weer wat minder inderdaad.

Robdop
22 april 2013, 15:35
Mijn teles spelen superlicht.
Ik speel dan ook op 009 en we staan ook nog een half stapje lager gestemd...fuck snaarspanning, ik wil niet hard werken, ik wil lekker spelen.

Ik speel in Es op 011 op mijn tele :grouphug:
Kan me niet voorstellen dat je Es op 009 lekker vind spelen!

Mr.Fingers
22 april 2013, 15:39
Ik speel met 0.013 flatwounds in E... Benden is werken, maar tone jongens... TONE!!!

Napoje
22 april 2013, 15:52
Zouden deze verschillen er ook iets mee te maken hebben?

http://1.bp.blogspot.com/-5A4IOey3BTc/TYs61R_yrWI/AAAAAAAAEb8/vDcM6RzyT7s/s1600/Pro26.jpg

arjanb01
22 april 2013, 15:53
Ik vind een Telecaster het meest saaie en ongeinspireerde gitaargeluid op de aardkloot. En gooi je er een crunch geluid doorheen, klinkt het zo schel zodat je oorschelpen imploderen en je vullingen slaan uit je tanden ;)
Daarnaast vind ik ze lastig te bespelen vanwege de boomstammen van halzen. Dus nee, ik ben geen Tele man :stop:

ellisvertellis
22 april 2013, 16:01
Je bedoelt waarschijnlijk 60N. Als er erg veel snaarlengte zit achter de topkam kun je snaren nauwelijks meer opdrukken (Tenzij je weer een lock nut hebt).

Maar de combinatie van een vaak hoge actie, grote mensuur, string through body is het vaak wel werken op een Tele.


Ik kan mij vergissen hoor, maar met veel snaarlengte achter de kam of brug (bv. Frequensator tailpiece, zie hieronder) kan je net evengoed benden. Het verschil ligt hem in de pitch: die verandert nl veel minder bij eenzelfde bend met "meer snaar" dan met "minder snaar"...
Juist daarom is die "Frequensator" uitgevonden: om een basklank uit de drie laagste snaren te genereren die minder snel van toonhoogte verandert dan de hoge drie snaren. Maar de kracht die je nodig hebt om te benden blijft gelijk dus...

http://www2.epiphone.com/images/N_sher11.jpg

Brum
22 april 2013, 16:41
Ik vind een Telecaster het meest saaie en ongeinspireerde gitaargeluid op de aardkloot. En gooi je er een crunch geluid doorheen, klinkt het zo schel zodat je oorschelpen imploderen en je vullingen slaan uit je tanden ;)
Daarnaast vind ik ze lastig te bespelen vanwege de boomstammen van halzen. Dus nee, ik ben geen Tele man :stop:

Presence en treble, die zijn zo superhandig ey!;)

jan jansen
22 april 2013, 18:18
Ik speel met 0.013 flatwounds in E... Benden is werken, maar tone jongens... TONE!!!

Precies!!!:cooler:

arjanb01
22 april 2013, 19:12
Presence en treble, die zijn zo superhandig ey!;)

Is dat het ja? Alle knoppen staan bij mij op 11 inclusief treble en presence😂😂

Scarface
22 april 2013, 19:35
Ik vind mijn Tele helemaal niet moeilijk te bespelen!:dontgeti: Gewoon een plank met 6 snaren en een hals,en plukken maar!!!!!

Heerlijk....:cooler:

Groet,
Marco

the sure thing
22 april 2013, 20:10
Ha TS! Ik kan mij totaal WEL vinden in je uitspraak. Ik kan op alle gitaren prima uit de voeten, op 2 uitzonderingen na, Tele's en PRS. Ik kan aan beide halzen maar niet wennen....

Orpheo
22 april 2013, 21:29
Ik vind een Telecaster het meest saaie en ongeinspireerde gitaargeluid op de aardkloot. En gooi je er een crunch geluid doorheen, klinkt het zo schel zodat je oorschelpen imploderen en je vullingen slaan uit je tanden ;)
Daarnaast vind ik ze lastig te bespelen vanwege de boomstammen van halzen. Dus nee, ik ben geen Tele man :stop:
tot je eens de juiste tegenkomt. ik kwam de mijne tegen bij Sacksioni. Jezus wat een goeie plank. ik was verkocht joh. Totaal niet schel. Wel veel treble maar met een enorme dosis laag, veel push in het mid en dat hoog dat heerlijk snijdt. Niks scherps aan. Enorm inspirerende gitaar was dat. Heb er zeker 2 uur op zitten pingelen. de tijd vloog voorbij. Gelukkig vonden de medewerkers daar het geen probleem.... (de amp was ook wel heel prettig moet ik toegeven, haha). Mijn eigen 2 telecasters zijn ook super hoor. Niet zó inspirerend goed als die maar goed,w el een close call! Je moet gewoon de goeie tegenkomen. En die boomstammen zijn heerlijk. Ik heb nooit meer kramp!

Mijn tele is een string through bridge, niet door de body. Daarom kan ik er ook 012 op leggen en net zo soepeltjes spelen alsof het een setje 010 is stringthrough. Het hoog tem je dan nog wat meer, maar de twang blijft ondanks de hard ash body, maple hals en toets en brass zadels.

barno
23 april 2013, 00:56
Dat van die aparte tele halzen is toch wel eerste klas nonsens hoor, er bestaan -tig halsprofielen en tele uitvoeringen. Het kan best zijn dat en tele je niet ligt maar dat zal dan eerder liggen aan bv andere gewichtsbalans dan je gewoon bent, of de scale of de (idd vaak wat) hogere relatieve snaarspanning.

FruscianteFan
23 april 2013, 01:46
String-through besnaring doet veel aan de feel (er zijn legio gitaristen die hun Les Paul OVER het staartstuk besnaren ipv er gewoon door, omdat die brekingshoek dan kleiner is, en dat makkelijker zou benden), maar voor de rest is het gewoon een supereerlijke gitaar. "Je krijgt eruit wat je er zelf insteekt, maar niet meer dan dat", er is niets om je achter te verschuilen, geen gecontourde body, gewoon een rechte plak hout,... Ben ik het niet mee eens. De brug op mijn Jackson (ibanez hardtail brug) geeft beide mogelijkheden, en ik heb laatst de snaren eens aan de bovenkant gemonteerd. Ik merkte helemaal geen verschil tuseen toploaded en string-through. Niet in sound, sustain, flexibiliteit, wat dan ook. Zit denk ik meer tussen de oren dan in feitelijk verschil.


Ik speel met 0.013 flatwounds in E... Benden is werken, maar tone jongens... TONE!!!
Flatwounds zijn lekker, maar 013? Ik ben een tijd terug van 012 naar 011 overgestapt, en merk dat ik het in alle opzichten beter vind. Als alles superstrak staat klinkt het daar ook naar, veel te strak, en weinig muzikaal naar mijn smaak. Dunnere snaren is juist harder werken, omdat je veel subtieler moet zijn - kleine veranderingen brengen veel teweeg, terwijl je op dikke snaren altijd hard moet werken.

barno
23 april 2013, 08:23
Ben ik het niet mee eens. De brug op mijn Jackson (ibanez hardtail brug) geeft beide mogelijkheden, en ik heb laatst de snaren eens aan de bovenkant gemonteerd. Ik merkte helemaal geen verschil tuseen toploaded en string-through. Niet in sound, sustain, flexibiliteit, wat dan ook. Zit denk ik meer tussen de oren dan in feitelijk verschil.



heb het ook gedaan bij een tele. heeft eerst een jaar toploader gehad, daarna stringthrough gemaakt en ik vond het verschil toch wel groot. een beetje qua snaarspanning maar vooral in sustain en twang. Ik had 'm eerst toploader gemaakt omdat er een producent is die bij hoog en bij laag beweert dat dat betere sound geeft, weet even niet meer wie het was, maar ik ervaar het dus niet zo.

rufus
23 april 2013, 08:24
't fenomeen telecaster hard to play
wat vinden jullie van deze uitspraak?

Zelf ben ik het er er mee eens.
Je moet meer kracht leveren omdat er meer spanning op dr snaren lijkt te staan.

Maar de mensuur is net zo lang als bij mijn strat. Terwijl deze soepeler speelt .
Ik weet niet hoe dit komt

Wat is jullie ervaring hier mee?

Ik vind een fender mensuur ook wat lastiger spelen, heb dit weekend een setje fender pure nickel150 op m'n strat geplaatst en dat scheelt enorm.
Speel al 8 jaar op d'addario exl110 en vind die pure nickels gewoon veel soepeler aanvoelen, misschien het proberen waard.

apekop
23 april 2013, 08:49
Misschien dat mij iets ontgaat, maar waarom zou een Tele moeilijker om te spelen zijn? en waarom heeft hij een hogere spanning op de snaren? Is toch gewoon een kwestie van andere snaren gebruiken of een goede afstel beurt? Ik zie het verschil niet met andere gitaren.....

LRS
23 april 2013, 09:32
Misschien dat mij iets ontgaat, maar waarom zou een Tele moeilijker om te spelen zijn? en waarom heeft hij een hogere spanning op de snaren? Is toch gewoon een kwestie van andere snaren gebruiken of een goede afstel beurt? Ik zie het verschil niet met andere gitaren.....


Sommige tele's zijn voorzien van een vrij fors, ouderwets halsprofiel à la model honkbalknuppel. Dat moet je liggen. Echter de meeste moderne tele's doen het met een gemiddeld C profiel. Die zouden net zo makkelijk weg moeten spelen als een strat.

apekop
23 april 2013, 13:47
maar een halsprofiel heeft toch niks met snaarspanning te maken? dat is juist wat de TS beweert, hogere snaarspanning.

SnoopWinckel
23 april 2013, 13:56
String-through besnaring doet veel aan de feel (er zijn legio gitaristen die hun Les Paul OVER het staartstuk besnaren ipv er gewoon door, omdat die brekingshoek dan kleiner is, en dat makkelijker zou benden), maar voor de rest is het gewoon een supereerlijke gitaar. "Je krijgt eruit wat je er zelf insteekt, maar niet meer dan dat", er is niets om je achter te verschuilen, geen gecontourde body, gewoon een rechte plak hout,...

Ik heb zelf een tele en een strat, en de tele speelt naar mijn gevoel het vlotste van de twee, zelfs vlotter dan een Gibson met een 24.75" mensuur.

ff muggenziften, maar mijn tele (Am. Std. 2012) heeft wel een gecontourde body, dit vond ik zelfs prettiger aanvoelen dan de klassieke rechte tele plank.

http://proguitarshop.com/media/catalog/product/cache/1/thumbnail/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/2/0/2012americanstandardtelecastermn-natural_12.jpg

barno
23 april 2013, 14:02
ff muggenziften, maar mijn tele (Am. Std. 2012) heeft wel een gecontourde body, dit vond ik zelfs prettiger aanvoelen dan de klassieke rechte tele plank.




natuurlijk voelt een bellycut comfortabeler aan maar een tele is all about rock 'n roll, comfort is voor meisjes :)

apekop
23 april 2013, 14:07
natuurlijk voelt een bellycut comfortabeler aan maar een tele is all about rock 'n roll, comfort is voor meisjes :)

een beetje een cliché dat niet altijd waar is, er zijn bijvoorbeeld vrij veel fusion -achtige gitaristen die een tele bespelen. Is niet bepaald rock 'n roll. ;). Net zo min als een SG alleen maar voor rock zou zijn.

Noid
23 april 2013, 15:32
Het zal wel mijn gebrekkige techniek zijn, maar ik vind een tele minstens zo lekker spelen als een Les Paul. Zwaar spelen vind ik iedere gitaar waarvan de action te hoog is. Daarnaast moet ik altijd heel hard werken op slecht geintoneerde gitaren en kopzware gitaren.

Een tele geeft me, meer dan een LP of strat, duidelijkheid over mijn spel per snaar en daardoor meer interactie met het instrument en dynamiek. Ik heb jaaaaaaren alleen maar op les pauls gespeeld. Totdat er een sound moest komen die niet echt uit een les paul komt (tussenstandje single coils en Fender clean). Dus er kwam een strat. Tele's waren nog steeds niet in beeld. Totdat ik voor het maken van opnames een Fenix telecaster in handen kreeg. Dat ding speelde als boter en ik kon andere dynamiek in mijn spel stoppen (en merkt dat die telesound lekker door de mix knalt). Het hangt af van de sound die ik wil en daarbij wissel ik het meest tussen tele en les Paul, maar mits goed afgesteld maakt het mij qua bespeelbaarheid niet uit welke ik dan pak.

SnoopWinckel
23 april 2013, 18:25
natuurlijk voelt een bellycut comfortabeler aan maar een tele is all about rock 'n roll, comfort is voor meisjes :)
Dus de stratocaster werd ontworpen als meisjesgitaar? :D Nuja, ook zonder bellycut zou ik deze verkozen hebben boven de Baja tele, vanwege de nek die me net iets beter ligt dan het V profiel v/d Baja...

Napoje
23 april 2013, 19:35
Ik heb die bellycut nooit echt gemist. Als het nou zon loodzware paul was...

barno
23 april 2013, 20:09
Dus de stratocaster werd ontworpen als meisjesgitaar? :D

Net zoals het meisje is een strat ook perfect ontworpen, dus ja!! :)

dat is de tele niet maar die heeft wel meer mojo, dat komt omdat perfectie altijd een beetje saai is- uitgezonderd bij meisjes. for the record ik ben een zware fan van tele's èn strats.

Napoje
23 april 2013, 21:31
Probeer eens zo'n london city tele en daarna roep je niet meer dat een tele zwaar speelt

loose-fur
24 april 2013, 08:07
Feel versus break angle, hier ontdek je (http://www.frudua.com/guitar_strings_tension.htm) misschien een verklaring voor je stramme Tele (of andere Caster-Paul)?


Tee.

marc_o
30 april 2013, 09:41
Ik speel in Es op 011 op mijn tele :grouphug:
Kan me niet voorstellen dat je Es op 009 lekker vind spelen!

Wat speelt er dan zo lekker aan 0.11?
Wij spelen sets van 3 uur aan een stuk, ik heb geen zin in 3 uur gewichtheffen, moet ook nog zingen en soleren...daarbij kun je niet voor een ander bepalen wat wel of niet lekker speelt, dat is hetzelfde als bepalen wat iemand lekker vindt om te eten.

Mr.Fingers
30 april 2013, 09:47
Ik denk dat het een kwestie van gewenning is... Ik speel probleemloos uren met 0.013 in standaardstemming (en da's ook met soleren & riedeltjes)

Brum
30 april 2013, 10:11
Het is inderdaad gewenning. Jarenlang op 0.011 in normale stemming, of hooguit drop D, op allerlei soorten gitaren, waaronder ook telecasters. Met m'n huidige band spelen we een stap naar beneden gestemd en dat was echt kauwgom voor mij in het begin. Van die Ernie Ball Beefy Slinky's geprobeerd en dat was me veel te dof en speelde niet lekker. Terug gegaan naar m'n standaard D'Addario 0.011 setje op m'n tele, even wennen aan de snaarspanning en het speelt weer als vanouds. Als ik op iets dunners ga spelen, dan heb ik gewoon geen controle over m'n bends en klinken riffjes ook alsof ik m'n gitaar niet gestemd heb. Ik wil niet anders meer dan minstens 0.011 op m'n tele en dat speelt echt niet zwaar voor mij.