PDA

View Full Version : power conditioner aansluiting vraag.



YannickH
22 april 2013, 00:12
omdat ik met een klein rack ben begonnen ga ik toch uitkijken om een power conditioner te kunnen kopen.
nu ik heb al zoveel opgezocht maar ik vind niet hoe ik deze zou moeten aansluiten...
heb ik speciale kabels nodig om ze vanachter aan de pc te hangen?

ik heb nu een rocktron intellifex en een korg DT-1 pro rack tuner maar ik zou niet weten hoe ik ze aan een PC kan koppelen.

de korg heeft een gewone korte stekker die ik in een stekkerdoos steek en de intellifex heeft een gewone adapter.

hoe kan ik deze 2 aan de power conditioner aansluiten?

ja srry ik ben nog een noob op het gebied van rack materiaal...

alvast bedankt.

nico verduin
22 april 2013, 08:14
Als het voor thuis is, lijkt het mij beetje overbodig:
a) Op de adapter staat welk spannings bereik hij heeft. en als hij vrij lichtin gewicht is, dan is het een schakelende voeding. Die kunnen meestal tot 90-260V hebben
b) De meeste apparatuur van tegenwoordig heeft eveneens een schakelende voeding. Daar geldt hetzelfde verhaal voor.
c) een tuner meet de frequentie. Een wisselende voedingsspanning zou daar geen last van mogen hebben.
d) normale huisspanningen zijn gewoon rond de 225-335V. Daar zul je geen last van hebben. Tenzij je ergens in een boerderij woont midden in de polder.
Tenslotte is het mij niet helemaal duidelijk wat je nu eigenlijk aan de PC wilt aansluiten

D3nnis
22 april 2013, 12:30
Aansluiten op een power conditioner is toch gewoon zorgen dat je de juiste stekker aan je (rack) units hebt zitten?
Vaak zijn dat van die apparaat-stekkers (weet niet hoe dat officieel heet).

Wat wil je eigenlijk bereiken met het aansluiten van die 2 apparaten op een power conditioner? Wat gaat er nu niet goed waardoor je dit overweegt?
Echte power conditioners (zoals die dingen van Furman) zijn (in verhouding tot wat een Intellifex tegenwoordig tweedehands kost) nogal aan de prijs.

YannickH
22 april 2013, 15:33
Ik dacht dat ik met een powerconditioner mij intellifex en tuner zou beveiligen tegen stroompieken ofzo.

nico verduin
22 april 2013, 15:44
heb je die dan? M.a.w. Is het voor thuis of on the road?

YannickH
22 april 2013, 15:46
Allebij. Voor thuis en voor op verplaatsing. Maar het ging vooral om hoe ik het zou moeten aansluiten. Welke soort stekkers ik zou nodig hebben.

nico verduin
22 april 2013, 15:52
Voor de volgende stappen uit:
a) ga naar Google
b) zoek op "power conditioner"
c) kijk bij afbeeldingen
d) En tada.... op de foto's zie je wat voor stekkers er gebruikt worden

YannickH
22 april 2013, 15:54
Heb ik al gedaan hoor maar kom er nog niet uit.
Je kan er ieder geval niet gewoon de stekker van je rack unit instoppen... Dat is me al duidelijk.

nico verduin
22 april 2013, 16:16
Heb ik al gedaan hoor maar kom er nog niet uit.
Je kan er ieder geval niet gewoon de stekker van je rack unit instoppen... Dat is me al duidelijk.Heb je ooit in je leven wel eens een apparaat gezien met zo'n (meestal) zwart snoer die je uit het apparaat kan trekken? o.a. computers, warmte platen, printers etc etc.
Die stekkers die hebben 3 platte pennen..... 2 voor het net en een voor aarde. Die stekkers noemt men....... IEC en dat staat voor : International Electrotechnical Commission. Het is de internationale standaard voor bekabeling van consumenten elektronica.
Omdat zo'n power conditioner netspanning op de stekkerdozen heeft, kun je niet de pennen (Male = mannetje) open en bloot geven maar zit er een (Female = vrouwtje...rara hoe kan dat) stekkerdoos op. Dus heb jij een male IEC connector nodig op erin te prikken.
Mogelijk kan je een stekkerdoos vinden met zo'n connector erop of er een maken door een stekkerdoos bij de praxis oid te kopen en de normale 230V stekker eraf te knippen en er zo'n IEC op te zetten.

YannickH
22 april 2013, 16:17
Jaja ik ken ze maar die soort stekkers zitten nu net niet op mijn 2 rack units... Dat is het probleem
Dus ik zal zoals jij zegt het met zo'n stekkerdoos moeten doen.

Gaat het een beetje want ik denk dat je tikker iets te snel ging. Toch bedankt

nico verduin
22 april 2013, 16:25
Gaat het een beetje want ik denk dat je tikker iets te snel ging. Toch bedanktNee hoor.... Al generaties is er bij geen een de stekker eruit gegaan door zijn rikketik :)
Er bestaan trouwens ook verloopkabels. Dus IEC male-> 230V Schuko adapters

YannickH
22 april 2013, 16:27
Oke dan is het goed.
Ja srry het is voor mij soms heel moeilijk om zoiets uit te leggen want ik ken niet alle benamingen.
Toch erg bedankt voor je hulp want ik sta al een stuk verder nu! :)

saparua1
23 april 2013, 14:46
Gewoon hier bestellen, met opsturen goedkoper dan wie dan ook:

http://www.ebay.com/itm/Connector-IEC-C14-Male-Inline-Power-Kettle-Plug-Premium-02099-/370793770192?pt=UK_Computing_CablesConnectors_RL&hash=item565507ecd0

YannickH
23 april 2013, 18:24
ze hebben het gewoon in de winkel hier 2 straten verder plus ik moet geen btw betalen.

Frits van Mourik
24 april 2013, 05:25
Gewoon hier bestellen, met opsturen goedkoper dan wie dan ook:

http://www.ebay.com/itm/Connector-IEC-C14-Male-Inline-Power-Kettle-Plug-Premium-02099-/370793770192?pt=UK_Computing_CablesConnectors_RL&hash=item565507ecd0

Hmmm...

http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=2178

saparua1
24 april 2013, 15:09
Hmmm...

http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=2178


Ik heb er 8 besteld, inclusief verzenden 15,93 euro.....

nico verduin
24 april 2013, 15:21
ze hebben het gewoon in de winkel hier 2 straten verder plus ik moet geen btw betalen.Tenzij het een hobbyist is, zijn alle consumentenprijzen hier in Nederland en België gewoon incl. BTW. Dus mocht je denken geen btw te betalen...... jammer dan...

YannickH
25 april 2013, 15:38
de winkel is van familie plus ik ben zelfstandige

nico verduin
25 april 2013, 16:04
de winkel is van familie plus ik ben zelfstandigeDus de familie verkoopt dit soort stekkers en dan ga je hier de vragen erover stellen.... schiet mij maar lek :)

YannickH
25 april 2013, 16:58
ja ik was eerst niet zeker hoe het zat he. het ging me vooral over hoe ik de tuner en de intellifex aan moet sluiten...