PDA

View Full Version : Gebruik power conditioner, waarom niet?



Gearjunkie
21 april 2013, 20:53
Gebruikers van racks hebben vaak een power conditioner (PC) om hun dure spulletjes te beschermen.
Ik gebruik zelf geen rack, maar vraag me af waarom geen PC te gebruiken om onze geliefde buizenbakjes te beschermen tegen pieken op het net. Daarnaast zal de 'schonere' stroom storingen als ruis verminderen.

Wie gebruikt een dergelijk apparaat van bijv. furmann en wat zijn de ervaringen?

groovieguitarguus
21 april 2013, 21:17
Goeie vraag...
Belang lijkt me net zo groot.... Mss zijn digitale multieffecten wat gevoeliger... Gevoed op 220 i.p.v. bij ons pedalenboeren op 9 / 12v... maar toch... Goed Punt!
In mijn rack zat hij bij wel... nu heb ik de PC werkeloos liggen...

gr. Guus

guitarnijboer
21 april 2013, 21:50
In oude Marshalls zat ooit een prachtig (simpel en doeltreffend)netfilter dat gebruik maakte van de voedingstrafo (2 x 220nF over de secundaire hoogspanningswinding.) Werkt als een trein.

jerome
21 april 2013, 22:55
Wij hebben laatst met de band een power conditioner gesoord.
Voornamelijk voor het stabiliseren van de spannning die bij ons in de oefenruimte regelmatig tussen de 200 en de 240 Volt zweeft. Daarom klonk mijn Marshall buizentop het ene moment heerlijk en de andere keer zo kut....
Maar ook de bassist zijn bassamp had last van die spanningswisselingen.
Daarom hebben wij een power conditioner gescoord die de spanning ook omhoog kan krikken als die beneden de 220 volt zakt.
Maar dat zijn helaas wel gelijk de duurdere powerconditioners...
Het is een 2e hands Furman P-1400 AR E geworden, die houdt de spanning continu op 230 Volt.
Ook handig bij optredens in cafés met dimmers die op de apparatuur storen.
Daar heb je ook gelijk geen/weinig last meer van...

Ook beveiligt die Furman P-1400 AR E tegen overspanning.
We hebben een keer met een optreden gehad dat uit de basversterker van onze bassist ineens een rookwolk kwam
Er bleek dat er korststondig 380 Volt op een 220 volt blok had gestaan had!
Jammer joh...
Als we die Furmann toen hadden gehad was dat nooit gebeurd...

Gearjunkie
22 april 2013, 10:24
Mooi apparaat Jerome, maar inderdaad prijzig. Nu hoeft ie voor mij de spanning niet perse strak op 230 te houden. Ik zoek vooral de bescherming tegen teveel spanning en het zo goed mogelijk elimineren van storing door de dimmers e.d.
Kan je probleemloos een paar medium sized versterkers aansluiten op een PC?

@Guus; je gebruikt je rack helemaal niet meer begrijp ik?

groovieguitarguus
23 april 2013, 23:20
Gearjunkie....

Klopt... mijn hele rack is leeg.... op de PC na dan... en de 2 racks die ik nog heb.
Mis het ook niet... heb een heerlijke Amp... (The Valve 2/50 top) en een plank met wat pedalen... en deel Midi (Looper Switcher en Programeerbare Delay - Timeline)... Ben erg tevreden... ;-)

Rick trodat
24 april 2013, 10:38
Ik heb zon furman gehad. Vraag me niet welke en hij heeft het goed gedaan. Tijdens een gig bleken verschillende frituurpannen aan te staan. Toen de bassist eenmaal aangesloten was knalde alles eruit.

Mijn versterker stond over de furman. Basversterker kwam rook uit, de furman was stuk, maar mijn versterker was gered.

Gearjunkie
24 april 2013, 11:43
Ik ga er maar eens een bestellen. Moest je de aansluitkabels zelf in elkaar fabrieken Rick??

arjanb01
24 april 2013, 12:28
Goeie tip, wat kost een beetje power conditioner van Andrelon -:)
Gekheid, prima tippie ! Wat kost zo'n furman ?

showband
24 april 2013, 12:41
power conditioners zijn komen overwaaien uit de USA.
Nederland heeft voor het overgrote deel een prima energienet. Dus als je niet in kraakpanden of buitenfestivals speelt is het een beetje zonde van het geld.

Een overspanningsbeveiliging is het belangrijkste deel. Kost minder en kun je bij een PC winkel halen.
5 euro en je bent er.
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/627670?WT.mc_id=google&insert=8J&gclid=COnxvqeO47YCFYuR3godKzYAFQ&WT.srch=1

http://www.allekabels.nl/product_images/EL-SPP01_RIGHT.jpg

jerome
24 april 2013, 19:38
power conditioners zijn komen overwaaien uit de USA.
Nederland heeft voor het overgrote deel een prima energienet. Dus als je niet in kraakpanden of buitenfestivals speelt is het een beetje zonde van het geld.


Dat het zonde van je geld is ben ik absoluut niet met je eens!
En hoop buizenversterkers klinken niet echt lekker als ze maar 200 of 210 volt krijgen maar wel afgeregeld en ontworpen zijn op 230 of 240 volt...
Bovendien zorgt een goede powerconditioner er ook voor dat dimmers en andere apparaten geen storende bijgeluiden op je gitaarinstallatie veroorzaken...



Een overspanningsbeveiliging is het belangrijkste deel. Kost minder en kun je bij een PC winkel halen.
5 euro en je bent er.
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/627670?WT.mc_id=google&insert=8J&gclid=COnxvqeO47YCFYuR3godKzYAFQ&WT.srch=1

http://www.allekabels.nl/product_images/EL-SPP01_RIGHT.jpg


Edit; en die goedkope overspanningsbeilingsdingen van €5 zijn meestal veel te traag.
Eer ze ingrijpen bij overspannning komt er al een prachtig mooie rookwolk uit je versterker...:stop:

D3nnis
24 april 2013, 20:29
Ik heb zon furman gehad. Vraag me niet welke en hij heeft het goed gedaan. Tijdens een gig bleken verschillende frituurpannen aan te staan. Toen de bassist eenmaal aangesloten was knalde alles eruit.

Als je teveel vemogen van een groep vraagt knalt die groep eruit, dat begrijp ik, maar hoe kan dit rook uit je versterker veroorzaken dan?

jerome
24 april 2013, 23:59
Als de stop eruit knalt door overbelasting komt er echt geen rook uit je versterker.
Maar door overspanning kan dat wel gebeuren, bijvoorbeeld door blikseminslag, dan kan er meer dan 10.000 volt op je versterker komen te staan...
Of zoals onze band een keer meemaakte op het podium; 380 volt op het contactblok en op de basamp van onze bassist, jammer joh...
Dit zijn gelukkig wel relatief zeldzame gebeurtenissen... ;)

Rick trodat
25 april 2013, 09:53
Kijk ik ben geen verkoper van powerconditioners en ik heb ook geen verstand van stoppen ed.

De furman die ik had was een van de simpelste. Je hebt twee soorten.

1: Overspanningsbeveiliger ( kan dus inderdaad veel goedkoper)
2: Dito + 1 die de stroom op peil houdt.

Die laatste is vele malen duurder. De reden waarom ik de eerste had gekocht is omdat er achterop 8 aansluitingen zaten. Daardoor kan eventueel een andere bandlid erop, maar ik gebruikte het voor mijn pedalboard en toendertijd mijn rack. Elke uitgang is galvanisch gescheiden.

Dat in Nederland in elke club de stroom prima is ben ik het helemaal niet mee eens. Ik ben zon beetje heel nederland doorgegaan en we hebben vaak gespeeld op kleine festivals midden in de stad waar de stroom uit zon busje komt. Nou ik weet niet veel, maar volgens mij kan er dan veel meer mis gaan dan gewoon bij een installatie met stoppen.

showband
25 april 2013, 10:16
dat zei ik al. Als je op festivals speelt is het anders.
Dan kom je snel waardeloze aggregaten tegen. Daar zal eerder je geheugen van je digitale doosje mee gewist worden trouwens. Door onderspanning.

Een spanningspiek door het ontbreken van toerental begrenzing e.d. vang je echter zo met een 4 euro doosje op.

Gearjunkie
25 april 2013, 10:40
Naast beveiliging tegen te hoge spanning vind ik het elimineren van storing door factoren als dimmers, ondeugdelijke installaties e.d belangrijk.
Ben als de dood dat de zorgvuldig samengestelde gear staat te ruisen...

showband
25 april 2013, 11:11
storing door factoren als dimmers, ondeugdelijke installaties e.d los je het beste op door voor de opbouw te zorgen voor een goede opzet van je stroomplan. Je weet wel. Scheiden van licht / geluid / keukenapparatuur.
Die storingen verhelpt een furman ook amper.

als backup gewoon een batterij in je effectapparaten. Zodat alleen je amp aan het net hangt. Enz.

Maar eigenlijk is in een wereld van high-gain en enkelspoeler-pickups onder dimmerpacks het een beetje onzin om anaal gefixeerd te raken over een brommetje via het netsnoer. Een powerconditioner is ongeveer de laatste schakel in een keten van ontstoring. En de rest van die keten is belangrijker en meestal goedkoper. Maar al te vaak zie ik goedkope bedrading en twijfelachtige zenders in rekken met powerconditioners.....

YannickH
30 april 2013, 15:32
dus je mag met zo'n kabel gewoon van je amp in je power conditioner?

http://i41.tinypic.com/5l5um9.jpg

Gearjunkie
30 april 2013, 19:30
Ik neem aan dat dat kan.

Gearjunkie
3 mei 2013, 11:41
In oude Marshalls zat ooit een prachtig (simpel en doeltreffend)netfilter dat gebruik maakte van de voedingstrafo (2 x 220nF over de secundaire hoogspanningswinding.) Werkt als een trein.

In de plexi waarmee ik bezig ben zit dat inderdaad ook zo. Maar een vraag; in mijn JTM45 clone zit een condensator vanaf pen 8 van de gelijkrichter B+ naar aarde als filter. Zou het nuttig edoch mogelijk zijn om dit in mijn 5e3 toe te passen?
Uiteraard ander type gelijkrichter, GZ34 vs. 5y3GT

guitarnijboer
3 mei 2013, 12:27
In de plexi waarmee ik bezig ben zit dat inderdaad ook zo. Maar een vraag; in mijn JTM45 clone zit een condensator vanaf pen 8 van de gelijkrichter B+ naar aarde als filter. Zou het nuttig edoch mogelijk zijn om dit in mijn 5e3 toe te passen?
Uiteraard ander type gelijkrichter, GZ34 vs. 5y3GT

Het voordeel van de twee condensatoren is dat stoorsignalen niet alleen naar massa gaan, maar ook tegen elkaar weggestreept worden. Op de secundaire winding met middenaftakking staat immers op beide uiteinden een tegengestelde wisselspanning ( 180 graden uit fase ) maar ook de stoorsignalen staan er in tegenfase op. Met de twee condensatoren worden deze stoorsignalen met elkaar kortgesloten. Hele dure netfilters werken ook met trafo's op de zelfde manier. (naast nog andere filtering)
Je kunt dit toepassen op iedere trafo met een dergelijke secundaire hoogspanningswinding. Zorg er wel voor dat je condensatoren gebruikt met een voldoende hoge spanning. Die in oude plexi versterkers zijn 220nF/1250V, maar hogere spanning is altijd beter.

Gearjunkie
3 mei 2013, 13:15
Snel en helder, maar waarom zo'n hoge spanning?
In mijn andere brouwsels is het dus raadzaam twee condensatoren te zetten tussen de beide hv draden van de PT en de gelijkrichter? Goed plan!

guitarnijboer
3 mei 2013, 15:53
De maximale wisselspanning die een condensator kan hebben is lager dan de maximale gelijkspanning. De heeft enerzijds te maken met het feit dat van de spanning van een trafo vaak alleen de effectieve waarde wordt gegeven, en dus de pieken van de wisselspanning hoger zijn (de wortel van 2 hoger) en daarnaast omdat de maximale wisselspanning zowieso lager is dan de maximale gelijkspanning die een condensator kan hebben. De condensators staan eigenlijk rechtstreeks over de trafo over beide wikkelingen ( 2 x van uiteinde naar de middenaftakking) en dus wil je niet dat de condensator ooit stuk gaat. Dit zou je primaire winding kortsluiten. Dus beter te groot dan te klein en van goede kwaliteit.

Eko
3 mei 2013, 16:22
Dat de netspanning niet overal gelijk is lijkt me een understatement. Daarnaast is kroegend Nederland zo ongeveer allergisch voor het juist aanleggen van stroom en indelen van groepen. Zogenaamd schone groepen blijken toch te zijn voorzien van dimmers, vrieskisten die toch opeens op een groep staan voor het toneel ( nee , echt heeft nooit zo gezeten.....),randaarde stopcontacten die ergens toch niets anders blijken te zijn dan het uiteinde van een verlengdoos ( die op zijn beurt weer zit in een stopcontact zonder aarde),heel pand waar maar 1 randaarde contactdoos in zit ( monumentaal houten pand.......), need I say more? Been there, paid the price.