PDA

View Full Version : Van een Ibanez RG naar een Ibanez JEM



Mobassintheplace
21 april 2013, 17:21
Beste gitaristen,

Momenteel speel ik op een Ibanez RG350DX. De pickups zijn vervangen door Dimarzio Evo's. Ik heb deze gitaar al een tijdje maar ik heb een soort van gevoel dat ik toch aan een betere gitaar toe ben. Ik heb naar wat verschillende JEMS gekeken en reviews gelezen. Die ik op het oog heb is de JEM70V.

http://www.rockpalace.com/product/Ibanez-JEM70V-Steve-Vai-Signature-Sea-Foam-Green

Hier wat specificaties:
Body: Basswood
Hals: 5-piece Wizard maple/walnut neck w/KTS titanium reinforcement
Toets: Rosewood
Mensuur: 25.5" / 648 mm
Radius: 400 mm
Topkam: -
Pickup Nek: DiMarzio® Evolution® (H) neck pu
Pickup Midden: DiMarzio® Evolution® (S) mid pu
Pickup Brug: DiMarzio® Evolution® (H) bridge pu
Electronica: Master Volume, Master Tone
Schakelaar: 5 standen
Brug: Edge

Nu heb ik gelezen dat er een aantal JEMS toch niet zo goed zijn zoals de 555. Valt de 70V daar ook onder? Na wat filmpjes gekeken te hebben op Youtube lijkt me het een prima gitaar.

Zou het waard zijn de RG te vervangen met de JEM70V?

DarknessAwaits
21 april 2013, 17:36
Mij lijkt het niet zo'n upgrade, nu heb je tenminste een gitaar zonder gat erin ;).

On a serious note: ik denk wel dat je een kwalitatief betere gitaar kunt verwachten dan jouw huidige exemplaar - maar weet wel dat je ook (behoorlijk) betaalt voor de naam die aan de JEM is verbonden. Zelf heb ik nooit iets met de JEMs gehad dus ik heb er verder dan ook weinig meer aan toe te voegen behalve het advies om ook bij de andere series van Ibanez (of niet Ibanez) te kijken en gewoon e.e.a. uit te proberen.

Mobassintheplace
21 april 2013, 21:28
Mij lijkt het niet zo'n upgrade, nu heb je tenminste een gitaar zonder gat erin ;).

On a serious note: ik denk wel dat je een kwalitatief betere gitaar kunt verwachten dan jouw huidige exemplaar - maar weet wel dat je ook (behoorlijk) betaalt voor de naam die aan de JEM is verbonden. Zelf heb ik nooit iets met de JEMs gehad dus ik heb er verder dan ook weinig meer aan toe te voegen behalve het advies om ook bij de andere series van Ibanez (of niet Ibanez) te kijken en gewoon e.e.a. uit te proberen.

Ik denk dat ik kwalitatief zeker vooruit ga inderdaad. Daar wil ik ook best voor betalen. Wat betreft het gat maakt niet zoveel uit denk ik. Zou niet zoveel sustain verloren gaan neem ik aan.

vulvasonic
21 april 2013, 22:44
Deze versie ken ik niet (sowieso geen groot kenner van de JEM serie). Het enige wat ik je kan vertellen is dat ik op een JEM heb gespeeld die werkelijk helemaal super was. Geen enkel vergelijk met mijn toch ook niet misselijke RG. Als je je niet laat afschrikken door de monkey grip (die ik zelf trouwens geweldig vind) en je bent in voor een JEM, ga er dan voor en koop meteen een goede. Krijg je geen spijt van (aangenomen dat deze gitaar past bij jouw muzieksmaak).

Mobassintheplace
21 april 2013, 22:57
Deze versie kon ik eerst ook niet tot de dag van vandaag. Het was liefde op het eerste gezicht. De sea foam green kleur vind ik ook zéér mooi. Ik heb nu een witte RG maar de groene kleur vind ik toch wat specialer. De ''Monkey Grip'' vind ik ook wel wat hebben. Ik heb wat JEMs met elkaar vergeleken en deze 70V lijkt me geen verkeerde keuze. Dit word ook me eerste ''hoog budget gitaar''. Ik ga toch maar eens wat gitaarzaken bellen om te vragen of ze deze JEM hebben om uit te proberen. Ik heb eigenlijk nog nooit eerder een JEM zien hangen in een winkel...

Braindead
22 april 2013, 00:41
Persoonlijk vind ik die kleur groen/blauw ook wel wat hebben. Probeer wel even een paar verschillende uit want ook binnen een serie en model zijn er vaak verschillen. Het ene stuk hout is ook het andere niet. Of de JEM 70 ook onder de JEM 555 valt qua kwaliteit kan ik geen antwoord op geven. Vergelijk de specs en ga hem uitproberen.

Zelf heb ik ooit een JEM 7 BK (dacht ik dat het was) gehad. Zo'n zwarte met neon groene pickups en tree of life inleg. Zeer goede gitaar maar toch niet helemaal mijn ding. Dat had overigens verder niks met de kwaliteit te maken. Als die JEM 70V daarmee kan vergelijken dan heb je zeker een goede gitaar.

MarkS
22 april 2013, 10:01
Geen enkel vergelijk met mijn toch ook niet misselijke RG.
Huh? Hedde gij een RG?

frekie
22 april 2013, 10:14
OT misschien maar ik zou zeggen kijk ook eens naar de S serie, wordt nog steeds onderschat vind ik:

http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m668836877-ibanez-s540fm-s540-gitaar.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer

IBZ USA = DiMarzio pickups, Wizard neck, (LO Pro) Edge tremolo. F serie dus Fujigen Japan. Serieuze shredder.

vulvasonic
22 april 2013, 10:52
Huh? Hedde gij een RG?
Ik HAD een RG, lang gelee. Waanzinnig mooie gitaar. Eén keer mee opgetreden, maar het was mijn ding niet. Ik ben een ouwe lul. Om mijn nek hoort een telecaster, een strat, een ES en dat soort spul. Die instrumenten voelen als een versleten spijkerbroek. Met die RG had ik het idee of ik met een roze spandex op het podium stond. Ik heb 'm weggedaan en er een Gibson Les Paul Standard Lite DC voor terug gekocht. Eigenlijk ook een nieuw en modern instrument in die tijd, maar wel afgeleid van een oeroud model (1958). Nooit spijt van gehad. :)

MarkS
22 april 2013, 11:21
ik kon me er al helemaal niets bij voorstellen.

mesaman
22 april 2013, 12:43
Ik zeg ja want als het om speel comfort gaat is er bijna niets wat bij een Jem in de buurt komt.
Over alles is goed na gedacht,van imput tot hals bevestiging en balans body vorm. En de rest.
Ik ben er zelf helemaal weg van, heb er meerdere en kan je daarom vertellen dat er wel wat verschil in de modellen
kan zitten als het om de vorm/feel van de neck gaat. De gekke kleuren vind ik zelf de mooiste, maar dat heeft met smaak te maken ;)

Als ik jou was, ging ik voor een oude jem.