PDA

View Full Version : NieuwePedaalDag: Fame analoge delay



lauke_101
20 april 2013, 10:09
Dag iedereen,

Gisteren EINDELIJK een pedaaltje binnen gekregen dat ik begin januari al had besteld. Leverdatum was steeds verzet blabla, ga ik jullie niet mee vervelen.

http://files.effectsdatabase.com/gear/pics/fame-sweettone_ad-10_001.jpg

Dat is 'em, alleen heb ik hem in een zwarte behuizing met witte chickenheads. Ziet er wat beter uit als je het mij vraagt, dit is wel erg kitsch. Voor 39 euro bij de Musicstore was ik wel benieuwd naar hoe een analoge delay zich zou verhouden tot mijn Ibanez DE-7 en DOD/Digitech PDS1000, waar ik allebei toch altijd prima tevreden over ben geweest. Pedaaltje is hetzelfde als de Biyan, Akai, GFS etc. delays overigens.

Controls zijn mix, repeats en time, standaardwerk dus. Dan nog een schakelaartje voor 600ms of 1100ms maximale delay tijd. Ik vroeg me al meteen af of je verschil hoort tussen beide als je onder de 600ms blijft en heen-en-terug schakelt, maar ik kon er niks in ontdekken eigenlijk.

Qua constructie is hij wel aardig, behuizing zelf voelt stevig aan en de pots lopen soepel. Van binnen is het standaard printplaatjes werk en de jacks zitten ook op de print vast gesoldeerd. De true bypass voetschakelaar heeft een beetje speling en voelt wat goedkoop aan, maar ik heb de ervaring dat dat niet altijd iets over de levensduur ervan zegt.

Hoe klinkt 'ie? Prima, de repeats worden wel mooi donkerder naarmate ze verder vervagen en, voor mij het belangrijkst, slapback doet hij mooi subtiel. Het valt me op dat ik hier de mix hoger kan zetten zonder dat het effect me gaat storen, waarschijnlijk omdat die repeats wat donkerder klinken.
Hij kan ook erg leuk feedbacken, zodat je allemaal gekke bliepjes en blopjes kunt maken. Daar is die 600-1100 switch wel leuk, als je een geluid maakt op de 600 stand en dan naar 1100 schakelt, gaat de boel meteen een octaaf omlaag en kun je daarna nog doorspelen met de toonhoogte dmv de time knop.

Qua klank vind ik hem verder niet echt minder of meer dan mijn Ibanez, dus ik weet nog niet welke van mijn board af gaat en mee mag naar mijn studentenkamer. Conclusie: voor €39 heb je hier meer dan genoeg lol aan :)

Dirk_Hendrik
20 april 2013, 13:21
was ik wel benieuwd naar hoe een analoge delay zich zou verhouden tot mijn Ibanez DE-7 en DOD/Digitech PDS1000, waar ik allebei toch altijd prima tevreden over ben geweest.

Met het lullige probleem dat hij niet analoog is ;-)
Dit is hetzelfde ding als de Biyang AD7 en gebaseerd op een digitale PT2399 chip.

Wat niet wegneemt dat een digitale delay met de juiste filtering niet hoeft onder te doen voor een analoge. En al helemaal niet met van die eind jaren-70 onzinuitspraken als "klinkt koud".

ErikE
20 april 2013, 14:09
Staat er irl ook "dealy" op? :sssh:

lauke_101
20 april 2013, 14:37
Met het lullige probleem dat hij niet analoog is ;-)...

Hahaha, heb ik mijn huiswerk weer eens niet goed gedaan. Wederom dank voor de verheldering! Verandert gelukkig nog niks aan het feit dat hij best leuk klinkt, zeker voor dat geld. Dan misschien ooit nog een memory boy oid op de kop tikken.

Erik: Was me nog niet opgevallen, maar jep, het staat er echt :seriousf:

Nagramoth
20 april 2013, 23:41
Ik heb nog een tijdje de AD-10 gehad, inclusief "Repead" knop!
Klonk nog best oké, en kon oscilleren als een malle...