PDA

View Full Version : schuine nut replacement (slordig??)



mennen08
20 april 2013, 09:40
Hoi

Afgelopen week heb ik een nut replacement gedaan op mijn tele.
Nu zag ik gisteren dan deze een beetje schuin afliep ( lage E staat hoger dan de hoge E)
Helaas kan ik geen foto uploaden want heb geen idee hoe dat moet??

Volgens de vervanger is dat zodat alle snaren goed kunnen vibreren, maar zelf had ik er nog nooit van gehoord dat ze de nut dan wat schuiner af laten lopen.

Is dit echt een manier die toegepast wordt op gitaren, of is het gewoon slordigheid ?

groet

Tabula Rasa
20 april 2013, 09:44
Is niet slordig. Er kan inderdaad iets verschil in zitten.

Noid
20 april 2013, 12:13
Ja, vervanger heeft het goed. Waarom veronderstel je dat het wellicht slordig is? Op welk punt heeft de vervanger je in twijfel gelaten?

mennen08
20 april 2013, 12:54
De onderste snaren (B/E) lijken zwaarder te spelen. Er staat meer spanning op maar mijn idee

of kan dit wellicht komen dat hij aan de brugzadels heeft gedraaid bij het afstellen ?

Tabula Rasa
20 april 2013, 13:06
Heeft ie dezelfde set snaren weer gemonteerd (de dikte)? Is het niet handiger de tech zelf naar de zware snaren te vragen ipv wat te gissen op het net?

mennen08
20 april 2013, 13:09
010/046 ligt erop heeft hij in bijzijn van mij erop gelegd

stijnkenens
20 april 2013, 18:43
Ja dat is normaal dat de E hoger ligt dan de e. Dat heeft te maken met de beweging van de snaar bij het aanslaan.

Als de e en b nog wat moeilijker spelen, dan heeft het misschien te maken met het feit dat ze nog steeds te hoog liggen.


Maar het moet inderdaad zoals op de rechtse tekening:

http://jmstaehli.com/images/guitars/radius.jpg


De 'vervanger' heeft het inderdaad goed. Maar dan moet hij ze ook wel mooi uitgelijnd hebben, samen met de curve van de hals en de hoogte van de brugzadels, anders heeft het geen nut.



s.

gitaargod
20 april 2013, 19:24
De onderste snaren (B/E) lijken zwaarder te spelen. Er staat meer spanning op maar mijn idee

of kan dit wellicht komen dat hij aan de brugzadels heeft gedraaid bij het afstellen ?

Misschien dat de e en de b te smal zijn gevijld, ze liggen dan te strak, de snaar geeft dan minder mee. Een beetje nutsauce van bigbends wil ook nog wel helpen.

D3nnis
21 april 2013, 10:53
anders heeft het geen nut.

Hehehe, die is gevat hier...nut..


Misschien dat de e en de b te smal zijn gevijld, ze liggen dan te strak, de snaar geeft dan minder mee. Een beetje nutsauce van bigbends wil ook nog wel helpen.

Dit lijkt me niet het geval. Te strak zou voor frictie kunnen zorgen bij bends waardoor het zaakje gaat ontstemmen, maar een snaar die te strak in zijn groef ligt gaat niet zwaarder spelen. Als dat wel het geval zou zijn zou niemand op een gitaar met double locking systeem kunnen spelen toch?