PDA

View Full Version : Ze is blond...



LRS
19 april 2013, 19:49
... en de liefde lijkt wederzijds ;-) vanmiddag kwam ik haar bij de gitaarboer tegen, samen met haar tweeling zus. Maar deze was lichter qua gewicht (ik weet het, die voorkeur verschilt per persoon) en opener qua geluid. Ik kon haar daar niet achterlaten. Voor diegenen die de details willen weten; ze is American Special, voorzien van jumbo frets. Mankeert er helemaal niets aan? Jawel, niemand is perfect; deze blondine stond bespannen met 0.009", meteen ervan af gegooid en vervangen door 0.011", waarbij de G snaar niet vrij loopt (zeg maar gerust klemt) in het sleufje van de top kam. Niets onoverkomelijks, dat is zo opgelost met een vijltje.

http://img62.imageshack.us/img62/6686/photoapr19193537.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/62/photoapr19193537.jpg/)

http://img545.imageshack.us/img545/2917/photoapr19193549.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/545/photoapr19193549.jpg/)

http://img855.imageshack.us/img855/9813/photoapr19193604.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/855/photoapr19193604.jpg/)

Johannes
19 april 2013, 20:03
Mooi verhaal, maar zoals met elk lekker wijf: eerst zien dan geloven ;)


...ik wilde ook nog iets zeggen over dr sleufje, maar dat leek me misschien toch niet zo netjes :P


Edit: ah daar zijn de foto's al. Mooi!

soundbound
19 april 2013, 20:06
uitermate nice! prettig weekend :)

Sinner1980
19 april 2013, 20:19
Lekker ding hoor!

gitaargod
19 april 2013, 20:45
Ik ben vorige week haar nichtje bij Huigens in Hengelo tegengekomen, was niet zo geweldig, ik heb hetzelfde met mijn eigen nichtjes die deugen ook niet. De kwaliteit schijnt nogal te verschillen bij de American Special, gelukkig heb jij een goeie, gefeliciteerd!

LRS
19 april 2013, 21:02
Ik ben vorige week haar nichtje bij Huigens in Hengelo tegengekomen, was niet zo geweldig, ik heb hetzelfde met mijn eigen nichtjes die deugen ook niet. De kwaliteit schijnt nogal te verschillen bij de American Special, gelukkig heb jij een goeie, gefeliciteerd!

Ze hadden drie Specials, twee blondines en een sunburst. Van alle drie vond ik de afwerking prima, maar deze voelde en klonk het fijnst. Die andere twee klonken wat donkerder. kan natuurlijk, het blijft een houten (natuur) product. Er hing nog een (op een afstandje) fraaie Baja. Klonk lekker hoor (iets authentieker Tele geluid in vergelijking met de wat moderner klinkende Texas Special elementen van de Am. Spec.), maar wat een bedroevend fretwerk zat daarop! Echt die dingen kwamen aan alle kanten van de hals tevoorschijn, en scherp! Yuk! Zegt die verkoper: dat komt door het droge weer. Ehh... Ja dag! De slagplaat had zoveel ruimte met de body, dat je plectrums er gewoon in verdwijnen... Was een gewoon een maandag morgen exemplaar. Dan leg ik met plezier €90,- extra neer voor mijn Amerikaanse.

lauke_101
20 april 2013, 10:18
Gefeliciteerd, blonde dames zijn nooit mis ;) Zijn die Texas Specials dan echt zulke hete elementen vergeleken met de rest?

Zonde van die Baja overigens, als je daar een dinsdag-, woensdag- of donderdagexemplaar van hebt is het een briljante gitaar. De mijne bevredigt al mijn tele-behoeften.

LRS
20 april 2013, 10:34
Gefeliciteerd, blonde dames zijn nooit mis ;) Zijn die Texas Specials dan echt zulke hete elementen vergeleken met de rest?

Hangt af van je referentiekader; ze oversturen mijn amp wat gemakkelijker dan american standard elementen. Maar vgl met Bare Knuckle Piledrivers valt het alles mee.

gitaargod
20 april 2013, 19:31
Ze hadden drie Specials, twee blondines en een sunburst. Van alle drie vond ik de afwerking prima, maar deze voelde en klonk het fijnst. Die andere twee klonken wat donkerder. kan natuurlijk, het blijft een houten (natuur) product. Er hing nog een (op een afstandje) fraaie Baja. Klonk lekker hoor (iets authentieker Tele geluid in vergelijking met de wat moderner klinkende Texas Special elementen van de Am. Spec.), maar wat een bedroevend fretwerk zat daarop! Echt die dingen kwamen aan alle kanten van de hals tevoorschijn, en scherp! Yuk! Zegt die verkoper: dat komt door het droge weer. Ehh... Ja dag! De slagplaat had zoveel ruimte met de body, dat je plectrums er gewoon in verdwijnen... Was een gewoon een maandag morgen exemplaar. Dan leg ik met plezier €90,- extra neer voor mijn Amerikaanse.

meestal ligt dat aan het hout wat nog niet droog genoeg was, sommige partijen zijn gewoon te vroeg verwerkt. Ook al is het fretwerk nog zo goed, een 2 maanden later steken ze aan beide kanten uit. Een end-dressing file biedt dan uitkomst, dat weten de winkels ook en zouden die klus voor je gratis moeten doen vind ik.

LRS
4 juni 2013, 08:21
Update & vraagje:

Leuk setje pickups voor mijn blondine gekocht onlangs: Custom Shop ’51 Nocasters. Reden: de Texas Specials (met name het brug element) vond ik te eenzijdig en te dik klinken. Alsof het geluid wordt dichtgesmeerd, te veel compressie, weg dynamiek. Voor een rock solo met ballen prima, maar ik speel ook wel eens pop, soul, reggae slagje, etc. Gisteravond wezen klussen: gitaartje open, oude pickups los gesoldeerd, nieuwe erin, gitaartje dicht, verse snaren erop en testen. Blijkt dat het hals element veel zachter klinkt dan het brug element. Echt totaal uit balans. Is ook niet voldoende te corrigeren met de hoogte t.o.v. de snaren te veranderen. Het hals element klinkt niet verkeerd. Alleen veel te zacht vergeleken met het (fantastisch klinkende) brug element. Voor het moment heb ik weer even de TX Special hals element terug gezet. Nu is de balans tussen hals en brug element helemaal top. Aan het TX Special hals element heb ik niet echt een hekel, klinkt wat warmer dan het ’51 Nocaster hals element. Heeft iemand hier ervaring met deze set pickups? Wat zijn dingen die ik verkeerd gedaan zou kunnen hebben?

Pepe
4 juni 2013, 10:22
Geen idee, misschien een draadje verkeerd om. Normaal gesproken zijn ze in balans.

DarknessAwaits
4 juni 2013, 10:32
Draadje verkeerd om lijkt me onwaarschijnlijk, een pickup kan niet met zichzelf uit-fase staat. Alleen als hij wordt gecombineerd met een andere pickup krijg je dat verschijnsel. Tenzij het een humbucker is natuurlijk, maar dat is eigenlijk hetzelfde.

LRS
4 juni 2013, 11:03
Geen idee, misschien een draadje verkeerd om. Normaal gesproken zijn ze in balans.


Oude en nieuwe elementen 1:1 vervangen, de gekleurde draad naar de schakelaar en de zwarte op de volume pot gesoldeerd (aarde).

Pepe
4 juni 2013, 12:04
Meet je pickup eens door, dat geeft het antwoord.

Lexvandoef
4 juni 2013, 12:09
Of een slecht contact op de soldering van 1 van de draadjes van het hals element? Ik heb ook zo'n setje en ze zijn perfect in balans bij mij.

LRS
4 juni 2013, 12:13
Ok dank voor de suggesties allemaal! Komend weekend ff een multimeter lenen en nogmaals de boel open gooien en solderen.