PDA

View Full Version : vraag over zelfbouw forum pickups-elementen?



jan jansen
19 april 2013, 14:32
Bestaat er een forum alleen over het zelf winden en maken van Elementen? (liefst Nederlands)
Ik heb een boven frees welke voor frezen levensgevaarlijk is maar goed om te bouwen is tot een winder.(verstelbaar toerental)Ik moet alleen een teller en een manier hebben om het draad te wikkelen.
Bovendien info over de oude fender telecaster elementen kan geen kwaad..:soinnocent::rockon:

snaarplukker
20 april 2013, 13:56
Ik denk dat een bovenfrees in de laagste stand nog veel te hard gaat.
Maar je coils zijn dan wel snel gewikkeld.;)
Ik zou eerder kijken naar een platenspeler (zo'n ding waar we vroeger muziek mee afspeelden, voorloper van de CD.), die zijn nog regelbaar in 33 en 45 tpm.

jan jansen
20 april 2013, 18:50
Ik denk dat een bovenfrees in de laagste stand nog veel te hard gaat.
Maar je coils zijn dan wel snel gewikkeld.;)
Ik zou eerder kijken naar een platenspeler (zo'n ding waar we vroeger muziek mee afspeelden, voorloper van de CD.), die zijn nog regelbaar in 33 en 45 tpm.

oke...ja daar heb ik er nog 2 staan, waarvan 1 moderne met usb aansluiting.Als het z weinig vermogen vergt dan heb ik vast nog wel oude 12 volt gestuurde motortjes liggen die eventueel met een regelnbare voeding harder of zachter lopen.

stijnkenens
21 april 2013, 00:47
Je gaat iets er tussen in moeten vinden, een platenspeler gaat te traag, en een bovenfrees te snel.
Waar je vooral op moet letten, is dat de start van de motor geregeld kan worden, bij een motor die ineens 300 toeren p/m doet, breekt jou draad instant.
Bij 33 toeren p/m ben je ongeveer 1,5uur bezig voor 1 element... (3000 wikkelingen / 33 tpm = 90 minuten !)

Info over oude tele elementen: onder leiding van Leo wikkelden ze de elementen met de chronometer, er zat dus geen regelmaat in !




s.

MartinL
21 april 2013, 09:48
Bestaat er een forum alleen over het zelf winden en maken van Elementen? (liefst Nederlands)
:

niet nederlands: http://music-electronics-forum.com/f11/

jan jansen
21 april 2013, 10:42
Je gaat iets er tussen in moeten vinden, een platenspeler gaat te traag, en een bovenfrees te snel.
Waar je vooral op moet letten, is dat de start van de motor geregeld kan worden, bij een motor die ineens 300 toeren p/m doet, breekt jou draad instant.
Bij 33 toeren p/m ben je ongeveer 1,5uur bezig voor 1 element... (3000 wikkelingen / 33 tpm = 90 minuten !)

Info over oude tele elementen: onder leiding van Leo wikkelden ze de elementen met de chronometer, er zat dus geen regelmaat in !




s. Oke...net als die oude tele`s die afwijkende maten hebben. Ik ga me eens verdiepen erin via de link hieronder gegeven.

:ok:

jan jansen
21 april 2013, 10:43
niet nederlands: http://music-electronics-forum.com/f11/

Helemaal top.bedankt!

Orpheo
21 april 2013, 16:50
naaimachine! ik ken gasten die het op een ouwe naaimachine doen. met het pedaaltje kan je mooi de snelheid aansturen.

jan jansen
21 april 2013, 19:02
naaimachine! ik ken gasten die het op een ouwe naaimachine doen. met het pedaaltje kan je mooi de snelheid aansturen.

goeie tip...eens kijken wat op marktplaats staat..

El_Mano
22 april 2013, 09:48
Een oude accu boormachine werkt ook prima. Die zijn traploos op snelheid te brengen. Er zijn er zat waarvan de accu uitgeput is en dan is de oplader als voeding te gebruiken. Ik heb met deze opstelling geknutseld maar ook met een oude naaimachine. Nadeel is dat ze lomp en groot zijn maar werken prachtig. Je hebt er nauwelijks werk aan om ze bruikbaar te krijgen. Ook heb ik een oude vlakschuur machine gesloopt en de zool er afgehaald en er een snoer dimmer tussen gezet. De schuurmachine in een soort mdf doos gebouwd en dat is klein en compact en werkt ook zonder probleem.

Ik heb een digitaal klanten tellertje op de kop getikt die door het verbreken van een contact (in kozijn van een winkeldeur ) telkens een nummer verspringt. Dat heb ik met een magneet en een contactje van een fietscomputertje aan het ronddraaiende deel gemonteerd en kan dan de aantallen wikkelingen lezen.
Hiervoor heb ik op You Tube ook al rekenmachientjes zien aan passen.
Komende winter ontmantel ik de naaimachine zodat ik alleen de hoofd as met lagers en de motor overhoud en wil dan een zo profi mogelijke machine maken, omdat de snelheids regeling met het voetpedaal er voor zorgt dat je beide handen vrij hebt