PDA

View Full Version : Beste standalone overdrive voor een clean amp



Row
19 april 2013, 12:19
Hallo allemaal,

Ik heb al aardig wat overdrive pedalen gehad maar heb nog steeds niet de juiste gevonden. Ik speel over veel verschillende versterkers dus het pedaal moet sowieso amp vriendelijk zijn. Op dit moment bezit ik een Barber LTD en Mad Professor SHO voor low gain geluiden. Nu zoek ik een overdrive met wat meer gain en die goed klinkt voor een clean amp. Ik speel het meest op mijn SG en Tele. Een OCD, Full Drive 2 heb ik al gehad. Het budget is rond de 200 euro.
Graag hoor ik jullie mening. Alvast bedankt!

Groet, Rowin

HaroldA
19 april 2013, 13:34
Ampvriendelijk en op cleane amps? Iets zoals de Sansamp GT2? http://www.tech21nyc.com/products/sansamp/gt2.html

De Suhr Riot kan ook een aardig potjes scheuren op cleane amps ... maar heb geen idee in welke richting jij zoekt.

Row
19 april 2013, 13:55
Ik zoek inderdaad iets in de richting van de Suhr Riot. Ik zit ook al een tijdje naar de bogner ecstacy pedal blue te kijken.

JohnLord
19 april 2013, 14:43
Brunetti Mercury Box. Er is geloof ik kort geleden bnog een topic geweest over de Riot vs Brunetti. Veel gebruikerservaringen te lezen daar.

KoenGuitar
22 april 2013, 22:37
Visual Sound Open Road lijkt me het proberen waard. Tubescreamer-achtige drive, maar dan 'breder' en minder mids. Een sessiemuzikant in een filmpje van VS (niet volledig onafhankelijk dus) zei dat 't een voor cleane amps kan werken als een soort overdrive 'kanaal'. MI Audio Blues Pro heb ik toevallig zaterdag even over gespeeld, kan je er ook voor gebruiken, maar net weer wat middiger, komt (misschien) weer een beetje in de buurt van de Fulldrive die je al hebt. Beiden een beetje medium gain-drives, weet in die zin niet of ze volstaan. Heb toevallig net een Nobels ODR-S besteld om in zo'n rol te testen, maar kan 'm dus nog niet aanbevelen.

kassie
23 april 2013, 00:54
Wellicht iets in de serie van Wampler? Hebben meerdere 'amp-simulatie' pedalen. Of een Catalinbread DLS.

Les Paul Reed Smith
23 april 2013, 07:30
Helaas is er niet zoiets als een beste overdrive. Ik heb in de loop der jaren tientallen overdrives gehad. Wat ik geleerd heb, is dat er geen overdrive is die op elke amp echt goed werkt. De combinatie moet bij elkaar passen. Daarnaast is het natuurlijk afhankelijk van je eigen smaak.
Dus pak je amp op, ga naar een goede winkel en ga daar de pedalen uitproberen.

Big E
23 april 2013, 07:50
Misschien is de Rockbox boiling point iets. Beetje aan de prijs maar heel veelzijdig, van een randje tot hele stevige crunch tot clean boost. Waar ik andere pedalen regelmatig niet aan het klinken krijg op andere versterkers, heb ik daar met de boiling point nooit last van. Die werkt altijd. Boven je budget, dat wel, maar wie weet is hij ergens tweedehands te krijgen.

Bernardduur
23 april 2013, 08:48
Helaas is er niet zoiets als een beste overdrive. Ik heb in de loop der jaren tientallen overdrives gehad. Wat ik geleerd heb, is dat er geen overdrive is die op elke amp echt goed werkt. De combinatie moet bij elkaar passen. Daarnaast is het natuurlijk afhankelijk van je eigen smaak.
Dus pak je amp op, ga naar een goede winkel en ga daar de pedalen uitproberen.

+ een hele hoop! Ik hou van mn Rat gewoon omdat het een sound geeft die erg bruikbaar is voor mij...... maar hij werkt eigenlijk (voor mij) alleen goed met een mid cut amp met relatief veel hoog. Een te donkere of middige amp maakt de sound voor mij alleen maar slordiger of ondefinieerbaar........

We weten eigenlijk nog niet wat voor een sound de TS wil; overdrive is een wijd gebruikte term voor bijna alles wat oversturing is merk ik vaak........ misschien kan een verfijning iets meer duidelijk maken!

steph
23 april 2013, 13:44
Op de één of andere manier, zie ik veel "grootse" gitaristen met een Xotic BB.
Zowel op een Mesaboogie (Andy Timmons), Fender (Brent Mason), Paul Gilbert (Marshall).
Met de Xotic BB met midboost, kun je ook (vrijwel) alle kanten op betreft eq'ing.
Het is geen monsterlijke vervorming, maar zeer breed inzetbaar.
Eén van de weinige pedalen die het al jaren op m'n board overleeft, en waarschijnlijk ook zal blijven...
Het proberen waard.

The Lo Lands
23 april 2013, 17:57
Op de één of andere manier, zie ik veel "grootse" gitaristen met een Xotic BB.
Zowel op een Mesaboogie (Andy Timmons), Fender (Brent Mason), Paul Gilbert (Marshall).
Met de Xotic BB met midboost, kun je ook (vrijwel) alle kanten op betreft eq'ing.
Het is geen monsterlijke vervorming, maar zeer breed inzetbaar.
Eén van de weinige pedalen die het al jaren op m'n board overleeft, en waarschijnlijk ook zal blijven...
Het proberen waard. Drive pedaal in combinatie met al een licht overstuurde amp is heaven natuurlijk maar wil de topic starter een goede drive voor over een cleane amp dan is zijn eerder gebruikte OCD of de genoemde Xotic BB een topper, maar inmiddels overtroffen volgens velen in de US bij de Mesa Boogie Flux Drive. Een hype of grootspraak, who knows?? Een (pre)amp like pedaal met zowel laag als hoog toonregeling, meer dan genoeg volume voor boost en van liquid smooth overdrive tot licht compressed medium gain oversturing. Ik hoor erg weinig hier over de Mesa pedalen!? De Flux Drive ligt inmiddels al een tijdje op mijn pedalboard te ronken en hoewel ik graag zie dat niet iedereen zich over dit pedaal heen stort zou ik als je de kans hebt dit pedaal zeker eens aan de tand voelen. Zeker als je de Mesa overdrive sound kan waarderen :-) Voor mij een absoluut blijvertje.