PDA

View Full Version : opmerkelijk foutje super reverb



cluseau
19 april 2013, 11:39
Dit is dezelfde super reverb van het aarpunt topic en ontdekte nog een heel opmerkelijk verschijnsel. Dit ding was sinds de fabrikage onaangeroerd gebleven met uitzondering van twee verschillende eindbuizen en een onbekend weerstandje. Door dit weerstandje wordt de tegenkoppeling zo goed als buiten werking gesteld en ik vroeg me natuurlijk af waarom......

http://www.amps-unlimited.nl/images/fender super reverb/6593.jpg

Na het verwijderen van het weerstandje begon de amp stevig te oscilleren dus het leek er sterk op dat er sprake was van meekoppeling ipv tegenkoppeling. Het meest voor de hand liggende is dan een verkeerde fase van het tegenkoppel signaal, bij zelfbouwers wel bekend. Door de speakeraansluiting of de anode aansluiting te wisselen kan de fase 180 graden gedraaid worden. Maar de aansluiting hebben altijd zo gezeten dus hoe kan dat en wie heeft dat met een weerstandje op willen lossen?


Volgens de originele layout hoort de blauwe draad op V7 en de bruine draad op V8. Op de foto is te zien dat dit mooi verkeerd zit. Foutje van Leo ? Raar verhaal maar het is toch echt zo. Ik denk dat ze geen zin hebben gehad er naar te kijken en even de tegenkoppeling hebben ge-killed.


http://www.amps-unlimited.nl/images/fender super reverb/6584.jpg



http://www.amps-unlimited.nl/images/fender super reverb/ot.jpg

nico verduin
19 april 2013, 11:49
Tja dat krijg je met die post leo tijdperk fenders (CBS :)) het mocht allemaal niets meer kosten.... snel snel snel.....

Little Jay
19 april 2013, 20:21
CBS en ook nog eens maandag-morgen denk ik......
Wat een spaghetti trouwens. Geef mij maar een Blackface!

EdJ
19 april 2013, 20:34
Ik kan helaas de plaatjes niet zien

Hendriks
19 april 2013, 20:39
De primary's van de OT verwisseld dus.

jacky
19 april 2013, 21:18
lijkt wel dat het probleem pas in europa is opgespeeld en daar gefixed vanwege de weerstand die niet typisch fender is.

Is me ook wel eens opgevallen dat de amp aan een load en scoop prima kan werken en dan bij test met speakers pas aan de haal gaat.

cluseau
19 april 2013, 22:00
lijkt wel dat het probleem pas in europa is opgespeeld en daar gefixed vanwege de weerstand die niet typisch fender is.

Is me ook wel eens opgevallen dat de amp aan een load en scoop prima kan werken en dan bij test met speakers pas aan de haal gaat.


Die indruk had ik ook, het bijgeplaatste weerstandje is duidelijk niet Fender maar wel een oud type zoals die in de jaren 70 gebruikt werden. Het is iig wel duidelijk dat het vanaf het begin zo zit.

Een load is natuurlijk iets anders dan een impedantie waar de eindtrap voor bepaalde frequentie's minder demping heeft en dus makkelijker instabiel wordt. Toch was het op de dummyload waarbij hij helemaal uit zijn dak ging.

7ender
19 april 2013, 22:04
Dit is dezelfde super reverb van het aarpunt topic en ontdekte nog een heel opmerkelijk verschijnsel. Dit ding was sinds de fabrikage onaangeroerd gebleven met uitzondering van twee verschillende eindbuizen en een onbekend weerstandje. Door dit weerstandje wordt de tegenkoppeling zo goed als buiten werking gesteld en ik vroeg me natuurlijk af waarom......

http://www.amps-unlimited.nl/images/fender super reverb/6593.jpg

Na het verwijderen van het weerstandje begon de amp stevig te oscilleren dus het leek er sterk op dat er sprake was van meekoppeling ipv tegenkoppeling. Het meest voor de hand liggende is dan een verkeerde fase van het tegenkoppel signaal, bij zelfbouwers wel bekend. Door de speakeraansluiting of de anode aansluiting te wisselen kan de fase 180 graden gedraaid worden. Maar de aansluiting hebben altijd zo gezeten dus hoe kan dat en wie heeft dat met een weerstandje op willen lossen?


Volgens de originele layout hoort de blauwe draad op V7 en de bruine draad op V8. Op de foto is te zien dat dit mooi verkeerd zit. Foutje van Leo ? Raar verhaal maar het is toch echt zo. Ik denk dat ze geen zin hebben gehad er naar te kijken en even de tegenkoppeling hebben ge-killed.


http://www.amps-unlimited.nl/images/fender super reverb/6584.jpg



http://www.amps-unlimited.nl/images/fender super reverb/ot.jpg


Ik heb vroeger eens een nieuwe Fender PA135 overgenomen ( 4 kanaals zangversterker-top ).
Deze amp werd door de 1e eigenaar een aantal malen onder garantie terug-gestuurd naar de voormalige importeur .
Deze heeft de klacht/fout niet kunnen vinden en stuurde de amp steeds terug met de vermelding dat deze prima functioneerde.
De eigenaar kon er verders niks mee , en berustte toen maar met het idee dat 't gewoon een "rot-versterker" moest wezen , waarna deze voor jáááren ongebruikt in de schuur werd geparkeerd.
Ik kocht dat ding toen voor 75 gulden , en thuis gekomen had ik binnen een kwartier de boosdoener in beeld :
De terugkoppel-weerstand die ( net zoals bij bovenstaande amp ) 820 Ohm moest zijn , bleek een factor 10 lager te wezen .....

( aflees-foutje in de fabriek van het laatste ringetje )

Die versterker gaf ik toen in nieuwstaat aan de zanger van onze band ,....die toen geen liggende gelden had voor apparatuur door constante verplichtingen aan z'n gezinnetje.
( zo'n periode heb ik zelf ook gekend )

cluseau
19 april 2013, 22:19
Ik kan helaas de plaatjes niet zien

Plak dit even achter de www. in de adresbalk van je brouwser.

amps-unlimited.nl/images/fender super reverb/6593.jpg

amps-unlimited.nl/images/fender super reverb/6584.jpg

amps-unlimited.nl/images/fender super reverb/ot.jpg

Het probleem zit waarschijnlijk in de spatie's welke vervangen dienen te worden door "procent20"

EdJ
19 april 2013, 23:35
Raar maar ik kom helemaal niet meer op je site.
Krijg een melding van een server.
Zal morgen nog eens proberen en laat t wel weten.

cluseau
19 april 2013, 23:49
Raar maar ik kom helemaal niet meer op je site.
Krijg een melding van een server.
Zal morgen nog eens proberen en laat t wel weten.

Graag, ben wel benieuwd waarom dat niet gaat.
Als je in google even typed "whatismyip" dan klik je op de eerste reactie. Je krijgt dan je ip adres te zien. Als je dat dan even prive mailed kan ik kijken of er per ongeluk een ip ban op staat.

Zou niet mogen maar ik ben ook maar een mens :makeup:

Little Jay
20 april 2013, 10:45
Ik krijg dat ook als ik van kantoor op je site wil Cluseau. Heb je iets tegen ambtenaren? :D

(jaja, op kantoor moet ik eigenlijk werken, maar af en toe wat amp-ingewanden is goed voor de werklust hè!)

cluseau
20 april 2013, 11:30
Ik krijg dat ook als ik van kantoor op je site wil Cluseau. Heb je iets tegen ambtenaren? :D

(jaja, op kantoor moet ik eigenlijk werken, maar af en toe wat amp-ingewanden is goed voor de werklust hè!)

Interessant, voor jouw hetzelfde recept. Ik heb een ip lijst met spammers dus misschien zit je daar per ongeluk tussen. dus even naar de site whatismyip.com en het ip nummer doorgeven. Hou dat wel prive.

nico verduin
20 april 2013, 12:05
Interessant, voor jouw hetzelfde recept. Ik heb een ip lijst met spammers dus misschien zit je daar per ongeluk tussen. dus even naar de site whatismyip.com en het ip nummer doorgeven. Hou dat wel prive.Dat je mij nog toelaat:crazyhappy:

guitarnijboer
20 april 2013, 13:30
Ik kan op de foto niet zien of er nooit aan gesoldeerd is, maar de draadjes van de fasedraaier verwisselen kan natuurlijk ook. Two wrongs is in dit geval weer right en zowel de draadjes van de fasedraaier als van de OT zijn lang genoeg om om te wisselen.

EdJ
20 april 2013, 23:17
Is in orde nu.Kan de plaatjes zien.Dank!

cluseau
24 april 2013, 16:58
Ik kan op de foto niet zien of er nooit aan gesoldeerd is, maar de draadjes van de fasedraaier verwisselen kan natuurlijk ook.......

Noway, de bedrading was overduidelijk origineel. De PI draden zijn trouwens van ongelijke lengte en je moet wel blind zijn (en ook heel sterk) om dat om te wisselen. Voor een soldeerdoos die de hele dag niets anders doet lijkt me dat zeer ongebruikelijk.

guitarnijboer
24 april 2013, 18:16
Kan zijn, maar dat geld evenzeer voor het wisselen van de bruine en blauwe draad van de trafo.

Als je naar de foto kijkt zal je opvallen dat de kortste draad (geel) vanaf de PI naar de eindbuis de grootste afstand moet afleggen. De rode draad is een stuk langer, maar de afstand naar de eindbuis korter. De rode draad maakt zelfs een wat rare omweg omdat deze zo lang is (langs de outputs)
Natuurlijk kan dat ook allemaal origineel zijn, maar ze zijn dus prima om te wisselen.

cluseau
24 april 2013, 22:21
Natuurlijk kan dat ook allemaal origineel zijn, maar ze zijn dus prima om te wisselen.

Daar ben ik het toch niet zo mee eens, de gele draad zal het wel redden naar V7 maar wordt de rode draad op V8 aangesloten zal hij strak over de buisvoet van V7 moeten lopen en kruisen ze elkaar.

De stuurdraden horen niet gekruist volgens de layout, maw die lopen zoals het hoort.

http://www.amps-unlimited.nl/temp/faseinverter.jpg

nico verduin
24 april 2013, 22:23
Alles leuk en aardig hobbyist, maar hoe heb jij die afbeeldingen zo gemaakt? Ik vind het wel slim zo :)

cluseau
24 april 2013, 22:25
Alles leuk en aardig hobbyist, maar hoe heb jij die afbeeldingen zo gemaakt? Ik vind het wel slim zo :)

Kom kom, is vijf minuten werk. Beetje paintshoppen.

nico verduin
24 april 2013, 22:33
kende het niet. Ga het eens proberen. Wel handig zo.

cluseau
24 april 2013, 22:37
kende het niet.

Is ook geen functie hoor voor je je wezenloos gaat zoeken, pure handjob :cooler:

Rick trodat
25 april 2013, 10:00
Is ook geen functie hoor voor je je wezenloos gaat zoeken, pure handjob :cooler:

Je kan het met elk online fotoshop programma doen. Twee draden selecteren en de rest een waas geven.

flo123
25 april 2013, 13:25
Met Gimp (freeware) zou ik het zo doen:
- Maak een laag aan met de foto.
- Zet er een nieuwe laag boven die je helemaal wit maakt met het verfemmertje.
- Zet de "opacity" van die witte laag op 50% of zoiets, zodat het een doorschijnende witte waas wordt over de foto heen.
- Gum de witte waas weg, daar waar de draden lopen.
:)

kassie
25 april 2013, 13:50
Maar even terzijde... Die NFB loop is nu dus weer in ere hersteld? Maar de grote vraag rijst mij... is dat nu wel zo'n verbetering voor de sound? Mijn algehele vooroordeel richting NFB loop is dat ik liever minder feedback heb als meer...

flo123
25 april 2013, 21:29
Tja, wat is "beter"... dat is in dit geval behoorlijk subjectief naar mijn idee.
Iemand die metal speelt wil een strakke eindtrap en dus meer nfb. Ben je met van de ouwe rock, wil je een wat "lossere" sound en waarschijnlijk wat minder nfb. Minder nfb geeft ook een wat fellere sound, daar moet je maar van houden...

kassie
25 april 2013, 21:41
Tja, wat is "beter"... dat is in dit geval behoorlijk subjectief naar mijn idee.
Iemand die metal speelt wil een strakke eindtrap en dus meer nfb. Ben je met van de ouwe rock, wil je een wat "lossere" sound en waarschijnlijk wat minder nfb. Minder nfb geeft ook een wat fellere sound, daar moet je maar van houden...

Uiteraard subjectief. Metal associeer ik nu persoonlijk ook niet echt met een dynamische sound waar een goede oude tube amp op een zeer muzikale manier tot zijn recht komt. Zeer zeker niet een fender bak. Kan me voorstellen als je de dynamiek gewend bent van geen loop op zo'n fender back... dat een flinke loop ineens aardig futloos, strak en steriel klinkt.

guitarnijboer
25 april 2013, 22:02
maar wordt de rode draad op V8 aangesloten zal hij strak over de buisvoet van V7 moeten lopen en kruisen ze elkaar.


Oh ja natuurlijk, een meer logische route voor de rode draad dan langs v7 is niet denkbaar...
Maar ach, gewoon detrafo draden omdraaien en klaar.

cluseau
25 april 2013, 22:24
Maar ach, gewoon detrafo draden omdraaien en klaar.

Psies, had ik ook gedaan.

Het topic ging erom dat dit ding van nieuw af heel instabiel en kreupel is geweest zonder tegenkoppeling.

En dat komt dan veertig jaar later pas boven water.:dontgeti:

Freeqi
26 april 2013, 21:24
ben al net zelfde tegengekomen. Blackface die al die jaren op pos FB draaide. En al aantal keer onderhoud had gehad. Waarschijnlijk eentje die dan ook regelmatig van eigenaar wisselt wegens 'net niet' :-)

cluseau
28 april 2013, 13:09
ben al net zelfde tegengekomen. Blackface die al die jaren op pos FB draaide. En al aantal keer onderhoud had gehad. Waarschijnlijk eentje die dan ook regelmatig van eigenaar wisselt wegens 'net niet' :-)


Dat wordt dan iedere Fender checken op juiste NFB en aardpunt checken is zoiezo standaard.