PDA

View Full Version : Versterker bijft clean



TopRob
19 april 2013, 10:45
Ik speel over een Egnater Renegade Head. Aangezien ik nooit helemaal clean speel, draaide ik mijn cleane kanaal altijd op wat crunch en gebruikte het leadkanaal voor solo’s.
Echter sinds kort blijft mijn cleane kanaal helemaal clean, ik kan er dus geen ‘randje’ meer aan geven, hiervoor moet ik nu een pedaaltje gebruiken. Ook als ik de versterker naar 18 watt schakel, blijft de amp helemaal clean. Wat kan er stuk zijn, iemand enig idee?

nak
19 april 2013, 11:30
Al andere preamp tube's geprobeerd?

TopRob
19 april 2013, 11:50
Al andere preamp tube's geprobeerd?

Nee, nog niet geprobeerd. Zou dit de oorzaak kunnen zijn?

Liquid_Metal
19 april 2013, 14:29
Niet toevallig een nieuwe gitaar, kabels of pedaaltjes?

TopRob
19 april 2013, 18:58
Niet toevallig een nieuwe gitaar, kabels of pedaaltjes?

Nee, dat niet.

nico verduin
20 april 2013, 09:04
Nee, nog niet geprobeerd. Zou dit de oorzaak kunnen zijn?als een of meer van die buisje "versleten" is/zijn, dan neemt de versterking van de preamp af en komt er te weinig signaal binnen om nog een "randje" te halen.

TopRob
20 april 2013, 12:44
als een of meer van die buisje "versleten" is/zijn, dan neemt de versterking van de preamp af en komt er te weinig signaal binnen om nog een "randje" te halen.

Een pre-ampbuisje dus waarschijnlijk? Dan ga ik binnenkort maar weer even naar mijn buizendokter. Bedankt!

Buzzel
20 april 2013, 17:08
Het kan geen kwaad om een preampbuisje te vervangen, misschien klinken ze zelfs beter. Laatst wat JJ's vervangen voor TAD preampbuizen, het verschil was groter dan ik had gedacht ;)

TopRob
22 april 2013, 10:18
Aangezien ik wat betreft buizen geen technisch wonder ben, heb ik een paar vraagjes. Ik kan mijn versterker nl.naar mijn buizendokter brengen, maar misschien kan ik het ook zelf.

1. Hoe kan ik zien welke pre-amp buis stuk is? Gloeit een kapotte buis niet meer, of kom je hier alleen achter door e.e.a. door te meten?
2. Moeten pre-eamp buizen ook gebiast worden?
3. Mijn Egnater heeft zes pre-amp buizen. Moeten deze, behalve van hetzelfde type (12AX7), ook allemaal van hetzelfde merk zijn?

Gearjunkie
22 april 2013, 10:31
1 gewoon allemaal vervangen
2 nee
3 nee.
Geef speciaal aandacht aan de eerste, V1 buis en de fasedraaier. Sommigen kiezen een gebalanceerd buisje voor deze laatste.

Overigens hoort de fasedraaier bij de eindversterker, maar het buisje zal hetzelfde zijn.

TopRob
22 april 2013, 12:40
1 gewoon allemaal vervangen
2 nee
3 nee.
Geef speciaal aandacht aan de eerste, V1 buis en de fasedraaier. Sommigen kiezen een gebalanceerd buisje voor deze laatste.

Overigens hoort de fasedraaier bij de eindversterker, maar het buisje zal hetzelfde zijn.

Kijk, dat bedoel ik nou; V1 buis, fasedraaier, ik heb geen idee wat het is.
Toch maar even naar mijn buizendokter denk ik.

Buzzel
22 april 2013, 12:48
http://i1035.photobucket.com/albums/a437/Lan-Buddha/RenegadeTubeChart.jpg

V1 is de eerste buis waar het signaal komt.
V6 is de fase draaier.

Gearjunkie
22 april 2013, 15:46
Ik zou een tripje naar een buizendokter overwegen.

nico verduin
22 april 2013, 15:48
Ik zou een tripje naar een buizendokter overwegen.+1 en nog wat tekens:)

TopRob
22 april 2013, 18:53
Ik ga naar m'n buizenarts, want dit wordt me veel te ingewikkeld.
Iedereen bedankt!