PDA

View Full Version : Low budget gitaar bouwen



Nick van Balken
19 april 2013, 10:39
Hallo,

Ik ga voor mijn profielwerkstuk een gitaar bouwen. Nu wil ik de body zelf maken maar de hals lijkt me iets te hoog gegrepen voor mijn niveau en mijn beperkte gereedschap. De pickups wil ik wel zelf maken. Nu zat ik eraan te denken, om gewoon zo'n bouwpakket te kopen (gezien mijn lage budget) en daar dan de nek en alle andere onderdelen van te gebruiken, behalve de pickups en de body. Is dit een goed plan of zijn die onderdelen van een hele slechte kwaliteit? Heeft iemand hier evaring mee?
Het bouwpakket waar ik aan zat te denken om te kopen: http://www.tonefactory.nl/shop2/assembly-p-9887.html

Alvast bedankt,

Tabula Rasa
19 april 2013, 11:07
Op marktplaats stond voor 60 euro een epiphone, misschien is dat een voordeligere basis?

Tonefactory verkoop ook kitjes om zelf je elementen te maken.

Napoje
19 april 2013, 11:30
Nou... mijn eerste bouwsel heb ik grotendeels met aldi- en marktplaatsgereedschap gebouwd. En ik had totaal geen ervaring met houtbewerking of een andere technische opleiding. Dus het is echt geen rocketscience. Extreem belangrijk is wel dat je je heel goed inleest.

Ik vond een hals maken niet moeilijker dan de rest en dan was het nog een neck through gitaar ook. Het finishen, dat is pas lastig.
Die kits zijn leuk maar je leert er niet mee hout te bewerken en dat is toch wel een essentiële skill. Probeer zelf je hals te maken op basis van een bestaand ontwerp. Als het niet lukt kan je altijd een prefab hals gebruiken.

Noid
20 april 2013, 12:32
Omdat je veel onderdelen nodig hebt die je niet zelf zult maken (denk aan tuners, potmeters, jackingang, strapbuttons, brug, snaarhouder, nut, schroefjes enz is het inderdaad handig om een donor te hebben. Dat kan zo'n bouwpakket zijn, maar ik zou zoals Tab Rusa al aangeeft voor een 2e handsje gaan. Zowel voor de kosten, maar ook omdat het demonteren leerzaam kan zijn.

snaarplukker
20 april 2013, 13:22
Hoe low is je budget?
Mijn ervaring is dat ik aan materialen meer kwijt ben dan 2 á 3 kant en klare low-budget gitaren.;)