PDA

View Full Version : Distortion/overdrive pedaal gezocht.



xSophie
17 april 2013, 21:56
Ik zoek een distortion/overdrive pedaal wat er voor zorgt dat ik geen muur aan geluid produceer waar eigenlijk geen noot uit te herkennen valt. Naar mijn idee gebeurd dit al best wel snel. Zelf speel ik heel veel Blood red shoes ( http://www.youtube.com/watch?v=QE5AB0mHnSk Dit klinkt er ook wel naar http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=W4MbkMuMeCE&NR=1 ) en dat soort bandjes. Ik zoek dus eigenlijk iets wat het laag niet tot een onwijze brei maakt.

Ik weet dat de gitariste van Blood red shoes een Marshall GV-2 gebruikt. Dit is qua budget opzich wel haalbaar, maar moeilijk te krijgen in de buurt.
Wat mij ook wel aardig lijkt is, is een Boss SD-1, maar ik heb geen idee of dit pedaal in de muziek die ik graag speel een zelfde soort effect kan geven.

Welke van de twee is beter voor mijn muziek? Of is er een pedaal wat geschikter of meer aan mijn eisen voldoet?

Rooker
17 april 2013, 22:44
He Sophie,
IK heb zelf al behoorlijk wat distortions versleten, het zij niet tevreden over of gewoon omdat ik het leuk vind om eens wat te wisselen. Er is er een die ik te koop heb gezet en die ik bij een goed bod toch niet van de hand kon doen en dat was de T-rex Mudhoney. Ik heb het idee dat die doet wat jij wilt. Ik heb hem op 2 verschillende voxen gehad, Peavey, verschillende transistors en een Fender maar het blijft een geweldig klinkend ding. Tubescreamer er voor werkt ook goed. Weet niet wat voor gitaar je hebt. Ik gebruik tele, strat en les paul.

Rewind
17 april 2013, 23:07
De gitariste van de band waar ik een tijdje management voor deed kreeg een dergelijk geluid goed uit een Zack Wylde overdrive (jawel) met een strat over een Fender Bassman of Vox ac30. Het verbaaste me eigenlijk! Zeker het proberen waard.

Marbles
17 april 2013, 23:07
Ik denk dat de Boss pedalen iets 'te' zijn.. Geeft vaak een veel te saturated sound waar de definitie een beetje ver te zoeken is en dus wat modderig is (zo'n hissige distortion golf) Blood red shoes sound is toch aardig clean. Ik weet niet welke gitaar je hebt, maar mocht je ook een telecaster gebruiken of een singlecoil-gitaar zou een niet al te overdreven overdrive (..) voldoende zijn. Ik ken de mudhoney niet, maar kan me voorstellen dat een RAT met weinig gain werkt. Ik denk dat je met een maxon 808 zelfs in de buurt gaat komen.
Belangrijkste is om niet teveel gain te gebruiken denk ik.

Rooker
17 april 2013, 23:18
Wat ik net zij een tube screamer er voor voor een solo. Maar om dat geluid te benaderen zou ik iets van een MH nemen. De Ratt heb ik zelf ook gehad en die klonk minder open cq natuurlijk. De mudhoney heeft hetzelfde berijk. Wil zeggen van boost tot fuzz alleen de mudhoney doet alles in mijn optiek beter.. hij is ook wel 2 x zo duur. Maar 2 e hands voor tegen de 100 moet lukken. Een 808 kloon heb ik geen ervaring mee. Alleen een ts 9

xSophie
18 april 2013, 12:18
Ik gebruik zelf een avril lavigne telecaster van Squier, deze kan ik ook als single coil gitaar gebruiken, dus dat doe ik ook wel. Ik heb ook een Squier telecaster deluxe en ik gebruik een Vox VT20+. Daar zit opzich een distortion op die wel klinkt zoals ik dat wil, maar ik ga niet naar alles een versterker meeslepen, dat is niet te doen. Daarom zou ik zo'n soort pedaal wat zoiets kan. En wat al eerder is gezegd, weinig gain, en dat klopt wel want ik heb de gain knop niet eens voor de helft open.

Marbles
18 april 2013, 20:45
De nieuwe versies van van de Rat schijnen inderdaad wat minder te zijn begrijp ik, daar kan ik weinig over zeggen. De T-rex zal ongetwijfeld goed zijn, omdat je ook wat ruimte hebt om met weinig gain te werken.

Ik herken haar sound niet zo in die Guv'nor, maar ga nu uit van youtube filmpjes.. Daar draait iedereen alles vol open, iets dat jij wijselijk niet wil..


(hier vraag je niet om, maar ik denk dat een simpele buizenamp zonder te veel tierelatijntjes ook sneller dat 'volle' cleane geluid met een randje gaat geven dat je zoekt.. als je daar buiten de deur op speelt en daar het pedaaltje voor nodig hebt heb ik uiteraard niets gezegd!)

Henri H
18 april 2013, 22:32
Een 2e hands GV2 is voor een paar tientjes te scoren op MP.
Ik weet niet of die GV2 het beter gaat doen dan de ingebouwde distortion in je versterker, maar ik vond de GV2 een lekkere distortion/overdrive, die eigenlijk verrassend goed een JCM 800 na kan bootsen.

xSophie
18 april 2013, 22:38
http://www.guardian.co.uk/lifeandstyle/2008/may/10/12 Dit is een link naar het interview waar ik uit heb. Ze zegt daarin ook een Big Muff te gebruiken, maar dan voor de bass distortion. Ik heb zelf ook een muff pedaal van EHX, een kleinere (muff overdrive) maar daar krijg ik deze geluiden echt niet mee.

en wat betreft de amp, het is een hybride amp... Er zit een buis in de voorversterker.

Marbles
19 april 2013, 23:20
Oh het was mn bedoeling ook niet om negatief over je amp te doen hoor, ik heb m nog nooit gehoord. Ik vind wel dat het geluid van blood red shoes gebaseerd is op een vol clean buizengeluid. Ik heb dat in andere hybride amps nooit gehoord, maar die van jou kan anders zijn uiteraard.

xSophie
21 april 2013, 09:56
Nee ik vatte het ook niet zo op hoor :) Ik denk dat m'n amp dat wel kan, maar dat is gewoon proberen.

Oh ja, ik heb die Guv'nor besteld want ik dacht, ik kan altijd proberen. 't werkt, 't doet wat 't moet doen. Zeker met een ander pedaal wat ik heb klinkt het niet als een brei van herrie.

Marbles
21 april 2013, 10:31
Ah cool! Veel plezier ermee!