PDA

View Full Version : iemand een preciezere manier om te intoneren..... ?



robpeters87
23 juni 2003, 19:13
Heeft er iemand een preciezere beschrijving om m'n gitaar te intoneren want die in de FAQ snap ik ook geen ruk van, duz please....


:lol:

Anavrin
23 juni 2003, 19:23
Intoneren: het octaaf zuiver maken. Dit doe je door een snaar goed te stemmen het liefst met een stemapparaatje. Vervolgens speel je een flageolet boven de twaalfde fret (het fretdraad) en kijkt op het stemapparaatje of dit ook een zuivere toon is (als het goed is dezelfde als de losse snaar). Is dit niet het geval en de losse snaar is wel zuiver maar de flageolet op twaalf niet? Dan moet je het zadeltje onder deze snaar met een schroevendraaier verstellen. Dit doe je met alle snaren. Het is een vervelend werk maar het scheelt een hoop. Controleer het altijd even als je er nieuwe snaren op hebt gezet van een andere dikte of ander merk.

dit is een kopietje van het stuk in de FAQ, wat snap je niet, of wil je een andere manier om te intoneren? Als je bepaalde termen niet snapt, zeg dan ff welke, als je een andere manier wil, dan heb je pech (sorry), want die is bij mij niet bekend... Oftewel leg ff uit wat je precies wil weten.

robpeters87
23 juni 2003, 19:27
laat maar snap et al.... voor meer van dat soort onzin zie

http://www.westerhaven.nl/afstel/Home.htm

telecastermaster
23 juni 2003, 19:29
Er is trouwens nog een tweede manier om te intoneren, nl. door twee noten die 1 octaaf verschillen op dezelfde snaar te vergelijken. Dus bv. op de 5e fret vergelijken met de 17e fret.

Zie hier op pagina 4:
http://www.petersontuners.com/support/pdfmanuals/vs1_supplement.pdf

wanna1
23 juni 2003, 19:35
Intoneren: het octaaf zuiver maken. Dit doe je door een snaar goed te stemmen het liefst met een stemapparaatje. Vervolgens speel je een flageolet boven de twaalfde fret (het fretdraad) en kijkt op het stemapparaatje of dit ook een zuivere toon is (als het goed is dezelfde als de losse snaar). Is dit niet het geval en de losse snaar is wel zuiver maar de flageolet op twaalf niet? Dan moet je het zadeltje onder deze snaar met een schroevendraaier verstellen. Dit doe je met alle snaren. Het is een vervelend werk maar het scheelt een hoop. Controleer het altijd even als je er nieuwe snaren op hebt gezet van een andere dikte of ander merk.



Onzin !!!!!!!

een flageolet boven de 12e fret klinkt altijd precies het zelfde als een losse snaar, dat is gewoon de helft van de snaar dus dat zal altijd hetzelfde zijn

je moet eerst stemmen met een apparaatje.
dan moet je de losse snaar of 12e flageolet spelen.
vervolgens moet je de snaar op de 12e pos. indrukken (spelen)
en kijken op het apparaatje of ie hoger of lager is.
is die hoger, dan moet je naar achteren schroeven (snaar langer maken)
is die te laag, dan moet je naar voren schroeven (snaar korter maken)

this is the way

telecastermaster
23 juni 2003, 19:39
Precies!

Anavrin
23 juni 2003, 19:41
Intoneren: het octaaf zuiver maken. Dit doe je door een snaar goed te stemmen het liefst met een stemapparaatje. Vervolgens speel je een flageolet boven de twaalfde fret (het fretdraad) en kijkt op het stemapparaatje of dit ook een zuivere toon is (als het goed is dezelfde als de losse snaar). Is dit niet het geval en de losse snaar is wel zuiver maar de flageolet op twaalf niet? Dan moet je het zadeltje onder deze snaar met een schroevendraaier verstellen. Dit doe je met alle snaren. Het is een vervelend werk maar het scheelt een hoop. Controleer het altijd even als je er nieuwe snaren op hebt gezet van een andere dikte of ander merk.



Onzin !!!!!!!

een flageolet boven de 12e fret klinkt altijd precies het zelfde als een losse snaar, dat is gewoon de helft van de snaar dus dat zal altijd hetzelfde zijn

je moet eerst stemmen met een apparaatje.
dan moet je de losse snaar of 12e flageolet spelen.
vervolgens moet je de snaar op de 12e pos. indrukken (spelen)
en kijken op het apparaatje of ie hoger of lager is.
is die hoger, dan moet je naar achteren schroeven (snaar langer maken)
is die te laag, dan moet je naar voren schroeven (snaar korter maken)

this is the way
voor er mensen denken dat ik dat stukje zelf heb verzonnen, dat heb ik gewoon geknipt/geplakt uit de FAQ...
volgens mij schrijf jij precies hetzelfde als in de FAQ staat, behalve dat jij erbij zegt of het zadeltje naar voren of naar achteren moet.....

wanna1
23 juni 2003, 19:48
mijn verhaaltje is bijna hetzelfde kijk maar eens goed !

er zijn trouwens mensen die dit liever op het oor doen dan met een stem appparaat
waarom weet ik niet
ik doe het altijd met apparaat

en ik weet dat je het ergens ander weg hebt geknipt

no offense meant !!

taylor
23 juni 2003, 23:03
intoneren zuiver kan eigenlijk alleen met 1 strobe tuner 1 gewoon stemapparaatje heeft veelste grote(procentuele)afwijking.

Diedo
24 juni 2003, 09:29
:D :D

opschepper

:D :D

Diedo

De Teng
24 juni 2003, 10:39
Leuk en aardig, maar als je een snaar indrukt is de toon altijd ietsje anders door het oprekken ervan, dan als je een flageolet speelt op dezelfde positie.

Volgens mij is intoneren het volgende: Als je de lengte van de snaar net iets verandert, door het zadeltje aan te schroeven, krijg je de flageolet precies boven de fret. Ik heb nu een bas die net niet goed genoeg afgesteld is, zodat ik de flageo's iets anders moet spelen dan gewoonlijk. Op dat moment heb je dus precies boven de twaalfde fret een zuivere flageolet (wat een rijm he?) en dus een goed geintoneerde snaar. Beetje oorzaak en gevolg omdraaien wat ik hierboven lees.

Ff off the record.. ik laat dat altijd doen...;)

taylor
24 juni 2003, 14:34
dat klopt er is geen gitaar die je 100% zuiver kunt krijgen het is een soort van middenweg.

als je dat voor het eerst zelf gaat proberen zul je aardig wat koppijn aan over houden tis niet makkelijk.(afstellen)

Nicci
24 juni 2003, 15:08
Intoneren: het octaaf zuiver maken. Dit doe je door een snaar goed te stemmen het liefst met een stemapparaatje. Vervolgens speel je een flageolet boven de twaalfde fret (het fretdraad) en kijkt op het stemapparaatje of dit ook een zuivere toon is (als het goed is dezelfde als de losse snaar). Is dit niet het geval en de losse snaar is wel zuiver maar de flageolet op twaalf niet? Dan moet je het zadeltje onder deze snaar met een schroevendraaier verstellen. Dit doe je met alle snaren. Het is een vervelend werk maar het scheelt een hoop. Controleer het altijd even als je er nieuwe snaren op hebt gezet van een andere dikte of ander merk.



Onzin !!!!!!!

een flageolet boven de 12e fret klinkt altijd precies het zelfde als een losse snaar, dat is gewoon de helft van de snaar dus dat zal altijd hetzelfde zijn

je moet eerst stemmen met een apparaatje.
dan moet je de losse snaar of 12e flageolet spelen.
vervolgens moet je de snaar op de 12e pos. indrukken (spelen)
en kijken op het apparaatje of ie hoger of lager is.
is die hoger, dan moet je naar achteren schroeven (snaar langer maken)
is die te laag, dan moet je naar voren schroeven (snaar korter maken)

this is the way

dat wilde ik ook zeggen. aanvullend: elk verschil is ongewenst en moet je proberen op te lossen. iemand merkte al op dat je ook de 5e met de 17e kan vergelijken. ik heb liever ook zo min mogelijk verschil tussen 12e flag en 12e gefret. ik kan nog even doorgaan. elke noot waar dan ook op de hals moet zo zuiver mogelijk zijn.

Sicky61
25 juni 2003, 10:54
een A stemvork en een paar goeie oren http://sc.groups.msn.com/tn/53/B0/SiCkY61/3/ad.jpg

De Teng
25 juni 2003, 12:25
je moet eerst stemmen met een apparaatje.
dan moet je de losse snaar of 12e flageolet spelen.
vervolgens moet je de snaar op de 12e pos. indrukken (spelen)
en kijken op het apparaatje of ie hoger of lager is.
is die hoger, dan moet je naar achteren schroeven (snaar langer maken)
is die te laag, dan moet je naar voren schroeven (snaar korter maken)

this is the way

Ja.. niet dus he?

Als je verlengt of verkort verplaats je de flageolet alleen maar t.o.v. de hals, je doet niks aan de toonhoogteverschillen. Je hals moet zo recht mogelijk, dan heb je weinig toonverschil. Je houdt ze echter altijd. Bij intoneren gaat het daar niet om, dat toonhoogteverschil blijf je houden, of je moet al een geniale gitaar uitvinden die tegelijk met de snaren zowel op de hals zit als niet. Daar zit je dus tussen te klooien. En dat heeft helemaal niks te maken met de zadeltjes verschuiven.

Het gaat er om bij het verschuiven van de zadeltjes hoe precies je de flageolet boven de fret krijgt... en dan als je dat voor elke snaar doet klinkt de gitaar ook beter.

taylor
25 juni 2003, 22:59
normaal is het volgens mij zo dat je met intoneren op de 13e 1 flageolet speelt en de 12e fret.

wanna1
6 juli 2003, 17:16
je moet eerst stemmen met een apparaatje.
dan moet je de losse snaar of 12e flageolet spelen.
vervolgens moet je de snaar op de 12e pos. indrukken (spelen)
en kijken op het apparaatje of ie hoger of lager is.
is die hoger, dan moet je naar achteren schroeven (snaar langer maken)
is die te laag, dan moet je naar voren schroeven (snaar korter maken)

this is the way

Ja.. niet dus he?

Als je verlengt of verkort verplaats je de flageolet alleen maar t.o.v. de hals, je doet niks aan de toonhoogteverschillen. Je hals moet zo recht mogelijk, dan heb je weinig toonverschil. Je houdt ze echter altijd. Bij intoneren gaat het daar niet om, dat toonhoogteverschil blijf je houden, of je moet al een geniale gitaar uitvinden die tegelijk met de snaren zowel op de hals zit als niet. Daar zit je dus tussen te klooien. En dat heeft helemaal niks te maken met de zadeltjes verschuiven.

Het gaat er om bij het verschuiven van de zadeltjes hoe precies je de flageolet boven de fret krijgt... en dan als je dat voor elke snaar doet klinkt de gitaar ook beter.

ONZIN ONZIN !!

het gaat eron dat je akkoorden en loopjes hoog op de hals zuiver blijven door het indrukken van de snaar krijg je ,hoe hoger op de hals hoe meer , toonhoogte vershil.
het gaat erom om dat tegen te gaan.
als je het zo doet zit de flageolet altijd wel ongeveer boven de 12e fret.
laat het 11,9 of 12,1 zijn maar dan hor je hem altijd super duidelijk
mijn flageolet zit van 11,4 tot 12,4.
en wat speel je nu eigenlijk vaker flageoletten of loopjes op die hoogte ?

wat de hals betreft die moet nooit helemaal recht zijn, zou dat wel zo zijn dat heb je,hoe hoger op de hals, een hele hoge actie.

hm

Ohzoso
6 juli 2003, 20:53
FRUITCAKES !!! 8-)

maestro_nl
7 juli 2003, 12:23
Earvana nut verminderd de problemen.

atmosphere
10 juli 2003, 08:49
Als de tonen op de 12 fret enz. maar niet te hoog zijn ,dat is een ramp!!
dan heb ik ze liever een fraktie te laag staan (of precies goed natuurlijk),want dan kun je nog corrigeren tijdens het spelen.

Een gitaar zonder onzuiverheden moet volgens mij nog worden uitgevonden,......maar ja een gitarist zonder dat probleem ook ,haha

Zelf afstellen is natuurlijk prima mogelijk , maar het is zeker verstandig om ook een keer naar een echte vakman te gaan . Het kan zo zijn dat die een bepaalde fout aan je gitaar wel ziet die je zelf helemaal niet had opgemerkt.
Een meester bouwer met echte feeling voor hout en een onuitputtelijke bron van goede informatie is naar mijn mening; Sjak Zwier te vlissingen