PDA

View Full Version : Wegvallen van 'het hoog' + Fishman Prefix Problend



Jedeel
17 april 2013, 18:04
Ik twijfel of dit in 'werkbank' thuis hoort of hier.....

Ik heb een Lakewood akoest met ingebouwd een Fishman Prefix Pro-blend.
Dit element zit er al pakkembeet 3 jaren in.

Sinds een paar maanden valt het mij op dat als de gitaar is aangesloten op
versterking, dat plotsklaps het hoog wegvalt.
Dit element heeft de mogelijkheid van mike e/o piezo.
Ik gebruik in de band (vanwege rondzingen) alleen de piezo!

Door te deduceren waar dat aan kon liggen heb ik de effecten er tussen uit gehaald.
De gitaar is rechtstreeks op 2 verschillende versterkers getest en in beide gevallen
treed het plotsklaps verlies aan hoog op.
Ik kom dus tot de conclusie dat het aan het element moet liggen.

Herkent iemand dit probleem? En heeft mss een oplossing paraat?

Ik ga eerdaags de gitaar van nieuwe snaren voorzien en heb dan de mogelijkheid om
het de electronica uit de klankkast te halen...... en dan?

Ik denk aan:
- het spuiten van de bewegende onderdelen met contactspray
- visueel bekijken of ik gekke/kapotte onderdelen zie (als dat al kan) in de electronica

Maar daarna is voor mij wel 'de-koek-op'.

Iemand nog andere tips?

Plant
18 april 2013, 02:00
Ik denk aan:
- het spuiten van de bewegende onderdelen met contactspray
- visueel bekijken of ik gekke/kapotte onderdelen zie (als dat al kan) in de electronica

Nee en Nee.

Je zult moeten achterhalen waar en wanneer de fout optreedt. Je hebt door op meerdere versterkers aan te sluiten en effekten er tussenuit te halen in ieder geval vastgesteld dat het daar niet aan ligt. Nu moet je achterhalen waar het wel aan ligt.

Het hoog verdwijnt ineens. Komt dat terug wanneer je een bewegend onderdelen (potmeter) bedient? Zo ja, kijken wat daar los is. Misschien zit de potmeter mechanisch alleen op de print vast met soldeer en zit daar een scheurtje in. Contactspray gaat dan echt niet helpen.

Aan de buitenkant van onderdelen zul je doorgaans niet zo gauw iets zien als er een onderbreking in het component zit. Misschien voorzichtig met een plastic pincetje o.i.d. iets bewegen of tikken, maar hoogstwaarschijnlijk stuit je dan alsnog eerder op een slechte soldering van dat component of een printscheurtje.

Als het echt heel venijnig is kun je met b.v. 'freeze-spray' nog wel eens een rotte appel boven halen.