PDA

View Full Version : Is mijn gitaar kapot?



jelleisgoed
16 april 2013, 21:13
Hallo allemaal. Dit is mijn eerst post op dit forum, dus ik hoop dat hij hier goed staat, anders excuses.

Ik heb deze tweedehandse elektrische gitaar al een tijd lang, en onlangs is een snaar geknapt. Ik heb toen zelf nieuwe snaren erop gezet, maar ik ben bang dat ik een fout heb gemaakt. De brug zit los en volgens mij hoort dat niet zo.

Hier zijn twee foto's, eentje als de snaren erg los zijn:
http://i.imgur.com/CJzUjyA.jpg

En zo ziet het eruit als ik de snaren stem:
http://i.imgur.com/H50Y0aI.jpg

Dat lijkt me dus niet goed. Het zit nog wel vast met heel veel schroeven maar ik heb het gevoel dat de lijm heeft losgelaten. Kan ik dit opnieuw lijmen, moet ik er mee naar de winkel of kan ik deze gitaar weggooien? Of hebben jullie ander advies?

De gitaar is trouwens een Pacifica Yamaha en er zit ook een sticker van Alder Body op. Alvast bedankt!

Tabula Rasa
16 april 2013, 21:25
Niets aan de hand. Je hebt zwaardere snaren erp gezet. Dus de spanning is ook hoger bij de nieuwe snaren.

Kijk eens aan de acherkant. Daar zit een plastic plaatje. Schoef hem eens los. Je ziet een klauw met een aantal veren. Draai die klauw verder richting neck of plaatst een extra veer en ga dan finetunen.

Zorro8
16 april 2013, 21:27
Stuk? Nee, gelukkig niet.
Tremolo blok komt omhoog, dikkere snaren opgezet dan er op lagen denk ik. Daardoor staat er meer spanning op de brug en wordt die omhoog getrokken omdat de veren het niet meer kunnen tegengaan. Er zal waarschijnlijk een veer bij moeten, achterin je gitaar.

Rens Buursen
16 april 2013, 21:34
Je snaren trekken zodanig hard aan je brug dat je tremolo al begint te werken. Er zitten veren aan de andere kant van je gitaar die het bewegen van je brug tegen moeten gaan zodat jij met je tremolo arm je snaren losser kan maken tijdens het spelen en je brug vervolgens weer netjes recht terecht komt. (En je snaren dus weer goed gespannen en gestemd worden.) Ik ben geen stratocaster persoon maar volgens mij is het redelijk makkelijk te fixen door gewoon 3 schroeven aan te draaien waar die veren aan je body vast zitten. Dat is onder het plastic afdicht plaatje aan de achterkant van je gitaar. Even "tremolo afstellen" googlen of hier op het forum even zoeken. Het is best zelf te doen en je leert nog eens wat van hoe je gitaar werkt. ;) Succes!

Duhsjaak
16 april 2013, 21:36
Hi J
Voilą, fijne reacties lijkt me. Je kunt een veer in iemands * steken of in iemands gitaar. Was alles maar zo simpel.

Kom je er ondanks dat niet uit, klik dan op
'elektrische gitaar'. Dan zie je bovenaan een aantal onderwerpen die daar steeds blijven staan en een iets andere kleur hebben. En de derde is 'Kaart voor hulp bij nieuwe snaren en afstellen'. Zoek iemand in de buurt van je huis en je krijgt gratis hulp van iemand die je gelijk leert hoe je het de volgende keer zelf kunt.

Handig! En welkom bij de club.
Succes. Vriendelijke groet, Gus

Tabula Rasa
16 april 2013, 21:40
klik dan op
'elektrische gitaar'. Dan zie je bovenaan een aantal onderwerpen die daar steeds blijven staan en een iets andere kleur hebben. En de derde is 'Kaart voor hulp bij nieuwe snaren en afstellen'. Zoek iemand in de buurt van je huis en je krijgt gratis hulp van iemand die je gelijk leert hoe je het de volgende keer zelf kunt.

Daar moeten wel wat aanmeldingen bij komen... de meeste op het lijstje zullen het wel aardig druk hebben.


Mijn vrouw zei laatst nog: "wordt dit eindelijk een weekend zonder gitaar-gasten over de vloer?".



;)

Duhsjaak
16 april 2013, 21:54
Daar moeten wel wat aanmeldingen bij komen... de meeste op het lijstje zullen het wel aardig druk hebben.


Mijn vrouw zei laatst nog: "wordt dit eindelijk een weekend zonder gitaar-gasten over de vloer?".



;)


Sorry, misschien heb ik aan die malaise bijgedragen.
Hier (Amstelveen, maar wie wil er dan ook naar Amstelveen) zijn GN'ers en vooral niet-GN'ers met mate langsgekomen tot nu toe.

Geen idee waar deze kracht woont.
Vriendelijke groet, Gus

pim raaijmakers
16 april 2013, 22:03
Daar moeten wel wat aanmeldingen bij komen... de meeste op het lijstje zullen het wel aardig druk hebben.

;)

misschien moet de kaart even bijgewerkt worden. Er zijn een paar mensen nog niet 'op de kaart gezet'.

jelleisgoed
16 april 2013, 22:50
Wauw bedankt voor alle reacties, niet verwacht dat er zo snel zoveel mensen willen helpen. Ik blijf nog wel even rondhangen op dit forum denk ik :)

Ik zal het morgen even proberen om zelf te doen, mocht ik er niet uitkomen dan zal ik die kaart met mensen die kunnen helpen eens proberen.

arnoldtims
16 april 2013, 23:11
Welkom op dit forum.

Maak je niet belachelijk hoor maar toen ik je post moest las,ik wel even lachen. Gewoon schattig zo onwetend.
Doet me denken aan het verhaal van een vriend van me, die met zijn eerste gitaar terug naar de winkel moest en daar trillend kwam vertellen dat zijn gitaar kapot was.
Wat bleek zijn hoge e snaar was gebroken.:)
En ach ik ben nog steeds geen echte kenner en stel soms ook stomme vragen.

Nogmaals welkom

DarknessAwaits
17 april 2013, 10:09
misschien moet de kaart even bijgewerkt worden. Er zijn een paar mensen nog niet 'op de kaart gezet'.

Dat is mijn schuld ben ik bang. Ben er de afgelopen weekenden telkens niet aan toegekomen. Ik ga vanavond kijken of ik daar wat aan kan doen. Blijft een mooi initiatief vind ik dus daar moet ik nog ff wat meer moeite in steken.

mountainman
17 april 2013, 19:44
Gebruik je trouwens de tremolo wel eens? Ik heb eigenlijk zo'n vermoeden van niet. Wil je met dit type tremolo zowel omhoog als omlaag kunnen buigen dan hoort dat blok wel een beetje gekanteld te zijn.
Sommige mensen willen alleen maar omlaag buigen en die stellen 'm dan zo af dat hij plat tegen de body ligt. Ook mensen die de tremolo helemaal niet gebruiken doen dat vaak. Waarschijnlijk behoort de vorige eigenaar tot die laatste groep.

jelleisgoed
22 april 2013, 13:04
Ik gebruik hem nooit, ik heb niet eens zo'n hendeltje dat je erin kunt doen.

Ik heb de veren wat aangedraaid en dat heeft geholpen. Nogmaals bedankt voor alle hulp :)

Duhsjaak
22 april 2013, 13:34
Ik gebruik hem nooit, ik heb niet eens zo'n hendeltje dat je erin kunt doen.

Ik heb de veren wat aangedraaid en dat heeft geholpen. Nogmaals bedankt voor alle hulp :)

Hij is fijn.
Iedere dag leren we weer wat.
Veel plezier!
Vriendelijke groet, Gus