PDA

View Full Version : hoe pedalen voeden?



Ronald
23 juni 2003, 18:56
ik heb nu nog maar 1 pedaal, ik gebruik daar een adapter voor , maar hoe moet ik als ik meedere pedalen heb dan die pedalen van stroom voorzien? ik kan toch moeilijk voor elk pedaal een adapter kopen

hoe voed je meedere pedalen ?

Negative K3 fan
23 juni 2003, 19:09
met een daisy chain/split kabeltje...

zoiets als dit
http://www.visualsound.net/mc4a.jpg
deze is van visualsound en kost 10 euro.

X-Pensive Wino
23 juni 2003, 19:09
Met batterijen mischien ? :wink: :wink:

Mithrandir
23 juni 2003, 19:12
Kan ook, maar niet altijd even praktisch, zeker niet bij veelvuldig gebruik van een pedaal.

http://sunnyhill.org/art/clip01/open-door.jpg

X-Pensive Wino
23 juni 2003, 19:15
ik gebruik oplaadbare van de hema en die zijn goed naar mijn mening ,is het niet zo als je zo'n kabeltje gebruik dat,dat stroom wegtrekt ??en je pedalen niet de volle voltage krijgen die ze nodig hebben (dus dat je het effect krijgt alsof je batterij bijna leeg is ??)

Negative K3 fan
23 juni 2003, 19:28
niet als de adapter genoeg amperes levert/kan leveren.

MADdie86
24 juni 2003, 00:25
Het grootste probleem om meerdere pedalen met 1 trafo te voeden is dat er vaak brom optreed.
Nog een probleem is dat sommige effekten de polen hebben omgedraaid de meeste hebben ala Boss plus op de manten min op de kleine pool. Als dit is omgedraaid en je wilt zze toch voeden is zo'n kabel gen optie.

Oplaadbare batterijen zijn een optie echter je moet ze wel een keer per zoveel tijd geheel ontladen en weer opladen, hoewel licht aan welk materiaal het is NiCd, HiHm ect.

Nog een nadeel van 1 trafo is dat 5 effekten bijelkaar opgeteld soms meer Ampere vragen dan dat hij aankan en zo dat hij doorbrand.
Of dat een effekt net iet meer vraagt dan een ander en dat de stroom niet netjes verdeeld gaat, hoewel dit enkele mili volts scheelt kan dit toch veel frustratie leveren.

Een betere optie zou dus een verdeel box zijn.
Een apparaatje welk de spanning gelijk matig verdeeld en ook isoleert van elkaar dus brom tegen gaan. Deze zin qua prijs onaantrekkelijk maar echter met wat soldeer kunsten kan je er een inelkaar zetten voor minder dan 10 euries.

wimmeltje
24 juni 2003, 08:54
Het grootste probleem om meerdere pedalen met 1 trafo te voeden is dat er vaak brom optreed.
Nog een probleem is dat sommige effekten de polen hebben omgedraaid de meeste hebben ala Boss plus op de manten min op de kleine pool. Als dit is omgedraaid en je wilt zze toch voeden is zo'n kabel gen optie.

Oplaadbare batterijen zijn een optie echter je moet ze wel een keer per zoveel tijd geheel ontladen en weer opladen, hoewel licht aan welk materiaal het is NiCd, HiHm ect.

Nog een nadeel van 1 trafo is dat 5 effekten bijelkaar opgeteld soms meer Ampere vragen dan dat hij aankan en zo dat hij doorbrand.
Of dat een effekt net iet meer vraagt dan een ander en dat de stroom niet netjes verdeeld gaat, hoewel dit enkele mili volts scheelt kan dit toch veel frustratie leveren.

Een betere optie zou dus een verdeel box zijn.
Een apparaatje welk de spanning gelijk matig verdeeld en ook isoleert van elkaar dus brom tegen gaan. Deze zin qua prijs onaantrekkelijk maar echter met wat soldeer kunsten kan je er een inelkaar zetten voor minder dan 10 euries.


idd, Ik heb er ook zelf 1-tje in elkaar geknutseld, Je kan het zo mooi maken als je zelf wilt. Maar ik heb dus voor al mijn pedalen een geisoleerde output erop gemaakt... Ik was geloof ik met behuizing en alles denk ik €30,- kwijt.

De Teng
24 juni 2003, 14:08
Niet flauw bedoeld, maar zoek ff op het woord adapter/adaptor.

Is een paar weken geleden een heel verhaal over geweest. Ik heb alles over stroom en adaptoren daarin uitgelegd, dus als je wat te weten wilt komen... heb ook al aangeboden het in de FAQ te zetten, but still no reply. Is een goed verhaal though.

De kern: zoek een gestabiliseerde adapter, die veel stroom (mA) levert. Stuk of zeshonderd liefst en dan heb je voor een hele rits pedalen genoeg.

De Teng
24 juni 2003, 14:10
Bij deze de cut and paste methode... uitleg van mij een tijdje geleden over adapters, goed verhaal though.


Ik zal eens wat licht brengen in deze zaak Leest en vreest!

Punt 1: koop een universele gestabiliseerde adapter. De meesten geven ongeveer 9V af, een heel aantal ook 9,3 V bijvoorbeeld. Een gestabiliseerde wil zeggen dat als je een piek of dal in je aanbod qua stroom krijgt, dat het apparaatje nog steeds een standaard hoeveelheid afgeeft. Een piek of een dal heb je zo te pakken, zeker als je aan het spelen bent in een kroegje, waar even met de lichten wordt gekloot die op dezelfde groep zitten. Zou niet mogen, maar het gebeurt toch vaak zat.

Punt 2: de fabrikanten naaien je aan alle kanten. Ze vinden allemaal dat jij hun type adapter moet kopen, terwijl het op hetzelfde neer komt.

Dat is het volgende, verduidelijkt met een voorbeeld:

Het V(oltage) is het aantal joules per coulomb. Een coulomb is een eenheid, vergelijkbaar met vrachtwagentjes. Hoeveel pakjes er in die vrachtwagentjes zit, is essentieel voor de werking van het pedaaltje. Stel je voor dat het pedaal alleen maar goed werkt met minstens acht pakjes per keer dat het vrachtwagentje langs komt en je biedt er maar vijf aan. Gevolg: pedaaltje doet het niet. (vergelijk dus het pedaaltje dat werkt op 9V. Bij een teveel aan pakjes, die toch graag afgegeven 'willen' worden, ontstaat er schade. Laten we stellen dat er een overschot aan lading komt, dat vaak omgezet wordt in warmte. Je pedaaltje kan dus doorbranden.

Nu is dat natuurlijk nog niet alles: er moeten genoeg Coulombs (dus vrachtwagentjes) langskomen. Dit stelt het aantal Ampere voor. Dit is de electrische eenheid voor het aantal coulombs per seconde wat 'langskomt'. Bij te weinig vrachtwagentjes doet het pedaaltje het niet goed en bij te veel is er niks aan de hand. Ze blijven gewoon in de opslag staan, totdat ze nodig zijn. Bij wijze van spreke een kwestie van vraag en aanbod. Je moet zorgen dat het aanbod gelijk blijft.

Wat is nu de kern: Aantal Volt moet gelijk blijven, vaak 9V. Aantal mA moet gelijk of groter zijn. Het beste kun je dus een te groot aantal mA kiezen, zodat je later er nog meer 9V pedaaltjes aan kunt lussen. Als ze nou toevallig 10V vragen is niet erg. Dat merk je niet in je signaal, het is nl. berekent op de pieken die zo'n pedaal vraagt en die haalt ie toch bijna nooit. Maak je ook niet druk om de doorlus kabeltjes, want die zijn allemaal parallel. Dit houdt in dat je 9V blijft aanbieden, maar minder aantal mA, waar je toch al genoeg van had. Het is dus raadzaam om te weten hoeveel aanbod je hebt en hoeveel vraag nodig is. Chorus pedaaltjes e.d. vragen vaak heel weinig, terwijl distortion pedaaltjes meer vragen, zeker die met buizen.


Pfff..... wat een verhaal. Ik ben veel te goed voor deze wereld.

PS: voor degene die nog vragen heeft, selecteer niet de hele tekst alright?

JV
24 juni 2003, 15:04
pedaaltjes met buizen erin moet je trouwens standaard 220 volt geven. dus die werken gewoon op de netspanning.

uit mijn ervaring weet ik dat een adapter die 500 mA levert meer dan genoeg geeft voor 5 pedaaltjes. standaard boss adapters leveren 100 mA (mijne tenminste). dat was altijd net aan genoeg voor 1 distortionpedaal.

bij bijvoorbeeld de kijkshop kan je gestabiliseerde 500 mA adapters kopen, waarvan je ook nog de polen kunt omdraaien, dus das wel makkelijk. de meeste standaardpedalen (boss, ibanez ed) gebruiken wel allemaal dezelfde polariteit, dus dat zit ook wel ok, anders zal je met je doorluskabel moeten gaan knutselen (polen omsolderen).

De Teng
24 juni 2003, 15:09
pedaaltjes met buizen erin moet je trouwens standaard 220 volt geven. dus die werken gewoon op de netspanning.

Dat is dus ook niet waar he? Er zijn zat pedalen, waaronder de ToneBone, die op 18V werken. Binnenin zit weer een transformator die het voltage weer opschroeft.

JV
24 juni 2003, 15:29
ah ok, daar was ik niet van op de hoogte. alle buizenpedalen die ik geprobeerd heb waren 220 volt. dat zei de verkoper ook tegen mij

Ronald
24 juni 2003, 16:30
ik denk dat ik gewoon ff aan de verkoper vraag hoe ik da het beste kan doen als ik een nieuw pedaaltje koop :) zal die wel weten

nou ja aan de andere kant had ie me nie eens verteld dat ik een kabel nodig had om mn pedaal aan te sluiten , da wist ik zelf natuurlijk ook wel maar da was ik gewoon vergeten :-?

iam
24 juni 2003, 16:42
pedaaltjes met buizen erin moet je trouwens standaard 220 volt geven. dus die werken gewoon op de netspanning.

Dat is dus ook niet waar he? Er zijn zat pedalen, waaronder de ToneBone, die op 18V werken. Binnenin zit weer een transformator die het voltage weer opschroeft.

idd!! mn tube king werkt ook op een 18v adapter
zit een 12ax7 in...

De Teng
24 juni 2003, 21:36
Again one on the 18v-list ;)

The Thumb
30 juli 2003, 13:25
Wie heeft er ervaring met het doorlussen van zo'n Boss TU-2 stemapparaat? Klinkt in theorie als een goede optie...

Spaug
1 augustus 2003, 23:13
Ik gebruik de Boss TU-2 om de rest van mijn pedalen te voeden en dat bevalt prima.