PDA

View Full Version : aan vervanging toe



Draconian
16 april 2013, 16:29
Gitaar vrienden,

mij starters set van 5 jaar geleden ( amuse 33 ) is inmiddels aan vervanging toe.

mijn stijl varieert nogal
aan de ene kant Draconian, My Dying Bride , Novermbers doom. aan de andere kant In flames , Lamb of God.

Hierdoor moest ik dus ook veel veranderen aan de tuning. Ik ben ook toe aan een nieuwe versterker, heb het idee dat alles gewoon op is.

Ik had een Ibanez GAX 30 BK in gedachte met wat losse zaken er bij of misschien weer een set Ibanez GRX70 DX-BKN , h.e.e.a al getest in de winkel maar ik weet het nog niet. Laatst zei iemand dat voor lekker doom muziek een 7 string ook goed is? en dat vooral de lower budget Epiphone en Stagg vermeden moeten worden, ivm duurzaamheid en dat de SG's unbalanced zijn. het hoeft alemaal niet nieuw te zijn, maar het moet er wel goed uitzien en klinken.

er heeft vast wel iemand goed advies ( in de winkel leek het heel erg op een verkoop praatje)

MyGreenLady
16 april 2013, 16:42
Ik vond de Ibanez Roadcore eigenlijk wel een hele prettige gitaar, alleen al om het uiterlijk en ik vond de afwerking heel behoorlijk. Toen ik er op aan het werk ging kon ik er vies en laag en helder en hoog uit halen, versterker speelt hier natuurlijk ook in mee. Ibanez halzen bevallen mij ook prima.

Verder zou je naar mijn mening eigenlijk niet op de muziek moeten letten die je speelt maar gewoon een gitaar kopen die goed voelt en goed klinkt, ga het uitproberen, en aangezien je er toch een versterker bij wil hebben kan je ze misschien naast elkaar proberen in de winkel (en dan thuis 2dehands kijken of je het kan vinden, gna gna). Zo kan je dan precies het geluid vinden dat je wil. Dat zijn mijn 0,02 eurocentjes. :sssh:

Kijk voor de lol voor je versterker naar de Roland Cube serie, die dingen zijn best wel goed, je kan er veel mee en het is ook nog makkelijk te vervoeren. En het kan zowel hard als huiskamerzacht. (Vriend van mij heeft een simpele Made in China Ibanez Gio en over die Cube klinkt dat eigenlijk gewoon té gek.)

Laat je niet gek maken door conservatieve gitaarlingen. The sky is the limit and the possibilities are endless, so you might as well take a random pick.

Disclaimer: Ik speel zelf dingen gewoon zoals ik het wil en geef geen drol om "hoe het moet". Ik doe daarin niet mijn best om uniek te zijn maar gewoon om te doen wat mij goed aanvoelt. Als je je goed kan uiten in je muziek maken wat mij betreft heel veel dingen eigenlijk maar weinig uit.

DarknessAwaits
16 april 2013, 16:43
...in de winkel leek het heel erg op een verkoop praatje

Dat heb je wel vaker in de winkel.

Als eerste: wat is je budget? En een vraag voor jezelf: waarom zoek je een andere gitaar? (Ik kan het me overigens goed voorstellen hoor, maar misschien komt er zo aan het licht waar je écht naar op zoek bent)

Ik zou in ieder geval gitaren met een zwevende tremelo mijden, dat werkt gewoon niet fijn met wisselende stemmingen. Daarnaast uiteraard humbuckers, maar daar lijk je zelf ook al wel uit te zijn.

Verder is het maar net hoe veel je wilt uitgeven, en wat je precies zoekt. Kan me ook voorstellen dat je een andere versterker zoekt, maar om die reden zou ik zeker *geen* starters-setje kopen.

7-string is overigens leuk en lekker heavy, maar in principe zou je ook kunnen down-tunen. Net waar jouw voorkeur ligt.

Thyrif
16 april 2013, 16:45
Voor de volledigheid is het wel handig een budget ter kennis te geven. Dan weten we wat we wel en niet kunnen aanraden om uit te proberen.

Generaal advies: ga met een gitaarbuddy alles platspelen en koop waar je verliefd op wordt. Tweedehands is zeker een leuke optie omdat je daar (als je een beetje weet wat je doet) meestal meer waar voor je geld krijgt.

Draconian
16 april 2013, 17:20
budget is ongeveer 300 euro

2de hand ben ik liever voorzichtig mee, want ik wil eigenlijk geen gitaar waar je eerst alles aan moet herstellen, meestal kom je er pas achter als je er even mee gespeeld hebt en dan is het dus al te laat.
dan zou een 2de hands of aanbieding uit de winkel beter zijn.

Ik heb op wat staandaard strats gespeeld, maar ik mis de heavy sound,. zeker als ik drop e of drop d speel. dan lijkt het " blikkerig"
mijn huidige gitaar gaat dank ook gewoon naar de stort, ik doe er niemand een plezier meer mee :) alles laat los onderhand inc de 2 laag lak. dus hij is gewoon op

normaal gesproken wil ik ook h.e.e.a uittestem maar dat kost veel tijd en waar zet je de limit?

ik moet ook het gitaar spelen weer oppakken, net zoals ik vroeger deed. ik deed veel neck oefeningen en palm muting voor de TV. als er dan een reclame blok op was, pakte ik snel mijn gitaar en dan speel ik commercial tunes, om grepen vloerender te krijgen, zijn nu nog houterig, bijna krampachtig.
bij een vriend heb ik een Ibanez GAX 30 ( zoals hierboven genoemd) gespeeld, en die beviel eigenlijk wel goed , zeker voor het geld.
maar dat is dus 1 keus. ben benieuwd wat jullie vinden.

Draconian
18 april 2013, 14:14
*-*-bump-*-*

DarknessAwaits
18 april 2013, 17:38
Dit is wat ik uit je vorige post heb gehaald:


geen 2e hands
geen strat
Ibanez GAX 30 bevalt.


Ik zou zeggen probeer toch eerst nog e.e.a. uit, een (Epi) Les Paul bijv., maar het lijkt erop dat je toch al een beetje een beeld hebt wat je zoekt.

Noid
20 april 2013, 16:44
Gezien je muzikale voorkeur zul je het meeste plezier hebben van een gitaar met humbuckers, vaste brug, mahoniebody (en eventueel ook nog neckthrough). De Ibanez heeft een basswood body en is daarom minder geschikt dan een epi of andere gitaar met een mahonieback. Qua versterking een Cube of een Spyder (line6). Als je veel in drop D speelt dan zou ik zeker een 7snaar overwegen (of bij een 6 string de snarenset daarop aanpassen).

Mijn advies is dus om bij je orientatie op een andere gitaar vooral te letten op bovenstaande specs. Over het algemeen zou ik daarbij niet zo bang zijn voor het 2e handssegment. De meeste gitaren die 2e hands worden aangeboden zijn gewoon ok (is mijn ervaring). Zo'n cube of spyder kun je zeker ook 2e hands vinden.