PDA

View Full Version : (Analoge) Delay met MIDI Tap Tempo (verreiste!)



DemolitionColorScheme
16 april 2013, 15:34
Ik heb binnenkort weer een plaatsje vrij in m'n rack, op m'n pedalenlade, en nu leek het me wel leuk om daar nog een analoge delay op te plaatsen, naast m'n Deluxe Memory Man.

Nu zoek ik dus een delay die ik simpelweg kan aansluiten met MIDI. Presets is opzich wel leuk, maar eigenlijk niet eens een verreiste. Het enige wat ècht moet is dat ik simpelweg met m'n bestaande rig via MIDI tap tempo kan triggeren.

Waarschijnlijk doet de Strymon TimeLine dit wel, maar ik ben bang die deze niet gaat passen, want zoveel ruimte heb ik niet meer en ik moet eerlijk zijn, ik heb deze al gehad en was nu ook weer niet echt helemaal gek op dat ding.

Functies:
- Mono, stereo is niet nodig (sowieso niet echt mogelijk bij analoge delays)
- MIDI tap tempo
- Analoog of ècht goed analoog gevoiced. Mag donker zijn, maar mag ook redelijk helder zijn
- Modulatie erbij zou helemaal prachtig zijn
- 9/18V 100/200mA zou fijn zijn, al heb ik nog wel ruimte voor een kleine adapter

Wat dus niet zo moet zijn is dat ik nog een extra ding erbij moet kopen die TRS clicks omzet naar MIDI; dat wordt me te duur en neemt ook weer teveel ruimte in.

skanky
16 april 2013, 16:38
De enige die ik ken die bijna alles voor je heeft is de Moogerfooger Delay, alleen vraagt ie wel 400ma en is ie niet echt klein.

DemolitionColorScheme
16 april 2013, 17:38
Ja, ik ben op de hoogte van de Moogerfooger. Niet alleen is de size te groot, maar ook helaas het prijskaartje.

ErikM
16 april 2013, 17:49
Adrenalinn? Heb je ook nog modulatie in sync, en presets, en je kunt kiezen of je delaytijd kwart of anders is...

DemolitionColorScheme
16 april 2013, 17:52
Adrenalinn? Heb je ook nog modulatie in sync, en presets, en je kunt kiezen of je delaytijd kwart of anders is...
No thanks. Buiten de drumloops (die ik toch nooit gebruik uit zo'n ding) kan ik dat gewoon met m'n Axe-FX. Ik zoek echt een MIDI aangestuurde analoge delay.

ErikM
16 april 2013, 20:06
Goh, en een Axe-FX kan dat niet? Of is het meer een kwestie van ...meer...

Met wat soldeerwerk je taptempo knop dubbel uitvoeren en dan op een DD7 aansluiten? Of een andere goedkopere tapdelay.
Dan moet je wel je footcontroller aanpassen... Ik weet niet of dat tot de opties hoort?

DemolitionColorScheme
16 april 2013, 22:15
Goh, en een Axe-FX kan dat niet? Of is het meer een kwestie van ...meer...

Met wat soldeerwerk je taptempo knop dubbel uitvoeren en dan op een DD7 aansluiten? Of een andere goedkopere tapdelay.
Dan moet je wel je footcontroller aanpassen... Ik weet niet of dat tot de opties hoort?
Ik vind de Axe-FX een prachtig ding qua trucjes en amp modeling, maar een karakter qua delays heeft hij absolúút niet.
M'n footcontroller is een G-System controller en ik ga niet de brain (rack) van m'n G-System modificeren.

Daarbij, wat heb ik aan een DD-7? Dat is toch geen analoge delay? Dat ding heeft een analog mode, true, maar dan zijn we nog bezig met modeling en qua analoge delay klank blijf ik dan gewoon bij m'n G-System, die dan gewoon wat interessanter klinkt.

We kunnen een hele discussie starten over wáárom het dan per sé analoog moet zijn, maar laten we het kort houden;
- Daarom.
Klaar. haha
Analoog is analoog. Niks mis met digitaal. Ik gebruik zat digitaal. Heck, de Axe is digitaal. Analoge delays hebben gewoon hun charme en ik zou het inderdaad leuk vinden om 'meer' te hebben. Dus dat ik naast de DMM nog een andere analoge delay heb die ik gewoon netjes in m'n rack rig kan implementeren.

Tristan
16 april 2013, 22:23
Dit zijn de enige analoge delays met een external tap input die ik ken:
Electro Harmonix Deluxe Memory Man Tap Tempo
JHS Panther
Koma Elektronik BD101
Moog MF104M

Ze komen bij Koma Elektronik trouwens met een revisie van de BD101, deze krijgt dan een switch waarmee hij bruikbaarder wordt voor gitaar, aldus een maat van mij.

apekop
17 april 2013, 08:57
Waarschijnlijk doet de Strymon TimeLine dit wel, maar ik ben bang die deze niet gaat passen, want zoveel ruimte heb ik niet meer en ik moet eerlijk zijn, ik heb deze al gehad en was nu ook weer niet echt helemaal gek op dat ding.

Wat vond je precies niet goed/minder aan de Timeline?


Ik vind de Axe-FX een prachtig ding qua trucjes en amp modeling, maar een karakter qua delays heeft hij absolúút niet.

Is het niet gewoon een kwestie van goed programmeren? Ik heb zelf ook een Axe fx II. Het is natuurlijk wel digitaal, maar de verschillende delay opties zijn enorm.

DemolitionColorScheme
17 april 2013, 09:08
Dit zijn de enige analoge delays met een external tap input die ik ken:
Electro Harmonix Deluxe Memory Man Tap Tempo
JHS Panther
Koma Elektronik BD101
Moog MF104M

Ze komen bij Koma Elektronik trouwens met een revisie van de BD101, deze krijgt dan een switch waarmee hij bruikbaarder wordt voor gitaar, aldus een maat van mij.
Die Koma vind ik echt een pedaal wat voor je neus moet liggen, met die sensor(s).
De Moog is te prijzig en de andere twee anderen worden dus aangestuurd door een externe tap tempo unit, niet door MIDI, helaas. Dus dan zou ik er nog iets bij moeten kopen.

DemolitionColorScheme
17 april 2013, 09:11
Wat vond je precies niet goed/minder aan de Timeline?

Is het niet gewoon een kwestie van goed programmeren? Ik heb zelf ook een Axe fx II. Het is natuurlijk wel digitaal, maar de verschillende delay opties zijn enorm.
Ik kon met de TimeLine gewoon niet echt geheel bonden. Moeilijk uit te leggen. Hij deed me gewoon niet zoveel. Genoeg opties, maar niet iets wat ik echt prachtig vond.

De Axe-FX II is gewoon beter, ook de delays.
De Axe units zijn voor mij goed voor digitale delays en delays met difussion. Ik kan met de Axe echt hele coole delay dingen, zoals freeze 'n hold dingen, wollige diffused delays, maar het is altijd erg clean, zelfs met de drive omhoog en de filters aangepast. Ik mis een bepaalde 'korrel'. Om eerlijk te zijn vind ik de effecten van de Axe zelf eigenlijk vrij sub-par, ze missen nogal een karakter.

apekop
17 april 2013, 09:16
De Axe units zijn voor mij goed voor digitale delays en delays met difussion. Ik kan met de Axe echt hele coole delay dingen, zoals freeze 'n hold dingen, wollige diffused delays, maar het is altijd erg clean, zelfs met de drive omhoog en de filters aangepast. Ik mis een bepaalde 'korrel'. Om eerlijk te zijn vind ik de effecten van de Axe zelf eigenlijk vrij sub-par, ze missen nogal een karakter.

Eerlijk gezegd heb ik zelf ook vaak dat gevoel. De effecten (niet alleen delay) missen 'iets'. Ze klinken goed maar juist het karakter dat sommige pedalen wel hebben ontbreekt. Dat karakter mis ik dan ook als ik de clips van de Timeline beluister. Klinkt me toch iets te gemaakt en te netjes op een of andere manier.

DemolitionColorScheme
17 april 2013, 09:19
Eerlijk gezegd heb ik zelf ook vaak dat gevoel. De effecten (niet alleen delay) missen 'iets'. Ze klinken goed maar juist het karakter dat sommige pedalen wel hebben ontbreekt. Dat karakter mis ik dan ook als ik de clips van de Timeline beluister. Klinkt me toch iets te gemaakt en te netjes op een of andere manier.
Exact. Dat is mijn punt. Ik krijg uit m'n t.c. electronic G-System nog betere analoge-like delays.

Tristan
17 april 2013, 10:17
Die Koma vind ik echt een pedaal wat voor je neus moet liggen, met die sensor(s).
De Moog is te prijzig en de andere twee anderen worden dus aangestuurd door een externe tap tempo unit, niet door MIDI, helaas. Dus dan zou ik er nog iets bij moeten kopen.

Die sensor is voor gitaristen vrij zinloos, werkt alleen met je handen of blote voeten, je kan echter wel een expressiepedaal aansluiten om alle verschillende parameters te controleren dus die sensor heb je niet nodig.
Het is zelfs beter als ' ie in een racklade ligt want dan kan je deze nog uitschuiven en met de sensor spelen voor die speciale momentjes. :)

DemolitionColorScheme
17 april 2013, 10:19
Die sensor is voor gitaristen vrij zinloos, werkt alleen met je handen of blote voeten, je kan echter wel een expressiepedaal aansluiten om alle verschillende parameters te controleren dus die sensor heb je niet nodig.
Het is zelfs beter als ' ie in een racklade ligt want dan kan je deze nog uitschuiven en met de sensor spelen voor die speciale momentjes. :)
Ah, nou ja, hij komt toch achter in m'n rack, dus met die sensor spelen gaat niet lukken ... ;)

skanky
17 april 2013, 10:26
En wat vind je van de line6 echo pro? Het is natuurlijk modeling, maar hij kan wel in je rack en heeft MIDI in.

DemolitionColorScheme
17 april 2013, 10:29
En wat vind je van de line6 echo pro? Het is natuurlijk modeling, maar hij kan wel in je rack en heeft MIDI in.
Goed lezen. ;)
De Echo-Pro is een rack, geen pedaal voor een racklade waar nog wat ruimte over is.
Ik heb de Echo-Pro gehad. Leuk ding, ja.

skanky
17 april 2013, 10:31
Goed lezen. ;)
De Echo-Pro is een rack, geen pedaal voor een racklade waar nog wat ruimte over is.
Ik heb de Echo-Pro gehad. Leuk ding, ja.

Ja, ik had het gelezen, maar misschien had je stiekem nog ruimte over in je rack. ;-)

DemolitionColorScheme
17 april 2013, 10:32
Nee dus. ;)

Tristan
25 april 2013, 17:25
Ik heb de Koma getest, maar ik ben er niet zo enthousiast over i.c.m. gitaar moet ik zeggen.
Het heeft nogal wat bijgeluiden / ruis / brom etc en de mooie 'bitcrush' achtige effecten ontstaan helaas alleen bij hogere delay tijden (overclocking).
In de nieuwe versie schijnt dit echter allemaal opgelost te zijn, maar die heb ik nog niet getest.
Ik denk dat voor freaky alternatieve delay geluiden met control de Timeline nog steeds op nummer 1 staat.
Hoeft het allemaal niet zo gecontroleerd dan zou de Malekko LoFi Ekko 616 ook nog wat kunnen zijn (deze heeft echter geen tap tempo e.d.).

DemolitionColorScheme
25 april 2013, 17:29
Mja, ik ben ook 'bang' dat het dan weer een TimeLine zal moeten zijn.
De LoFi Ekko vind ik echt een heel cool ding, maar ik heb toch ècht tap tempo nodig via MIDI. Mijn DMM ligt vooraan op de lade, dus die kan ik handmatig zo nu en dan nog aanpassen, daarnaast staat m'n Keeley C4 compressor. Ik zou een LoFi Ekko daar kunnen plaatsen en de Keeley verder achter op de racklade, maar dan ben ik de hele tijd bezig met 2 analoge delays aanpassen, terwijl ik dat bij 1 al meer dan genoeg hassle vind.

Tristan
25 april 2013, 17:40
Voor freak geluiden ben ik echt wel enthousiast over de Timeline hoor (het is de beste freak delay die ik ken), vooral die modulated delays zijn gewoon net wat minder en kunnen niet tegen de Deluxe Memory Man op.

DemolitionColorScheme
25 april 2013, 17:43
Ik hoef geen 'freak' delay hoor. ;)

apekop
26 april 2013, 12:11
dit lijkt me trouwens een vette delay voor jou, helaas weer geen tap tempo, maar wel cool. Ken je deze?:
http://www.solidgoldfx.com/electroman

ook hun andere pedalen zijn zeer de moeite waard.

DemolitionColorScheme
26 april 2013, 12:14
Niet zo bijzonder, toch? Gewoon een delay met een self-oscillate button. Dan heb ik nog liever de Lunar Echo (die ik jaren geleden heb gehad).

apekop
26 april 2013, 12:16
De opties zijn niet zo speciaal inderdaad, maar ik vind de klank/karakter wel erg mooi.

DemolitionColorScheme
26 april 2013, 12:18
Voor mij is, helaas, modulatie wel een must. :)

apekop
26 april 2013, 12:33
Ik weet niet of ie al genoemd is en ik heb hem zelf nooit gehoord, maar is die nieuwere EHX Memory Man niks? heeft wel tap tempo...

DemolitionColorScheme
26 april 2013, 12:37
Het moet met MIDI zijn, heren, dat is het hele punt.

apekop
26 april 2013, 12:39
Maar hoe klinkt die EHX? Ik denk dat het heel erg moeilijk zo niet onmogelijk wordt om te vinden wat je zoekt.

DemolitionColorScheme
26 april 2013, 12:43
Ik heb al een DMM in m'n rack. Al zou een DMMtT wel leuk zijn, ik heb er waarschijnlijk niet de ruimte voor.
En ja, kans is nihil dat ik vind wat ik zoek, vandaar ook dit topic. Het is namelijk niet een of andere BOSS pedaaltje wat je in elke winkel kan vinden. Ik denk ook dat ik zal moeten gaan voor een emulatie, zoals de TimeLine.

apekop
26 april 2013, 12:48
Ik was wel benieuwd hoe die nieuwere Memory Man met tap tempo klinkt t.o.v. van een oude.

DemolitionColorScheme
26 april 2013, 12:49
Volgens mij zijn daar wel videos van gemaakt.

dml
26 april 2013, 14:41
In principe kun je ieder delaypedaal met tap-tempo (switch en/ of tap input) MIDI controleerbaar maken met de MIDI Solutions Relay. Wel een apparaatje van € 150,- maar je voldoet daarmee wel aan één van je eisen:

http://www.midisolutions.com/prodrel.htm

Einzeln
27 april 2013, 09:06
Analog_Man_ARDX20
http://www.youtube.com/watch?v=zcJzzvOhFoU

DemolitionColorScheme
27 april 2013, 13:53
Analog_Man_ARDX20
http://www.youtube.com/watch?v=zcJzzvOhFoU
Ja, die ken ik. Er kan dan nog ook een externe unit bijgekocht worden om presets te maken? Als ik me niet vergis.


In principe kun je ieder delaypedaal met tap-tempo (switch en/ of tap input) MIDI controleerbaar maken met de MIDI Solutions Relay. Wel een apparaatje van € 150,- maar je voldoet daarmee wel aan één van je eisen:

http://www.midisolutions.com/prodrel.htm
Ik denk ook dat dit de enige optie is.
Ik zit nu even niet zo ruim qua financiën, dus ik laat dit idee eventjes varen tot in de toekomst.
Bedankt voor al het meedenken, guys!

Einzeln
1 mei 2013, 11:42
http://www.schneidersladen.de/en/doepfer-converter-msy2-midi-to-sync-2