PDA

View Full Version : 80'ies Stratocaster funky ritme gitaar: Welke Setup?



1969
16 april 2013, 12:53
Voor dit typisch '80 funky ritme gitaar geluid:

http://www.youtube.com/watch?v=kJKM72tZwWw&t=1m0s

- Strat positie middle/bridge
- EQ-pedaal type Boss GE-7? Veel treble weinig bass
- Compressor?

Tips?

Eezz
16 april 2013, 14:10
Hmm, interessant wel. Ik heb dat geluid nooit helemaal weten te "nailen". Maar als ik dit hoor denk ik gelijk aan actieve pickups, ook vraag ik me af of hier überhaupt wel een amp aan te pas is gekomen, zo clean en hifi klinkt het. Kan ook goed rechtsteeks in de tafel geprikt zijn, dat gebeurde in die tijd volgens mij wel meer. Veel compressie sowieso en ik denk ook wel iets van een detune chorus. Echt een studio soundje...

showband
16 april 2013, 17:47
allereest het belangrijkste: "het zit in je vingers"
Je moet elke noot zo ver van de toets slaan dat *PETS* ie tegen de fret aankletst.
(mijn frets slijten als een dolle)

spulletjes:
(EMG) actieve pickups kwamen toe wel voor. Maar gewoon wat strakkere hete stratelementen doen het ook prima.
naast de strat en een DI box:

een dikke compressor to the max. (boss drieknops of rode MXR. De pigtronix is ook een fijne)
Een parametrische EQ werkt beter. Met een stevig laagaf filter. Merk op dat de plaatsing van de EQ veel uitmaakt

eventueel compressie - EQ - nog een keer compressie

en let op.... en noise gate tight as a spandexbroek achteraan alles die eigenlijk te vroeg dichtgaat. Van geluid naar totale stilte.
Alesis microgate kost niet veel

Dan een stukje goedkope digi galm er op. Eveneens alesis is prima

Een toefje chorus ensemble doet ook wat. Eventueel chorus setting op een flanger maken. Die dan voor de tweede compressor zetten.

Bij madonna hoor je ze ook veel. Luister naar "The Virgin Tour" (niet voor de zang overigens ;) )

http://www.youtube.com/watch?v=Qm45ERrjcOQ

Pepe
16 april 2013, 18:55
Ja, typisch eighties geluid. Er werd veel direct in de mengtafel geprikt met inderdaad chorus en compressor en een strat of Ibanez blazer aan de andere kant. Dat geluid zit van nature ook in die eind seventies/early eighties strats en Ibanez single coils.

Met een Roland jazz chorus gaat het ook lukken maar het zit ook in de Rivera Fenders, de Galien Kruger's, Ada pre amp.

In de studio kwam je bijna altijd de Lexicon 224 tegen.

groovieguitarguus
16 april 2013, 21:38
Ha... Lekker hoor... Nostalgie!!!
Ik hou d'r wel van... ;-)
Zie idd bij Madonna ook geen backline...

Morgen mijn compressor binnen... kijken of ik 't ook zo 'plat' krijg...

Pepe
16 april 2013, 22:11
In de mengtafel prikken werd ook voor die tijd meer gedaan dan je zou denken. Eric Stewarts nam al zijn lijntjes op zijn '59 Les Paul voor 10CC zo op, Prince zijn Hohner en Johnny guitar watson to name a few.
Gainsbourg heeft die sound trouwens regelrecht van Miles Davis overgenomen (of liever de producer want Gainsbourg was niet zo van de opnamen details) en eigenlijk hoor je dat transparante zeepsop geluid nog steeds bij veel Amerikaanse fusionjongens als ze iets clean moeten spelen)


http://www.youtube.com/watch?v=5Jr0qPqK3vw

groovieguitarguus
16 april 2013, 22:46
Overigens speel ik ook regelmatig met alle 3 de Single Coils aan... dat maakt de boel ook veel 'platter'!


Pepe... Is dat voor de clip? Of heeft hij dit nr. ingespeeld met een Explorer???

groovieguitarguus
16 april 2013, 22:48
allereest het belangrijkste: "het zit in je vingers"
Je moet elke noot zo ver van de toets slaan dat *PETS* ie tegen de fret aankletst.
(mijn frets slijten als een dolle)

Slijten je frets ook harder met een fikse funkslag?
Speel altijd fors, funky, met kneiterdikke plectrum... Is dat mede een rede van de slijtage?
Of teveel uren??? ;-)

the sure thing
17 april 2013, 10:41
Voor wat het 1e geposte filmpje: Heel simpel: strat met actieve elementen, geen tussenstandje en over een Roland JC120. Klein beetje chorus.... KLAAR! Met passieve elementen lukt ook wel. De versterker does the trick....

Compressor niet nodig. En op de JC120 zit ook reverb. In de jaren 80 struikelde je over deze Roland versterkers. Luister ook eens naar Spargo en bijv ook naar live versie van Tina Turner en David Bowie met "Tonight". Instant JC120

Bates15
17 april 2013, 11:20
Die JC120's zijn fantastich inderdaad. Niet te tillen maar wat een 80's sound zeg...

showband
17 april 2013, 11:22
ik heb een jazz chorus (nu 2x 10 vroeger met 2 x 12 opgetreden. Beide japanse versie ipv de italiaanse uitvoeringen)
Maar het haalt het niet bij een DI in de mixer....

Ik speel nog steeds voor clean met een boss parameet pedaal in DI live. Werkt by far het beste qua attack.

Pepe
17 april 2013, 13:00
Overigens speel ik ook regelmatig met alle 3 de Single Coils aan... dat maakt de boel ook veel 'platter'!


Pepe... Is dat voor de clip? Of heeft hij dit nr. ingespeeld met een Explorer???

Hij liep veel rond met een explorer rond die tijd maar het kan ook gewoon een 335 zijn.. het is ook niet belangrijk, het ging om het geluid wat je krijgt als je direkt inprikt.

Ik heb, als een terzijde, een schurft hekel aan dat platgeslagen chorus soundje, het was al een hele toer om je gitaar warm en organisch te laten klinken in een studio, de hele eighties gitaarsound ging om strak & artificieel en alle gitaaramps waren min of meer ook zo gevoiced.. de red knob fenders, Laney, Proamps, JCM 800..
De Duitse amps grossieerden er in, Hughes en Kettner, PCL, Kitty Hawk en Reusenzehn...zelfs als ik nu een EnGL hoor denk ik, kom op zeg, de eighties zijn allang over...

De ommekeer kwam met THD en Kendrick en later de Fender reissue's.