PDA

View Full Version : weinig bas / veel hoog in zelfbouw elektrische gitaren



D3nnis
16 april 2013, 12:25
Een vraagje aan de zelfbouw-experts en veteranen hier:

Ik heb nu 1 elektrische gitaar + 1 elektrische bas zelf van scratch gebouwd, + 1 elektrische half-zelfbouw.

Bij deze 3 objecten is het me opgevallen dat deze vrij weinig bas in het (akoestische) geluid hebben, of juist een overvloed aan hoog, het is maar hoe je het bekijkt.
Dit is het geval met een (hard) essen body + esdoorn hals met palissander toets, elzen body + esdoorn hals met esdoorn toets, noten body met esdoorn hals + ebben toets, allen geschroefd.

De fabrieksgitaren die ik heb (ook die met geschroefde halzen), en hierbij ook de combi elzen body + esdoorn hals met esdoorn toets hebben dit in (veel) mindere mate.
Waar ligt dit aan, en wat zou ik anders moeten doen om deze eigenschap te veranderen?

barno
16 april 2013, 12:58
Als je ze acoustisch vergelijkt (oor tegen body) en je hoort verschil: hout (dat ook binnen de soort behoorlijk kan verschillen)
Als je het voornamelijk electrisch hoort: electrics

D3nnis
16 april 2013, 20:47
Ik bedoelde met name akoestisch, anders is het vergelijk ook wat lastig met verschillende elementen e.d.

Maar zou het dan gewoon stom toeval zijn dat ik met driemaal is scheepsrecht het voor elkaar krijg om een erg helder klinkend iets te brouwen?
Is het niet zo dat als bv je neckpocket niet goed is je juist laag, of juist hoog gaat missen?

Mattia
18 april 2013, 17:04
Vooral het hout.