PDA

View Full Version : Even voorstellen



Gozer
16 april 2013, 10:15
Hallo!

Ik ben Kevin en stel me hier even voor. Ik speel al een aantal jaartjes gitaar, maar niet zo actief. Ben dus niet echt een topgitarist. :sssh: Maar dat geeft niet, want ik heb er wel plezier in. Ik wil nu de hobby weer goed gaan oppakken en daarom heb ik mij hier aangemeld.

Mijn gitaar is een rode Squier Strat uit zo'n beginnerspakketje. Opzich prima en red me er goed mee. Maar ik zal hem weleens wat willen modden, met o.a. een humbucker of iets dergelijks. Ik hoop hier de info te vinden.

De muziekstijlen die ik speel zijn rock, metal en wat pop.

Ik hoop hier veel te leren, het lijkt me een leuk forum.

Groeten Kevin

Harry
16 april 2013, 10:54
hee gozer, eh Kevin, welkom! De meeasten hier zijn geen topgitaristen, maar het belangrijkste is om er lol aan te beleven. En als het even kan anderen er lol aan te laten beleven. Dus geniet er lekker van!

Duhsjaak
16 april 2013, 16:18
Hi Kev
Ken je het begrip 'beginnersgeluk'?
Daarvan is er nu sprake, want ik bèn zo'n topgitarist. Harry ook, maar die is te bescheiden voor zijn shirt (kleine persiflage op I'm too sexy for my shirt).

En zeg eerlijk: Hoe voelt dat nou dat zo'n onvervalste topgitartist je zo maar ineens een stukje typt? Heerlijk toch?

Daarom heb je er goed aan gedaan je hier aan te melden. Dat was je op het drummers forum of het forum voor harpisten niet gebeurt. Alle 'hij-staat-niet-helemaal-top-goed-gestemd' maffia stuur ik dan ook genadeloos naar het harpisten forum. Hebben ze wat te doen.

En je maakt mij gelijk nieuwsgierig: Rock, metal en wat pop. Allemaal tegelijk? Nee toch?

Dus wat extra uitleg zou heel erg welkom zijn. Net als jij trouwens: Hartelijk welkom dus!
Vriendelijke groet, Gus

Gozer
16 april 2013, 16:41
Bedankt voor het warme welkom.

Wat ik een beetje probeer te spelen zijn bijvoorbeeld dingen van Metallica, Guns N' Roses. Ik kan er nog vrij weinig van spelen, maar met veel oefenen moet dat hopelijk wel goed komen. :D

devilssogod
16 april 2013, 17:57
welkom.

ik zelf ben ook niet echt een top gitarist.
natuurlijk kan het altijd wel beter. maar ja het gaat erom dat je het leuk vind.

en over je gitaar betreft. prima keus. ik zou er wel p90 elementen in zetten.

verder veel succes op dit forum.
mvg.
jesse

Gozer
16 april 2013, 22:42
Bedankt!

Wat zijn precies P90's? Vergelijkbaar met een humbucker? Die wilde ik namelijk gaan plaatsen in mijn Squier. :cooler:

Duhsjaak
17 april 2013, 09:09
Hi Gozert
Kijk, jij hebt tenminste een naam die ik kan onthouden. Ben wel blij met jou.

Effe een korte samenvatting van de elektrische gitaar.

Charly Christian (zegt de legende) was de eerste die zijn gitaar elektrisch ging bespelen om boven het jazz orkest uit te kunnen komen. Ondertussen weten we dat niet alle legendes helemaal waar zijn, maar toch.... er zijn dus Charly Christian elementen te koop. Voor de soort muziek waar jij naar kijkt kun je die vergeten.

Toen de eerste Les Paul gitaren op de markt kwamen, hadden die P90's. Mooie ronde toon, veel schitterend hoog. Nadeel (voor mij een voordeel) extreem aanslaggevoelig. Iedere keer als je je plectrum (of vingers) nèt anders je snaar laat raken hoor je verschillende geluiden. Echt nadeel: Ze zijn gevoelig voor TL balken, transformatoren etc. Kortom ze brommen wat sneller. Wilder en primitiever over het algemeen.

Daarop is de humbucker bedacht. Die onderdrukten de brom. Net zoals alles in het leven: Je kunt niet één ding onderdrukken. Dat gaat altijd ten koste van iets anders. Humbuckers klinken meer compressed/minder dynamisch en veel evenwichtiger. Sommige pickups gaan daar heel ver in. Dan hoor je niet meer welke gitarist er aan het werk is of in welke gitaar ze zitten. Als je snoeihard wilt, bakken gain en effecten dan is dit waarschijnlijk een betere keus.

Net als met een vriendinnetje. Persoonlijke keus. Wil je een wilde, wat onberekenbare? Of een waarop blind te vertrouwen is?

Ik heb een aantal gitaren en bassen met primitieve elementen en sinds 2 maanden een gitaar met een humbucker. In het begin vond ik die humbucker wel leuk. Nu lijkt verveling in te zetten. Ik word geen echte vriendjes met dat ding. Helemaal niks mee mis, ik kan niet eens zeggen wat ik er niet leuk aan vind. 60 liedjes op gecomponeerd en opgenomen en van mij mag ie de deur uit. Snap je?

Lees er over. Luister YouTube filmpjes over bijvoorbeeld Yamaha 311 en 611 waarin de allebei zitten. Kijk of je een gitaar kunt lenen waarin humbuckers of P90's en ga uitvinden wat jij lekker vind. Alleen jij kunt dat bepalen. Beetje puzzelen, je oren de kost geven.
Ik heb dat altijd een heerlijke klus gevonden. En wens je er dan ook veel plezier bij.
Vriendelijke groet, Gus

Gozer
17 april 2013, 20:31
Bedankt Gus! Aan dit soort reacties heb ik wat. Ik zal eens wat filmpjes bekijken op Youtube, om tot een beslissing te komen wat ik nou precies wil. Ik zit nog maar een dag op dit forum en merk nu al dat iedereen behulpzaam is. Hartstikke leuk!!