PDA

View Full Version : Epiphone, Cort, Stagg, Vintage...welke LP-namaak is beter en waarom?



Jurg.com
15 april 2013, 18:46
Eigenlijk zegt de titel al wat ik wil vragen.

Ben fan van het design van Les Paul.
Nu ga ik volgende week beginnen met spelen en wil een LP-model aanschaffen.
Budget voor een echte Gibson is te klein.

Maar welke van de LP-look-a-likes zijn prijs-kwaliteit goed te noemen en waarom wel/niet?

wietse
15 april 2013, 19:08
google maar eens op stagg, dan weet je wel waarom die niet echt aan te raden is.

blademan
15 april 2013, 19:15
ik zeg Custom 77, model London’s Burning!

Jurg.com
15 april 2013, 20:21
Ok, dan valt stagg af....blijven er nog een paar over.

Jurg.com
15 april 2013, 20:22
Ok, tweedehands niet of nauwelijks te krijgen.
Nieuw....moeilijk te vinden?
Prijskaartje?

blademan
15 april 2013, 20:27
www.custom77.com

prijzen rond de 450/500 euro voor de CS3 en 4 serie, en die is prima.

michaelsteen
15 april 2013, 21:04
Ik zou al ik jou was voor een bekend merk gaan. Zo'n custom 77 is misschien heel aardig, maar als je die gitaar ooit weer wilt verkopen is het 2ehands bijna niks meer waard. Vaak zul je op een gegeven moment toch de stap van een budget les paul naar een wat beter model maken.

Een epi les paul vind je 2ehands voor zo'n 200 euro, en is gewoon een prima beginnersgitaar en is makkelijk verkoopbaar. Vintage les pauls kan ik niks over zeggen. Ik heb ooit een vintage icon strat gehad en dat was een prima ding.

Everlast
15 april 2013, 21:05
Op het moment op marktplaats staan er nieuwe Burny's te koop.
Ik heb er nooit op gespeeld maar van Burny heb ik veel goeds gelezen.

Venlonaer
15 april 2013, 21:13
PRS SE serie? En anders een Gibson Les Paul Studio (50's of 60's tribute). Is tweedehands te vinden voor een 400-500 euro.

Napoje
15 april 2013, 21:24
er staat een london city dakota (http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m666897831-vintage-amp-peavey-meets-london-city.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr) met amp op MP voor het schijtbedrag van 200 €. Is ie dubbel en dwars waard.

michaelsteen
15 april 2013, 21:35
ja naar die london city ben ik ook meer dan benieuwd.

Mitch
15 april 2013, 22:53
God wat zijn die dingen gehyped, omdat er een paar goeie Teles tussen zaten in de eerste serie :sneaky: Ook dit waren gewoon budgetgitaren, bij vlagen prima maar gemiddeld niks beter dan de gemiddelde gitaar in die prijsklasse. Niks om je voor te schamen, maar het werd allemaal weer de hemel in geprezen dat 't nog maar nét onder Fender CS niveau zou zitten. En dan zijn de LPs natuurlijk meteen net zo briljant. Sorry for the rant maar dit was wel één van de ergste voorbeelden van internet napraat die leiden tot een positieve hype.
Op zich is als je net begint met spelen een heleboel gitaren al prima, maar de bespeelbaarheid moet wel voor elkaar zijn. De aller-allergoedkoopste meuk moet je echt links laten liggen, dat geeft alleen maar ergernis.
Voor je verdere adviezen wil is het denk ik handiger als je zelf een prijskaartje noemt.

Napoje
15 april 2013, 23:29
God wat zijn die dingen gehyped, omdat er een paar goeie Teles tussen zaten in de eerste serie :sneaky: Ook dit waren gewoon budgetgitaren, bij vlagen prima maar gemiddeld niks beter dan de gemiddelde gitaar in die prijsklasse. Niks om je voor te schamen, maar het werd allemaal weer de hemel in geprezen dat 't nog maar nét onder Fender CS niveau zou zitten. En dan zijn de LPs natuurlijk meteen net zo briljant. Sorry for the rant maar dit was wel één van de ergste voorbeelden van internet napraat die leiden tot een positieve hype.
Op zich is als je net begint met spelen een heleboel gitaren al prima, maar de bespeelbaarheid moet wel voor elkaar zijn. De aller-allergoedkoopste meuk moet je echt links laten liggen, dat geeft alleen maar ergernis.
Voor je verdere adviezen wil is het denk ik handiger als je zelf een prijskaartje noemt.

Ik hype niets, maar voor die € 200 koop je wel een gitaar die beter is dan een epiphone. Dat is pas een gemiddelde gitaar, die alleen populair zijn omdat er "by gibson" op staat.

MarkS
16 april 2013, 00:32
Zomaar ff 2 Suggesties waar de huidige Chinese instappers bij verbleken

http://link.marktplaats.nl/667171358

http://link.marktplaats.nl/667184019

voxwah
16 april 2013, 02:19
@MarkS: Een Gordon Smith voor 200 euro.... @#$%, ik ben flatbroke anders wist ik het inderdaad wel, voor dat bedrag zou ik em blind kopen
Ook de El Maya is een zeer mooie maar ik denk dat ie niet voor minder dan 300-400 euro gaat zoals hij ermee adverteert.

@Jurg.com: mijn opinie over Les Paul kopieen die ik bespeeld heb en verkrijgbaar in Nederland van "zeer goed" naar "niet doen", m.a.w. er zijn vast nog andere merken die ook goede Les Paul's maken maar ik kan niet oordelen over wat ik niet zelf heb uitgeprobeerd.

Goed tot zeer goed:

Gordon Smith G60 marktplaats 200 euro, An sich echt zeer aantrekkelijk, echter 'kan' het zo zijn dat er wat mis is met de gitaar en als je zelf geen kenner bent, zul je wel echt iemand nodig hebben om dat te kunnen beoordelen. Als de fretten op zouden zijn dan is deze gitaar is een her-fret job van 200 euro zeker waard, is de hals getordeerd of de halspen gebroken, dan heb je veel hogere kosten om dit te herstellen. Als je zelf voldoende kennis hebt hierover of iemand kent die met je mee gaat is deze gitaar echt wel de moeite om te gaan bekijken, zeker wel!!!

Custom77 London's Burning CS4 525 euro, ben het eens met het verkoopargument van minder bekende merken, hun geheim is dat je deze echt niet door wilt verkopen :-)
Er komen wel 30 euro verzendkosten bij en het is bij versturen verstandig(er) er een koffer, 65 euro, omheen te kopen, heb je wel meteen de beste bescherming van je instrument.

Custom77 London's Burning CS3 395 euro, idem

Spear RD-250 329 euro - na Custom77 is deze samen met Tanglewood de beste op de markt, deze heeft de beste prijs/kwaliteitsverhouding van allen, is tamelijk zwaar maar hey een Les Paul...

Third Eye Guitars (budgetlijn Custom77) London's Burning 285 euro - erg goed/goed, je moet wel van de matte lak houden

Tanglewood TSB-58 399 euro - erg goed, dunnere hals dan de meeste anderen, klinkt behoorlijk rauw/brutaal op het brugelement - van alle genoemde modellen het meeste mid.

Vintage VR100 series 339 euro - wel goed, voor erg goed moet je een beetje geluk hebben
--------------------------------------
Acceptabel tot goed (waar voor het geld)

London City Dakota 319 euro, goed

VGS Eruption 325 - acceptabel/goed met mooie spalted maple top)

Aria Pro II PE 369, goed maar tikje aan de prijs
-------------------------------------
Cort CR-250 379 euro, twijfelgeval, gitaar overtuigde niet erg, sterk aan de prijs
------------------------------------------
Okay, maar niet zo specifiek ontworpen om Classic Les Paul geluiden te produceren
Ibanez ART100 en ART200 series 299 euro
-------------------------------------------
Niet doen als je een redelijk tot goed muzikaal gehoor hebt:
Epiphone Les Paul Standard 299 euro - wel de spec's en het speelt fijn, maar klinkt in de meeste gevallen niet erg organisch/mat, m.a.w. je hoort vooral de elementen, maar niet het hout (organisch) meewerken. Ik heb helaas geen andere ervaringen met andere gitaren van Epi.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Les Paul modellen zonder de klassieke specificaties:

Eko VL480 199 euro ik heb er onbedoeld een keer 1 vastgehad, die was behoorlijk goed voor deze prijs

Tokai ALS48 / LC53 tussen de 350 en 450 euro, kosten veel teveel voor wat je ervoor krijgt,
voor deze prijzen basswood (lindehouten) bodies in Les Paul modellen is ronduit onacceptabel.
Ook de afwerking en de elementen noch de hardware rechtvaardigen deze prijzen.
Basswood ligt veel dichterbij de sound die je uit een strat wilt halen dan uit een Les Paul, maar voor een strat prefereer ik elzen of essenhout ook sterk boven basswood.

Echt niet doen!!!!! Stagg, Richwood, Keiper, HK, Santander en aanverwanten, m.a.w. vrijwel alle Les Paul modellen onder de 250 euro nieuwprijs en sowieso alle (nieuwe) exemplaren met geschroefde halzen (links) laten liggen, mochten ze per ongeluk rechts van je liggen, toch gewoon laten liggen :-)

PRS SE is in geen geval een Les Paul, naast dat ze uiterlijk sterk verschillen met een Les Paul, klinken ze allen ook wezenlijk anders. Ze zijn ook niet ontworpen om zo dik en diep als een Les Paul met mahonie body te klinken. PRS (SE) bevind zich ergens te midden van een Les Paul en Strat/Tele, door de humbuckers wel net wat dichter bij de Les Paul dan bij single-coil gitaren.

rufus
16 april 2013, 07:40
Die vintage les pauls vind ik maar bagger, los van de klank heb ik er 3 getest die echt enorm slecht afgewerkt waren. Epiphone is gelijk een stuk speelgoed.
Ik zeg PRS SE, er staan er altijd veel te koop 2dehands, klikt niet zo vet als een les paul maar je kan er ook heftig mee scheuren.

MarkS
16 april 2013, 10:03
Ik heb een Koreaanse Tokai LC53 Custom. Afwerking is absoluut vlekkeloos. Idd geen mahonie body, prettig is dan wel weer het gewicht.
Verkozen boven een Epi juist vanwege de afwerking, de klank, het gewicht en de correcte headstock. Zaten al wel andere pups in toen ik hem 2e hands kocht, 4Seasons. Scheurt als een malle. De uitgeprobeerde Epi's vond ik maar doods klinken.

Napoje
16 april 2013, 10:25
Ik heb ooit een Gordon Smith gehad en kan beamen dat dat een erg fijn spelende en klinkende gitaar was. Alleen het lakwerk was slecht. Een keer stoten en er vielen hele brokken uit.

Volgens mij is deze (http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m657661761-aria-pro-ii-les-paul.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr) met wat afdingen ook erg leuk.

vulvasonic
16 april 2013, 10:40
Eigenlijk zegt de titel al wat ik wil vragen.

Ben fan van het design van Les Paul.
Nu ga ik volgende week beginnen met spelen en wil een LP-model aanschaffen.
Budget voor een echte Gibson is te klein.

Maar welke van de LP-look-a-likes zijn prijs-kwaliteit goed te noemen en waarom wel/niet?

Je hebt dus nog nooit eerder gespeeld?
Niet erg en ook je voorliefde voor de Les Paul is helemaal prima. Ik bedoel het niet lullig, maar in de beginfase van het gitaristenbestaan zul je vooral bezig zijn met oefenen op je eigen kamertje en moet je nog helemaal ontdekken wat jouw geluid is en meer van die dingen.
Als jij dus kickt op een Gibson, maar op zoek moet naar een model dat er op lijkt, maar het toch net niet is...., waarom dan niet een betaalbare Gibson die er op lijkt, maar het net niet is (en toch verrekte geinig)?
Kijk voor de lol eens naar de Gibson Les Paul Melody Maker. Zou ik doen. :)

Mitch
16 april 2013, 11:44
Ik hype niets, maar voor die € 200 koop je wel een gitaar die beter is dan een epiphone. Dat is pas een gemiddelde gitaar, die alleen populair zijn omdat er "by gibson" op staat.
Ik zeg ook niet dat jij dat nu doet, ik sprak bewust in de verleden tijd. Een paar jaar terug kwamen na één review ineens de tongen los. Maar goed, er zijn inmiddels al een heleboel mooie tips gegeven, zal topic starter ongetwijfeld wat aan hebben.

frekie
16 april 2013, 12:00
1. Ik heb een LC Comet tele , daar heb ik 25 optredens mee gedaan en zou er zo weer mee het podium bestijgen. Prima degelijke stabiele gitaar. Alleen de electronica is wat minder nou ja wat kost een 3 way switch en een paar pots. Ik heb ook een LC B-52 jazzbas, die maakte gehakt van een Squier Precision met een SD Basslines pickup erop. De LC LP copys ken ik niet.

2. Oude Jappen met geschroefde necks kunnen erg goed zijn. Gelijmd of geschroefd zegt nix over de sustain. Goede oude Jappen voor redelijke prijzen zijn bijv. Morris, Custom, Vantage (niet Vintage merk, ze ZIJN wel vintage). ER zijn ook Epi Korea Lp's met geschroefde necks, voor pakweg 150 euri nix mis mee.

3. Ik heb een Richwood LP oude serie gehad dus met de dikke body die was echt prima, had ik niet weg moeten doen. Ik heb hem wel uit een winkelvoorraad van 5 a 6 gehaald. Ze zijn niet allemaal goed.

4. Je hebt ook 2 humbucker/vaste brug gitaren die niet op een LP lijken maar wel prima waar voor het geld. Cort, Yamaha, Ibanez, Michael Kelly, Hagstrom, PRS SE. Kijk je niet blind op die LP shape, zo ergonomisch is die niet, dikke plank van een body, body is te zwaar, je kan niet bovenin komen door die dikke hiel.

yavin
16 april 2013, 12:05
2. Oude Jappen met geschroefde necks kunnen erg goed zijn. Gelijmd of geschroefd zegt nix over de sustain. Goede oude Jappen voor redelijke prijzen zijn bijv. Morris, Custom, Vantage (niet Vintage merk, ze ZIJN wel vintage). ER zijn ook Epi Korea Lp's met geschroefde necks, voor pakweg 150 euri nix mis mee.




...als je een goede Matsumoko plank weet te bemachtigen kan je daar inderdaad best een prima gitaar aan hebben.

Napoje
16 april 2013, 13:18
...als je een goede Matsumoko plank weet te bemachtigen kan je daar inderdaad best een prima gitaar aan hebben.

Ik denk dat de topicstarter niet weet wat een matsumokoplank is maar er zijn er wel een paar langsgekomen zoals de el maya en de aria II pro.

voxwah
16 april 2013, 14:20
De Aria pro II PE is er een van deze tijd, niet van de 70's/80's, volgens mij is het dan geen Matsumoko meer toch?

Ik bezit zelf 3 Morris gitaren (Gibson L6s kopie, strat en een Washburn Wing kopie - de VX35) wat geen Matsumoko gitaren, maar Hoshino gitaren zijn welke ook zeer goed van kwaliteit zijn. Er zijn best veel oude jappen en koreanen heel aardig van kwaliteit.
Deze kwamen veelal uit de Fuji Gen Gakki fabrieken waar ook de Squier JV's gemaakt werden, uit deze fabriek komt ook FGN die sinds enkele jaren de markt verrijkt, al is dat niet met instappers).

Echter, als nieuweling wil je waarschijnlijk ook een nieuwe gitaar, ik destijds in ieder geval wel. Deze keuze is ook veiliger omdat je niet weet waar je op moet letten bij de aanschaf van een 2ehands.

Als het op 2e hands aankomt is ook een Fenix, een Chevy, Chery, Chandler e.v.a. interessant, dit zijn meestens eind jaren 80, begin 90 kopieen.

Napoje
16 april 2013, 14:25
De Aria pro II PE is er een van deze tijd, niet van de 70's/80's, volgens mij is het dan geen Matsumoko meer toch?

Deze modern? Met een open book headstock? Ben ik nou malle pietje? Of is het een replica van een replica?

http://www.matsumoku.org/models/ariaproii/catalogs/77_pe_a/77_pe_a_pg2.jpg.html

http://i.marktplaats.com/00/s/NjgzWDEwMjQ=/$T2eC16RHJH8E9qSEVn2BBRSdrPYZpw~~60_85.JPG

voxwah
16 april 2013, 14:39
Excuses, ik had in mijn eigen antwoord aan Jurg.com het over een Aria pro II PE, die zijn wel van deze tijd en Matsumoko bestaat al een tijdje niet meer volgens mij.

Het exemplaar waar jij het over hebt en die hierboven afgebeeld staat (die ik niet goed genoeg bekeken heb) is zeker een Matsumoko gitaar en als Aria zich netjes aan de regels heeft gehouden ook van voor 1976 (de headstock lawsuit van Gibson).

Mitch
16 april 2013, 17:02
MatsomokU.
Of ome Mats voor ingewijden.

Tabula Rasa
16 april 2013, 17:19
MatsomokU.
Of ome Mats voor ingewijden.

Of Matsuckmoku voor de wat mindere exemplaren of de exemplaren die gewoon gehyped zijn en meeliften op de rest. Niet alles dat eruit ziet als een jaren 60 salontafel klinkt lekker.

voxwah
16 april 2013, 17:36
Echt heerlijk die japanse verwarring, als ik het op zoek vind ik MatsUmOkU, Matsumoku welk gevestigd was in MatsUmOtO, Matsumoto.

dan heb je nog een persoon gelieerd aan gitaren Tak Matsumoto

Maar zo heb ik ook een Morris VX-35 gitaar, Morris was het huismerk van Moradaira die van Washburn opdracht kreeg de Wing gitaar te gaan produceren.
k heb dus een kopie van het 'model' van Washburn, gemaakt onder 'de naamvoering Morris' van degene die ze bouwde .... $@#$%^&&*

en dan heb je nog alle merkloze exemplaren die je tegenkomt...

Je kan oude Jappen vinden met heel veel mojo, maar zeker de helft wat ervandaan komt was niet heel best en ook hier zie je het hype-verschijnsel wat op en neer gaan de laatste jaren, het komt voor dat de ene 450 en de ander 150 vraagt voor wat praktisch dezelfde gitaar is.

Jurg.com
16 april 2013, 19:06
Ik heb ooit een Gordon Smith gehad en kan beamen dat dat een erg fijn spelende en klinkende gitaar was. Alleen het lakwerk was slecht. Een keer stoten en er vielen hele brokken uit.

Volgens mij is deze (http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m657661761-aria-pro-ii-les-paul.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr) met wat afdingen ook erg leuk.


Thanks....heb hem gelijk geschreven....toch in my hometown

Jurg.com
16 april 2013, 20:02
Dolblij ben ik met al jullie talloze reacties, maar het wordt er zo ook niet makkelijker op he?! :cooler:
Ik heb die kerel benaderd van de Aria Pro II, wellicht kan ik snel gaan kijken en luisteren en voelen.

voxwah
16 april 2013, 20:24
Graag gedaan, hoop dat je wat wijzer bent geworden (diverse modellen zijn op youtube uitvoerig te vinden, dat helpt ook iets om een indruk te krijgen) echter zelf de gitaar zien en vasthouden is natuurlijk het belangrijkst.

Dat het er niet makkelijker op wordt komt omdat er veel aanbod is, das waar, maar ook een beetje omdat je zelf niet zo specifiek over budget, evt. favoriet kleurstelling, evt. favoriete muziek e.d. bent.

vulvasonic
17 april 2013, 00:46
Ik zeg ook niet dat jij dat nu doet, ik sprak bewust in de verleden tijd. Een paar jaar terug kwamen na één review ineens de tongen los. Maar goed, er zijn inmiddels al een heleboel mooie tips gegeven, zal topic starter ongetwijfeld wat aan hebben.
Ik kan het niet laten, want eerlijkheid gebiedt nu eenmaal te zeggen dat ik soms het idee heb dat ik die hype hoogstpersoonlijk in gang heb gezet. Toen London City bij de meesten nog volslagen onbekend was liep ik er al mee weg. Ik was en ben nog steeds van mening dat de LC's die ik in mijn handen heb gehad minstens zo goed waren als de mexicaanse vintage modellen van Fender. En soms zelfs beter.
Natuurlijk heb ik na die constatering de loftrompet over LC uitgestoken, maar ik heb ze sindsdien niet vaak meer geprobeerd. Wellicht dat de latere modellen minder werden, maar ik vond ze serieus waanzinnig goed voor het geld. En ik had ze ook goed gevonden als ze €700,- hadden gekost.

Dit alles gezegd hebbende, ik heb slechts de Fender kopietjes getest. Het Les Paul model heb ik nooit in handen gehad. Ik wist zelfs niet eens dat ze die maakten.

Zo, dat moest ik even kwijt. :D

Pontimic
17 april 2013, 20:44
Het valt me op dat iedereen zo negatief is over Epiphone's. Ik heb een 2011 made in china standard, en vind het een wereldgitaar. Nou moet ik wel zeggen dat toen ik hem kocht, ik er 6 geprobeerd heb en 3 er gelijk afvielen omdat ze opvallend slecht speelden. maar de anderen waren stuk voor stuk dik oke.
Ik zou dus wel een epi aanraden, maar kop hem nieuw in een zaak waar meerdere zijn om te proberen.

Iig succes met je zoektocht, een Les Paul rules!!!

Jurg.com
17 april 2013, 20:47
Ok. Ik snap dat je gitaren moet proberen. Maar 6 proberen om er 3 goede tussenuit te vissen. Waar op te letten?????

Napoje
17 april 2013, 21:11
niet aan beginnen dus.

voxwah
17 april 2013, 21:38
Waar je altijd op moet letten is of de fretten okay zijn, bij ieder merk komt het wel eens voor, zelfs bij een Gibson, zeer zelden bij een USA Fender, dat er een fretje of meerdere aan de aandacht ontsnapt zijn.
Bij Epiphone komt dat toch wel regelmatig voor, nou is dit meestal wel redelijk makkelijk op te lossen voor en door de betreffende winkel.


Daarnaast geldt voor ieder merk, als er 3 dezelfde staan, zul je (los van kleurvoorkeur) verschillen merken in hoe ze voelen, spelen en klinken.

De beste neem ik altijd mee dan ;-)

frekie
18 april 2013, 10:22
http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m658237376-vantage-lp-ruil-voor-buizen-amp.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

Vantage Matsumoku, in Gibson koffer nog wel. BrugPU is niet origineel. Geschroefde neck, pancake body, triplex top dus nix voor puristen. Ik heb er een in wijnrood met MMK45's, heerlijke LP met veel vintage vibe. Zoals altijd hals en fretwerk goed checken.

Napoje
18 april 2013, 10:38
http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m658237376-vantage-lp-ruil-voor-buizen-amp.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

Vantage Matsumoku, in Gibson koffer nog wel. BrugPU is niet origineel. Geschroefde neck, pancake body, triplex top dus nix voor puristen. Ik heb er een in wijnrood met MMK45's, heerlijke LP met veel vintage vibe. Zoals altijd hals en fretwerk goed checken.

Kan het een actief element zijn? Ik zie nog een extra schakelaar ook. Misschien hebben ze er achter in zitten frezen voor een booster of batterijenvak.

frekie
18 april 2013, 11:13
Is gewoon een passief Samick element. Switch is voor enkelspoels (coil split). Was vrijwel standaard bij Uncle Mat. Wordt ie geen Fender van natuurlijk maar het is bruikbaar.

snaarplukker
20 april 2013, 13:17
Voor een Les Paul model moet je kijken of ze een mahony body met mapple topje hebben en met gelijmde mahony hals.
De meeste goedkope meuk is van basswood met geschroefde hals gemaakt.
Om die reden heb ik er zo eentje (http://www.guitarfetish.com/XV-500-Series-Solid-Mahogany-SOLID-carved-Maple-Tops_c_182.html) uit de VS laten komen. Met een hardshellcase, verzending en invoer erbij ben je in totaal zo'n € 330,-- er aan kwijt.

Duhsjaak
20 april 2013, 14:18
Hi TS
Heb al een paar keer naar dit draadje gekeken en getwijfeld.
Deze (zie link) heb ik drie en een halfjaar geleden gekocht. Voor het geld voorbeeldig afgewerkt, prima geintoneerd. Ik heb alleen de actie iets veranderd, maar dat vind ik een puur persoonlijke smaak.

Keurige gitaar voor het geld. Had van mij zo € 100,00 meer mogen kosten dan de € 230,00 die ik ervoor heb betaald.
Dat hebben zij zelf ook gedacht, want dit zijn zo ongeveer de enige gitaren die duurder worden in plaats van goedkoper.

Het is vrijwel helemaal een LP kloon op twee punten na:

Afgezien van de toggle, heeft ie één volume en één toonknop. Verder heeft hij één knop, waarmee je traploos van humbucker naar single coil kunt draaien. Geen toonknop eigenlijk, omdat je met die knop het hele karakter van de pick ups kunt aanpassen. In het hele bereik van de knop hoor je de werking. Op 2 klinkt ie al behoorlijk wat ronder dan op 0 (alleen single coil). Zo werkt ie min of meer lineair. Humbucker met een tandje van het meaty geluid eraf? zet je m op 8 of 7 enzovoort.

Tweede punt is een onbetekenende inkeeping in de body. Daarin zou je je duim kunnen plaatsen om hoger op de hals te kunnen spelen. Een beetje vreemd en een hoop mensen valt het totaal niet op.

Tegenwoordig zie je overal van die dingen: 'Zou je deze groene enkellaarsjes aan je vriendin aanbevelen?' Dat niet, maar deze gitaar wel

Link:
http://www.gak.co.uk/en/vintage-advance-av1hfh-flam-honeyburst/17822

Als je tweede hands gaat kopen, neem dan iemand mee met een beetje kijk op gitaren. Dat voorkomt een hoop gemier. Persoonlijk koop ik nieuw in deze prijsklasse. Als je de buurt van groot Amsterdam woont kun je hem hier komen proberen. Anders pech, dan zul je een gok moeten wagen.
Succes en veel plezier met deze fijne puzzel!
Vriendelijke groet, Gus

Jurg.com
20 april 2013, 18:09
Kee heren, de Aria Pro II was verkocht. Geluk voor de nieuwe eigenaar.

Vandaag ff rondje Tilburg gefietst (3 zaken af)....en uiteindelijk tegen een leuk uitziende Hagstrom Super Swede aangelopen.

Wie o wie heeft er ervaring mee???
Wel geen LP- look-a-like, maar toch....
Geluid was wel erg goed te noemen, voor een leek als ik ;-)

Jurg.com
20 april 2013, 18:24
Kee heren, de Aria Pro II was verkocht. Geluk voor de nieuwe eigenaar.

Vandaag ff rondje Tilburg gefietst (3 zaken af)....en uiteindelijk tegen een leuk uitziende Hagstrom Super Swede aangelopen.

Wie o wie heeft er ervaring mee???
Wel geen LP- look-a-like, maar toch....
Geluid was wel erg goed te noemen, voor een leek als ik ;-)

Excuus, het is een Hagstrom Ultra Swede....klein verschil, maar toch

nusti
20 april 2013, 18:32
Volgens mij hebben wij allebei langs dezelfde aria gegrepen. In Tilburg?

Jurg.com
20 april 2013, 19:07
Volgens mij hebben wij allebei langs dezelfde aria gegrepen. In Tilburg?

Yep, bij ene Hans Stevens of zo....hihi.

Dutch66
20 april 2013, 20:25
Grappig toch dat die dan weer niet in de vele posts voorbij komt..... ;)

Als dit je ongeveer je budget is, dan kun je bij een geronommeerde toko "nieuw" niet zo vreselijk veel
fout kopen in mijn ogen. Een gitaar die JIJ mooi vind is denk ik het beste wat je kopen kunt.

Als gitaarspelen straks echt jouw ding blijkt te zijn zullen er nog vele vele planken volgen..

nusti
20 april 2013, 20:45
Wè nun golliepaop die hans

Pontimic
20 april 2013, 22:36
Ok. Ik snap dat je gitaren moet proberen. Maar 6 proberen om er 3 goede tussenuit te vissen. Waar op te letten?????

Dat die 3 slecht speelden lag aan de afstelling vanuit de fabriek.....actie was te hoog naar mijn zin..... Dat wil niet zeggen dat t slechte gitaren waren....

Wat Hagstrom betreft kan je volgens mij niet echt de mist in gaan, een kennis van mij heeft ook zo'n ultra swede en dat is echt een geweldige gitaar!!!

Jurg.com
23 april 2013, 00:16
Ok, de Hagstrom Ultra Swede begint mijn aandacht te krijgen, maar kan iemand mij vertellen wat het grootste verschil is tussen de Ultra Swede en de Super Swede...qua spelen en geluid???

Jurg.com
23 april 2013, 00:21
Iemand bekend met het fenomeen online bestellen via Thomann.de ???
Want daar zijn de Hagstrom's cheapo!!!

rufus
23 april 2013, 08:27
Thomann heeft wel een deftige return policy , ik zou echter geen gitaar online kopen. Miljoenen anderen wel, het is maar waar je jezelf goed mee voelt. Die hagstroms hebben een erg platte hals vind ik.

nusti
23 april 2013, 10:16
Ik heb zondag een swede gekocht. Erg fijne gitaar. Deze heeft dezelfde mensuur als een les paul, de hals is erg prettig, iets smaller dan mijn 60's les paul.
De super swede heeft schijnbaar hetzelfde halsprofiel als de swede m, maar een strat mensuur dus iets langer.
De ultra heeft een smallere hals met een strat mensuur.

Jurg.com
23 april 2013, 10:55
Ik heb zondag een swede gekocht. Erg fijne gitaar. Deze heeft dezelfde mensuur als een les paul, de hals is erg prettig, iets smaller dan mijn 60's les paul.
De super swede heeft schijnbaar hetzelfde halsprofiel als de swede m, maar een strat mensuur dus iets langer.
De ultra heeft een smallere hals met een strat mensuur.
Mag ik vragen Nusti, waar heb jij de Swede gekocht, en is het een Ultra of een Super Swede????

nusti
23 april 2013, 11:11
Ik heb het tweedehands gekocht, zoals al mijn gitaren en het is een swede. Geen ultra of super, gewoon swede. Nou ja, eigenlijk een swede select.

Jurg.com
23 april 2013, 11:21
OK, goed.....kwestie is....of de Ultra Swede kopen bij de Radiobeurs hier, maar voor 50,- minder koop ik eenzelfde online bij Thomann.de incl. tas, kabel en lederen gitaarband...tja....

voxwah
23 april 2013, 11:36
Dan zou ik toch echt naar Radiobeurs gaan en als ie lekker klinkt en speelt em daar aanschaffen.

Je moet een gitaar gezien en gevoeld hebben is mijn ervaring en mening. Liever iets meer betalen voor één die je hebt vastgehouden en bespeeld, goed aanvoelt en bevalt, dan op de gok er een online bestellen (de ene gitaar is de andere niet, zeker niet in de prijsklasse onder de 1000 euro, maar daarboven eigenlijk ook niet).

Als er wat mee is, er na een half jaar een fretje iets aanloopt, gaat het ook allemaal even net wat makkelijker en met minder risico's (verzendschade).

Jurg.com
23 april 2013, 11:46
Zojuist gebeld met een dealer van Hagstrom in Oosterhout, Laenen, die kunnen ze gewoon leveren binnen een week voor hetzelfde geld als op internet, dus mijn keuze is bij deze bepaald :-)
Nu alleen een kleurtje uitzoeken.

nusti
23 april 2013, 12:37
gewoon naar radiobeurs gaan, gitaar uitproberen en alstie bevalt beetje onderhandelen over de prijs. Ik heb daar laatst een gaucho gitaarband gekocht. in de winkel was deze 10 euro duurder dan bij een internetwinkel online. Dit heb ik tegen ze gezegd en ze gingen mee met de prijs.
krijg je het niet mee met korting, even goede vrienden en bestel je het op internet. Lukt het wel heb je de gitaar echt uit kunnen proberen en weet je zeker dat het goed is en hoef je niet meteen naar Hans Stegers om hem af te laten stellen...

Jurg.com
23 april 2013, 20:47
Nusti, ik ben daar zaterdag geweest, heb deze gitaar gevonden, gevoeld en (voor zover mogelijk) iets gepingeld. Lekker hoor. Alleen toen ik ging googlen kwam ik erachter dat de Radiobeurs een belachelijke prijs vraagt. Via Laenen Oosterhout (waar ik ook werk) stuk goedkoper. Voor dat verschil in geld kan ik wel wat extra's erbij kopen...of afdingen ;-) Nu alleen nog een leuke versterker voor erbij....mijn gedachten gaan uit naar een Roland Cube XL20...maar zag een X20 staan voor erg weinig geld. Zou dat een optie zijn, of toch gewoon net dat beetje extra uitgeven voor de XL?

nusti
24 april 2013, 08:50
ach, het blijft natuurlijk jouw keuze. De portomonnee is ook belangrijk. Persoonlijk vind ik het niet fijn om een gitaar op internet te bestellen, omdat ik de gitaar eerst in mijn handen wil hebben.
De prijs bij radiobeurs vind ik niet zo heel erg belachelijk, ligt niet zoveel van de prijs bij laenen.

De versterker die je noemt is leuk om mee te beginnen of om thuis mee te oefenen. Hele volkstammen gebruiken dat ding. Ik zou het verschil niet weten tussen een x of xl. Wat ik wel weet is dat het bij roland mogelijk is om een pedaaltje aan te sluiten om tussen de effecten op de versterker te kunnen switchen wat wel heel erg fijn is. Het kan zijn dat dit bij de x niet kan en de xl wel, maar dat weet ik niet zeker.

De hagstrom bevalt trouwens super!

frekie
24 april 2013, 11:11
X of XL is op te zoeken, (nog) meer effecten enzo. Ik heb al jaren een Cube 60 oude serie. Gaat HARD en laag niet te geloven voor zo'n compacte draagbare amp. Cleane kanaal is superbe voor jazz enz. Effecten allemaal prima bruikbaar. Ik heb er zelfs wel op gebast, dan gaat ie nog niet over zijn nek.

Kanaal B met de modelling. Ik heb pas recentelijk ontdekt dat je bij het Marshall model de Gain beslist niet voorbij de 4 moet draaien met humbuckers anders houd je geen dynamiek over. Dan gaat het wel al zal het nooit een boetiek buizen toonmonster worden. Ik ben een ouwe bluesrocker die nog ouderwetsch aan zijn volumeknoppen draait. Op volume in een kroegje of zaaltje gaat het wel, in de huiskamer is het wat behelpen, dan is ie geen partij voor een Blackstar HT5.

Jurg.com
3 mei 2013, 18:56
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://www.dirkwitte.nl/17667-thickbox/hagstrom-ultra-swede-cbb.jpg&imgrefurl=http://www.dirkwitte.nl/nl/solid-body-gitaren/26952-hagstrom-ultra-swede-cbb-8809179802468.html&h=600&w=600&sz=140&tbnid=K8Gsr_MTr1PaLM:&tbnh=90&tbnw=90&zoom=1&usg=__XpUJ84PDFZfcaJxN0eEGydEel_o=&docid=LmTjNpee8mippM&hl=nl&sa=X&ei=N-yDUZSwIuGZ0QXfsIDwBQ&ved=0CD8Q9QEwAg&dur=422Hello iedereen,
Ik schaam me, heb niet laten weten wat en welke gitaar het uiteindelijk het is geworden, zie hier.
De Hagstrom Ultra Swede in de CBB kleuren, Cosmic Black Burst.
Afgelopen week eerste les mogen meemaken, en ik ben enthousiast (understatement van de week).

frekie
3 mei 2013, 19:19
Lijkt me een prima keuze. Wat dat betreft heeft De Jeugd Van Tegenwoordig het maar makkelijk. Overvloedig aanbod van prima gitaartjes tegen redelijke prijzen. Ik zag vandaag een Cort MGM van 100 euri.

Tot mijn verbijstering heb ik recent vrijwel dezelfde gitaar gezien waar ik ooit op moest beginnen, waarschijnlijk een Klira met van die rode plastic bekleding op de body zoals die vroeger op keukenstoelen zat...Moest een flink bedrag opbrengen! :dontgeti:

Dirk_Hendrik
3 mei 2013, 19:20
Kinky! gefeliciteerd en speelze!