PDA

View Full Version : Zoektocht naar nieuwe gitaar: Martin, Eastman & Larrivee getest



Bart1981
15 april 2013, 16:43
Ik speel nu bijn 4 jaar op een Taylor 114CE, thuis en live. Hoewel ik in het begin tevreden was over het geluid, ben ik er nu op uitgekeken. Te weinig laag en niet veel sustain. Ook geen 'sprankeling', zeg maar. De E snaar op de derde positie (een G dus) is zelfs zo dof dat het gewoon slecht te noemen is. Bovendien is de body van de gitaar (grand auditorium) mij net wat groot om er (zittend) comfortabel op te spelen. Ik ben klein van stuk.

Kortom, ik zoek een nieuwe gitaar die in ieder geval voldoet aan een aantal eisen. Ik gebruik hem solo als singer-songwriter, zowel strumming als fingerpicking.

- iets kleiner formaat
- warme klank, met ruim voldoende laag, sustain en sprankeling
- geen cutaway (puur een uiterlijke smaakkwestie)
- actieve kwaliteitspickup voor een zo natuurlijk mogelijke akoestische klank bij versterken via DI-box & PA
- budget €1000

Met deze gegevens heb ik al heel wat topics en websites doorgelezen en veel geleerd. Een mogelijk geschikt formaat zou 000 of OM kunnen zijn en merken die veel genoemd worden als "veel bang-for-the-buck" zijn Larrivee, Eastman, Blueridge.

Met deze info ben ik afgelopen weekend naar LL Music Center in het Belgische Maaseik gereisd. Klein zaakje met een smal, maar aardig aanbod akoestische gitaren waar ik op mijn gemak kon testen en door de vriendelijke medewerker (ik vermoed tevens eigenaar) werd geholpen. Hieronder een recensie van de bespeelde gitaren.

Martin 000X1AE
De eerste gitaar die de verkoper me liet bespelen. Het viel me meteen op hoe deze gitaar een stuk comfortabeler "vastpakte" en in mijn schoot wegzakte dan mijn eigen Taylor. Pluspunt voor het 000-formaat dus. Maar qua klank was het niet veel: heel weinig laag, een ongedefinieerd geluid bij strumming en het geluid werd ook heel snel modderig. Voor niet al te veel geld heb je weliswaar "een Martin", maar daarmee houdt het ook op.

Eastman AC412
Na de teleurstellende Martin speelde ik op de Eastman AC412. Een mooi afgewerkt OM model dat qua klank de Martin wegblaast. Zowel strumming als tokkelend blijft elke noot overeind en mooi in balans. Maar... toch miste ik laag/bas en warmte. Misschien komt het omdat ik nooit eerder op OM modellen speelde. Op naar de volgende gitaar.

Larrivee L-02
Hoewel ik veel gelezen had over de Larrivee, was het L-02 model me niet bekend. Dacht dat hun serie pas begon bij -03. Niet dus. De -02 serie verschilt met name van de -03 serie bij de hals: die is niet uit één stuk, maar uit drie. Verder hier en daar wat minder luxe materialen gebruikt. Hoe en wat precies zou ik weer moeten opzoeken. Belangrijker in elk geval: het geluid van deze gitaar was magistraal. Warm, diep, mid, hoog. Alles kwam eruit. En de klank volgde mijn speelmanier op de voet: de intentie waarmee ik snaren aansloeg of tokkelde vertaalde zich precies in hoe de gitaar klonk. "Wauw", was het eerste wat ik dacht toen ik deze gitaar hoorde. Er is echter een behoorlijk probleem: de gitaar voelde net te groot aan en lag lang niet zo lekker in mijn schoot als de eerdere twee. Ik kan dat voor lief nemen, maar dan ga ik daar gegarandeerd spijt van krijgen als ik er langer op speel. Daarnaast is ook budget een kwestie: hij stond daar voor €965 incl case maar zonder element.


Samenvatting:
Ik zoek een gitaar met de klank van de L-02 maar met een OM formaat. Helaas had hij geen Larrive OM's staan. Die ga ik zeker nog ergens uitproberen. Hopelijk bevalt die klank me net zo goed. Misschien ook nog eens een Eastman E10OM/E20OM ter vergelijk.


Vragen:
- Hebben jullie nog tips als het gaat om klank en formaat, zoals "probeer ook eens die of die"?
- Van die Larrivee -03 series zijn ook Rosewood varianten. Wat zou dat aan klank moeten verschillen?
- Wat kan ik beter doen, een gitaar zonder element kopen en er een (goed) element in laten bouwen. Zo ja: welk?

Flipkoos
15 april 2013, 17:32
Ik heb zelf een OM-3R. Prima gitaar en ik denk dat het goed bij je wensen zal passen. Rosewood heeft iets meer presentie en punch dan de mahonie OM-3, die ik iets te 'lievig' vond.

Qua pickup kan ik Headway van harte aanbevelen. Gewoon een soort piezo...maar zonder de typisch neuzige klank.
http://www.headwaymusicaudio.com/acoustic_pickup_guitar_steel_strung.php

http://i86.photobucket.com/albums/k112/petervandijk/100_6640.jpg
http://i86.photobucket.com/albums/k112/petervandijk/100_6647.jpg

Bart1981
15 april 2013, 18:41
Ik heb zelf een OM-3R. Prima gitaar en ik denk dat het goed bij je wensen zal passen. Rosewood heeft iets meer presentie en punch dan de mahonie OM-3, die ik iets te 'lievig' vond.

Qua pickup kan ik Headway van harte aanbevelen. Gewoon een soort piezo...maar zonder de typisch neuzige klank.
http://www.headwaymusicaudio.com/acoustic_pickup_guitar_steel_strung.php



Wat een prachtige gitaar om te zien. Hoe klinkt hij? In een ander topic schrijf je dat hij minder laag heeft dan de L-03.. (wat op zich logisch is gezien de omvang).

Elvee
15 april 2013, 21:04
[QUOTE=Bart1981;2972215]Belangrijker in elk geval: het geluid van deze gitaar was magistraal. Warm, diep, mid, hoog. Alles kwam eruit. En de klank volgde mijn speelmanier op de voet: de intentie waarmee ik snaren aansloeg of tokkelde vertaalde zich precies in hoe de gitaar klonk. "Wauw", was het eerste wat ik dacht toen ik deze gitaar hoorde.

Ik heb onlangs een L03 gekocht en ben het wat dit betreft helemaal met je eens.

mountainman
16 april 2013, 00:40
Eastman AC412
Na de teleurstellende Martin speelde ik op de Eastman AC412. Een mooi afgewerkt OM model dat qua klank de Martin wegblaast. Zowel strumming als tokkelend blijft elke noot overeind en mooi in balans. Maar... toch miste ik laag/bas en warmte. Misschien komt het omdat ik nooit eerder op OM modellen speelde. Op naar de volgende gitaar.
Ik ben zelf momenteel erg aan het GASsen op Eastman OM modellen daarom ga ik even in detail op dit stukje in.
De AC412 heeft een palissander klankkast en dat is in het algemeen wat minder warm dan mahonie. Palissander heeft een meer gecompliceerde klank. Ik hoor er toch vaak wel redelijk wat bas in maar die zit m.i. dan net wat verschoven naar het midden. Misschien is de vergelijkbare Eastman OM van mahonie wel wat je zoekt. Dat is de AC312. Ben je ook meteen een stuk goedkoper uit. ;)
Of inderdaad kun je ook de hoger geprijsde Eastman E10OM (mahonie) en E20OM (palissander) naast elkaar houden.

Laatst zag ik trouwens bij Thomann de in Europa vrij zeldzame E6OM te koop staan. Ook van mahonie net als de EOM10, maar dan met sitka spruce bovenblad in plaats van dat legendarische adirondack, waarvan ik me trouwens afvraag of het geen hype is. Helaas was die E6OM even later, terwijl ik nog aan het twijfelen was, alweer verkocht. :dontgeti:

Flipkoos
16 april 2013, 11:34
In een ander topic schrijf je dat hij minder laag heeft dan de L-03.. (wat op zich logisch is gezien de omvang).

Volgens mij schreef ik dat over de D-03? Of anders bedoelde ik die, want de L heb ik niet bespeeld.
Maar hoe klinkt-ie? Ja....talking about music is like dancing architecture... Ik heb zo geen opname bij de hand. Maar zeer goed in balans, redelijk volume, niet te veel laag, maar zeker geen 'iel' hoog, een echte fingerpicker, terwijl hij strummen ook prima kan hebben.

Voorbeeldje van deze gitaar op youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=CVJeYhLj_N4

chris c
16 april 2013, 15:29
Ik ben zelf momenteel erg aan het GASsen op Eastman OM modellen daarom ga ik even in detail op dit stukje in.
De AC412 heeft een palissander klankkast en dat is in het algemeen wat minder warm dan mahonie. Palissander heeft een meer gecompliceerde klank. Ik hoor er toch vaak wel redelijk wat bas in maar die zit m.i. dan net wat verschoven naar het midden. Misschien is de vergelijkbare Eastman OM van mahonie wel wat je zoekt. Dat is de AC312. Ben je ook meteen een stuk goedkoper uit. ;)
Of inderdaad kun je ook de hoger geprijsde Eastman E10OM (mahonie) en E20OM (palissander) naast elkaar houden.

Laatst zag ik trouwens bij Thomann de in Europa vrij zeldzame E6OM te koop staan. Ook van mahonie net als de EOM10, maar dan met sitka spruce bovenblad in plaats van dat legendarische adirondack, waarvan ik me trouwens afvraag of het geen hype is. Helaas was die E6OM even later, terwijl ik nog aan het twijfelen was, alweer verkocht. :dontgeti:

Dat is raar, ik vind een pallissander kast over het algemeen "warmer" klinken dan mahonie. Zeker meer laag en ook veel hoog (gecompliceerder inderdaad), terwijl mahonie voor mij meer naar het midden neigt (wat je "warmer" kunt noemen als je wil). Toont nogmaals aan hoe moeilijk het is om over klank te spreken. Bovendien hangt ook veel af van de manier waarop de gitaar gebouwd is.
Voor een goede balans tussen laag en hoog vind ik doorgaans een kleine body met pallissander klankkast de beste keuze, of een grotere body met mahonie kast.
Ben het overigens eens met de hype rond adirondack, al zijn er natuurlijk fantastische gitaren mee gebouwd, maar niet in deze prijsklasse. Sitka klinkt hier meestal warmer en oogt bovendien beter.

Om de vraag te beantwoorden:
- iets kleiner formaat
- warme klank, met ruim voldoende laag, sustain en sprankeling
Dat moet wel een OM met palissander klankkast worden, zoals de OM-03 van Larrivée.

Rizz
16 april 2013, 15:50
Dat is raar, ik vind een pallissander kast over het algemeen "warmer" klinken dan mahonie. Zeker meer laag en ook veel hoog (gecompliceerder inderdaad), terwijl mahonie voor mij meer naar het midden neigt (wat je "warmer" kunt noemen als je wil). Toont nogmaals aan hoe moeilijk het is om over klank te spreken. Bovendien hangt ook veel af van de manier waarop de gitaar gebouwd is.
Voor een goede balans tussen laag en hoog vind ik doorgaans een kleine body met pallissander klankkast de beste keuze, of een grotere body met mahonie kast.
Ben het overigens eens met de hype rond adirondack, al zijn er natuurlijk fantastische gitaren mee gebouwd, maar niet in deze prijsklasse. Sitka klinkt hier meestal warmer en oogt bovendien beter.Om de vraag te beantwoorden:
- iets kleiner formaat
- warme klank, met ruim voldoende laag, sustain en sprankeling
Dat moet wel een OM met palissander klankkast worden, zoals de OM-03 van Larrivée.

Gelukkig is het dikgedrukte ook niet subjectief.. ;) Ik vind het weer mooier als Sitka

chris c
16 april 2013, 17:16
Gelukkig is het dikgedrukte ook niet subjectief.. ;) Ik vind het weer mooier als Sitka

Net wel heel subjectief ;-)


- Wat kan ik beter doen, een gitaar zonder element kopen en er een (goed) element in laten bouwen. Zo ja: welk?

Ik zou voor de gitaar gaan die je het beste ligt, en als er geen element inzit, eentje laten inbouwen.
Welke is alweer voer voor discussie. Ik vind een duaal systeem met brugzadelelement + micro zoals de Fishman ellipse blend vrij natuurgetrouw, betrouwbaar en goed. Ook weer subjectief natuurlijk...

Mukkez
10 januari 2014, 19:05
Excuus voor het bumpen van een tamelijk oud topic, maar ik wil graag weten of er ook nog een gitaar gekocht is en welke dat dan is. :)

Laat maar gevonden!

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?163066-HNGD-Larrivee-OM-05E