PDA

View Full Version : 18/36 watt ef86 ceriatone - kraak



larsje
15 april 2013, 16:15
Er is nog een probleem met deze versterker. Als ik de amp wat harder zet en een snaar hard raakt, kraakt de amp (niet altijd). Het zit echt in de amp aangezien ik meerdere gitaren heb ingeplugged. Daarnaast heeft hij het op beide inputs. Ik vermoed dat een soldering niet goed zit. Is dit met een check van het signaalpad te controleren?

nb. ik heb zo'n zelfgemaakte audioprobe.

nico verduin
15 april 2013, 16:31
Er is nog een probleem met deze versterker. Als ik de amp wat harder zet en een snaar hard raakt, kraakt de amp (niet altijd). Het zit echt in de amp aangezien ik meerdere gitaren heb ingeplugged. Daarnaast heeft hij het op beide inputs. Ik vermoed dat een soldering niet goed zit. Is dit met een check van het signaalpad te controleren?

nb. ik heb zo'n zelfgemaakte audioprobe.Nope, gewoon stuiteren met de handgreep over de onderdelen etc. (schroevendraaier wel vasthouden). Merk je gauw genoeg waar je een koude las hebt.

Buzzel
15 april 2013, 16:32
Versterker aanzetten met speaker aangesloten, en dan voorzichtig met een houten stokje op alle verbindingen tikken. Dan hoor je misschien wel weer het kraakgeluidje terug komen.

ohja, staat de versterker op de speakerkast als je dat kraakje krijgt? Heb je er ook last van als de versterker zelf op een vaste ondergrond staat?

larsje
15 april 2013, 17:02
oke, ga ik doen. Ja ook als de versterker op de grond staat.

larsje
15 april 2013, 19:22
dit is vreemd. in eerste instantie gaf hij een overal een kraak, als ik op het chassis tikte of op welk onderdeel dan ook (met name die grote caps in het midden), maar na verloop van tijd was de kraak volledig weg, ik kon tikken wat ik wilde....

Gearjunkie
15 april 2013, 20:24
Mogen we de binnenkant zien?

Hendriks
15 april 2013, 20:55
Ik zou (met het oog op de andere projecten) , alle solderingen nog eens nog eens laten vloeien en nalopen.

larsje
15 april 2013, 21:17
moet ik het oude soldeersel helemaal verwijderen of kan ik het gewoon opnieuw solderen?

Gearjunkie
15 april 2013, 21:27
Weghalen, de flux zal al weg zijn.

cluseau
16 april 2013, 09:07
Weghalen, de flux zal al weg zijn.

+1.

Ben het ook niet eens met dat "nog eens laten vloeien" Een las moet je heet en snel maken. Als je te lang moet verwarmen of dat nog eens gaat doen is alle flux weg, de las wordt dan bros. Nog eens verwarmen kan alleen als je ook flux toevoegd.

Je schakeling is waarschijnlijk gewoon instabiel en gaat over zijn nek bij volle uitsturing. Maak maar een audio sample dan kunnen we het horen.

larsje
19 april 2013, 11:48
toch besloten om een groot deel opnieuw te solderen, en het waren inderdaad een aantal loszittende draden en slecht soldeerwerk. Alles werkt weer naar behoren!

cluseau
19 april 2013, 11:53
toch besloten om een groot deel opnieuw te solderen, en het waren inderdaad een aantal loszittende draden en slecht soldeerwerk. Alles werkt weer naar behoren!Nou, langzaam lijk je dan van je eigen slordigheid te leren. Gefeliciteerd. :rockon:

larsje
19 april 2013, 12:29
tsja solderen is natuurlijk gewoon een vaardigheid. Dat youtube filmpje over solderen heeft veel gebracht, plus niet te gehaast werken geeft een beter resultaat.

HaroldA
19 april 2013, 12:39
toch besloten om een groot deel opnieuw te solderen, en het waren inderdaad een aantal loszittende draden en slecht soldeerwerk. Alles werkt weer naar behoren!

:( Je had wel dood kunnen zijn. Buizenamps zijn geen speelgoed.

larsje
19 april 2013, 12:53
I know, een paar voedingsdraden zaten echt te dicht op het chassis. Ik weet ongeveer wel hoe die stroomverbindingen lopen en waar het oppassen is geblazen (die 5E3 heeft me al een keer een tik gegeven tijdens het bouwen). Door eea opnieuw te solderen en goed af te schermen is die veiligheid voor een groot gedeelte gewaarborgd.