PDA

View Full Version : Let's not try again - demo, thuis opgenomen met Logic Pro



paulusdeBKB
15 april 2013, 13:40
https://soundcloud.com/paul-van-egmond/lets-not-try-again-demo

Een week geleden nam ik me nog voor om dingen pas aan de buitenwereld te laten horen als ze helemaal gelikt en af zijn, en nu kom ik daar alweer op terug :dontgeti:

Thuis opgenomen met Logic Pro. Gitaar is een Godin LGXT via de ingebouwde amp plugin, gewoon een preset gepakt. Basgitaar is een Samick 5-snaar. De rest komt ook allemaal uit Logic. Géén solo, en daardoor radiovriendelijk onder de 3 minuten. Hoezee!

Ben benieuwd wat jullie er van vinden - tips zijn altijd welkom.

B~Rock
15 april 2013, 14:20
Minder:

- Accent (af en toe duidelijk een Nederlandsche ondertoon)
- Vocals af en toe te veel op de voorgrond
- Drumpartij (samples I suppose) af en toe wat te kunstmatig

Meer:

- Gewoon prima nummertje met bijpassende tekst. In principe echt niks op af te dingen
- Arrangement: leuk, functioneel en niet overdadig
- Vocal harmonies
- feel good vibe

Benieuwd wat je nog meer gaat posten

paulusdeBKB
15 april 2013, 22:09
Thanks voor het luisteren B~Rock,

Ik ben het eens met je Minder-punten, en blij met de 'Meers' :-)

Ik was het vanochtend aan het opnemen en merkte al snel dat ik met settings in Logic begon te pielen, in plaats van gewoon even die tracks erop te knallen. Daar ben ik toen resoluut mee gestopt; ik wilde het zo snel mogelijk af maken.

Er zitten nog een paar liedjes in de pijplijn, die zal ik tzt zeker hier posten voor feedback.

pasqual
15 april 2013, 22:38
Niet om me er makkelijk van af te maken maar B~Rock ( ff zoeken naar dat ~ ....) z'n commentaar vat het heel goed samen.

Duhsjaak
16 april 2013, 17:23
Hi PdeBKB
Is dit het 'tuin van de tuinman' effect? Ik heb vakwerk van je gehoord en beschouwd dit gewoon als een soort schets om een liedje te laten horen. Dan zitten me de dingen die B~rock noemt ook niet in de weg.

Ergens anders hebben we al even stilgestaan bij de tekst. De brug vind ik geniaal maar omdat ie niet in lijn is met de de rest van de tekst, is het misschien een idee om m eens in een ander lied te gebruiken. Het is voor de geloofwaardigheid van je tekst belangrijk de verhaallijn, dingen als consequent tegenwoordige- of verleden tijd in de gaten te houden. Da's niet altijd eenvoudig.

Eerst roem je de omstandigheid dat je lekker ongegeneerd aan je handel kan krabben en dat sluit niet lekker aan bij het bruggetje. Tenzij je dr alleen als neukmaatje terug wilt. Daar is wat voor te zeggen. Dan kun je gewoon door gaan met krabben natuurlijk.

Met de Engelse taal heb je als voordeel dat je veel worden hebt met één of twee lettergrepen, dus dat inpassen in je melodie gaat makkelijker. De uitspraak is misschien een reden om NL te gaan?

Jij Alkmaar (staat mij bij) ik groot Amsterdam; er moet een moment zijn waarop wij elkaar eens kunnen ontmoeten en ik je door zo'n tekst heen lul in het Engels. Daarna doe je het nooit meer verkeerd.

Ik doe dat met plezier want dit soort liedjes zijn dit dubbel en dwars waard. Je tapt uit een erg Brits vaatje met een 1965 vibe, waarbij een goede Engelse uitspraak alleen maar een dikke plus is voor zo'n lied.

Als ik dit nalees, dan hoop ik maar dat je niet denkt dat ik het bagger vind. Sterker: Een van de leukere liedjes de laatste tijd.
Keep on keepin' on!!!
Vriendelijke groet, Gus

grayfink
16 april 2013, 23:48
Ik vind er helemaal niks mis mee, erg leuk nummer.
Uitspraak vind ik prima eigenlijk en ook al is het boerenkool Engels, wat dan nog? Dinand Woesthof (Kane) met zijn overdreven Amerikaans accent, daar heb ik pas een hekel aan.

paulusdeBKB
17 april 2013, 03:24
Dank jullie wel allemaal voor de moeite om te reageren op mijn liedje! Klinkt misschien gek, maar het voelt als een validering van mijn passie en mijn tijd. Dat is me echt dierbaar.

@Dusjaak ik heb goed nieuws en slecht nieuws voor je: het slechte nieuws is dat ik vermoed dat je een ander voor je hebt dan je denkt. Ik kom niet uit Alkmaar, heb daar ook nooit gewoond, en ik heb nauwelijks op opnames meegespeeld (een paar coverbandjesdemo's en 1 eigen liedjesdemo van de Mannen van Marleen). Het goede nieuws is dat ik in Amsterdam woon, dus een keertje samenkomen moet makkelijk te regelen zijn. Leuk!

Wat de brug betreft:die incongruentie heb ik juist nodig in het liedje. De insteek van het liedje is namelijk dat de ik-figuur helemaal niet blij is in zijn eentje! Het gaat juist slecht met hem. 'it's quiet around me' en de verwijzingen naar het afleggen van zijn knight in shining armor parafernalia. Hij zorgt slecht voor zichzelf en is een slob geworden.

Maar hij verdomt het om dat aan 'haar' toe te geven, in de coupletten en het chorus. Als ze vraagt hoe het met hem gaat, zegt hij dat hij het in zijn eentje prima redt, en dat hij haar niet terug wil. Uit zelfbescherming want hij weet dat het toch niet werkt. Alleen in de brug uit hij zijn twijfel. Dat heb ik geprobeerd over te brengen door het urgenter in te zingen.

Zie het een beetje als Every Breath You Take - klinkt als een gewoon liefdesliedje, maar er zit een subtiel venijn in.

Ach, eigenlijk wilde ik vooral een liedje schrijven rond het trek-eens-aan-mijn-vinger-grapje. Hilarisch vond ik dat als kind. Nog steeds eigenlijk.

Duhsjaak
17 april 2013, 21:49
Hi P
Je hebt daar wel een punt. Je kunt het ook op die manier lezen. Had ik niet gedaan. Dat is het mooie van dit soort dingen.

Leuk lied. Ik vind het heel vernuftig in elkaar zitten.
Had ik al gezegd: Keep on keepin' on!!! Ja, dan ben ik in ieder geval consequent (smiley).
Vriendelijke groet, Gus

-geert-
18 april 2013, 12:57
Leuk nummertje ! Ben het ook eens met B~Rock zn post. Leuke koortjes. En die brug is tof inderdaad!

Fusion
23 april 2013, 04:54
Idd wat B-Rock zei. Had dit nummer paar dagen geleden al gelusiterd en vond t al met al best te gek. Knap als je zulke liedjes kunt schrijven!!! Het Engels is qua stijlvormen niet helemaal Engels altijd, maar voor de rest... niets dan complimenten.

Tupelo
23 april 2013, 15:40
Aah... Beatles, Feist, Windows reclames.
Pakkend liedje, leuk uitgepakt ook, je hoort het arrangement dikker zijn dan het is, je kan de tuba en trompetjes bijna horen.
Positief muppetshow liedje en dat bedoel ik goed (vaak zijn dat de beste).

devilssogod
24 april 2013, 20:00
ik vind het een leuk lied dit hoort op de radio.

misschien een domme vraag. maar mag ik de bas tab. want dan heb ik weer wat te leren.

ga vooral zo door en misschien bereik je nog wat.

mvg
jesse

paulusdeBKB
24 april 2013, 23:31
Big smile, Jesse! Ik heb er geen bass tab van - ik doe ook maar wat. Maar ben zeer vereerd dat je er om vraagt :)

Duhsjaak
26 april 2013, 04:17
Hi pdeBKB
Hoe langer die dr op staat hoe leuker ik ik m ga vinden.
Met Tupelo zeg ik: Waar zijn de dubbele snelheid pepperige trompetjes?
Fucking geniaal dit lied.
We want more en vlot een beetje!
Vriendelijke groet, Gus

paulusdeBKB
27 april 2013, 12:13
Meer liedjes komen! Ik zit me momenteel te verslikken in een discoliedje. Ik weet dat het wat kan worden, maar het schiet niet bepaald op. Ik stuur het nu op naar een bassist voor een betere baspartij en zit ondertussen te puzzelen aan de tekst. Ik weet niet precies waarom, maar ik krijg alleen maar hele cheesy, niet-originele ideeën. Misschien ligt het wel aan het genre?

Heffie
28 april 2013, 14:04
Lekker pretentieloos feelgood nummer! Niets mis mee in mijn oren. Lekker uitgekiend gebruik gemaakt van een Rhodes en klokkenspel en de koortjes maken het af. Wat mij betreft niet meer tierenlantijnen met trompetjes enzo. Grappige tekst ook. Nummer is AF! :ok:

En ik sluit me aan: Keep 'm coming!

paulusdeBKB
10 maart 2014, 00:52
Beetje overdreven om een nieuw topic hiervoor te openen... Maar hierbij een filmpje van een akoestische versie. Spontaan, snel en smerig opgenomen in Café de Spuyt in Amsterdam.


http://youtu.be/fEF3_gmYoYc

Duhsjaak
11 maart 2014, 21:24
Beetje overdreven om een nieuw topic hiervoor te openen... Maar hierbij een filmpje van een akoestische versie. Spontaan, snel en smerig opgenomen in Café de Spuyt in Amsterdam.


http://youtu.be/fEF3_gmYoYc

OK, ik kom er eerlijk voor uit, vooral om je op de kast te jagen. Desnoods The Walk In kast:
Wat doet een artiest die de weg een beetje kwijt is, vast recept vanaf pakweg 1995? Die brengt een unplugged greatest hits uit.

Nou komt het aardig uit dat ik dit in al zijn eenvoud een heerlijke setting vind voor a little light music. En bovendien hoor je eens te meer wat een schitterend lied dit is.
Maar de beloofde follow up is er niet van gekomen, eens te meer reden om geen bonuspunten uit te delen voor dit charme offensief.

Ga terug naar start en u komt niet langs de kroeg om u moed in te drinken.
Voor mij ben je nog steeds een held, Maar als het op deze manier doorgaat, zul je met een vliegtuig neer moeten storten om deze status te behouden. En dat is jammer van het materieel. Ik heb volop genoten. Maar ook zo'n lied als dit heeft een uiterste houdbaarheidsdatum.

Nieuw lied maestro, en vlot een beetje (s.v.p.).
Vriendelijke groet, Gus

paulusdeBKB
11 maart 2014, 23:41
Gna gna, wacht maar af... Ik heb wat in petto voor je :)