PDA

View Full Version : Patrick Koopman: ervaringen?



the sure thing
14 april 2013, 07:44
Hallo,
Ik woon al enige tijd in het Oosten van NL en kom erachter dat Patrick Koopman behoorlijk in de buurt woont. De naam vaak tegen gekomen. Wat zijn jullie ervaringen met zijn zelfbouwgitaren en reparaties/fretwerk, enz?

ar250artist
14 april 2013, 09:15
Hij heeft voor mij wel eens wat gitaren afgesteld en pickups vervangen. Prima werk en zeker ook niet duur, eerder hoe kun je het er voor doen. Ik vond het ook altijd wel een schappelijke kerel. Als ik weer eens wat zou hebben, ga ik daar weer naar toe.

soundbound
14 april 2013, 09:26
Steve Vai liet zijn gitaren door hem doen toen hij in Nederland was en was daar tevreden over, lijkt mij een redelijke maatstaf :) julian sas zweert al jaren bij een door Koopman gebouwde strat. Als ik er in de buurt zou wonen, zou ik er zeker eens op de koffie gaan,

roger
14 april 2013, 09:27
Eerlijke vakman, goed advies en niks te duur idd. Kom er al heel wat jaren, alleen maar goede ervaringen!

apekop
14 april 2013, 09:29
Een vriend van me is er een hals aan het laten maken. Schijnt een vakman te zijn. Alleen duurt het wel erg lang, maar dat probleem hebben heel veel bouwers/reparateurs. Persoonlijk kan ik daar slecht tegen, vooral om een instrument zo te lang te moeten missen. Dus hierover zou ik goede afspraken maken.

gitaargod
14 april 2013, 09:35
Heeft een eigen manier van werken, accepteert niet het standpunt van andere bouwers. Biecht zijn fouten (schade) niet netjes op, en repareert vervolgens op een klunzige manier. Nooit weer voor mij, ik doe nu mijn eigen vlak en fretwerk, dat gaat stukken beter en is goedkoper, veel goedkoper.

Tristan
14 april 2013, 09:49
Ik heb een PK Strat maar ik ben er ook niet wild van.
Aardige kerel, dat wel, maar er zijn beter / netter gebouwde instrumenten.

the sure thing
14 april 2013, 15:45
En als je hem vergelijkt met HansGitaar (Apeldoorn) of bijv. Huub Boel in Zutphen?

Martin_
14 april 2013, 16:18
In de "regio" heb je ook nog Peter Boekholt (http://www.pboekholt.nl/).

vulvasonic
15 april 2013, 03:41
Niets dan lof over die man. Levert perfect werk. De negatieve berichten hierboven herken ik absoluut niet. Ik vertrouw hem blind al mijn gitaren toe. Ik ben nooit door hem teleurgesteld. En ik heb al ontzettend veel verschillende klussen door hem laten doen.

De lange wachttijden zijn inderdaad niet altijd even plezierig, maar wel te begrijpen. Hij heeft het ongelofelijk druk. Vrijwel alle gitaristen uit de wijde omtrek laten door hem hun gitaren afstellen/repareren/bouwen. En veel concurentie heeft hij niet.

Nogmaals, niets dan lof!!!

MjS
15 april 2013, 10:31
Hij heeft een headcrack bij mijn akoestische gitaar gerepareerd. Vooraf duidelijk over de opties: verbinding met blanke lak afdekken was goedkoper, maar blijft altijd zichtbaar. Anders moest geloof ik hele hals opnieuw gelakt (=duurder). Voor mij is die gitaar functioneel dus voor optie 1 gekozen. Wachttijd wat langer dan verwacht, maar was erg netjes gerepareerd; tijdens het spelen voel je er niks van.

jutter
15 april 2013, 11:26
Patrick is de enigste gitaarbouwer die aan mijn gitaren mag komen. Het is voor mij 300km rijden maar dat heb ik er voor over. Op en top vakman!

Hansie
15 april 2013, 12:44
Vakman eerste klas die erg goed weet waar hij over praat en wat hij doet! Ik kan hem je van harte aanbevelen. Kom er al 20+ jaar met een gitaar die door hemzelf gebouwd is al ook met allerlei soorten stratocasters, en ze worden allemaal met hetzelfde vakmanschap behandeld.

D3nnis
15 april 2013, 12:46
Ik heb alleen maar positieve ervaringen met Patrick Koopman vwb afstel- vlak- en fretwerk.
Alleen zoals al aangehaald soms de wachttijd, maar dat boeit mij niet zo, heb toch meerdere gitaren waar ik graag op speel.

In mijn beleving is hij ook gewoon eerlijk over de werkzaamheden die hij verricht heeft ("ik heb dit/dat niet gedaan want was niet nodig, dus je rekening valt wat lager uit").

Heb niet heel veel ervaring met zijn zelfbouw gitaren. Wel eens op een Koopman Les Paul gespeeld die klonk als een klok, maar die zijn er van meerdere bouwers, en meer specifieke info heb ik niet daarover.



Heeft een eigen manier van werken, accepteert niet het standpunt van andere bouwers.

Heb je een voorbeeld?



ik doe nu mijn eigen vlak en fretwerk, dat gaat stukken beter en is goedkoper, veel goedkoper.

Als je arbeidsintensief werk zelf kunt doen is dat toch altijd goedkoper, met alles?

stijnkenens
15 april 2013, 23:06
Nooit weer voor mij, ik doe nu mijn eigen vlak en fretwerk, dat gaat stukken beter en is goedkoper, veel goedkoper.

Ik repareer mijn wasmachine ook zelf, dat is ook veel goedkoper.
Maar dat is een vergelijking die op niks trekt.
Een loodgieter rekent je al ongelofelijk veel aan, enkel om z'n werkbak op je machine te zetten, en dan heeft hij er nog niet naar gekeken. Dat kan er bij mij niet in.

Trouwens wat zou het uurloon van PK zijn, denk je?



s.

gitaargod
16 april 2013, 00:13
Ik heb alleen maar positieve ervaringen met Patrick Koopman vwb afstel- vlak- en fretwerk.
Alleen zoals al aangehaald soms de wachttijd, maar dat boeit mij niet zo, heb toch meerdere gitaren waar ik graag op speel.

In mijn beleving is hij ook gewoon eerlijk over de werkzaamheden die hij verricht heeft ("ik heb dit/dat niet gedaan want was niet nodig, dus je rekening valt wat lager uit").

Heb niet heel veel ervaring met zijn zelfbouw gitaren. Wel eens op een Koopman Les Paul gespeeld die klonk als een klok, maar die zijn er van meerdere bouwers, en meer specifieke info heb ik niet daarover.




Heb je een voorbeeld?




Als je arbeidsintensief werk zelf kunt doen is dat toch altijd goedkoper, met alles?

Het fretwerk van bijvoorbeeld van Fender vind hij niet mooi; hij geeft de voorkeur aan het inknippen van de frets en dan op te vullen met een houtvuller. Lelijk. Bij het verwijderen van de frets is een stuk toets meegegaan, deze heeft hij stiekem erg erg knullig er weer scheef ingelijmd. Ik heb dit zelf weer vlak moeten schuren. Er bestaan manieren om frets zonder schade er uit te krijgen, maar dat is bij hem niet bekend. Dat Steve Vai in Amerika niemand kan vinden die zijn gitaren doet is wel erg vreemd. Gitaarbouwers en winkels pronken graag met beroemde gitaristen, ik ben daar niet gevoelig voor.

mesaman
16 april 2013, 08:33
Super reparateur, netjes, eerlijk, goed geprijsd. De negatieve verhalen snap ik niet. Ik kom er al jaren, ben zeer kritisch en pietluttig maar heb hem nog niet kunnen betrappen of dingen die niet kunnen of beter zouden moeten kunnen.
Inleg van halzen kan hij perfect!geniaal gewoon!

een vakman.

gitaargod, ben jij echt zo goed?ik heb nog wel een halsje voor je staan om me te overtuigen ;)

D3nnis
16 april 2013, 12:14
Het fretwerk van bijvoorbeeld van Fender vind hij niet mooi; hij geeft de voorkeur aan het inknippen van de frets en dan op te vullen met een houtvuller. Lelijk.

Je bedoelt dat hij de tang van de fret aan de zijkanten wegknipt (zoals je bv ook bij een binding langs de toets zou doen), en het sleufje dat er bij de Fender hals al zat, opvult?
Ik moet zeggen dat ik dat niet herken, maar ik heb dan ook alleen refret spul van alweer wat jaren terug.
Als het mooi op kleur zou zijn, is het wel chique, maar als dat niet is, snap ik je standpunt dat het lelijk is.



Er bestaan manieren om frets zonder schade er uit te krijgen, maar dat is bij hem niet bekend.

Of het is gewoon domme pech. De kans dat er iets beschadigt is altijd aanwezig, en ook al ben je nog zo'n vakman, je brengt het er niet af. Maar ik ben het wel met je eens dat het wel netjes gerepareerd moet worden op het moment dat zo iets gebeurt.

SaferSephy
17 april 2013, 13:27
Een vakman pur sang, en relatief (te) goedkoop voor het topwerk dat hij levert!

Een vriend en collega heeft een gitaar vanaf scratch laten bouwen bij hem; een PRS achtig model met prachtig houtsoorten en een aantal unieke opties. De gitaar was helemaal af toen ze een dood punt ontdekten op de hals (een noot die minder lekker doorklinkt). In eerste instantie wat geprobeerd aan de hals te doen maar leverde niet de gewenste verbetering. Ondanks dat de klant zichzelf er wellicht wel overheen kon zetten (was niet helemaal dood ofzo), gaf Patrick zelf aan dat hij het niet over z'n hart kon verkrijgen en is helemaal vanaf nul begonnen en heeft een tweede gitaar voor nop gebouwd(!) (de eerste hangt overigens nog steeds in z'n werkplaats, het blijft een prachtige plank)

Kortom, iemand die echt voor kwaliteit gaat! Een absolute aanrader!

minoin
17 april 2013, 23:13
Topvent! Vriendelijk man, al heeft hij wel moeite het werk in een kort tijdsbestek te doen.
Het werk zelf is zeer goed; mijn EBMM JP7 en mijn PAS Custom 7-snaar hebben beiden een fretdress en afstelbeurt gehad en dat heeft hij voortreffelijk gedaan! Die gitaren laat liever niet bij iemand anders achter dan de beste lui die bij mij bekend zijn.

the sure thing
13 juni 2013, 22:35
Ff Bumpen: mn Squier uit 1987 laten herfretten. Is perfect gedaan door Patick! Heeft wel lang geduurd, maar heeft ie ook netjes aangekondigd. Ik kan m aanraden!

jerome
15 juni 2013, 00:52
Heb je een gelakte toets?

vulvasonic
15 juni 2013, 01:04
Heb je een gelakte toets?
Ik heb wel een strat met gelakte toets door Patrick laten herfretten. Perfect gedaan! Ik heb hem gevraagd om er bredere en hardere frets op te zetten, omdat ik de originele frets al binnen anderhalf jaar had versleten. Ik heb nooit spijt gehad van die beslissing. De nieuwe frets liggen er al 17 jaar op en nog steeds geen spoor van slijtage. De gitaar loopt nergens aan en het lakwerk was ook uiterst verzorgd. De prijzen zullen nu wel anders liggen, maar het heeft me niet eens veel geld gekost in die tijd.