PDA

View Full Version : Welke overdrive voor een Marshall JMP 2203 of JCM800-2203?



jerome
13 april 2013, 22:26
Ik speel over een Marshall JMP 2203 top die ik op crunch heb afgesteld.
Ik zoek een overdrive die goed over een JMP2203 of JCM800-2203 klinkt, maar er zijn zoveel soorten overdivepedaaltjes dat ik weet niet waar ik moet beginnen...
Ik zoek dus geen distortion of metal sound!

Ik zoek dus een overdrivepedaal die:
mijn Marshall geluid niet veranderd
klinkt alsof ik de preamp-volume open gooi
niet al te veel dichtgesmeerd klinkt
dynamisch reageert, dus meer gain als ik hard aansla en minder gain als ik minder hard aansla
3D klinkt
redelijk wat laag kan toevoegen

Hebben jullie tips voor mij? ;)

Henri H
13 april 2013, 23:06
Ik denk dat een Xotic pedaaltje jou blij gaat maken. Dat kan een RC Booster zijn, welke ik gebruik, zeer transparant, heeft treble en bass pots, welke ik op 12 uur heb staan. Bij mij staat ie voor een JMP/JCM 800 2204.

De EP Booster en AC Booster, en misschien ook de BB Preamp zouden het ook goed kunnen doen voor jou.

Verder zijn er nog 1001 pedaaltjes die hetzelfde trucje kunnen; meer volume door je preamp jagen.

MarkS
13 april 2013, 23:07
Boss SD-1 wordt vaak gebruikt.
Als standalone drive nogal magertjes, als boost voor drivekanaal juist prima. Geen midhump zoals een TS.
Voegt alleen geen laag toe.

Jan Buurman
13 april 2013, 23:16
Ik gebruik een BB Preamp en een OCD voor mijn 4010. Ik heb er velen getest maar dit zijn de blijvers... (Voorlopig :soinnocent: )

Dimitri92
16 april 2013, 11:11
Die jouw marshall sound NIET veranderd? En dan komen er allerlei pedalen die toch wel een eigen karakter hebben als ik het zo zie.
Probeer bijv. eens een MXR micro amp, een waardig boost pedaal, 1 knop en hoe hoger je 'm draait hoe meer gain je krijgt die heel erg op dat van je amp lijkt. Pas nog 1 geprobeerd over een Vox

jerome
16 april 2013, 23:31
Allereerst allemaal bedankt voor de tips!
Maar ik zie ook dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest.
Ik zoek in eerste instantie een overdrive voor slaggitaar die meer gain geeft, dus net alsof je de preamp meer open draait, maar waarbij het volume niet al te veel harder wordt. M.a.w., er moet naast de gainpot ook een volumepot op zitten maar het lieftst ook een bas en een treble pot
Tevens zoek ik ook een 2e booster voor de solo's, dus die hetzelfde kan doen maar waarbij het volume flink op gekrikt kan worden.

Henri H
16 april 2013, 23:57
EP + RC/AC Booster, of een BB preamp. :ok:

HaroldA
16 april 2013, 23:58
Ik gebruik al jaren een Distortion+ clone van Ross voor mijn 2203 en 2204s. Ik ben wel wat aan het experimenteren met de Wampler Plexi Drive, ZVex Distortron, Carl Martin Plexitone ... maar de Ross Distortion blijft de transparantste overdrive die ik er tot nu toe voor gehad heb.

Qua boost kan ik simpel zijn: alles wat een bak mids toevoegt gaat werken, standaard "cleane" boosters niet.

apekop
17 april 2013, 09:02
Butler Tube Driver? Is wel behoorlijk aan de prijs.

HaroldA
17 april 2013, 10:38
Butler Tube Driver? Is wel behoorlijk aan de prijs.

Ik heb de Kampo-uitvoering, maar ben niet echt onder de indruk van de combi met mijn 2203/4's. Wat vind jij er wel goed aan?

apekop
18 april 2013, 00:03
Ik weet niet wat de kampo uitvoering is, maar ik heb een nieuwe Butler uit 2012, precies dezelfde als David Gilmour met Yugo buis. Ik vind hem zelf wel erg vet klinken, maar het ligt er ook aan hoe je hem afstelt met de EQ knoppen. Ik gebruik niet te veel drive.
Ik heb zelf geen Marshall, maar ik heb gelezen dat die combi wel erg goed werkt.

HaroldA
18 april 2013, 00:40
Ik heb zelf geen Marshall, maar ik heb gelezen dat die combi wel erg goed werkt.

... en dat was nou precies de vraag: een goede overdrive voor een 2203 en ik denk dat er meer mensen tegen de Tube Driver zullen stemmen dan voor (van de ervaringsdeskundigen).

apekop
18 april 2013, 01:38
Ik vond dit filmpje, http://www.youtube.com/watch?v=hmvMI0sI0ME
geen idee of je die sound zoekt. Eric Johnson en Satriani bijvoorbeeld gebruiken hun Butler ook in combinatie met een Marshall.
Ik heb hem trouwens zelf weer heel anders afgesteld als in het filmpje. Ik heb de high en low bijna helemaal omlaag staan, meer zoals Eric Johnson het ook heeft, en dan heel weinig drive en output helemaal open.

Verder klinkt zo'n Chandler ook weer anders als een Butler. Waarschijnlijk klinkt die Kampo ook weer totaal anders, is natuurlijk een goedkopere Butler kopie dus niet te vergelijken met een echte lijkt mij (ken die Kampo zelf echter niet).

Henri H
18 april 2013, 08:58
"I felt I should do a demo of the tone thru the clean channel of my new marshall amp..."

Ik denk niet dat TS zijn 2203 op standje clean gebruikt.

HaroldA
18 april 2013, 10:12
Verder klinkt zo'n Chandler ook weer anders als een Butler. Waarschijnlijk klinkt die Kampo ook weer totaal anders, is natuurlijk een goedkopere Butler kopie dus niet te vergelijken met een echte lijkt mij (ken die Kampo zelf echter niet).

Schema's komen 100% overeen alleen is de Chandler 10x zo duur. Mijn Kampo 901 kostte €35,-

Bernardduur
18 april 2013, 10:29
"I felt I should do a demo of the tone thru the clean channel of my new marshall amp..."

Ik denk niet dat TS zijn 2203 op standje clean gebruikt.


+ een hoop!

Veel van de genoemde OD's 'maken' het geluid zelf en verzuipen erg snel in een amp OD...... vaak mn door de 'goede' bas weergave die de natuurlijke OD dichtsmeert.

Ik zou zelf naar een OD pedaal kijken die ahw een 'derde' kanaal toevoegt aan de OD van de marshall. Bv een cleane booster (meer volume, meer gain) of een mooie mid booster, iets dat ik zelf graag gebruik. De oude vertrouwde tubescreamer vind ik persoonlijk hier erg geschikt voor!!

apekop
18 april 2013, 12:10
Schema's komen 100% overeen alleen is de Chandler 10x zo duur. Mijn Kampo 901 kostte €35,-

kan me moeilijk voorstellen dat hij exact hetzelfde klinkt, maar goed. Chandler klinkt ook weer anders dan de Butler.

HaroldA
18 april 2013, 12:11
kan me moeilijk voorstellen dat hij exact hetzelfde klinkt, maar goed.

Zoals gezegd komen ze schematisch 100% overeen. Tenzij je "mojo" of "logo's" kunt horen, klinken ze hetzelfde.

E-J
18 april 2013, 17:18
Weet je zeker dat het schema identiek is? Ik heb zowel de Kampo als een originele Tube Driver (de 'made by Chandler, designed by BK Butler') gehad en hoewel te horen valt dat ze van dezelfde familie komen, is het verschil tussen de twee erg groot. M.a.w. de Kampo komt niet bij de originele 4-knops versie in de buurt. Dat is echt een geweldige 'amp-in-pedal'. Ik zou wel elders kijken als je gitaar humbuckers heeft en je van een strak laag houdt. Op hogere gain settings wordt het laag tamelijk los. Voor met Strats: luister naar de 2006 optredens van David Gilmour en focus op de ritmepartijen, dat is vrijwel uitsluitend de Tube Driver (over een cleane Hiwatt). Eric Johnson gebruikt(e) zijn Tube Driver om zijn overstuurde Plexi's een zetje te geven. Zie het volgend videotje vanaf 1:50:

http://www.youtube.com/watch?v=OtI5UWAQXLg

HaroldA
18 april 2013, 17:23
Weet je zeker dat het schema identiek is?

http://analogguru.an.ohost.de/193/schematics/Kampo_901.gif
http://www.dirk-hendrik.com/temp/tubedriver.jpg

Bernardduur
18 april 2013, 17:27
Ik zie al genoeg verschillen om te zeggen dat ze niet identiek zijn :)

Lomeos
18 april 2013, 17:47
Identiek schema of niet: de kwaliteit van de gebruikte componenten kan al een wereld van verschil maken in geluid.

HaroldA
18 april 2013, 17:54
Identiek schema of niet: de kwaliteit van de gebruikte componenten kan al een wereld van verschil maken in geluid.

Kun jij het verschil tussen een Chinese en een Japanse weerstand horen?

Lomeos
18 april 2013, 18:26
Kun jij het verschil tussen een Chinese en een Japanse weerstand horen?

Natuurlijk niet, maar als je een heel pedaal volstopt met goedkoop spul kun je verschillen verwachten.

HaroldA
18 april 2013, 18:38
Natuurlijk niet, maar als je een heel pedaal volstopt met goedkoop spul kun je verschillen verwachten.

Zoals wat? Niet om te zeuren, maar ik zou niet weten wat het verschil zou kunnen zijn, zeker op deze lage-voltage-pedalen. Een verschil in waarde kan ik me nog iets bij voorstellen, maar merk?!?

apekop
19 april 2013, 09:51
Identiek schema of niet: de kwaliteit van de gebruikte componenten kan al een wereld van verschil maken in geluid.

Precies wat ik ook denk. Je kan wel een schema clonen maar heb je dan exact hetzelfde geluid? als dat zo is kan iedere Chinees of hobbyist een duur boutique pedaal clonen voor twee tientjes. Volgens mij speelt de kwaliteit van de gebruikte componenten wel degelijk een grote rol.

E-J
19 april 2013, 11:17
Ik ben het eens met het volgend stukje:


There are many other versions of the Tube Driver that have been made, most under the Tube Works brand, one under the BK Butler/Chandler brand, and an unauthorized knockoff released be Chandler after Butler parted ways with them. There is also a rack mount version. I have played most of them and I suggest staying away from any but the original BKB/Chandler branded unit and the recent BKB Branded inut. The three knob version may be found for much less money, but they do not sound the same. I do not recommend the Chandler version without BK Butler's name on it. I have a 2007 model hand made by BK Butler and an original Chandler/BKB version from the 1990s on my board. The 2007 version is 'Real Tube Overdrive' model 911, the same as what David Gilmour used in his 2006 On an Island pedal board. The BK Butler/Chandler Tube Drivers are very similar. There is also a version (from 2007 or 2008) with a bias knob on the back, but I found that feature practically useless for me, making very little difference to the sound. The TD comes stock with a 12AX7 tube. The bias knob allows you to reduce the gain, similar to what would be accomplished by changing to a lower gain tube like the 12AU7. The full + setting is the same as the non bias according to Mr. Butler, but it was closer to 12:00 on mine. I found it more effective to simply change the tube. A 12AU7 tube is lower gain and can remove some of the grainy sharpness from the tone at low drive settings.

http://www.kitrae.net/music/Music_mp3_Tube_Driver_Sound.html

Deze zijn dus die je moet hebben:
http://www.kitrae.net/music/David%20Gilmour%20Tube%20Drivers.jpg

Links de huidige productie BK Butler, rechts de originele Chandler by BK Butler Tube Driver uit de jaren '80.

Brum
19 april 2013, 11:58
+ een hoop!

Veel van de genoemde OD's 'maken' het geluid zelf en verzuipen erg snel in een amp OD...... vaak mn door de 'goede' bas weergave die de natuurlijke OD dichtsmeert.

Ik zou zelf naar een OD pedaal kijken die ahw een 'derde' kanaal toevoegt aan de OD van de marshall. Bv een cleane booster (meer volume, meer gain) of een mooie mid booster, iets dat ik zelf graag gebruik. De oude vertrouwde tubescreamer vind ik persoonlijk hier erg geschikt voor!!

Tubescreamer is ook waar ik aan dacht. Op mijn JCM800 2210 werkt het ook perfect, zeker op hogere volumes en het geluid veranderd niet enorm, behalve dat je iets minder cq strakker laag krijgt. Verder alleen meer/strakker gain.

Eén van mijn favoriete gitaristen qua geluid gebruikt een HardWire SC-2 over z'n JCM800 2203, precies op de manier zoals de topicstarter het wil. Die gebuikt wel behoorlijk veel gain, maar dat truukje moet met iets minder gain ook goed werken lijkt me. Wellicht ook een pedaal om naar te kijken.

edit: Die SC-2 is nu voor €70,- te koop bij Baxshop (ik heb er zelf ook gelijk maar eentje besteld).

HaroldA
19 april 2013, 12:36
Precies wat ik ook denk. Je kan wel een schema clonen maar heb je dan exact hetzelfde geluid? als dat zo is kan iedere Chinees of hobbyist een duur boutique pedaal clonen voor twee tientjes. Volgens mij speelt de kwaliteit van de gebruikte componenten wel degelijk een grote rol.

Volgens mij gebruikt die dure "boutique" dezelfde goedkope weerstandjes als ik gebruik (weet ik zelfs zeker). En ja, ik maak identiek klinkende clones van $$$ pedaaltjes voor $.

Een metaalfilmweerstand = gewoon een metaalfilmweerstand. De rest zit tussen de oren.

obiwanjacobi
19 april 2013, 12:47
Ik geloof zeker dat er verschil zit in kwaliteit van onderdelen. Maar idd hetzelfde metaalfilm weerstandje (met dezelfde tolerantie) is gewoon hetzelfde - daar zijn verschillen in fabrikageprocess (als die er zijn) niet zo van invloed. Bij andere componenten wellicht - de bekende discussie over de fabrikage van condensatoren... Elco's kan wel behoorlijk wat verschil in zitten (ESR) en bij sommige schema's is het belangrijk om halgeleiders (of buizen?) te matchen.

Afijn weer een (beetje) on-topic.

HaroldA
19 april 2013, 12:53
Elco's kan wel behoorlijk wat verschil in zitten (ESR) en bij sommige schema's is het belangrijk om halgeleiders (of buizen?) te matchen.

En dat kun je thuis niet gewoon doen? En de boetiekpedalen die ik tot nu toe gezien heb zaten gewoon vol met de goedkoopst mogelijke elco's.

Maar goed, het ging inderdaad om overdrives voor een 2203/4 ... dit topic al gezien? http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?130035-Je-eigen-drive-distortion-booster-fuzz-geschiedenis

apekop
19 april 2013, 15:31
Volgens mij gebruikt die dure "boutique" dezelfde goedkope weerstandjes als ik gebruik (weet ik zelfs zeker). En ja, ik maak identiek klinkende clones van $$$ pedaaltjes voor $.

Een metaalfilmweerstand = gewoon een metaalfilmweerstand. De rest zit tussen de oren.

ok, niemand houdt je tegen om je eigen pedalen in elkaar te knutselen natuurlijk. Ik kan het niet.
Doe maar een EHX Memory Man Deluxe voor een tientje dan! :)

Henri H
19 april 2013, 19:02
Doe d'r maar 2! :crazyhappy:

HaroldA
20 april 2013, 14:25
ok, niemand houdt je tegen om je eigen pedalen in elkaar te knutselen natuurlijk. Ik kan het niet.
Doe maar een EHX Memory Man Deluxe voor een tientje dan! :)

Nou noem je ook een massive project op ... als je al MN3005 IC's kunt vinden zijn die al meer dan €10/stuk ;) En inderdaad: als je ze kunt vinden kan ik een 100% clone maken, er zijn genoeg mensen die dat al gedaan hebben.

jerome
21 april 2013, 23:47
Bedankt allemaal voor de tips!!
Ik begin weer wat bomen door het bos te zien... ;)

Renin
30 april 2013, 20:16
Probeer eens een ZW van MXR. Ben ik al erg geruime tijd erg tevreden over. Geen grote midboost en met de gain klein beetje open een fijn pedaal voor zowel de 2204 maar ook voor een plexi-achtig iets.
Tweedehands zeker ook niet te duur trouwens. Ik heb ook een losse booster die overigens met een klein beetje meer boost vooral gain toevoegt en niet zozeer volume, maar dat verschil is niet enorm. Ik weet niet hoe groot het verschil moet zijn, maar goed.

Speeddemon
4 mei 2013, 16:10
Vergeet de Boss OD-3 en de Zoom PD-01 (als je 'm kan vinden) ook niet!
Beide werken prachtig als licht overstuurde of bijna cleane boost, maar klinken ook erg goed als zelfstandige overdrive (de Zoom wordt vaak de 'poor man's Klon' genoemd), iets wat je van een Boss SD-1 of Ibanez TS9 niet kan zeggen (als je met humbuckers speelt).

En een solo-boost die alleen volume toevoegt, gaat moeilijk worden als je geen fx-loop hebt. Want een MXR Micro Amp geeft dan wel een dot relatief lineair volume, maar als die tussen gitaar en reeds oversturende JCM's input zit, zal de vervorming toenemen, maar 't volume niet of nauwelijks (afhankelijk van hoe 'clean' je de JCM hebt ingesteld).

apekop
6 augustus 2013, 12:41
Weet je zeker dat het schema identiek is? Ik heb zowel de Kampo als een originele Tube Driver (de 'made by Chandler, designed by BK Butler') gehad en hoewel te horen valt dat ze van dezelfde familie komen, is het verschil tussen de twee erg groot. M.a.w. de Kampo komt niet bij de originele 4-knops versie in de buurt. Dat is echt een geweldige 'amp-in-pedal'. Ik zou wel elders kijken als je gitaar humbuckers heeft en je van een strak laag houdt. Op hogere gain settings wordt het laag tamelijk los. Voor met Strats: luister naar de 2006 optredens van David Gilmour en focus op de ritmepartijen, dat is vrijwel uitsluitend de Tube Driver (over een cleane Hiwatt). Eric Johnson gebruikt(e) zijn Tube Driver om zijn overstuurde Plexi's een zetje te geven. Zie het volgend videotje vanaf 1:50:

http://www.youtube.com/watch?v=OtI5UWAQXLg

voor de liefhebbers en degene die deze discussie hebben gevolgd en het zelf willen ondervinden.
Ik heb nog een recente BK Butler te koop (sorry voor de spam! ;)):
http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/effecten/m704347285-butler-tube-driver-recent-exemplaar.html?c=d721e818194200feca4409741512b6e6&previousPage=mympSeller

Murdock
11 augustus 2013, 13:33
Emma Stinkbug , icm keeley java boost , bevalt me erg goed