PDA

View Full Version : Fishman pickub voor mijn spaanse gitaar werkt niet.



Wourens
13 april 2013, 13:22
Hallo,

Vandaag kreeg ik de Fishman Neo-D Single Coil pickup binnen, ik heb hem geïnstalleerd in het klankgat van mijn spaanse gitaar. Als ik 'm op de versterker aansluit, en begin te spelen, wordt het geluid niet versterkt. Dit is heel merkwaardig want als ik geluid afspeel vanaf m'n telefoon, dan pikt ie 't op en versterkt ie 't. Met het microfoontje is dus niks mis.

Wat doe ik verkeerd?

Wourens Roerdink

-Martijn-
13 april 2013, 14:00
Je hebt een magnetische pickup gekocht, dat werkt niet op nylon snaren.
Ik zou proberen hem weer netjes in te pakken en hem terug te brengen naar de winkel.

Wourens
13 april 2013, 14:24
Oke,

en er bestaan wel pickub's voor nylon snaren?

-Martijn-
13 april 2013, 16:39
Wat voor muziek speel je?

LaurentB
14 april 2013, 12:07
Dat je telefoontje het nog wel doorgeeft is omdat een luidspreker ook met magnetisme werkt, denk ik. Maar een single coil pickup heeft inderdaad stalen snaren nodig omdat het op magnetisme werkt..

Voor een nylonsnarige gitaar heb je een piëzo-element nodig, dat onder het brugzadel gelegd wordt, of anders een contactmicrofoon die op het bovenblad bevestigd wordt. Of de echt dure systemen die een piëzo-element én een microfoon in de klankkast hebben.

Voor die piëzo-elementen heb je er bijvoorbeeld van het merk Shadow, die je zonder gaatje in je gitaar te hoeven boren kunt bevestigen (bij veel modellen laten ze de bedrading binnen de kast doorlopen en moet er ook een aansluiting aan de onderkant van de gitaar gemaakt worden.

Ikzelf gebruik deze (http://www.shadow-electronics.com/viewpro.html?lang_id=&id=21) bijvoorbeeld op mijn spaanse gitaar.

Swaag
14 april 2013, 12:22
Wat voor muziek speel je?Wat maakt dat nou uit in deze discussie..

barno
14 april 2013, 14:15
piezo ja, kost niks ... en de klank is er ook naar.. enfin ik heb een allergie tegen piezo geluid.

Heb sinds kort een Gibson L00 met een piezo van rl baggs, omdat ik mijn verwachtingen héél laag had gesteld, valt het al bij al nog mee. Maar voor ècht acoustisch geluid: condensator of ribbon mike dus.

-Martijn-
14 april 2013, 15:19
Wat maakt dat nou uit in deze discussie..

Sommige pickups zijn nou eenmaal minder of juist meer geschikt voor bepaalde muzieksoorten dan andere, dus dat maakt heel veel uit.

Swaag
14 april 2013, 16:32
Undersaddle pickups die beter of minder bij een bepaalde muzieksoort passen?

LaurentB
14 april 2013, 16:40
piezo ja, kost niks ... en de klank is er ook naar.. enfin ik heb een allergie tegen piezo geluid.

Heb sinds kort een Gibson L00 met een piezo van rl baggs, omdat ik mijn verwachtingen héél laag had gesteld, valt het al bij al nog mee. Maar voor ècht acoustisch geluid: condensator of ribbon mike dus.

Voor opnames ben ik het zeker met je eens. Maar live heb je niks aan een microfoon als het een beetje op volume moet in een band of zo, dat gaat altijd rondzingen of je hoort die hele gitaar niet. Een piëzo-element is belist een compromis ja, maar de versterking doet wel heel veel, ontdekte ik laatst weer eens toen ik een akoestische Fishmanversterker had gekocht.

-Martijn-
14 april 2013, 16:48
Undersaddle pickups die beter of minder bij een bepaalde muzieksoort passen?

Soundbord transducer, interne mic, 'normale' microfoon, of zo'n externe microfoon die je op je gitaar klemt... De wereld is groter dan undersaddle pickups, zeker in de nylonsnarige hoek. Zo te horen heb je daar allemaal geen ervaring mee.

Swaag
14 april 2013, 21:07
Dan nog. Wat wil je nu met het uitversterken van een akoestische gitaar? Dat ie zo natuurgetrouw mogelijk het geluid van die akoestische gitaar versterkt toch? Zo min mogelijk zonder kleuring, in de juiste balans tussen hoog en laag enzovoort.
M.i. staat dat helemaal los van het genre. Of TS nu bijvoorbeeld flamenco, modern klassiek, folk of barok speelt maakt niet uit.

Maar goed, ik heb er geen ervaring mee dus ik kan er naast zitten en is het juist wel wenselijk om kleuring middels een microfoon te creëren.

Wourens
17 april 2013, 11:39
Hallo,,

Wat ik zo makkelijk vond aan m'n fishman pickub, is dat die gemakkelijk te installeren is, en gemakkelijk er weer uit te halen. Dit systeem zoek ik nog steeds. Nu heb ik gezocht op thomann.de, maar vond ik allemaal inbouw elementjes. Heeft iemand ervaring hiermee?

Kort samengevat:

Ik zoek een:

*Gitaar elementje, dat ik het geluid met optredens kan versterken.
*Voor nylon snaren, geen magnetisch werkende elementen dus,
*Makkelijk op te zetten en af te halen, misschien een zelfde model als de Fishman Coil Pickub.
*Niet al te prijzig, mijn pickub van Fishman koste €70,= .. In deze prijs zoek ik ook naar een nieuwe.

LaurentB
17 april 2013, 11:45
Kijk even terug; in mijn eerdere bericht heb ik naar Shadow gelinkt.

j3r03n
17 april 2013, 12:58
Kijk even terug; in mijn eerdere bericht heb ik naar Shadow gelinkt.
Dat heb je niet ;)

Deze link werkt wel: http://www.shadow-electronics.com/viewpro.html?lang_id=&id=21

LaurentB
17 april 2013, 13:07
Voor opnames ben ik het zeker met je eens. Maar live heb je niks aan een microfoon als het een beetje op volume moet in een band of zo, dat gaat altijd rondzingen of je hoort die hele gitaar niet. Een piëzo-element is belist een compromis ja, maar de versterking doet wel heel veel, ontdekte ik laatst weer eens toen ik een akoestische Fishmanversterker had gekocht.

Oh er zat een typfout in, nu doet-ie het wel...

LaurentB
17 april 2013, 13:09
Dat heb je niet ;)

Deze link werkt wel: http://www.shadow-electronics.com/viewpro.html?lang_id=&id=21

Oh er zat een typfoutje in, nu werkt-ie wel...

Muzieknono
18 april 2013, 07:37
Ik denk niet dat je voor 70 euries gaat scoren, of het moet tweedehands zijn.
Mvgr. Dirk Jan :B