PDA

View Full Version : Yamaha Pacifica Linkshandig



polypenko
13 april 2013, 13:05
Vanmorgen een tweedehands Pacifica gekocht waarvan het brug element niet werkt.

Heb de snaren verwijdert en even gekeken alles zit gewoon goed vast, heb niet de indruk
dat de 5 way switch kapot is.

Alvorens ik een nieuw brug element bestel, kan ik het nog op een of andere manier checken?

Tks.

Brum
13 april 2013, 13:11
Aan het element zelf zal je het niet zien, je zult echt even de potmeters van binnen moeten nalopen of er daar niet een soldeerverbinding los zit. Misschien is het ook wel een kapotte potmeter en dan koop jij een duur brugelement. In het geval er echt niks te zien is, dan zou ik toch even langs een goeie reparateur gaan, die heeft het vaak in een poep en een scheet opgelost en kost je een paar tientjes.

Duhsjaak
13 april 2013, 14:40
Hi P
Als het een tele is, heb ik er nog wel twee voor je liggen. Voor noppes. Een strat is een ander verhaal. Dat gaat niet lukken.

Kennelijk vind je links handiger dan het modelletje.

Voor dat je me voor gek verklaart: Ook de tele is soms met blade switch ivm coil tapping. Dus daarvan word ik ook al niet echt wijzer.

Laat me maar weten of het iets voor je is.
Vriendelijke groet, Gus

Martin_
13 april 2013, 14:54
Je kunt het element (en de rest) met een multimeter doormeten. Ook dat kost maar een paar tientjes en is altijd handig om te hebben. Anders even op gitaarhulp.nl kijken voor een beetje hulp in de buurt.

polypenko
13 april 2013, 15:11
de 2 singe coils werken perfect.

Ik vermoed toch dat het element kapot is.

Ik heb zo even pool 3 verbonden met pool 2 achter midden element en toen werkte het
nog niet.

grtz

Tabula Rasa
13 april 2013, 15:39
Als ik de bovenstaande posts lees dan denk ik dat het om een humbucker gaat. Is er aan de ene lant wel een goeie massa verbinding? Zet eens een van de singlecoils op de aansluiting van de schakelaar voor het brugelement (als je geen metertje hebt) als het werkt is het niet de schakelaar. Soldeer dan eens de humbucker aan de output, als dat werkt is het niet de humbucker.... Etc.

Duhsjaak
13 april 2013, 16:06
Ah.... brugpup. So Sorry. Niet goed gelezen.
Als het de hum is staat het aanbod.

Vriendelijke groet, Gus

Tabula Rasa
13 april 2013, 16:09
de 2 singe coils werken perfect.



Duhsjaak, ik vermoed dat het een humbucker is (hss gitaar) door de bovenstaande tekst. Waren het 3 singlecoils geweest dan stond er. "de twee ANDERE singlecoils".

polypenko
13 april 2013, 16:23
Net een test gedaan de humbucker draad gesoldeerd op de midden tip van de schakelaar die zeker werkt.
Maar helaas de humbucker is zo dood als een pier, ik heb een multimeter maar ben daar
niet zo handig in.

Moet even aan mijn zwager vragen of hij de humbucker kan doormeten.

wordt vervolgd.

Tabula Rasa
13 april 2013, 16:27
Is het een twee of vier aderige draad. Bij een twee aderige draad moet de tweede draad ergens aan de massa verbonden zijn. Hangt die kant los, dan heb je ook geen signaal. Dus dat kan ook aan de hand zijn. Bij een 4 aderige kabel is het exact hetzelfde, maar moeten de twee overige kabels ook aan elkaar vast zitten, hangen die los, dan heb je ook geen signaal.... We komen in de buurt.

Tabula Rasa
13 april 2013, 16:30
Mocht de oude echt verrot zijn.... En je hebt een ander exemplaar liggen sil ik hem best instaleren, alles helemaal nalopen etc in ruil voor de oude defecte humbucker.... Stuur maar pm.

polypenko
13 april 2013, 16:41
De humbucker heeft 2 draden 1 op Massa en 1 op de 5 way schakelaar.

Tabula Rasa
13 april 2013, 16:45
Als je geen metertje hebt en je wilt het 100% zeker weten: soldeer hem op de schakelaar los en soldeer hem drect aan de draad die op de common van de schakelaar zit, de draad die naar de output (tip) gaat. Zet de schakelaar in de. Brugstand en je hoort alleen het brugelemt of helmaal niets. Helemaal niets, dan is het element verrot. Hoor je wel wat, dan terug op de juiste plek solderen. Hoor je dan niets, dan is het de schakelaar.