PDA

View Full Version : Halloooooo!



Twee Passen
12 april 2013, 18:36
Dag allemaal,

Ik heb een licht dwangmatige neiging om gitaren te kopen. Ik was bijna gevallen voor een Flaxwood Aija van 1100 euro (ben niet zo van de Epiphones en de Gibsons en de Fenders), maar heb me op tijd in kunnen houden en nu is het een Yamaha RXG 420 DZ ii (Dizzy) geworden met een handtekening van Victor Smolski erop. Om de een of andere reden is de gitaar door 200 euro goedkoper van geworden, wat een beetje gek is voor een Signature gitaar.

Ik kende Victor trouwens nog niet, maar ik heb bij de gitaar een Fan Pack gekregen met een DVD drie CDs van Rage (kende ik ook nog niet, nog steeds niet trouwens, want ik heb er nog niet naar geluister,d, zit nu met Paolo Conte op de koptelefoon, ook leuk), dus dat komt wel goed.

OK, ik heb nu dus een superstrat met een licensed Floyd Rose en behoorlijke dunne snaartjes. Ik ben 010 gewend, maar dit is denk ik 008. Het speelt wel supersnel en daar hou ik van. Het rotding ontstemt alleen voortdurend. Ik ben eigenlijk gewend dat metalen snaren binnen 10 minuten uit-gerekt zijn, maar deze niet. Herkennen jullie dat?

chrissing
12 april 2013, 21:53
Zo'n zwevend ding als een Floyd Rose gaat alle kanten uit... en daar is ie natuurlijk ook voor gemaakt....
In die snelle stijl (rock, metal en verdere duikvluchten) is de combinatie met 0.08 (of 0.09) gebruikelijk.
De spanning op je brug is vele malen minder met lichtere snaren, maar nogmaals.. daar zou ie juist op gebouwd moeten zijn:
Als je op 0.13 wil spelen, kies je denk ik niet voor een Floyd...
Alleen komt zeker niet elke nieuwe gitaar goed afgesteld fabriek-af en een gitaar met een Floyd Rose (licensed) is al heel snel
gevoelig voor ontstemming. Een (professionele) afstelling wil dan wonderen doen.
Kwaliteit blijft ook wat: heb vroeger wat snelle jongens gehad (en snel=Floyd Rose) waarbij ik altijd hetzelfde had...
Uiteindelijk had ik 3 gitaren in die samenstelling maar 1 gitaar die fantastisch was...
Een Jackson Soloist USA.... maar die was dan ook heel wat duurder...

Twee Passen
13 april 2013, 14:20
Hallo Chrissing,

Leuk dat je reageert.

Die 008 snaren bevallen me wel, appelleert aan mijn need for speed. Had ik vroeger ook, maar ik ben om de een of andere reden overgeschakeld op 010. Die doen het wel weer goed op mijn jazzgitaar trouwens.

Ik was eigenlijk niet van plan om naar mijn afstelmannetje te gaan, maar ik denk dat het wel verstandig is inderdaad. Hij heeft op zijn site trouwens een leuke pagina over de akoestische eigenschappen van de verschillende houtsoorten die voor gitaren worden gebruikt, http://www.stijlvorm.nl/houtsoorten.html. Misschien ben je ook geïnteresseerd.