PDA

View Full Version : EHX Big Muff Pi + Blackstar HT Stage 60



JanCl
12 april 2013, 16:52
Hey,

Ik heb onlangs (online) een Big Muff Pi besteld (het nieuwe usa-model).
Ik had het ooit 's getest in een winkel en vond hem wel vet klinken (niet op een blackstar getest).

Nu vind ik hem echt slecht klinken op mijn eigen versterker...
Heb al vanalles geprobeerd, de knoppen in alle richtingen gedraaid, hem in het effects-loop gestoken, zelfs rechtstreeks klinkt hij echt slecht.

Enorm veel oversturing zelfs als de sustain bijna helemaal dicht gedraaid staat. Ongedefinieerd, modderig, bassen bijna volledig weg of onhoorbaar, ik kan er echt geen deftig geluid uitkrijgen...

Heb hem ook 's getest op mijn Stiletto en ook daarop klinkt ie echt niet goed....

Enig idee waaraan dit kan liggen? (ik speel met een Duesenberg D49).

Merci!

arjanb01
12 april 2013, 16:55
Wijze les, als je pedaaltjes koopt, test hem dan over dezelfde amp als je zelf gebruikt neem je eigen desnoods mee.

JanCl
12 april 2013, 17:11
Had die reactie al verwacht maar daar heb ik dus niets aan...

Ukeloeder
12 april 2013, 17:18
Vast ook niet met een zelfde gitaar getest? Heb je achteraf ook niets aan, dat realiseer ik me, maar mooier kan ik het niet maken.
Het klinkt cru wat arjan schrijft, maar het is helaas vaak de praktijk. Probeer het op z'n minst eens met een andere gitaar (als je die bezit) of met volume op de gitaar halfopen. Wat vind je nu?

Lomeos
12 april 2013, 17:48
Ik heb altijd ruzie met mijn Big Muff Rams Head clone. Maar als ik al die te gekke muff sounds hoor, dan gaat het me vast een keer lukken om er een te gekke sound uit te halen. Veel experimenteren met combinaties van drives.

arjanb01
12 april 2013, 18:31
Hoezo klinkt het raar? De ene amp slikt pedalen en vooral bepaalde types makkelijker dan andere toch? En als je daar niets aan hebt, lekker pedaaltjes blijven kopen toch? Mooi toch?

Braindead
12 april 2013, 19:54
Als je je nog kan herinneren op welke gitaar en amp je toen in de winkel hebt gespeeld dan brengt je dat misschien een stukje verder in het vinden van de oorzaak. Gebruik je er toevallig thuis ook nog andere pedalen bij die hem kunnen beïnvloeden?

ps: als het helemaal niks wordt kan je hem trouwens toch binnen 14 dagen terugsturen.

FF offtopic maar wat is dit effectendeel van het forum een dooie boel zeg. Amper reacties...

JanCl
15 april 2013, 10:00
Ik heb hem wel degelijk getest met een duesenberg.. dezelfde pickups, dus daar ligt het niet aan..
Als ik het me goed herinner hebben ze me laten testen met een transistorversterker van Marshall, omdat dit volgens hen het duidelijkst weergaf wat de klank van het pedaaltje was en het beste kon dienen ter vergelijking van verschillende pedalen die ik dan getest had.

Ik heb die dag een Way Huge Fat Sandwich mee naar huis genomen... De Big Muff was ook wel in de smaak gevallen, en ik dacht die bestel ik later wel eens op internet. Die Fat Sandwich klonk echt vet op mijn Stiletto, maar ook die pedaal vind ik op mijn Blackstar wat minder klinken.. Daarna heb ik dan die Big Muff besteld met het idee dat die het beter zou doen, integendeel dus...

Misschien kan het eraan liggen dat die Blackstar een nogal 'boutique' sound heeft?

Aan de andere kant heb ik ook nog een Fulltone Mosfet2 liggen en die klinkt echt super, waren alle pedaaltjes maar van die kwaliteit...

Pedalen getest zonder andere pedalen ertussen, maar zonder verbetering.. Uiteindelijk is het toch ook de bedoeling om te 'stacken'. Eerst die Fulltone daarna dan Fat Sandwich/of Big Muff/of nog iets anders?? weet nog niet wat... en daarna nog door mijn Pog2

Ik heb een pedaal nodig voor de iets vettere overdrive/fuzz/distortion die een trapje zwaarder gaat dan mijn Mosfet2..

Lexvandoef
15 april 2013, 16:35
Ik vind zelf de hele HT seris van Blackstar nogal compressed en geconstipeerd klinken, zal me dus ook niks verbazen dat dat icm sommige fuzzjes zoals een big muff (=groot en bombastisch en compressed) slecht combineren.

Het enige wat je kan doen is het pedaaltje of je amp weer weg doen en iets anders zoeken, en hier natuurlijk van leren en de volgende keer met je eigen gear testen :). Alle combinaties klinken weer anders enzo...

Brum
15 april 2013, 18:28
Probeer 's een Rat icm de Fulldrive-2, da's echt een fijne combinatie. Ook wel wat gecompressed, maar lang zo lomp niet als de Big Muff.

muziekschuur
15 april 2013, 18:57
Had ooit eens een RAT op mijn Fender M80 getest. Wat een pleuris geluid. Maar over een buizen versterker... is het lekker...
Dus ja... wijze les... Ook voor mij.

Mitch
15 april 2013, 19:39
Had die reactie al verwacht maar daar heb ik dus niets aan...

't is jammer voor je, maar dat is wel hoe het werkt helaas. Zeker met fuzzen is het echt volledig afhankelijk van je eigen versterker en hoe die staat ingeregeld. Eerlijk gezegd, toen ik de topic titel zag staan dacht ik: dat lijkt me een slechte combinatie, maar inderdaad dus :(
Een Big Muff blinkt sowieso al niet uit in definitie (gebrek aan hoogmid) en bij een Blackstar vind ik dat ook, maar veel minder extreem uiteraard.
Je hebt echt een stevige drive nodig, geen fuzz en al zeker geen muff.

JanCl
16 april 2013, 08:57
Denken jullie dat het dan eerder ligt aan mijn versterker die niet goed overweg kan met pedalen of gewoon een minder goeie keuze?
Wel raar dat ie op mijn stiletto ook zo dun klinkt.. Nochtans een vrij basic transparante clean..
De clean op mijn Blackstar kan je toch wat vergelijken met een clean op zeg maar een Fender Deluxe Reverb, als je dan kijkt wat Jack White daaruit kan halen in combi met een Big Muff.. Tja..

Ik zit me gewoon af te vragen of ik niet moet kijken om toch nog eens uit te kijken voor een andere amp?
Ik was behoorlijk onder de indruk van de sound van die Blackstar in de winkel. Het clean kanaal is echt goed.. Alleen jammer dat ie het dan niet zo best doet met sommige pedalen.. Ging eigenlijk naar de winkel met in gedachten de Vox AC30C2 maar dan toch met die Blackstar naar huis gegaan..

Oké, dan begint bij deze een nieuwe zoektocht :-)

Iemand die dit pedaal kent/ervaringen eens wil delen? Fulltone GT500
(heb goeie ervaringen met die mosfet2 echt een van de beste pedalen die ik ooit gehad heb, dus mss even in het zelfde straatje verder zoeken) of mss een OCD of een '69? Moet wel een stukje meer drive kunnen afleveren dan die Mosfet2

Bernardduur
16 april 2013, 09:08
De combinatie is het gewoon....... ik heb dat ook ooit ondervonden toen ik mn eerste muff kocht. Ik vond er echt helemaal niets aan. Zoveel hoog, weinig mids en weinig definitie. Over amps met een onderdrukt midden (Fender esque) kan ik er niet mee overweg. Ik draai altijd de toon ver dicht en denk dat het lekker klinkt maar eigenlijk klinkt het nergens naar.

Ik had een hele experience toen ik hem ging combineren met het 'bas' kanaal van een Marshall Plexi.......... dat is gewoon de toon die ik zocht in een Muff. Het donkere en middige van de Marshall werkt gewoon perfect met het hoge en midloze karakter van de Muff.

Ik gebruik nu meestal een Tubescreamer en Rat voor mn 'Fender-esque' amps of, als het kan, het OD kanaal van mn amp

Mitch
16 april 2013, 11:49
Een '69 heeft relatief niet zoveel gain, die wil je waarschijnlijk niet. Kan wel heavy klinken, maar is eignelijk meer een pure fuzzface. Niet te vergelijken met een Big Muff. De GT500 is een stuk kieskeuriger dan de Fulldrive, kan wat scherp klinken soms. Een OCD is een iets veiligere keuze, klinkt bijna overal prima op, maar twijfel of dat heavy genoeg is voor je. Misschien moet je eens proberen een clipje te zoeken van de sound die je ongeveer wil?
Maar terugkomend op je eerdere vraag: ja, het is inderdaad zo dat verschillende amps totáál anders kunnen reageren op pedalen. Dat maakt de zoektocht inderdaad lastiger, maar des te meer reden om Marktplaats op te duiken, tweedehands te kopen en een tijdje te proberen over je eigen spullen :)

JanCl
16 april 2013, 12:35
Deze klinkt echt vet: catalinbread sft
Zojuist op youtube zitten zoeken en dit vind ik wel super...

Mitch
16 april 2013, 17:03
Ja, die hele 'amplike' lijn van Catalinbread is goed. De Formula no.5 moet je ook eens luisteren. Of afhankelijk van waar je woont zelf een keer testen bij De Gier.