PDA

View Full Version : [Taylor 424ce] Probleem gitaar... Help aub!



Nekojiru
12 april 2013, 15:05
Beste Gitaarnetters,

Na 3 jaar geleden een (van Koa gemaakte) Taylor 424Ce (bj 2007) voor 1250 euro gekocht te hebben, staat ze aan de kant omdat ze nauwelijks meer bespeeldbaar is. Dit komt deels doordat er 3 jaar op gespeeld is maar er is sprake van een aantal minder voor de hand liggende problemen waardoor mijn broer en ik (die zelf gitaren heeft gebouwd, gefreesd en gespoten op amateur-niveau) een vrij radicaal plan bedacht hebben.

Hier het verhaal wat voor mij de doorslag gaf om er werk van te willen maken:

Toen ik 3 weken geleden een Cigano Selmer style gitaar voor 460E kocht was ik verbaasd over hoe hard ze was! Deze goedkope Cigano GJ-10 BRULT!! Op internet las ik dat de Cigano door veel werd aanbevolen boven de duurdere tegenhanger (de Gitane) omdat de Cigano veel dunner in de lak stond en daardoor veel meer resoneerde. Bij het eerste akkoord op de Cigano sloeg ik achterover van de power ten opzichte van de Taylor! Ze geeft met het minste slagje al VEEL meer volume dan de Taylor en het dynamische bereik is gigantisch. Hard aanslaan bij de Taylor heeft geen enkele zin; het volume piekt vrijwel direkt. Ik weet dat Koa geen ideaal bovenblad hout is maar dit verschil is toch wel heeel groot.

Lang verhaal kort: Ik overweeg om de Taylor OF te verkopen in deze staat (waarin ie nauwelijks wat waard is) OF hem van top tot teen aan te pakken! Het liefst houd ik de gitaar als er hoop is dat ik haar kan laten zingen omdat ik van het instrument houd!

Een filmpje en foto van mijn gitaar, opgenomen voordat ie echt onbespeelbaar werd:

http://www.youtube.com/watch?v=cES_woT0MjU

http://www.mediafire.com/view/?3slx5hx3xv5xlue


Hier een lijst met de problemen van de Taylor:

1: De nek is getordeerd waardoor een optimale afstelling nooit meer te halen is. (doet een neck-reset nog iets hier?)

2: Er zit waarschijnlijk veel teveel lak op het bovenblad waardoor het Koa nauwelijks kan resoneren.

3: De jack uitgang kraakt, knispert en werkt eerder niet dan wel.

4: De fretten zijn versleten en moeten worden vervangen.

5: De gitaar klinkt akoestisch ERG zacht en klinkt alleen acceptabel als je hem opneemt.

6: De hoge e-snaar klinkt beduidend zachter en griezelig dun vergeleken met de rest van de snaren.

7: Er moet een nieuw beentje en kam in (de kam die er nu inzit is van een plastic achtig materiaal :S)


Het mogelijk plan wat ik in gedachten heb:

1: Het bovenblad (zo goed als) ontdoen van de idioot dikke laklaag en eventueel laten spuiten met een dun laagje Nitro-cellulose lak.

2: Fretten laten trekken en de hals laten vlakken.

3: Herfretten.

4: De electronica laten repareren

5: De plastic kam vervangen met een kam van been.

6: De gitaar professioneel laten afstellen.


Met dit plan hoop ik deze gitaar te kunnen redden. Aangezien de gitaar momenteel toch praktisch niets meer waard is vind ik het risico op verder waarde-verlies na het schuren van het bovenblad misschien wel het het nemen waard. Mits het natuurlijk een aanzienlijk verschil gaat maken in volume en klank, dat blijft voor mij de vraag!

Wat denken jullie? Waanzin? Wegdoen?

Alvast bedankt voor jullie advies!

Grtz Christiaan

-Martijn-
12 april 2013, 16:04
Ik sprak laatst iemand die een Taylor heeft welke al redelijk op leeftijd is. Ik weet er het fijne niet van, maar hij had een en ander laten repareren, viel allemaal onder de 12 jaar(!) durende garantie.
Als jij dat ook doet is ie daarna nog best voor een leuke prijs te verkopen; bij een getordeerde hals zetten ze er waarschijnlijk gewoon een nieuwe dus de herfret kost je niks. De lak en de kam zal niet anders zijn dan bij andere Taylors dus dat doet niet af aan de verkoopwaarde.

Ik zou nog even wachten met schuren.

Rizz
12 april 2013, 17:01
Dat zijn idd een hoop problemen! Maar het advies van -Martijn- is goed, ga eerst proberen om dit onder garantie te laten vallen. Een getordeerde hals moet daar wel onder vallen...

Ander dingetje: Met een hardhouten bovenblad heb je echt dikke snaren nodig om deze in beweging te brengen, met een setje .011 red je het niet, minimaal .012.. En een afstelbeurt na vervangen hals kan zeker geen kwaad, maar hoort hier ook bij. Je kam en zadel laten vervangen door benen exemplaren zal ook helpen, als het goed gebeurd, zal het zadel meer trilling doorgeven aan het bovenblad.

Heel veel succes en laat even weten wat het is geworden!

stijnkenens
12 april 2013, 17:26
Als je inderdaad zoveel jaar garantie krijgt op je Taylor dan zou ik dat toch ook overwegen.

Maar je moet niet vergeten dat je een Selmer kopie niet kan vergelijken met eender welke andere gitaar. Dat zijn volledig andere instrumenten.

Mocht het toch niet allemaal onder garantie vallen, dan is het volgens mij toch nuttig om zo'n dure gitaar te laten herstellen.

iele e-snaar: waarschijnlijk is de onderkant van het zadel niet vlak, of zit de piezo verkeerd.

Wat noem je getordeerd? te hol / bol, of draait de kop weg t.o.v. het klankblad?

Koa kan je inderdaad niet vergelijken met een spar of vuren top. Als ik wat rond kijk op het www is er toch wel wat animo voor dit soort instrumenten....


s.

Nekojiru
12 april 2013, 17:31
Dank voor jullie suggesties! Ik ga er binnenkort mee langs Peer Dellen in Den Haag om de mate van torderen te laten vaststellen. Als hij zegt dat het genoeg is om aanspraak op garantie te maken bij Taylor dan ga ik dat zeker proberen!

@ Stijn, ik weet dat ik dat niet 1 op 1 kan vergelijken idd, maar dit verschil is wel echt gigantisch. Bovendien heeft mijn gitaarleraar ook gezegd dat de gitaar erg zacht is. Als de gitaar mogelijk een nieuwe hals gekregen heeft dan ben ik toch nog steeds erg benieuwd hoeveel klank je erbij krijgt als je het bovenblad ontdoet van die lak en er een mooi dun laagje cellulose lak voor in de plaats brengt!

Ik laat weten hoe het verder verloopt! Nogmaals dank voor het meedenken!

Plant
12 april 2013, 17:33
Een gitaar van 1250 Euro na 6 jaar (waarvan maar 3 jaar bespeeld) afschrijven? :confused:
Gauw het bonnetje zoeken zou ik zeggen...

Nekojiru
12 april 2013, 17:39
Een gitaar van 1250 Euro na 6 jaar (waarvan maar 3 jaar bespeeld) afschrijven? :confused:
Gauw het bonnetje zoeken zou ik zeggen...

Is 2ehands gekocht, ben de 3e eigenaar. Nieuwprijs was 2200 euro.

-Martijn-
12 april 2013, 18:40
Het mooie van tweedehands gitaren is dat je er een paar jaar op kan spelen en hem dan zonder veel afschrijving kan verkopen als je er een beetje voorzichtig mee bent. Die gitaar is helemaal niet 'niks' meer waard. Zo'n experimentje met lak is leuk, maar de robots in de Taylor fabriek zullen dat best goed gedaan hebben dus je moet je afvragen of het er wel beter van wordt.

Nekojiru
12 april 2013, 19:28
Ik ga hem niet verkopen, tis mn schatje!! :) Heb weer hoop na jullie berichten!

Plant
12 april 2013, 21:35
Is 2ehands gekocht, ben de 3e eigenaar. Nieuwprijs was 2200 euro.

3e eigenaar of niet, het bouwjaar is 2007. Toen kostte ze dus 2200 Euro. De gitaar is 6 jaar oud en blijkbaar maar 3 jaar door jou bespeeld en daarvoor door 2 andere eigenaren.

Een gitaar van dat bedrag die pas 6 jaar meegaat en op het punt staat (of inmiddels 'stond') om afgeschreven te worden... ik wil er niet eens over nadenken.

jazzie1
13 april 2013, 08:31
Het is trouwens wel een hele mooie gitaar..maar goed als deze zo onbespeelbaar is dan is mooi-igheid ook niet zalig makend.
Wat ik mij afvraag is of je bij het kopen van deze gitaar niet direct had opgemerkt dat hij "dik" in de lak zat en dat hij een slechte resonantie had? Of nam je dat toen maar voor lief? Ik zou ook de optie nemen van Martijn en gaan kijken wat er allemaal onder de garantie valt. Die getordeerde hals lijkt mij daar wel onder te vallen.

stijnkenens
13 april 2013, 10:35
Ik denk dat een 12jarige garantie ook enkel geldt voor de eerste eigenaar !
Bij verkoop vervalt die.

Check ook gewoon eens: Taylor Warranty op google !



s.

Rizz
13 april 2013, 10:57
Ik denk dat een 12jarige garantie ook enkel geldt voor de eerste eigenaar !
Bij verkoop vervalt die.

Check ook gewoon eens: Taylor Warranty op google !



s.

Oeps, u heeft gelijk...

Terms and Conditions. TAYLOR warrants solely to the original purchaser of this TAYLOR musical instrument that the instrument purchased shall be free from defects in materials and workmanship under normal use for as long as the instrument is owned by the original purchaser, and until the ownership of the instrument is transferred to another (unless otherwise noted by TAYLOR).

-Martijn-
13 april 2013, 11:37
Tegenwoordig geldt ie alleen voor de eerste eigenaar inderdaad, vroeger niet.
Degene waar ik het over had heeft de gitaar ook tweedehands gekocht.

Plant
13 april 2013, 11:59
Het lijkt me toch dat als je de aankoopbon hebt (overgedragen door de vorige eigenaren) en je stapt bij de winkel binnen die op het bonnetje staat, er weinig tegen in te brengen valt. De naam van de eerste eigenaar naam zal niet op een bon staan en legitimeren voor garantie heb ik ook nog nooit van gehoord.

Wel kan het zijn dat de eerste eigenaar een registratiekaartje heeft opgestuurd. Dan heeft Taylor de gegevens van deze eigenaar. Maar nogmaals, zullen ze dat echt gaan uitpluizen en legitimatie vragen als een gitaar onder garantie binnen komt?

Ik kan me hooguit voorstellen dat Taylor er onderuit probeert te komen door het af te doen als 'no normal use'. Kromgetrokken door verkeerd klimaat of zo.

stratestic
13 april 2013, 12:42
Er is binnenkort volgens mij een Taylor re-string en advice event bij Rock Palace in Den Haag is zie hun internetsite als ik mij niet vergis. Ik zou hem daar aan de mensen van Taylor laten zien. Heb je meteen de juiste mensen die er verstand van hebben en die er meteen iets mee kunnen lijkt mij.

-Martijn-
13 april 2013, 12:55
Het Europese hoofdkantoor van Taylor zit in Amsterdam. Ik heb heel veel positieve verhalen gehoord over de reparatieafdeling dus ik zou gewoon eens bellen.

Nekojiru
13 april 2013, 14:11
Het is trouwens wel een hele mooie gitaar..

Dat vond ik ook toen ik hem op markplaats zag staan voor 1400 euro! Ik wilde na jaren elektrisch gespeeld te hebben een goede en veelzijdige elektro akoestische gitaar omdat ik de stijl van Tommy Emmanuel probeer te spelen. Mijn budget was 1000 euro maar ben toen toch meteen reviews gaan checken en zag dat mijn vermoedens over de klankkleur etc klopten, tot op zekere hoogte. Er waren daarentegen heel veel positieve dingen over de gitaar op te merken zoals dat ie een mooi warm en uniek geluid zou hebben (waar ik echt naar op zoek was). Bovendien heb ik altijd al een gitaar van Koa willen hebben dus ik zag mijn kans, zeker toen bleek dat er wat van de prijs af kon!


Wat ik mij afvraag is of je bij het kopen van deze gitaar niet direct had opgemerkt dat hij "dik" in de lak zat en dat hij een slechte resonantie had? Of nam je dat toen maar voor lief?

Het was mijn eerste akoestische gitaar dus ik had niet echt referentie behalve de reviews en de meningen van mijn broer en pa die mee waren om te kijken en luisteren. Die vonden dat ie mooi klonk (en er prachtig uitzag) afgezien van het lagere volume wat we al vewacht hadden. Ik zelf vond de gitaar ook mooi klinken en dat ie vooral erg lekker speelde! 'Als ik dit ga versterken wordt het een feest' dacht ik... Helaas is het Taylor Expression System is vrij waardeloos in mijn optiek dus ik ben eigenlijk alleen akoestisch gaan spelen en met een condensator-mic gaan opnemen! Toen kwamen de handycaps vrij gauw in beeld.

Vervolgens practisch elke set snaren geprobeerd, van .11 tm .13's en gemerkt dat het vrij veel uitmaakt maar uiteindelijk niet het verschil maakte waar ik op hoopte! Maar ik had niets beters en wilde vooral spelen ipv me zorgen maken! Dus dat heb ik gedaan, tot we samen niet verder konden, haha! Heb toch mooie opnames kunnen maken met dit instrument dus daar ben ik iig blij mee!

Pas toen ik hoorde hoe hard de goedkope Cigano was en ik niet meer afhankelijk van de Taylor was, wist ik dat ik klaar was om de meningen te horen van dit forum.

Let's see if we can make her sing again!! Nogmaals bedankt voor jullie feedback!

northernlake
14 april 2013, 23:15
Rij naar Amsterdam Osdorp en laat hem daar bij Taylor zelf bekijken voordat je hem naar Peer Dellen brengt. Ze kunnen je daar wel vertellen wat ze er van denken. Dan kun je altijd nog besluiten wat je er mee doet of laat doen.