PDA

View Full Version : Epiphone mandoline of Aria mandoline



Cartum
12 april 2013, 11:24
Hallo,

Ik ben nieuw op het forum. Speel een aantal jaar gitaar (steelstring, folk) en wil er graag mandoline naast gaan spelen. Dus moet er zo'n instrument aangeschaft worden. Door slechte ervaringen met goedkope gitaren en geen zin meer in vergalt speelplezier wil ik graag meteen een beetje behoorlijk instrument aanschaffen en na wat rondneuzen kwam ik uit op het volgende (nog nét binnen het budget): Epiphone MM-50E VN (F-Style)
te koop bij : http://www.thomann.de/nl/epiphone_mm50e_vn.htm

Heeft iemand ervaring met dit instrument en met deze leverancier?

Ik had ook nog gekeken bij Palm guitars op de site: zij hebben een Aria Mandoline (de link is te lang om hier te plaatsen) die ook binnen het budget valt, deze heeft een ovale opening i.p.v. F-gaten (voordeel, nadeel?). Voordeel van deze is dat ik hem zou kunnen gaan proberen (Amsterdam is bereisbaar van hieruit).

Bij voorbaat dank voor de reacties!

dadgad
12 april 2013, 12:03
Hallo Cartum,

Dat is best een lastige keuze, omdat het totaal verschillende instrumenten zijn. De Epiphone is gebaseerd
op de Gibson F stijl, de Aria op de Gibson A stijl. De F is erg populair voor met name bluegrass muziek, en
de A eerder voor folk muziek - dus je muziek voorkeur is belangrijk voor je keuze.

Beide instrumenten hebben een massief bovenblad. Het ronde klankgat geeft een warmer geluid, en is beter
(en prettiger) hoorbaar voor jezelf als bespeler. De F gaten projecteren het geluid meer naar het publiek (of
in elk geval de ruimte voor je), en geven ook een feller, scherper geluid. Meer geschikt om te "choppen", de
kenmerkende bluegrass manier van akkoorden spelen.

Daarnaast heeft de Epiphone een element, wat mooi is als je het ook gaat gebruiken - maar waarvoor je dus
wel betaalt dus mogelijk gaat het ten koste van de kwaliteit van de overige materialen. Ik zou overigens zelf
niet snel een mandoline met element kopen - zo'n ding hoor je toch met een microfoon te versterken (het
geluid is al dun genoeg en wordt van een element zeker niet warmer).
Staat wel tegenover dat die Epiphone er niet verkeerd uitziet, lijkt me een goeie deal voor een beginnende
bluegrass muzikant.

Greetz,

Han (ex mandoline eigenaar).

gertgert
12 april 2013, 18:41
we hebben die epi in onze band. klinkt goed, speelt fijn, ziet er goed uit. ook versterkt prima geluid. wel een erg smal halsje, maar dat heeft elke mandoline.

RB-1
15 april 2013, 22:59
wel een erg smal halsje, maar dat heeft elke mandoline.Tja, als mandolinespeler vond ik mijn eerste gitaar maar een grof en lomp ding, veel te groot om goed op te kunnen spelen.:seriousf:
Uiteindelijk is het toch nog helemaal goed gekomen tussen mij en de gitaren....;)

Over het verschil tussen F en A modellen, het hangt meer van de bracing en de halsinzet af hoe het geluid zich ontwikkelt. Een hoog ingezette hals zoals bij de hierna genoemde F- en A-5 heeft als gevolg dat de kam verder naar het midden van het bovenblad gaat, waardoor de demping van de lage tonen veel minder is.
Een goede F heeft veel meer 'ploemp' dan een korthals A.
De A-5 is daar dan weer een uitzondering op, omdat het eigenlijk een F-5 is zonder scroll en punten.
Lloyd Loar heeft ooit 1 A-5 (http://www.mandolinarchive.com/perl/show_mando.pl?51) (<klik) gebouwd, waarop het huidige A5-L model is gebaseerd.
Nou ja, huidig....:soinnocent:
Gibson maakt al enkele jaren geen mandolines en banjo's meer dus dat zijn inmiddels ook collector's items geworden. Alleen wat betaalbaarder dan die uit de Loar en Guy Hart periode (~ 1920 -1940)
Ik heb ooit eens 1 track van een CD mogen inspelen op een echte Loar F-5.....:crazyhappy:
Geloof me, daarna valt alles tegen....

Van de goedkopere, nieuwe modellen zijn eigenlijk alleen sommige Kentucky's me opgevallen
De rest is me gewoon te 'dun'. Je verzuipt dan zo in de rest van de band.
Pick-ups maken dat vaak nog erger, al ben je dan wel hoorbaar.
Maar je moet me niet kwalijk nemen als ik dan mijn handen over mijn oren houdt....;)
Dus of dat ook een aangenaam, muzikaal mandoline geluid is, daarover kunnen we bij gelegenheid nog wel eens over discussieren.....

Ik heb bij Nederland Muziek een aantal helemaal niet zo gekke, goedkopere mandolines gezien die ik een leerling van me wel zou durven aanraden.
Maar ook daar zaten er tussen die het allemaal net niet hadden. En dat waren dan ook weer niet de goedkoopste, dus zo makkelijk kun je geen regels vaststellen....

gertgert
16 april 2013, 07:51
Een goede F heeft veel meer 'ploemp' dan een korthals A.



Beste RB-1: ik ben benieuwd naar wat ploemp dan precies is. heb je een youtube van een mandoline die een goede indruk geeft van de juiste sound?

Cartum
16 april 2013, 16:34
Dank voor jullie reacties, ik ben er wel wat wijzer door geworden. Maar ik vind het nog steeds niet makkelijk om nu een goed instrument uit te kiezen. Die Epiphone heeft gevoelsmatig mijn voorkeur, maar ik heb eigenlijk geen versterking nodig: speel (nog) niet in een band en moet eerst maar eens goed leren spelen. Als alternatief hiervoor had ik nog een andere mandoline gezien: een Ortega RMF50VY (http://fur.ly/9hxh), maar hierover kan ik nergens (behalve bij de leverancier) informatie vinden, zelfs niet op youtube. Heeft iemand ervaring met dit merk?

dadgad
16 april 2013, 22:08
Hallo Cartum,

Thomann.de heeft iets van 9 verschillende modellen Ortega mandolines - maar ik vind ze er geen van allen erg
indrukwekkend uitzien. Als je dan toch on-line wilt winkelen, kijk dan eens naar de mandolines van The Loar die
ze daar ook hebben. Dat zijn kopieen van de oude Gibson Lloyd Loar modellen - maar voor een veel lagere prijs
dan het origineel. Massief hout rondom, en een geloofwaardige afwerking, inclusief sunburst finish.
Van bijv. de LM-500-VS kun je een aantal filmpjes op youtube terugvinden, en die zit in jouw prijsklasse.

Greetz,

Han.

RB-1
17 april 2013, 01:43
Beste RB-1: ik ben benieuwd naar wat ploemp dan precies is. heb je een youtube van een mandoline die een goede indruk geeft van de juiste sound?
http://www.youtube.com/watch?v=nYm2HTGp7bU
Opvallend is de volle, dragende toon, dit krijg ik zelfs niet voor elkaar met mijn A5-L, en die is heus niet slecht....
Dit exemplaar heeft een echte 'Loar-bark', wat ik dan probeer te vertalen naar 'ploemp'. Wat je hoort is dat de hele range ongeveer even sterk is, bij de mindere mandolines neemt het aandeel van de boventonen in de lagere snaren sterk toe en zakken de grondtonen juist weg, waardoor het geluid 'metalig' wordt.
Bij een mandoline als deze heb je zelfs als banjospeler een hele kluif aan om bij te blijven....
Niet zo gek overigens, want dit is een echte Loar Gibson en niet een van de moderne wannabees van het 'Loar' label.
Let overigens ook eens op zijn diversiteit in back up techniek.

http://www.youtube.com/watch?v=ySuRrWyD8XI
En dit is dan zo'n mandoline die op zich helemaal niet gek is (ik kon laatst niet meer op de naam Eastman komen - die ik overigens hoger op mijn lijst heb staan dan een 'The Loar'), maar op de G-snaar valt het ding helaas plat op z'n gezicht (zeg maar 'peng' inplaats van 'plong').
Overigens ontwikkelt dit low-end zich zeker nog wel wat, maar echt heel geweldig zal het nooit worden.
Het is een beginners tot intermediate instrument waar je je zeker niet mee hoeft te verstoppen, dat zeker niet.

Begin jaren 90 kon je op festivals nog wel eens een Tjechisch instrument op de kop tikken dat de wat mindere Gibsons makkelijk overtrof en dat voor 12 - 1400 gulden.....:crazyhappy:
Maar die tijd is voorbij, de Tjechen hebben dezelfde levensstandaard als wij en nu betaal je voor zo'n ding ook 2000 Euro en meer.
In Nederland hebben we ook een heel goede bouwer, maar die vraagt -terecht- ook wat het instrument werkelijk waard is....


Dat zijn kopieen van de oude Gibson Lloyd Loar modellen - maar voor een veel lagere prijs
dan het origineel.Even snel rekenen... ja, ruim minder dan 1%.

http://gregboyd.com/instrument_detail.html?instrument_key=513 En hij is al afgeprijsd....

Ron Houben
17 april 2013, 12:17
Hallo Cartum,

Waar woon je ergens? Er is vast wel een winkel in de buurt die goede mandolines heeft.

RB-1
17 april 2013, 15:45
Ron en ik wisselden net even rechtstreeks van gedachten over de dobro uit het andere topic, en toen kwam ook de Mandolinshop (http://hboetzkes.com/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=27&Itemid=7) uit Gemert ter sprake. Dat ik daar zelf niet op kwam....:sssh:;)
Wie iets met een mandoline wil moet daar zeker ook even gaan kijken.
Zoals je voor banjo's altijd even bij www. banjo.nl (www. banjo.nl) langs zou moeten gaan....

Cartum
18 april 2013, 19:38
Ha Ron, ik woon in Friesland en als jij voor mij een goede mandolinezaak hier in de buurt/provincie weet, hou ik me warm aanbevolen. Ik heb bij Boetzkes (dank voor de tip!) gekeken en het merendeel daar is wel ver boven mijn budget, maar ze hadden 1 Aria die heel redelijk geprijsd was, dus daar heb ik even info over opgevraagd.

RB-1
19 april 2013, 08:33
Koop nooit een instrument zonder dat je er op gespeeld hebt.
Volgende maand is weer het EWOB festival: http://www.ebma.nl/general/master.php?pn=tradeshow
Daar kun je meer mandolines bekijken, horen en uitproberen dan je ooit bij elkaar hebt gezien. Boetzkes heeft daar ook een stand.
Als je op de goede dag komt kun je bovendien naar de mandolineworkshop en krijg je meteen een goede indruk van wat je er allemaal mee kunt.
Ook zijn er -tegen een symbolische vergoeding- individuele lessen, ook voor de absolute newbee.
Een dagje EWOB loont altijd.

Ron Houben
19 april 2013, 20:17
RB-1, de EWOB is inderdaad het uitgelezen evenement voor dit soort instrumenten. Komt allen!