PDA

View Full Version : Steve Lukather.... vs Ilse de Lange....



groovieguitarguus
12 april 2013, 00:27
Mss een heeeel raar topic...

2 weken geleden naar Steve Lukather geweest... in Paradiso.
Sinds half jaren '80 mijn GitaarHeld... met een kapitaal G... en nog grotere H!!!...
Al vaker een 'onderbuik' gevoel gehad... van tja ik weet het wel...
Naast een paar slow-songs.... Een magistraal Song for Jeff... vond ik het verder een
enorme 'Notenkots'... Yek... Echt zonde....
Die man kan zulke mooie dingen spelen... maar nee... Teleurgesteld en eerlijk gezegd afgehaakt...

Vanavond andere koek... Ilse de lange... Geweldig... wat een muziek, zang, passie... en fabelachtig gitaarspel van Arnold van Dongen... Tjeeeeee.... wat een Feel, dynamiek... er wordt een Verhaal verteld... Geweldig...

Dat is voor mij toch steeds meer 'The Key of Guitarplaying'..... Geen notenbrij... Geen snarenatletiek.... maar 'de juiste snaar raken'... Mss wordt (ben) ik een ouwe lul...
Maar mss zijn er meer die bovenstaande herkennen... of bij Steve zijn wezen kijken...

arjanb01
12 april 2013, 07:05
Grappig, laat nou luke het grote voorbeeld van van Dongen zijn. Heb de nieuwe cd van luke nog niet gehoord maar z'n vorige vond ik best goed. Hij shred met beleid maar live wil hij wel eens overdrijven. Om nou direct af te haken omdat hij veel shred live, tsja, is ook natuurlijk een beetje showen en voor mij geen reden af te haken want de man maakt ook goeie composities. Luister maar eens naar het album Luke uit 1997, songs met een kop en een staart hoor....Blijft voor mij een van m'n vele gitaar helden toch wel.
Van Dongen vind ik een hele mooie tone feel en techniek hebben en een van m'n favo nl gitaristen.

jutter
12 april 2013, 11:14
Mss een heeeel raar topic...

2 weken geleden naar Steve Lukather geweest... in Paradiso.
Sinds half jaren '80 mijn GitaarHeld... met een kapitaal G... en nog grotere H!!!...
Al vaker een 'onderbuik' gevoel gehad... van tja ik weet het wel...
Naast een paar slow-songs.... Een magistraal Song for Jeff... vond ik het verder een
enorme 'Notenkots'... Yek... Echt zonde....
Die man kan zulke mooie dingen spelen... maar nee... Teleurgesteld en eerlijk gezegd afgehaakt...

Vanavond andere koek... Ilse de lange... Geweldig... wat een muziek, zang, passie... en fabelachtig gitaarspel van Arnold van Dongen... Tjeeeeee.... wat een Feel, dynamiek... er wordt een Verhaal verteld... Geweldig...

Dat is voor mij toch steeds meer 'The Key of Guitarplaying'..... Geen notenbrij... Geen snarenatletiek.... maar 'de juiste snaar raken'... Mss wordt (ben) ik een ouwe lul...
Maar mss zijn er meer die bovenstaande herkennen... of bij Steve zijn wezen kijken...

Guus, ik ben er ook geweest. (volgens mij stond je achter mij, als je de zaal in komt rechts, redelijk vooraan) Ook ik ben al jaren een fan van Steve en elke keer dat ik hem zie spelen, moet ik wel eens slikken.... Die man was/is altijd mijn grote voorbeeld geweest vanaf het moment dat ik voor het eerst Hold the Line hoorde wat tevens hun eerste nr1 hit werd. Op de één of andere manier wist Steve mij wel te raken met zijn spel maar helaas vond ik het 2 weken geleden ook niet zoveel; hij raakte mij niet. Twee nummers vond ik wel goed. Eerlijk gezegd ging ik met een kater naar huis.... Best wel een klote gevoel omdat hij altijd mijn Held was. Ik geloof niet dat je het bij jezelf moet zoeken maar eerder bij Steve. Die man wordt ook ouder en is nog steeds enorm druk. Check zijn tourdata maar eens op zijn site. Ik vermoed dat dat er mee te maken heeft.

Tja, Arnold..... ik kan daar niets aan toe voegen. Volg hem al jaren. Beestachtig goed, juiste noten, juiste techniek, juiste snaar raken..... Valt me trouwens op dat we vaak dezelfde smaak en mening hebben, dat even terzijde.

groovieguitarguus
12 april 2013, 16:50
Guus, ik ben er ook geweest. (volgens mij stond je achter mij, als je de zaal in komt rechts, redelijk vooraan) Ook ik ben al jaren een fan van Steve en elke keer dat ik hem zie spelen, moet ik wel eens slikken.... Die man was/is altijd mijn grote voorbeeld geweest vanaf het moment dat ik voor het eerst Hold the Line hoorde wat tevens hun eerste nr1 hit werd. Op de één of andere manier wist Steve mij wel te raken met zijn spel maar helaas vond ik het 2 weken geleden ook niet zoveel; hij raakte mij niet. Twee nummers vond ik wel goed. Eerlijk gezegd ging ik met een kater naar huis.... Best wel een klote gevoel omdat hij altijd mijn Held was. Ik geloof niet dat je het bij jezelf moet zoeken maar eerder bij Steve. Die man wordt ook ouder en is nog steeds enorm druk. Check zijn tourdata maar eens op zijn site. Ik vermoed dat dat er mee te maken heeft.

Tja, Arnold..... ik kan daar niets aan toe voegen. Volg hem al jaren. Beestachtig goed, juiste noten, juiste techniek, juiste snaar raken..... Valt me trouwens op dat we vaak dezelfde smaak en mening hebben, dat even terzijde.


Hoi Jutter... tja idd wel bijzonder dat we ook nu weer op één lijn zitten.
Ik vind dat Steve absoluut te gekke dingen heeft gedaan... maar zo jammer dat hij niet 'het verhaal' opzoekt.
Als ik de YouTube film zie over zijn DiMarzio Transition pick Ups... ben ik zwaar onder de indruk.
Ik had liever gehad dat ie met wat lekkere Backing Tracks had zitten mee te spelen... dan al dat zware geweld. Bewonder wel dat hij grensverleggend is... en niet is ingekakt... maar jammer dat hij vergeet 'muziek te maken'....

7string
14 april 2013, 10:47
Hier ook een groot fan van Steve, maar toen ik hem ong. 2 jaar geleden zag na zn nieuwe cd viel hij toch van de troon af voor mij. Niet veel van het zo herkenbare Luke geluid, maar bijna "country-achtige" songs....:(
Topper van de avond was voor mij z'n laatste nummer, een cover van Pink Floyd.... Daar zag ik de oude Steve weer terug. Ik zou niet gauw nog een keer naar een sologig van hem gaan

TimoSomers
15 april 2013, 23:42
Ik vond hem waanzinnig in Paradiso. Beter dan ik hem in tijden gehoord heb.

groovieguitarguus
16 april 2013, 21:32
Hoi Timo...

Wat vond je er zo waanzinnig aan... Zijn strakke riffs (ja)... zijn loepzuivere snelheid en precisie (ja)...
Miste je niet de Melodieuze partijen...???
Dat vond ik altijd te gek aan Steve Lukather... I'll be over you / Stop loving you fancy eindlicks... Chigago Solo's... herkenbare stijlvolle Lukather achtige melodiën... Nogmaals de DiMarzio clip over zijn Transition Pick Ups.... Dat is de Lukather waar ik van hou.
Geen Atlethische hoogstandjes....

arjanb01
16 april 2013, 22:08
Come on jongens, heel Nederlands on Steve zo af te fikken. Ik ken geen enkele Nederlandse gitarist die kwa skills ook maar in de buurt komt. En de man probeert z'n grenzen te verleggen en blijft niet hangen in het toto/ melodische idioom. Hij kan ook goeie songs schrijven, zoals ik in m'n eerdere post aangaf neem de cd luke uit 1997. Liedjes met een kop en een staart. En anders ga je toch lekker naar Ilse luisteren ? Ook een leuk bandje, toch ?

groovieguitarguus
16 april 2013, 22:25
Come on jongens, heel Nederlands on Steve zo af te fikken. Ik ken geen enkele Nederlandse gitarist die kwa skills ook maar in de buurt komt. En de man probeert z'n grenzen te verleggen en blijft niet hangen in het toto/ melodische idioom. Hij kan ook goeie songs schrijven, zoals ik in m'n eerdere post aangaf neem de cd luke uit 1997. Liedjes met een kop en een staart. En anders ga je toch lekker naar Ilse luisteren ? Ook een leuk bandje, toch ?

Ik ben mss behoorlijk teleurgesteld... Sinds 1987 ofzo mijn grootste gitaarheld... Dat hij grensverleggend bezig is is zeker te prijzen... maar begrijp niet dat waar hij zo 'fucking goed' in is... niet meer laat horen...

Dit vind ik zoooooo te gek!!!! http://www.youtube.com/watch?v=9bmVt9k3zz4

Dat raakt me zeer Echt Superrrrrr.... waarom dan nauwelijks de rust tijdens het concert...


Okay... ik hou er over op...

jutter
16 april 2013, 22:30
Arjan, zo goed als ik jou een beetje ken zou het optreden jou ook tegengevallen zijn. Jammer dat je er niet bij was.

Inderdaad heeft Steve jaren geleden een aantal verrekte goede solo cd's uitgebracht maar dat is echt niet te vergelijken met zijn laatste cd. Dit is niet bedoeld om hem af te fikken. Integendeel, ik zal de laatste zijn die dat zal doen. Maar alles wat 'mijn' Held speelt hoef ik goed te vinden.....

En wat betreft Ilse: ik mag Arnold graag horen spelen!

Henri H
16 april 2013, 22:58
Ik heb Lukather een keertje live gezien in Almelooooo, ergens eind jaren '90 dacht ik.
Ik herken het verhaal van GGG (groovieguitarguus), en vond hem toen ook teleurstellend.
Hij verzandde in notenpoeperij, en de muziek was inderdaad ver te zoeken, jammer.
Gelukkig speelde MacAlpine die avond er ook, en dat was wel ok, ondanks dat dat één v.d. grootste notenpoepers is die er bestaat. :D

arjanb01
17 april 2013, 07:03
Die transition video is te gek. Heb steve voor het laatst gezien in 2011 en als ik de Paradiso filmpjes zag heeft hij nagenoeg dezelfde setlist gehadvin 2011. Ik vond hem toen te gek alleen was hij in 2011 beter bij stem. Dat wisselt bij de man nogal eens. Wat goed aan lukather is is zijn tone en ja ook z'n feel. Tijdens concerten wil hij nogal eens uit de bocht vliegen maar heeft hij zeker feel. Wat vind je van deze:
http://m.youtube.com/watch?v=QlmgcNJRQYE

Daar ga ik van uit m'n paasei :-)

Luke-wannabe
18 april 2013, 01:38
Grappig, laat nou luke het grote voorbeeld van van Dongen zijn. Heb de nieuwe cd van luke nog niet gehoord maar z'n vorige vond ik best goed. Hij shred met beleid maar live wil hij wel eens overdrijven. Om nou direct af te haken omdat hij veel shred live, tsja, is ook natuurlijk een beetje showen en voor mij geen reden af te haken want de man maakt ook goeie composities. Luister maar eens naar het album Luke uit 1997, songs met een kop en een staart hoor....Blijft voor mij een van m'n vele gitaar helden toch wel.
Van Dongen vind ik een hele mooie tone feel en techniek hebben en een van m'n favo nl gitaristen.
Eindelijk! Ik dacht dat 'Luke' een beetje een vergeten kindje was, maar eigenlijk iemand die erover begint!
Luke is ook mijn lievelingsplaat van Lukather (al fan sinds ik 2 jaar ben), maar vind ik tegelijk heel 'on-Lukather'. Heel rauw en Rock 'n Roll eigenlijk voor Steve zijn doen. TE GEK, maar dat is niet echt Lukather pur sang.

@ Groovyguus: Dit vind ik PRACH-TIG. Solo begint op 3.51. Wat -ie over die modulatie heen speelt is echt magistraal..!! Echt om te huilen zo goed. Hier was -ie wel op z'n top vind ik. Zulke prachtige lijnen.

http://www.youtube.com/watch?v=dxfzlLvWcmA

groovieguitarguus
18 april 2013, 21:20
Ja Luke Wannebee...

Dat is nou EXACT de Lukather die IK zo te gek vind!

Nogmaals... bewonder echt dat hij niet is blijven hangen in de tijd. Maar DIT is wel wat hem i.m.o. zo magistraal maakt!
Skills zijn bewonderenswaardig... vergroten je mogelijkheden... maar er melodie lijnen mee te maken die je raken is voor weinig weg gelegd... Dit zou ik graag veel vaker van hem terug vinden op zijn platen... Tja...

Luke-wannabe
18 april 2013, 22:44
Klopt! Maar aan de andere kant denk ik ook dat het juist zo mooi is omdat je het niet vaak hoort. Als Luke prachtige melodie na waanzinnige lijn zou spelen zou het misschien niet meer opvallen en zelfs een beetje 'corny' worden.
Hij kan dit nog steeds hoor, daar ben ik van overtuigd!

FruscianteFan
20 april 2013, 01:34
Wat grappig. Afgelopen week op wintersport geweest met mn ouders. Pa z'n muziek in de auto, dus ook Ilse Delange. Ik vind het heerlijke muziek, maar ik vind, zeker bij live opnames, de gitaar vaak erg misplaatst. Teveel de gelikte leadsound, terwijl de muziek eigenlijk om een rauwere country-voice vraagt.

arjanb01
21 april 2013, 09:04
Over smaakvol gesproken:
http://youtu.be/89apdnN-ECs

Dit kan luke dus ook. Voor wie nog durft te beweren dat Steve geen feel heeft😉
Kippenvel!

groovieguitarguus
22 april 2013, 08:49
Hoi Arjan...

DIT vind ik SUPERRRR....

Dat ik ook HET PUNT dat ik heb willen maken... Tijdens Paradiso waren er in mijn optiek te weinig momenten waar er
'kleinere' nrs. waren... waar Lukather op zo'n manier kon 'uitpakken'... Of wat hij zoooooo te gek kan in wat rustigere nrs.
Ik heb NOOIT beweert dat Lukather geen Feel heeft.... in tegendeel... daarin is hij één van de grootste...!!! Alleen dat heb ik die avond ook te weinig gehoord. Dat is de Lukather die mij raakt... Een stukje 320 km.p.u op de snelweg is kicken... maar niet het hele concert vol gas... Verder blijft Lukather zeker een held voor mij...

Rizz
22 april 2013, 09:16
Niet zo zeer een Lukather-fan, alswel een Toto-fan. Ik vind het idd teveel notenpoeperij. Het concert Live in Amsterdam, tijdens de Through the lookin' Glass tour, was voor mij een omkeermoment.. Vond het fantastisch! Het waren bijna allemaal covers, maar had nu het gevoel dat het 's een keer minder om Steve draaide. Briljante, gevoelige solo's, maar ook lekker hakken en zagen. Vooral de combi was meer dan prima.. Hoogtepunt:


http://www.youtube.com/watch?v=mR74WlF-FdQ

Terwijl ik ook gewoon graag luister naar DT, maar toch heb ik meer met de melodieuzere kant van het soleren, hoeft niet zo snel te zijn...

Van Dattum
25 april 2013, 11:31
Hmmm... ik was ook in Paradiso. Wat mij opviel was dat Steve inderdaad minder goed bij stem was. Zijn gitaarspel vond ik ronduit spectaculair! Voor zover ik het heb kunnen horen overigens want ik vond het geluid echt drie keer ruk.... De FOH gozer zal een enorme kater hebben gehad.....
Toen ik Transition voor het eerst hoorde had ik er wel moeite mee, heel anders dan Ever Changing Times en All's Well That Ends Well. Maar hoe vaker ik hem draaide, hoe meer ik erin ontdekte en hoe briljanter ik de plaat begon te vinden...

Ilse... tsja... Ik vind haar live veel beter dan op de plaat. En dat is voor een groot deel te danken aan het spel van Arnold (en aan de leren broek van Ilse...). Toen ik Live in Ahoy voor het eerst zag was ik verslingerd. Die solo op Flying Blind....... kwijlkwijl......

jutter
9 juni 2013, 23:20
Gisteren naar Toto geweest. Lukather ging weer heerlijk ouderwets tekeer! Zo ken ik hem weer! Ik vind dat hij beter op zijn plaats is in Toto dan solo. Ik heb genoten! Hij heeft trouwens ook weer een nieuwe Luke..... zwart met witte bloemetjes. Prachtig mooi exemplaar die ook nog eens waanzinnig goed klonk!!

arjanb01
9 juni 2013, 23:52
Cool! Luke solo en in toto vind ik allebei klasse! Zag foto's op nu.nl en daar zag ik ook de luke 3 in olive gold en rosewood hals en toets! Dezelfde die ik heb! Blijft een topper!

Di Stefano
10 juni 2013, 00:44
Gisteren naar Toto geweest. Lukather ging weer heerlijk ouderwets tekeer! Zo ken ik hem weer! Ik vind dat hij beter op zijn plaats is in Toto dan solo. Ik heb genoten! Hij heeft trouwens ook weer een nieuwe Luke..... zwart met witte bloemetjes. Prachtig mooi exemplaar die ook nog eens waanzinnig goed klonk!!

Niet met witte bloemetjes maar met foto's op :) Ik ben ik Brussel geweest en heel de band was in uitzonderlijke vorm.

Van Dattum
13 juni 2013, 16:22
Ik heb 8 juni een geweldige avond gehad in de Ziggo Dome... Wat een geweldige band is het toch en inderdaad, wat een maestro is Lukather.... En vanaf het eerste nummer meteen een goed geluid in de zaal. Nog maar zelden meegemaakt!

arnoldtims
13 juni 2013, 18:42
Niet zo zeer een Lukather-fan, alswel een Toto-fan. Ik vind het idd teveel notenpoeperij. Het concert Live in Amsterdam, tijdens de Through the lookin' Glass tour, was voor mij een omkeermoment.. Vond het fantastisch! Het waren bijna allemaal covers, maar had nu het gevoel dat het 's een keer minder om Steve draaide. Briljante, gevoelige solo's, maar ook lekker hakken en zagen. Vooral de combi was meer dan prima.. Hoogtepunt:


http://www.youtube.com/watch?v=mR74WlF-FdQ

Terwijl ik ook gewoon graag luister naar DT, maar toch heb ik meer met de melodieuzere kant van het soleren, hoeft niet zo snel te zijn...
Ben ook geen groot fan maar dit trof ik een tijd geleden ook aan en vond het geweldig.
In interviews komt hij trouwens ook altijd over als een enorm aardige vent.