PDA

View Full Version : Wat heb ik nodig?



Luke-wannabe
11 april 2013, 20:23
Ik wil graag mijn Les Paul modden. Van de standaard 2 Humbucker, 2 volume en 2 tone wil ik naar 2 splitbare humbuckers met één volume en toonknop. Kan dat op mijn Les Paul? Zijn de humbuckers die er in mijn Les Paul zitten te splitten? Er zitten Gibson 490 R en 498 T pickups in.
Wat heb ik dan precies nodig? Ik wil dus een push/pull volume potmeter en een normale toon potmeter.
En als je dan de twee knoppen weg haalt wil ik de gaten die je overhoud afdekken. Je hebt toch van die 'dopjes' die je er op kunt zetten?

Alvast bedankt!

Mitch
11 april 2013, 21:29
Zeker weten? Je kan ook de pots die je niet wil gebruiken straks gewoon niet aangesloten laten zitten. Behoud je de looks, maar ook eenvoudig de mogelijkheid om terug te modden mocht je het na een tijdje toch anders willen.
Overweeg trouwens of je de push/pull niet op de toon wil. In mijn ervaring hebben de potmeters op een push/pull schakelaar altijd een erg steil verloop. Zeker als je graag met de volumepot speelt voor je dynamiek dan kan dat vrij hinderlijk zijn.
Ik heb zelf nu net True Vintage Taper pots via Crazy Parts, doen het erg goed. Haal je bij Tonefactory of guitarsupplies een 500k log push/pull, evt. kijken of je modern of 50s wiring wil en evt een treble bleed en klaar ben je.

B-stone
11 april 2013, 21:40
Je moet effe kijken hoeveel draadjes er vanuit je pickups lopen (1, met aarde) of meerdere. Ik denk het eerste en dan kun je niet splitten...

Succes!

Tabula Rasa
11 april 2013, 22:14
Pots laten zitten. Neem 1 volume, 1 tone. Geen pushpull maar twee aparte pots voor een spin-a-splitschakeling, dan heb je traploos instelbaar singlecoil en humbucker en alles wat ertussenin zit.

Luke-wannabe
12 april 2013, 13:33
Mja, dat vind ik niet handig denk ik. Ik wil niet dat als ik van hum naar single moet schakelen dat ik dan twee potmeters moet dicht draaien. Het moet allemaal een beetje simpel zijn. Ik ga toch geen sounds indraaien van 25% neckpickup en 38% brug. Gewoon single of hum. Enige wat misschien jammer is is dat je niet je nek kunt hummen en je brug enkelen, maar ik ga eigenlijk meer voor simplicity dan voor 20 verschillende geluiden in één gitaar.
Misschien inderdaad handiger wat Mitch zegt. Die pushpull op de tone. Of misschien een mini 2way toggle in één van de potmetergaten? Lijkt me nog makkelijker eigenlijk. Dan is er nog maar 1 gat over wat gedicht moet worden. Ziet er wel minder vet uit misschien.
Ik wil wel echt de potmeters die ik niet gebruik er uit halen. Ik ken mezelf en ik ga daar dan ook nog zenuwachtig aan voelen of ze wel helemaal open staan, zelfs als ze niet eens aangesloten zijn. Dus weet iemand hoe die afdekdopjes heten en/of waar je die kunt krijgen?

Duhsjaak
12 april 2013, 13:46
Hi
Ik vind het een aardige vraag.
Ik ben het met Tabula eens. Een goeie splitbare humbucker heeft een dik gewonden deel en een dunner gewonden deel. Dan heb je (gesplit) een mooie ronde single coil sound over.

Da's bijna nooit het geval. De single coil stand van een splitbare humbucker klinkt vaker wel dan niet te dun.

Ik speel al een jaar of drie met een traploos regelbare (op één van de potmeters) en er staat de laatste paar jaar vrij vaak een klein randje hum bijgedraaid om m iets voller te maken.

Maar je kunt het een doen en het ander niet laten.
Push/pull (die ik persoonlijk ook onder een tone knop zou zetten) en een volume knop reserveren voor je spin a split. Dan schakel je aan/uit of je m split of niet, en de mate waarin kun je regelen. Best of both worlds!

Succes!
Vriendelijke groet, Gus

Naschrift: Brug en nek enkelen of hummen kan wel, maar dan hang je voor individuele schakelaars. 't Is maar hoe ver je wilt gaan met je aanpassingen.

Tabula Rasa
12 april 2013, 14:04
Hi
Ik vind het een aardige vraag.
Ik ben het met Tabula eens. Een goeie splitbare humbucker heeft een dik gewonden deel en een dunner gewonden deel. Dan heb je (gesplit) een mooie ronde single coil sound over.

Da's bijna nooit het geval. De single coil stand van een splitbare humbucker klinkt vaker wel dan niet te dun.

Klopt. Momenteel ben ik aan het experimenteren met het opnieuw wikkelen van de spoel met de polepieces bij humbuckers voor een opzettelijke mismatch wat het al iets beter maakt. Zelf denk ik ook dat het mooiste singlecoil geluid van een humbucker toch dat geluid is waarbij de tweede spoel en heel klein beetje meewerkt.


maar waar het voor Leon allemaal mee begint: hebben de humbuckers wel een 4 aderige draad? Anders moet er tussen beide spoelen minimaal een aftakking komen.

Luke-wannabe
12 april 2013, 14:52
Klopt. Momenteel ben ik aan het experimenteren met het opnieuw wikkelen van de spoel met de polepieces bij humbuckers voor een opzettelijke mismatch wat het al iets beter maakt. Zelf denk ik ook dat het mooiste singlecoil geluid van een humbucker toch dat geluid is waarbij de tweede spoel en heel klein beetje meewerkt.


maar waar het voor Leon allemaal mee begint: hebben de humbuckers wel een 4 aderige draad? Anders moet er tussen beide spoelen minimaal een aftakking komen.
Ik heb geen idee.. Kan ik dat ergens opzoeken of moet ik dan de gitaar open maken?

barno
12 april 2013, 14:54
gewoon de twee overbodig pots eruithalen en klaar. een dopje zal bijna even zichtbaar zijn als een gat. what you see is what you get :)

Luke-wannabe
12 april 2013, 16:02
Hmm ja daar ben ik geen voorstander van. Valt er misschien prut door die gaten in die gitaar. Waarschijnlijk worden die gaten ook wel lelijk dan mettertijd.

Tabula Rasa
12 april 2013, 16:14
Klepje eraf bij de pots en je ziet het meteen.

Duhsjaak
12 april 2013, 21:41
En anders even op de 'kaart voor snaren wisselen en ander klein ongemak' kijken. Da's een sticky bovenaan elektrische gitaren. Niet omdat je dom bent, maar twee zien er meer dan één.
Ik ben alvast benieuwd waar dit avontuur op uitloopt.

Vriendelijke groet, Gus

aaronstonebeat
12 april 2013, 21:52
Behalve als ze in epoxy of wat dan ook zijn gegoten, zijn humbuckers splitsbaar te maken als ze dat nog niet zijn; het element moet dan wel worden opengemaakt en er moet wat worden gerommeld aan de verbindingen binnenin.
Ik heb dat meerdere keren gedaan en er is nog nooit een element aan overleden.

Tabula Rasa
12 april 2013, 22:08
Aanpassen is niet moeilijk maar wel tijdrovend en spannend. Kap moet eraf (beitel gebruiken terwijl het element geklemd zit tussen hout) spoelen van de bodemplaat en op de soldeerverbinding tussen beide spoelen een massaverbinding leggen die je aan een schakelaar verbind. Dan de kap erop solderen en klaar.

Mitch
12 april 2013, 22:31
Live werkt het niet erg fijn hoor, zeker niet met elementen zoals stock Gibson, die weinig verschil tussen de spoelen hebben. De gesplitte stand is een stuk stiller, met behoorlijk wat meer hoog. Zoveel dat je dan eigenlijk een booster nodig hebt om het volume op te krikken en de toonpot weer meer dicht moet draaien om het een beetje te balanceren met de humbuckersound. Geen ramp als je het voor verschillende nummers wil gebruiken, maar tijdens een nummer switchen: nèh. Paar keer geprobeerd met verschillende gitaren, maar ik werd er nooit wild van.

aaronstonebeat
12 april 2013, 22:42
Ik heb een splitsbare humbucker op de gitaar die ik voornamelijk live gebruik en het bevalt me prima; juist dat dunnere geluid met meer hoog dat ik ter beschikking heb. Ik speel wel met zoveel gain (net genoeg dat ik met de volumeknop naar min of meer clean kan terugdraaien) dat volumeverschillen geen rol spelen.

Tabula Rasa
12 april 2013, 22:59
Ik heb een splitsbare humbucker op de gitaar die ik voornamelijk live gebruik en het bevalt me prima; juist dat dunnere geluid met meer hoog dat ik ter beschikking heb. Ik speel wel met zoveel gain (net genoeg dat ik met de volumeknop naar min of meer clean kan terugdraaien) dat volumeverschillen geen rol spelen.
Wat Mitch waarschijnlijk bedoeld is dat je met zo veel gain ook een scherper geluid krijgtg als je volemuverschillen wil oplossen. Dan moet je weer wat hoog wegdraaien, maar dan wordt het ook wat doffer en mis je het sprankelende van een SC.

Mitch
12 april 2013, 23:09
Met meer gain heb je meer compressie dus minder volumeverschillen en het hoog kan dan juist prettig zijn, maar zeker clean vond ik het irritant dat je niet gewoon kon schakelen maar altijd weer iets extra moet bijtrappen of hoog moet indammen. Maar nogmaals, bij humbuckers met meer ongelijke spoelen speelt dit alweer veel minder.

aaronstonebeat
12 april 2013, 23:17
Helemaal eens met Mitch.
Mijn gain is mijn compressor. Als ik de verschillende zaken clean bespeel, zijn er grote volumeverschillen en ik kan me helemaal voorstellen dat het irritant is.
Bij gelegenheid moet ik de truc met verschillende spoelen ook eens proberen.

Tabula Rasa
12 april 2013, 23:28
boostertje in de fxloop?

Luke-wannabe
13 april 2013, 11:52
Hmm. Ik weet niet wat ik doen moet nu. Ik heb het idee eigenlijk van een studiegenoot van me die ook zijn Les Paul had laten modden om de pickups als single coils te kunnen gebruiken en dat vond ik dus wél erg goed klinken. Maar hier lees ik andere berichten. Misschien toch voor de traploos terug te draaien splitter gaan.. Dat kloten met die elementen weet ik niet of ik dat zie zitten.. Misschien een setjes GFS kopen ofzo?
Helemaal clean speel ik toch bijna nooit. Clean is bij mij 9 van de 10 keer Box of Rock aan met volume terug.

Tabula Rasa
13 april 2013, 12:23
Leon, kijk eerst eens of je 4 aders hebt. Zo ja... Dan kan je best eens een middagje langskomen, dan kunnen we gewoon wat dingetjes uitproberen met wat pots en schakelaars.

Luke-wannabe
13 april 2013, 12:26
Hee dat is een geweldig aanbod! Ik schroef 'm NU open!

Luke-wannabe
13 april 2013, 12:33
Dit is 'm dus. Hi-tech fancy monteerbordje.

http://i58.photobucket.com/albums/g269/RockLeon/8D5A8215-B6F2-4569-A246-951129FB8A77-10505-00000C4FF4CCFDDB_zpsaa970769.jpg (http://s58.photobucket.com/user/RockLeon/media/8D5A8215-B6F2-4569-A246-951129FB8A77-10505-00000C4FF4CCFDDB_zpsaa970769.jpg.html)

Tabula Rasa
13 april 2013, 12:48
Iwee aderig zo te zien, en dan ook nog op zo'n klote print. Splitten gaat niet lukken zonder de elementen helemaal te demonteren.

Luke-wannabe
13 april 2013, 12:49
Hmm... Ik moet effe denken of ik dat wel wil dan.

Tabula Rasa
13 april 2013, 15:50
Net ff opgezocht, maar deze pups zijn factory installed en dus niet met 4 aders, de aftermarket versie heeft dat wel. Samen met die printplaat zou ik ervoor kiezen het lekker zo te laten of alles eruit rossen en vervangen. Kloten aan de print wordt weer lastig.

Luke-wannabe
13 april 2013, 15:57
Ja ik dacht sowieso dan die print in z'n geheel d'r uit te halen. En dan misschien die elementen modden. Maar misschien is het dan wel beter inderdaad om heel de elektronica eruit te vissen.

Tabula Rasa
13 april 2013, 16:06
Yep. Mooie pots in de juiste waarde met het juiste verloop, goeie caps en een fatsoelijke bedrading. Maar volgens mij zitten, zoals ASB mogelijk achtte, die elementen in een soort epoxyachtige zooi. Zou je Orpheo ff kunnen vragen, die moet het weten.

Orpheo
14 april 2013, 01:00
die pickups zijn heel eenvoudig te 'modden' naar 4 aderig. niks epoxy :) vaak genoeg die dingen uit elkaar gehaald.

Orpheo
14 april 2013, 01:04
en goeie pots zijn altijd een plus! bournes vind ik de laatste tijd echt heel prettig, en kost niet eens heel veel...

vulvasonic
14 april 2013, 03:12
Met meer gain heb je meer compressie dus minder volumeverschillen en het hoog kan dan juist prettig zijn, maar zeker clean vond ik het irritant dat je niet gewoon kon schakelen maar altijd weer iets extra moet bijtrappen of hoog moet indammen. Maar nogmaals, bij humbuckers met meer ongelijke spoelen speelt dit alweer veel minder.

Ik heb een ES-347 met single coil schakelaar (zoals inmiddels vrijwel iedereen wel weet, enthousiast als ik ben), maar ik ervaar de problemen die je schetst eigenlijk helemaal niet. Ten eerste vind ik het sowieso een verrijking van je mogelijkheden. Maar de volume drop (wat alleszins meevalt trouwens) zorgt voor een cleaner geluid en de tone blijft redelijk vol. het lijkt geenszins op het geluid van een Fender. Nu is het wel zo dat ik voor overstuurde sounds eigenlijk per definitie humbuckers gebruik en voor cleane sounds vrijwel altijd single coil. Met het geluid op standje 'rauw' hoef ik alleen maar de schakelaar om te zetten om van een vet overstuurd geluid over te gaan naar een clean geluid. Bij hogere gain settings wil ik nog wel eens mijn verterker naar een cleaner kanaal schakelen. Maar ook dat is niet echt een groot probleem, toch?

Jouw grootste zorg is mijns inziens de 'tone', maar (zoals reeds gezegd) die blijft geweldig goed. Ik realiseer me wel dat een ES-335/347 niet hetzelfde is als een Les Paul, maar zo groot zal het verschil niet zijn dunkt me.

Om even op de vraag van Leon terug te komen, waarom niet de originele set up behouden en een extra schakelaartje, op subtiele wijze, plaatsen op de slagplaat, in een positie waar het niet in de weg zit?
Of zou je dan alsnog moeten hakken? Ik denk namelijk dat een mini schakelaartje best onder het hoogst gelegen punt van de slagplaat past en de bedrading is dan netjes weg te werken. Misschien heb ik het volledig mis, maar mijns inziens zou het wel de eenvoudigste, de goedkoopste en best ogende oplossing zijn.

Maar nogmaals, misschien klets ik uit mijn nek en kan het helemaal niet, of is een dergelijke ingreep lastiger te realiseren dan ik denk. :)

Tabula Rasa
14 april 2013, 08:27
Dat zou nog best wel eens moeten kunnen. Twee knooppunten van beide elementen aan een draadje hangen, via de humbuckerruimtge richting de slagplaat. Een kleine uitsparing in de humbuckerring ...... Moet kunnen, maar ram je dan niet de schakelaar om tijdens spelen? Dan zou ik eerder een tonepot laten vervallen en daar een toggleswitch neerzetten.

Luke-wannabe
14 april 2013, 11:43
Mja, het gaat mij ook om de 2 toon en 2 volume lay out waar ik niet lekker mee werk. Ik wil gewoon zoals m'n teletje met 1 knop macht over heel de gitaar hebben. En niet dat je even vergeet dat alleen je nekpickup maar op 'clean' staat, en je je kapot schrikt als je overschakelt naar je brugpickup in een zacht stuk...

Orpheo
14 april 2013, 19:51
een volledige toggle? gaat niet passen. heb ik al tig keer geprobeerd, tenzij je 'm half weg onder de slagplaat wegfrot zoals jimmy Page dat deed.

Mitch
14 april 2013, 20:47
Leon heeft een Junior nodig maar weet 't zelf nog niet :D

Orpheo
14 april 2013, 20:57
waar zit de like knop op dit forum? :P Oh wacht. Ja, denk dat mitch gelijk heeft!

Luke-wannabe
15 april 2013, 00:57
Nee ik wil wel twee pickups :-p

vulvasonic
15 april 2013, 03:32
Dan zou mijn Gibson Les Paul Standard Lite DC perfect voor je zijn. Zit je alleen nog met de single coil schakeling. :)

Luke-wannabe
15 april 2013, 07:45
Maar ik wil míjn Les Paul!! ;)

Mitch
15 april 2013, 11:15
Nee ik wil wel twee pickups :-p
Nee, daar heb je déze gitaar al voor...

Orpheo
15 april 2013, 11:16
Heb je een creme slagplaat? Zo ja, ik heb er nog 1 over die ik niet gebruik. Als je wilt kan ik een kleine 2 pool slider switch in mijn plaat zetten zodat het er 'normaal' uitziet maar toch coil split mogelijk is. Kan jij jouw hardware stock houden en heb ik weer wat leuks in mijn portfolio. Heb je wel een andere ring nodig (er moet een hapje uit voor de draadjes).

Pups splitbaar maken doe ik ook wel voor je. Zeg maar wat je wilt ;)

Luke-wannabe
15 april 2013, 16:56
Heb je een creme slagplaat? Zo ja, ik heb er nog 1 over die ik niet gebruik. Als je wilt kan ik een kleine 2 pool slider switch in mijn plaat zetten zodat het er 'normaal' uitziet maar toch coil split mogelijk is. Kan jij jouw hardware stock houden en heb ik weer wat leuks in mijn portfolio. Heb je wel een andere ring nodig (er moet een hapje uit voor de draadjes).

Pups splitbaar maken doe ik ook wel voor je. Zeg maar wat je wilt ;)
Wij gaan ontzettend facebooken!!

vulvasonic
15 april 2013, 22:06
Heb je een creme slagplaat? Zo ja, ik heb er nog 1 over die ik niet gebruik. Als je wilt kan ik een kleine 2 pool slider switch in mijn plaat zetten zodat het er 'normaal' uitziet maar toch coil split mogelijk is. Kan jij jouw hardware stock houden en heb ik weer wat leuks in mijn portfolio. Heb je wel een andere ring nodig (er moet een hapje uit voor de draadjes).

Pups splitbaar maken doe ik ook wel voor je. Zeg maar wat je wilt ;)

Mooi van je, Orfie! :)