PDA

View Full Version : Volume pot hoeveel ohm zonder toon te zuigen?



Joppnl
11 april 2013, 17:53
Goeden,

in een losstaand pedaaltje wil ik een volumepot zetten.

Dus: gitaar in jack, naar volumepot over de buitenste contacten en loper met 1 van deze buitenste contacten naar uitgangsjack.

Simpel.

Maar wat me opvalt is dat een aantal waardes van die pot (die dus altijd over het gitaarsignaal heen staat) toon "zuigt".

Ik heb als eerste 100k geprobeerd, toen 470k (omdat die waarde ook in de gitaar zelf zit) maar het blijft toon zuigen.

Nou staat die 2e 470k parallel aan de 470k van de gitaar dus het element "ziet" de helft, zo'n 235k en morgen ga ik er maar eens een 1M pot in zetten.....

Maar heeft iemand ervaring met deze waarde vd potmeter zonder dat ie dus m'n toon weg haalt?

En is t hier: hoe hoger de waarde hoe beter of stel dat je er een ....Mohm in zet (geen idee tot welke waarde die dingen gaan) gaat er dan iets fout??

Thnx,

Gearjunkie
11 april 2013, 18:15
Kan je hem niet na een gebufferd pedaal plaatsen? Anders gewoon een zo hoog mogelijke waarden kiezen lijkt me.

Ukeloeder
11 april 2013, 18:53
Je sluit die pot dus zo aan dat íe vóór het effect zit? Dat geeft hetzelfde effect (om en nabij) als de volumepot op je gitaar gebruiken, is 't niet?
Wat wil je bereiken?

Plant
11 april 2013, 18:59
Idd bufferen! Je zet nu met al die passieve elektronica toonzuiger na toonzuiger. 1 Meg potmeter gaat te weinig helpen, het element 'ziet' dan alsnog 320k. Zoveel win je niet.

En het grootste probleem is de kabel (capaciteit) die na elke potmeter hangt en daar per potmeter een hoog-af filter mee vormt bij terugdraaien.

Joppnl
11 april 2013, 20:07
Mmmm,

misschien dan toch bufferen.....alhoewel ik dat minder fijn vind, is ie niet meer true bypass.

Iemand een schemaatje van een zo-goed-als-mogelijke-true BP??


Wat ik wil bereiken...

lang verhaal wellicht maar:

ik heb een lichte distortion (TC booster van XCotic)
daarnaast een los kastje gemaakt met 2 potmeters en een footswitch
met die footswitch verander ik een weerstand (via klein extra kabeltje) in de Xcotic voor een extra boost
door die boost (instelbaar de eerste potmeter) gaat het signaal alleen veel harder
daarom dus die 2e potmeter die vanuit de Xcotic uitgang, jack kabeltje, naar dit kastje, potmeter, uit naar de rest gaat.

Na het gitaarsignaal komt de tuner en dan de Xcotic maar allen zijn true BP dus bufferen niet....

Kortom, toch maar bufferen?

(en iemand een schemaatje...het liefst met een ledje als dat kan (scheelt weer een contact op de pdt switch...)

bedankt voor t meedenken.