PDA

View Full Version : Danish oil & Amber Nitrocellulose lak



Sonny
11 april 2013, 17:05
Hey allemaal,

Onlangs heb ik mijn strat hals 3 lagen danish oil gegeven en de headstock en hiel nog eens 5 lagen extra, omdat ik deze donkerder wilde krijgen vergeleken bij de rest van de hals. Alleen is dit verschil maar zo weinig, dat je het moet weten, om kleurverschil op te kunnen merken. Ik heb iedere keer een dunne laag danish oil aangebracht en deze gewoon in laten trekken, waardoor ik uiteindelijk niets hoefte weg te vegen. De hals heeft nu een licht gelig kleurtje, maar is echt nog veels te licht in mijn ogen.

Weet iemand waar het fout is gegaan waardoor ik de hals niet donkerder krijg?

Ik wil nu de headstock en de hiel met Amber Nitrocellulose lak gaan spuiten, zodat het alsnog donkerder wordt. Denken jullie dat dit een mooi resultaat kan geven?

barno
11 april 2013, 18:02
wat fout is gegaan zijn jouw verwachtingen: danish oil dient niet echt om hout te kleuren, een iets donkerdere tint is slechts een leuke bijwerking.
Vintage tint krijg je door het naakte hout te stainen en daarna blank af te lakken of nog beter door amber lak. Kan gerust over de olie, maar ik zou de hals wel eerst nog eens fijnschuren voor goede hechting

Mattia
12 april 2013, 05:29
Of lekker in de zon laten rijpen. Vergeelt ook prima.

Napoje
12 april 2013, 07:41
Welke zon ;)

Sonny
12 april 2013, 11:46
Ik denk inderdaad dat ik verkeerde verwachtingen had van de danish oil. Ik ga het nu dan maar licht opschuren met korrel 600 en vervolgens met de amber nitrolak afwerken. Weet iemand hoeveel lagen dit ongeveer zal zijn of is het gewoon hoe meer lagen hoe donkerder het wordt?

En verder wil ik de amber nirtrolak niet aflakken met blanke lak, want die glans hoeft voor mij niet echt en ben eigenlijk opzoek naar een vintage look. Of is het sowieso beter om dit wel te doen?

Tabula Rasa
12 april 2013, 14:08
Spuit eerst even een waas blanke lak voordat je met amber aan de gang gaat. Door die danish en het schuren weet je niet of het overal even veel en gelijk matig gaat pakken, die amber kleur.

fred dons
13 april 2013, 16:27
je kunt ook je stain (clou of transtint/colourtone) door de danish oil mengen voor een tintje, zo deed Charvel het ook bij haar geoliede necken

Sonny
15 april 2013, 10:45
Spuit eerst even een waas blanke lak voordat je met amber aan de gang gaat. Door die danish en het schuren weet je niet of het overal even veel en gelijk matig gaat pakken, die amber kleur.

Als ik niet eerst een blanke waas zou spuiten op de hals, zou ik dan een soort gelijk resultaat kunnen krijgen als de hals in onderstaand topic?

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?160627-Replica-Fender-Stratocaster-1957/page2

En als ik uiteindelijk wel de blanke waas erop spuit voordat ik aan de amber kleur begin, hoelang moet ik dan wachten met aanbrengen tussen deze 2 lagen?

Sonny
15 april 2013, 10:48
je kunt ook je stain (clou of transtint/colourtone) door de danish oil mengen voor een tintje, zo deed Charvel het ook bij haar geoliede necken

Wat bedoel je eigenlijk met clou of transtint/colourtone?

Napoje
15 april 2013, 12:20
Wat bedoel je eigenlijk met clou of transtint/colourtone?

dat is waterbeits. ecoline zou ook moeten werken. Maar altijd EERST TESTEN!!!