PDA

View Full Version : Fulltone OCD



Joris00
11 april 2013, 16:13
Hey daar,

Ik zit al een lange tijd te dubben (Dan heb ik het niet over dat electro/Skrillex-genre ;) ) over een goede overdrive voor m'n setup.

Op dit moment heb ik een Blues Junior versterker met een Crybaby Wah en Boss DS2 voor de distortion. Ik speel op zowel een Strat als Les Paul, voornamelijk blues (denk aan Gary Moore of John Mayer) en indie/rock bands als Arctic Monkeys, Chili Peppers, Oasis, Gaslight Anthem etc.

Nu wil ik een overdrive die m'n Strat wat dikker laat klinken om bijvoorbeeld een lekkere toon voor Arctic Monkeys-achtige ritmes te krijgen. Op dit moment klinkt m'n Strat soms net wat te fragiel in de 'funky' ritmes. Ook moet hij dat extra randje/boost leveren voor m'n solo's.

Ik twijfel al een lange tijd over óf de Ibanez TS808 óf de Fulltone OCD om toe te voegen aan mijn arsenaal.

Nu heb ik veel video's bekeken en de TS808 ook live kunnen proberen, maar ik kan de knoop maar niet doorhakken. Op video's klinkt de Fulltone OCD vaak als een wat dikker overdrive pedaal, dat ook tegen de distortion-sound aanzit. Aangezien ik hier al iets voor heb, zoek ik dit eigenlijk niet. Het is dus puur de overdrive boost en het randje wat ik aan m'n solo's wil geven.

Heeft iemand advies voor me? Het liefst zou ik ze allebei doen, maar dat laat het budget op dit moment even niet toe. Andere aanraders zijn natuurlijk ook welkom!

Bedankt,
Joris

B~Rock
11 april 2013, 16:29
Waarom test je het niet een keer (bij voorkeur in combi met een blues junior en je eigen gitaar)?

Joris00
11 april 2013, 16:40
Dat zou ik graag willen, maar in de meeste zaken waar ik kom hebben ze deze niet beide op voorraad. Dus ik heb nooit echt de kans gehad om ze naast elkaar te testen.

kwispelhond
11 april 2013, 17:05
Ik heb laatst eens uitgebreid mogen spelen met een OCD v4 (de versies schelen onderling best wel veel) van een bevriende gitarist, vond het een erg leuk pedaal maar ik zie toch geen enkele reden om mijn eigen Maxon od808 te gaan omruilen.

Deze pedalen geven toch minimaal een randje aan het geluid en de OCD vervormt zelfs nog sneller dan de Maxon dus als ik jouw verhaal lees denk ik niet dat dit voor jou de ideale keuze is.

Ik ken hem zelf verder niet maar wel eens aan een Full Tone Fatdrive gedacht? Die zou volgens de fabrikant niet vervormen, alleen het geluid oppompen dus eigenlijk precies wat je zoekt.

orangerocker
11 april 2013, 17:17
Zelf een keer uittesten blijft de beste optie. De pedalen die jij bedoelt zijn niet zo exotisch dat een wat grotere zaak ze vast ergens heeft, dan moet je er waarschijnlijk alleen wel een stukje voor reizen. (Misschien combineren met een dagje uit oid)

Misschien leuk om te vergelijken: Proguitarshop heeft beide pedalen opgenomen en als je een kabel hebt van je pc naar je versterker-input dan kan je vergelijken wat je lekkerder vind klinken (natuurlijk kan je geen settings veranderen etc. dus ideaal is het niet maar misschien helpt het) :

http://proguitarshop.com/demo-it-live/ibanez-ts-808-tube-screamer-overdrive-pedal
http://proguitarshop.com/demo-it-live/fulltone-ocd-overdrive-lp
http://proguitarshop.com/demo-it-live/fulltone-ocd-overdrive-hp

Gitaar4LifeDude
11 april 2013, 22:07
Ik heb al heel wat drive pedaaltjes versleten, noem er maar eentje op en ik heb 'm waarschijnlijk wel gehad. Wat mij betreft is de Fulltone OCD de aller beste drive ooit. Geweldig voor het dikker maken van het geluid van een strat zoals jij wil. Kan ook single coil gitaren wat meer laten scheuren als je de drive wat hoger zet. Je moet wel rekening houden met het nogal "scherpe" karakter van het pedaal, kan met de verkeerde instellingen van de tone erg scherp klinken. Het enige pedaal dat ik ooit in de buurt vond komen van de OCD is de Wampler plexi-drive.

Buzzel
12 april 2013, 09:25
Ik vind een Tubescreamer en een OCD niet echt met elkaar te vergelijken trouwens. Wat wil je zelf? Een OCD is toch meer een dikke Drive. Waarbij de tubescreamer in een wat lager gain segment zit en ook niet zo dik is als een OCD.

Als je zegt gary moore lijkt mij een OCD wel goed (die man gebruikte toch wel wat gain).
Maar bij John mayer heb je denk ik meer aan een tubescreamer :P

The Lo Lands
12 april 2013, 10:51
Wat mij betreft is de Fulltone OCD de aller beste drive ooit. Geweldig voor het dikker maken van het geluid van een strat zoals jij wil. Kan ook single coil gitaren wat meer laten scheuren als je de drive wat hoger zet. Je moet wel rekening houden met het nogal "scherpe" karakter van het pedaal, kan met de verkeerde instellingen van de tone erg scherp klinken. Het enige pedaal dat ik ooit in de buurt vond komen van de OCD is de Wampler plexi-drive. Zelf nog nooit met een OCD gespeeld maar wel over de Wampler Plexi Drive die lekker klinkt. Sinds enkele weken heb ik van Mesa Boogie de Flux Drive op mijn board liggen en deze vind ik fraaier klinken dan de Wampler. Betere toonregeling met aparte laag en hoog knoppen en klinkt zeer dynamisch, bijna 'amp like' Werkt zuper met zowel clean als een reeds overstuurde buizenamp! Zou ik zeker ook eens testen als je de kans hebt!

Kim Wilson
12 april 2013, 21:36
Een OCD is niet te vergelijken met een Tubescreamer. Het zijn twee verschillende beestjes. De OCD vind ik overigens wel een geweldige overdrive. Ik heb hem ook, en ik ben er nog steeds buitengewoon tevreden mee. Maar ik gebruik hem voor een wat steviger rocksound. Voor een klein randje heb ik een ander pedaal, die wat meer richting tubescreamer schurkt. Dus als je alleen naar een beetje boost en een licht randje op zoek bent, ben je denk ik het beste af met een TS (-achtige).

Mitch
12 april 2013, 22:34
Een tubescreamer kun je beter voor een (solo) boost gebruiken met een strat, een OCD juist beter voor rhythm. Als je iets zoekt voor chunky rhythm dat van een minimaal randje tot een stevige crunch kan, dan is de OCD je pedaal.

the sure thing
13 april 2013, 09:31
In jouw geval: koop ze beiden 2e hands. Experimenteer ermee en verkoop diegene die je niet wilt houden. Beide pedalen zijn ruimschoots voorhanden op de 2ehands markt.

Het zijn beide echt verschillende pedalen. Persoonlijk vind ik de OCD meer veelzijdig instelbaar. Lead (solo's) zou ik er ook goed op kunnen...

Staar je niet blind op de verschillende versies van de OCD. Als je met de ene versie niet je geluid kan maken, lukt dat met de andere versie van de OCD ook niet.