PDA

View Full Version : toon pot draait volume weg ...



stijnkenens
11 april 2013, 13:16
Ok, een raadseltje.

Net een simpele P-bass bedraadt.

Nieuwe toon en cap gestoken.
Alles is goed gesoldeerd, maar welk wiring diagram dat ik ook gebruik (alle mogelijke variaties met 1 pup en een vol en tone pot) elke keer kom ik op hetzelfde probleem uit: toon dicht draaien resulteert in een extreem volume verlies ...

Ik heb de tone pot al vervangen, en de cap, maar het blijft allemaal hetzelfde ...


Iemand een oplossing?



s.

Tabula Rasa
11 april 2013, 13:29
Volg het signaalpad. Via volumepot middelste poot moet ie netjes naar de ouput gaan. Tone pot hangt er los aan. Verkeerde waarde cap? Die ook veel te veel laag doorlaat? Heb ke een schema of foto?

aaronstonebeat
11 april 2013, 13:32
Wat is de waarde van de condensator? Als die veel te groot is (misschien ergens een factor 10 of 100 verkeerd geïnterpreteerd uit de codering?), krijg je dit.

stijnkenens
11 april 2013, 14:07
473k.
Gekocht bij stewmac...
Middelste lug van volume hangt aan de jackpin !

Hij had het al in het begin, dus ik ging er van uit dat ofwel de cap stuk was ofwel de pot slijtage vertoonde. Daarom de 2 vervangen.



s.

oigun
11 april 2013, 15:18
De cap moet een waarde hebben van 0.047 ( er moet uf of mfd achter staan..als er een 473k staat is het misschien een weerstand??) lijkt me ook dat de cap dit veroorzaakt. probeer even een ander (merk/soort) condensatortje je hebt vast wel iets liggen... mag ook een 0.022 zijn die normaal voor humbuckers worden gebruikt.

Ukeloeder
11 april 2013, 15:21
473k is een condensatorcode
http://www.turretboards.com/capacitor_conversion_chart.htm
en 'spot on'.

aaronstonebeat
11 april 2013, 15:33
De code klopt inderdaad met de vereiste waarde. Maar als een toonregeling zich zo gedraagt als Stijn zegt, gaat het signaal niet via de condensator maar (bijna) direct naar de aarde.
In die richting zou ik het toch zoeken.

stijnkenens
11 april 2013, 15:39
Dat dacht ik dus ook, maar het maakt dus niet uit welke wiring ik gebruik ...
Het is de cap van stewmac (http://www.stewmac.com/shop/Electronics,_pickups/Components:_Caps_%28capacitors%29/Orange_Drop_Caps.html?tab=Pictures) trouwens.

Op het ding zelf staat 473k, maar het gaat inderdaad om de .047µf, maar dat komt op hetzelfde neer.

Ik probeer dat ook door te meten, om te zien of de cap stuk is, maar ik kan maar geen waarde vinden op de multimeter, ik moet hem toch op weerstand zetten? Potmeters doormeten gaat perfect ...

Dus nog eens een andere potmeter proberen dan? Als de andere het signaal direct naar de aarde draait, of toch bijna?



s.

aaronstonebeat
11 april 2013, 15:57
Om condensators te meten, heb je een speciaal metertje nodig.

stijnkenens
11 april 2013, 16:27
Ha, ok, moet ik misschien eens aanschaffen dan.
Ok, ze werkt, dank u Oi.
Ik heb er een andere, oude cap ingestoken, daar staat 4700pF op.
Aan de hand van de tabel van Ukeloeder zou dat dan 0,0047µf zijn ... Dat is dan eigenlijk toch een beetje te weinig ...
Ik had het erna terug verwisselt met de orange drop van stewmac, maar weer van het zelfste ...
Dus terug dat oud ding erin, en dan werkte het wel ...

Ok het was een musicmaster bass, short scale, maar zou dat element dan liever een .0047µf cap hebben dan een .047?





s.

aaronstonebeat
11 april 2013, 16:36
Ik heb jaren geleden deze aangeschaft:

http://www.conrad.com/medias/global/ce/1000_1999/1200/1220/1222/122211_BB_02_FB.EPS_1000.jpg

Erg handig om bij de hand te hebben.

Tabula Rasa
11 april 2013, 21:00
Stijn, die cap van stew mac is gewoon verrot of heeft toch echt een verkeerde waarde. Een cap is eigenlijk een zeef met kleine gaatjes (als kinderachtig voorbeeld) hij laat hoog door, hoe groter de gaatjes, hoe meer laag er mee gaat. Een groot gat in de zeef en bijna alles gaat mee door de potmeter naar massa.

bovenstaande is natuurlijk allemaal beeldspraak, niet te letterlijk nemen.

zelf probeer ik altijd de "rivier/stroom" te volgen vanaf pickup naar output en dan alle zijstroompjes bekijken waar gewenste, regelbare en ongewenste massaverbindingen zijn.