PDA

View Full Version : Audacity; hoe werkt dat met die plugins?



Harry
10 april 2013, 12:04
luitjes, ik heb een MacPro met intel processor en OSX 10.5.8, een Alesis i0/2 en Audacity. Ik heb daar wat mee zitten klooien maar ik mis een reverb om vooral de zang minder droog te maken. Er zit een reverb-plugin van Apple bij maar die doet niks. Nu probeer ik er een te downloaden, maar ik kan geen werkende vinden.

Ik neem aan dat de plugins geschikt moeten zijn voor de mac, klopt dat? Heeft iemand een tip voor een reverb die voor mij geschikt is?

paulusdeBKB
10 april 2013, 13:50
Hier kun je gratis effectplugins downloaden:
http://audio.tutsplus.com/articles/web-roundups/15-totally-free-reverb-plug-ins-that-rock/
Hier kun je gratis instrument-plugins downloaden:
http://audio.tutsplus.com/articles/general/8-free-professional-quality-audio-unit-plug-ins-for-mac/

En het web staat vol met Audacity tutorials. Kijk daar eens tussen, en laat je niet te veel afleiden door tutorials die voor een PC bedoeld zijn: Audacity werkt voor Mac en PC vrijwel hetzelfde.

Harry
10 april 2013, 13:57
okee, bedankt! Maar ik hoef dus niet per se te zoeken naar Audacity plug ins? Of moeten ze juist wel specifiek geschikt zijn voor dit programma?
Verder zal ik me nog gaan verdiepen in die handleidingen, maar dit soort basisbegrippen ben ik daar nog niet in tegengekomen.

paulusdeBKB
10 april 2013, 14:01
Inderdaad: Audacity kan gewoon omgaan met VST-plugins (Windows) of Audio Unit plug-ins (Mac). En qua handleidingen - dat weet ik niet (en ga ik niet voor je nakijken :) )

Harry
10 april 2013, 15:48
ja, maar stiekem heb je me weer een eind op weg geholpen! ;)
Dat uitpluizen moet ik zelf doen vrees ik...

VLP
25 mei 2013, 12:56
Je download je plugin en kopieert hem dan in de folder audacity -> plugins
Als je een oude versie van audacity hebt moet je nog wel iets downloaden zodat audacity de plugins kan lezen.

Harry
27 mei 2013, 11:20
dank je! Ik heb de nieuwste versie, maar normaliter krijg je Gverg erbij, maar ik dus niet. Heb verschillende reverbs gedownload, in de plugin map gezet, aangevinkt dat Audacity nieuwe plugins herkent, maar nog steeds niets....
Er staat dus wel een reverb van Apple in het lijstje, maar die doet een preview waarbij niets te horen is, en ook na het toepassen gebeurt er niets.
Beetje frustrerend...

Ernest01
27 mei 2013, 11:48
Harry, je hebt een pm.

Arvoitus
27 mei 2013, 15:23
Volledig offtopic ... maar doe jezelf een plezier en gebruik een (gratis) DAW zoals Reaper. Het kost even wat tijd om de basis principes daarvan te leren maar je hebt er zoveel meer profijt van zodra je het door hebt.

Harry
28 mei 2013, 11:02
@Ernest; bedankt voor je bericht, ik ga die reverb opzoeken en proberen te installeren.

@Arvoitus; ik zal die ook nog even bekijken, Tot nu toe valt Audacity ook nog niet mee. Heb al vrij eenvoudig een leuke opname kunnen maken, maar als zoiets simpels als een reverb me al gaat irriteren kan ik net zo goed om me heen kijken naar iets anders. Dus ook bedankt!

grayfink
28 mei 2013, 12:25
Ik heb me een tijdje in Reaper verdiept, valt allemaal best mee hoor.

Lexvandoef
28 mei 2013, 14:21
Harry, als je een MacPro hebt, waarom gebruik je dan niet gewoon garageband? Dat vind ik zelf overzichtelijker en een stuk uitgebreider dan Audacity.

Harry
28 mei 2013, 16:05
goeie vraag, en ik ga dat ook even uitproberen. Dacht dat Garageband meer een knip- en plakprogramma was, maar daar kom ik snel genoeg achter. Bedankt voor de tip Lex!

Harry
30 mei 2013, 12:26
gisteravond even met Garageband bezig geweest, volgens mij doet dit ook wat ik wil. En makkelijker dan Audacity! Probleem is dat ik nog niet goed weet hoe de monitoring werkt, kreeg een zeer zacht signaal uit mijn koptelefoon en ik moet de andere partij wel kunnen horen!