PDA

View Full Version : Palmer Bassen



Dirk_Hendrik
23 juni 2003, 15:51
Iemand onder de bassisten die hier toevallig mee bekend is??
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2540709386&category=4713

Clunk
23 juni 2003, 17:35
oeh, die ziet er best sweet uit :D

Wouter J
23 juni 2003, 18:35
H'mmm, niet veel bijzonders.

Koreaans of anders Taiwanees. Aan het hout en de algehele look van de bas te zien komt hij vrijwel zeker uit de fabriek van Samick.

Clunk
23 juni 2003, 19:11
das minder :( khad zelf ook een samick, stuk brandhout :(

Easy Rider
23 juni 2003, 21:10
Je kan het zo te zien een stuk erger treffen dan met deze bas.
Netjes afgewerkt, mahonie body (ik ben wel een mahonie-fan, prachtig helder) en een maple hals... Echt brandhout is het niet.
Maar het ziet er idd wel erg Koreaans oid uit, dus zo zal het ook wel klinken. Als ie niet te duur is, max. 150 euro, wel leuk om mee te pielen.

EZ

Clunk
23 juni 2003, 22:14
mijn ibanez is ook mahogany :D

alleen die samick, kheb geen id wie of wat em in elkaar had gezet, maar die kon je beter aan de muur hangen, dan erop spelen...

tja, zou je em kunnen testen?
:D moet je helemaal naar duitsland :D

Lize
1 juli 2003, 13:16
Dirk_Hendrik had dit topic voor mij geplaatst, ik ga 'm namelijk kopen. Ik vind het wel gek dat ik nergens op internet iets over het merk kan vinden, kwam alleen net een review van de Palmer P-Bass tegen, en die werd geheel en al afgebrand (oeps) maar de P-Bass staat ook voor veel minder (als nieuwprijs) op ebay duitsland dan deze fretless. Ze blijken trouwens in Indonesie gemaakt te worden, en wat ik ook vreemd vindt: Er staan meerdere Palmers op ebay Duitsland, maar zelfs Musikproduktiv verkoopt ze niet. Waar halen de mensen die dingen in godsnaam vandaan dan?
MP heeft trouwens wel effectapparatuur van hetzelfde merk.

Maargoed, ik mag m hebben voor 149 euro inc verzendkosten, toch geen slechte prijs voor een oefenfretloosje, dacht ik. En in elk geval ziet-ie er wel mooi uit vind ik (ach ja, je bent een wijf of je bent het niet :-)

De Teng
1 juli 2003, 13:42
Als je dat gaat neertellen voor een fretloosje kun je nog beter je geld in de sloot gooien, dan zie je het tenminste naar beneden zinken. Moet echt rommel zijn, voor zoiets kun je niet een goede fretloze gitaar kopen. Ik vind het ding er trouwens ook niet uitzien, maar dat is persoonlijk.

Easy Rider
1 juli 2003, 13:51
Net een euro onder de 150! :D
In Indonesie gemaakt? Dan is het maar goed dat ie fretloos is want dingen uit Indonesie zijn niet zo heel erg precies gemaakt! 'Intoneren? Wat is dat?'
Ik vind cheapo instrumenten wel vaak geinig klinken. M'n broertje heeft z'n eerte brandhoutgitaar (he, ook uit Indonesie trouwens!) nog. Heeft ondertussen een Godin LGXIII voor het nette werk, maar er klinkt toch niks zo vies en rauw als dat stuk brandhout, lekkere lo-fi sound. Het is ook echt waaibomenhout dus het ding weegt niks, heel comfortabel spelen. Alleen 'cheapo' instrumenten geven de 'cheapo' sound!
De band Cake zweert bij de 'cheapo' sound bijvoorbeeld. Beck heeft/had er ook wel een handje van.
Nou, iig, veel plezier ermee.

EZ

Lize
1 juli 2003, 17:15
He De Teng... Niet zo snobistisch ja? :-)

Ten eerste: Nieuw schijnt-ie (jaja, volgens de verkoper, dus dat is vast naar boven afgerond, maargoed, ik moet ergens op af gaan) 920 euro te kosten, dus op zich valt dat mee. En ik kan wel meteen die MM 21th anniversary fretless gaan kopen (nee, dat kan helemaal niet, want zoveel geld heb ik niet) maar ik moet toch ergens fretless op leren spelen. Tegen de tijd dat ik er echt mee op zou gaan treden eventueel koop ik wel wat beters, mocht-ie echt zo beroerd zijn. En ik kan altijd nog wat sleutelen met electronica en bruggetjes, eventueel. (vannacht droomde ik trouwens dat ik m al had, maar dat iemand 'm voor de lol had gedemonteerd, en de brug was kwijt. Ook mooi kloten :-)

Dat intoneren is trouwens geen wonder, als je weet in wat voor toonaarden Indonesiers spelen (weleens een gamelan gehoord?) Maar volgens mij komt mahonie niet van een waaiboom :-) Licht zou trouwens wel lekker zijn voor de afwisseling, naast mijn dieplood-Yamaha TRB.

Lize
5 juli 2003, 16:07
Zo! Vonochtend om 12 uur arriveerde het beestje met de post. Ik schrok me dood toen ik de eerste noot aansloeg, maar toen kwam ik erachter dat-ie tijdens het transport minstens anderhalve noot was gezakt :-) Stemmen scheelde al een hoop (en hij is ook niet meer ontstemd na die eerste keer stemmen, da's een goed teken) en ik ben in het geheel niet ontevreden. 'Tuurlijk, het is en blijft een budgetbas, het geluid is niet waanzinnig, maar hij speelt lekker (en dat terwijl hij nog beter moet worden afgesteld) en hij klinkt aardig.

Even een paar vraagjes: Hij mist de knor die ik ken van betere fretloosjes, komt dat door het hout of door de elektronica, maw, wordt dat beter als ik er andere elementen op zou gooien?

Ik heb nog nooit een hals bijgesteld en hij staat iets te hol naar mijn zin, kan ik gewoon zelf gaan sleutelen of kan ik dat beter laten doen door iemand die dat vaker gedaan heeft? (ik heb geen idee welke schroeven van de 4 ik moet hebben en of ze dan juist strakker of losser moeten)

De actie staat al aardig afgesteld, maar bij bepaalde noten ratelt-ie, bij veruit de meesten niet. Wil dat zeggen dat de hals niet helemaal vlak is?

Maargoed, ik ben best blij :-) Al denk ik wel dat de mensen die er 320 voor hebben betaald (heb 'm op ebay al meerdere keren voor ongeveer die prijs weg zien gaan) iets minder blij zijn, veel meer dan 150 vind ik 'm inderdaad niet waard.

Easy Rider
5 juli 2003, 16:31
Heh, ik ben zelf half Indonesisch dus ja, ik heb wel een paar gamelans gehoord en gezien. Nooit op gespeeld echter.

Als ie knor mist: heb je roundwound snaren of flatwound snaren erop zitten?
Bovendien: goeie snaren zijn uiteraard een must, op iedere gitaar, van de duurste tot de goedkoopste.
Om te beginnen moet je van die vier schroeven afblijven, daarmee zit de hals aan je body vast. De truss rod kan je meestal boven de kam of aan het body-eind van de hals bij. Is meestal een imbuskop. Kan je op zich zelf best aan draaien, zolang ie soepel gaat. Zodra hij erg stroef gaat of kraakt niet meer aanzitten en naar een pro gaan, voor de zekerheid. Maar anders kan je er best aan draaien. Snaren erop houden en niet meer dan een kwartslag per dag, ook weer voor de zekerheid.
Het ratelen is een aantal verklaringen voor, en die zijn nogal afhankelijk van de posities waar die ratelt (bij de kam, midden op de hals, etc.)

EZ

Lize
5 juli 2003, 17:10
Ah, juist ja :-) Bij mijn Yamaha zit-ie in de body, dus ik was even in de war, bij de Palmer zit-ie idd boven de kam. Weet je zo of ik rechts of linksom moet draaien als ik m minder hol wil?
Er zitten roundwounds op, ik geloof weleens gelezen te hebben dat flatwounds beter zijn voor de toets? Sowieso zullen het wel beroerde snaren zijn die er nu opzitten (hoewel, het verhaal was dat-ie op de Musikmesse heeft gestaan, dan zou je zeggen dat je er goeie snaren opzet om 'm te demonstreren) Maargoed, is iets om uit te proberen, even een goed nieuw setje erop zetten. Zijn er trouwens nog bepaalde aanraders voor fretloos of is alles wat goed is voor gefret prima?

De ratel zit vooral rondom het octaaf op de A-snaar, maar de actie kan ook nog wel wat hoger als de hals minder hol staat. Maar ik vind het wel gek, als de actie gewoon te laag staat zou hij toch over een groter gebied moeten ratelen?

AntY
5 juli 2003, 17:17
met roundwound op een fretless sloop je de toets... alleen doen als je omde zoveel tijd een nieuwe nek wilt kopen :D

gooi er dus flatwounds op, zoek zelf een lekker merk uit, dat is erg persoonlijk. iemand nog tips voor flatwounds?

Lize
5 juli 2003, 17:53
Hm, misschien zou die hele bas er wel vreselijk op vooruit gaan met een nieuwe nek :-)

Maar ok, da's duidelijk, maandag first thing naar Stand-By voor een setje flatwounds. Ik heb me trouwens nooit zo verdiept in snaren eigenlijk, ik weet niet eens wat er op mijn TRB zit (shame on me) Dat zijn wel fijne snaren, misschien de winkel waar ik 'm gekocht eens vragen welke het zijn. Ze zijn boven en onder afgewerkt met groen draad, maar dat zegt vast niks over het merk :-)

Hoe lang doen jullie eigenlijk met een set? Op mijn TRB zitten ze er nu een maand of 5 op en ze klinken volgens mij nog prima, maar ik speel ook niet superveel.

Easy Rider
5 juli 2003, 18:34
Heel simpel: als je een trussrod aandraait trekt de hals meer aan de snaren en gaat dan dus boller staan. Als je een trussrod losser draait trekt de hals minder aan de snaren en gaat dus holler staan.

Roundwounds zijn idd slechter voor je toets, maar als je die fretless 'mwah' wil hebben zijn roundwounds toch echt de beste. Check Jaco z'n sound maar.
Overigens: op een ebben toets schijnt de slijtage van roundwounds wel mee te vallen maar die zal je wel niet hebben.

EZ

AntY
5 juli 2003, 19:22
ik heb meer dan een jaar over mijn eerste setje gedaan

Lize
6 juli 2003, 21:18
Mijn toets is maple, is dat heel toevallig engels voor ebben? Maargoed, aangezien het ding sowieso niet echt gemaakt zal zijn voor superlongterm gebruik, lijken die flatwounds me toch geen slecht plan...

sickpunk
6 juli 2003, 21:33
Mijn toets is maple, is dat heel toevallig engels voor ebben? Maargoed, aangezien het ding sowieso niet echt gemaakt zal zijn voor superlongterm gebruik, lijken die flatwounds me toch geen slecht plan...
je toets is rosewood je hals is maple(wel goed lezen ;) :P) weet alleen niet of dat ebben is hoor

bathmutz
6 juli 2003, 21:34
hij zou ook uit de Westone fabriek kunnen komen, of zou dat ook bij Samick horen? :???:

die body's zijn altijd veel te licht, das kut i.v.m. daalende hals

Semafoor
6 juli 2003, 22:22
Mijn toets is maple, is dat heel toevallig engels voor ebben? Maargoed, aangezien het ding sowieso niet echt gemaakt zal zijn voor superlongterm gebruik, lijken die flatwounds me toch geen slecht plan...
je toets is rosewood je hals is maple(wel goed lezen ;) :P) weet alleen niet of dat ebben is hoor

rosewood = rozenhout :)
ebony = ebben

niels_r
6 juli 2003, 22:38
rosewood = rozenhout :)
ebony = ebben

Rosewood = palissander

:D

AntY
6 juli 2003, 22:53
ash = essen
swamp ash = lichtere soort essen
alder = elzen
mahogany = mahonie
basswood = linden
rosewood = palissander
ebony = ebben
maple = esdoorn
poplar = populier plywood = multiplex
korina = soort mahonie
koa = zwaar hout uit hawai :)

Semafoor
6 juli 2003, 22:57
rosewood = rozenhout :)
ebony = ebben

Rosewood = palissander

:D

geef toe, rozenhout klinkt ook best overtuigend

Dirk_Hendrik
7 juli 2003, 09:51
Mijn toets is maple, is dat heel toevallig engels voor ebben? Maargoed, aangezien het ding sowieso niet echt gemaakt zal zijn voor superlongterm gebruik, lijken die flatwounds me toch geen slecht plan...
Als jouw toets dezelfde is als op dat plaatje bij die ebay add is jouw toets geen maple. Je hals waarschijnlijk wel.

Lize
7 juli 2003, 15:09
Djies, ernstig geval van niet opletten zeg! Dat ebben in het engels ebony is, wist ik best wel :-)
En de hals is maple en de toets rosewood, inderdaad. So zeg, je zou bijna gaan denken dat ik blont was :-)

Maargoed, in de trussrod is geen beweging te krijgen, dus ik neem hem morgen even mee naar de basdokter.

Verder: Of het iets met Samick te maken heeft, dat zou me niet verbazen. Mijn eerste bas was namelijk een gefrette Samick 5snaar, en de Palmer doet me wel een beetje aan het ding denken. Dezelfde nauwe stringspacing (of hebben alle budget5snaars dat?) qua looks dezelfde stemmechanieken en draaiknoppen.

Ik vind het wel heel lekker om 2 bassen te hebben om tussen te wisselen, merk ik, ze zijn nogal verschillend, m'n Yamaha en m'n Palmertje, en die afwisseling is prettig.